Geld & Recht alle pijlers

Iets te spaarzaam

06-08-2015 15:12 136 berichten
Man en ik wonen in een koophuis. We werken allebei en er komt genoeg geld binnen. Heel veel van dat geld gaat naar de spaarrekening. We hebben budgetten voor boodschappen, uit eten, cadeautjes etc.

Deze budgetten zijn niet heel ruim. Als we dus over het uit eten budget heen gaan leggen we zelf ieder van ons prive geld bij. We hebben dus ook ieder een priverekening waar we zelf mee kunnen doen wat we willen. Mijn man krijgt van zijn salaris daar iedere maand geld op, en ik bedruip mezelf. Omdat ik niet zo heel goed verdien gaat daar maandelijks niet zo veel geld naar toe.

Nu begint het me een beetje te benauwen. Ik heb best vaak het gevoel dat we krap bij kas zitten. Spreek dit dan ook regelmatig uit naar man, maar hij wil genoeg sparen voor later. Ik wil ook sparen, maar een iets ruimer budget en iets minder op de centen zitten zou wel fijn zijn. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 augustus 2015 @ 16:53:

[...]

Jullie krijgen geen vakantiegeld? Jullie hebben geen verzekering voor de huisdieren?Er zijn veel mensen zonder verzekering voor hun huisdieren. Als je voldoende inkomen en buffer hebt, lijkt me dat ook niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bijv. dat theaterpotje schrappen en er een terras/ stappotje voor in de plaats maken. Kun je van naar de film, op een terras zitten, ergens lunchen, een avondje doorzakken... En als er ruim binnen komt mag dat toch ook best een ru.im potje zijn?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:gismo72 schreef op 06 augustus 2015 @ 16:57:

[...]

Er zijn veel mensen zonder verzekering voor hun huisdieren. Als je voldoende inkomen en buffer hebt, lijkt me dat ook niet nodig.Als dat zou betekenen dat er altijd 500 euro in dat potje zit en je krijgt het benauwd van een tientje uitgeven op een terras zou ik toch eens overwegen of een verzekering niet handiger is.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 augustus 2015 @ 17:00:

[...]

Als dat zou betekenen dat er altijd 500 euro in dat potje zit en je krijgt het benauwd van een tientje uitgeven op een terras zou ik toch eens overwegen of een verzekering niet handiger is.Daar heb je weer gelijk in.
quote:lay123 schreef op 06 augustus 2015 @ 16:22:

@hamerhaai, aflossen staat op de agenda. Het sparen doen we via beleggen. Daar gaat heel veel geld naar toe. De rest gaat naar andere spaarrekeningen met spaardoelen.

Veel geld naar beleggen? Dat is wel een heel risicovolle manier om geld te sparen. De kans is namelijk groter om geld te verliezen, of in ieder geval niet genoeg bij elkaar te sparen.

Ik zou niet al mijn geld op 1 paard wedden. Gaat dat mis, dan gaat het ook goed mis. Want er is geen back-up om dan de hypotheek af te lossen.

Was het jouw keuze om te gaan beleggen of dat van je partner? Mijn vriend mag beleggen met zijn geld wat hij maar wilt, maar niet van "ons geld". Daar lossen we ons huis vanaf.

Begrijp ik goed, wanneer jullie geld te kort komen dan leggen jullie beide bij vanuit je eigen geld. Gaat dit naar rato op 50/50? Hij verdient meer, dan dus ook meer bijleggen, zou ik zeggen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 augustus 2015 @ 16:59:

Ik zou bijv. dat theaterpotje schrappen en er een terras/ stappotje voor in de plaats maken. Kun je van naar de film, op een terras zitten, ergens lunchen, een avondje doorzakken... En als er ruim binnen komt mag dat toch ook best een ru.im potje zijn?nou precies, van een avondje theater kun je heel vaak op een terrasje zitten.
quote:lay123 schreef op 06 augustus 2015 @ 16:39:

[...]

Man heeft een veel hoger salaris. Hij krijgt daar zakgeld van en heeft ook weinig uit te geven, maar heeft daar weinig problemen mee. Meeste gaat naar de gezamenlijke spaarrekeningen. Ik verdien mijn eigen zakgeld, maar ik heb niet zo'n hoog salaris en wisselende inkomsten. Moet dus ook prive bijleggen voor gezamenlijke dingen en man ook. Dat steekt me soms dat er bakken met geld op de spaarrekening staan. Van de week even wat gedronken op een terrasje en dat heb ik dan getrakteerd, maar nu denk ik hadden we het maar niet gedaan, want had me weer een tientje gescheeld.Vergeet je niet in het nu te leven? Over 30 jaar zijn jullie er wellicht niet eens meer, dus beter ga je nu genieten van het geld ipv het op te potten. Nu je nog jong bent is de tijd om uit eten te gaan, te reizen en andere leuke activiteiten te doen. Niet dat ik zeg dat je geen spaargeld moet hebben, tuurlijk is het handig om 'n nieuwe auto op je bankrekening te hebben staan, maar gemeentelijke belastingen vallen gewoon onder de vaste lasten waar je maandelijks/jaarlijks wat aan moet afdragen, dat kan gewoon van je normale rekening.
Shoot first, ask questions later!
Net als hamerhaai ben ik benieuwd naar de verdeling: naar rato of 50/50.
En op 70 euro per week moeten leven met 2 volwassenen en 'n hond is ook wel enorm knieperig trouwens.

Als ik zo op de centen zou moeten letten zou ik liever gaan huren dan een koophuis aan te houden, wat je je dus blijkbaar niet kunt veroorloven als er geen ruimte over is om normaal te kunnen leven.
Je kan wel mooi voor later sparen, maar later ben je misschien vergeten hoe je ervan kan genieten. Dat kan je echt verleren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou hier echt het gesprek met hem over aangaan. Sparen is heel leuk hoor, maar ik word helemaal kriebelig als ik het lees. Potje voor zus potje voor zo, maar geen ruimte meer voor leuke dingen. Pfff wordt al moe als ik t lees.

Ik zou gewoon 2 spaarrekeningen/potjes doen. Een voor het huis (en dan jaarlijks aflossen wat er dan op staat, geen rare beleggingen oid) en 1 voor overige. En dan kan je zelf wel inschatten wat je aan overige als buffer wilt hebben. Daarbij rekening houdend met autoreparaties, zieke honden etc. Die zou ik dus alleen aanbreken voor nood. En ook een max hanteren. Ik noem maar wat ¤5000. Als je eroverheen gaat terugstorten op de gezamenlijke rekening of doorsluizen naar de huisspaarrekening. En ik zou alles naar rato doen. Het is niet eerlijk als hij ¤3500 in de maand binnen krijgt en jij 1700 om beiden 1200 te betalen. En van de gewone gezamenlijke rekening zou ik etentjes en cadeautjes doen. En als t aan het eind van de maand op is is het op.

Is het mogelijk om je aflossingsvrije hypotheek om te zetten, zodat je maandelijks vast aflost? Dan kan je altijd zien of je nog meer af wilt lossen en dan zit je ook niet moeilijk te doen met beleggingen etc.

Succes, ik ben blij dat mijn vriend iets relaxter in het leven staat. Misschien soms iets té, maar goed
quote:retrostar schreef op 06 augustus 2015 @ 17:40:

Je kan wel mooi voor later sparen, maar later ben je misschien vergeten hoe je ervan kan genieten. Dat kan je echt verleren.En wat als de euro nog verder devalueert? Heb je nu misschien geld om 'n nieuwe auto van te kopen, maar over 10 jaar koop je er wellicht alleen nog 'n tweedehands fiets van.
quote:lay123 schreef op 06 augustus 2015 @ 16:39:

[...]

Man heeft een veel hoger salaris. Hij krijgt daar zakgeld van en heeft ook weinig uit te geven, maar heeft daar weinig problemen mee. Meeste gaat naar de gezamenlijke spaarrekeningen. Ik verdien mijn eigen zakgeld, maar ik heb niet zo'n hoog salaris en wisselende inkomsten. Moet dus ook prive bijleggen voor gezamenlijke dingen en man ook. Dat steekt me soms dat er bakken met geld op de spaarrekening staan. Van de week even wat gedronken op een terrasje en dat heb ik dan getrakteerd, maar nu denk ik hadden we het maar niet gedaan, want had me weer een tientje gescheeld. Ik heb dus gelijk. Je wil hier horen, en eventueel aan partner laten lezen, dat het zooo oneerlijk is die verdeling.

Btw als ik op een terrasje wil zitten en vriend zou nooit wat betalen betaal ik niet voor hem. Hoe simpel kan het wezen.
quote:nina1966 schreef op 06 augustus 2015 @ 17:50:

[...]

Ik heb dus gelijk. Je wil hier horen, en eventueel aan partner laten lezen, dat het zooo oneerlijk is die verdeling.

Btw als ik op een terrasje wil zitten en vriend zou nooit wat betalen betaal ik niet voor hem. Hoe simpel kan het wezen.Ik zou 'n andere vriend zoeken of in elk geval zonder hem verder gaan. Met hem krijg je de kans niet te leven als ie zo op de centen zit.
Maar TO als je net zo vaag bent en om de brij heen draait als hier dan begrijp ik wel dat je partner het niet begrijpt.

Nieuw topic beginnen zou ik zeggen "mijn vriend verdient meer en houd dus meer over, vind ik niet eerlijk"
Ik vind het al heel krom om gezamenlijke uitjes van - een van beiden in dit geval - jullie zakgeld te doen. Dan voelt het idd als elkaar trakteren, ipv genieten dat jullie het goed hebben omdat jullie samen zorg dragen voor een leuk inkomen. Maak het dagelijkse potje ruimer, of stop elke maand geld in een envelop met " verbrassen " er op.
Ik herken het gevoel wel een beetje. Wij waren namelijk precies zo. Sparen, besparen, beknibbelen.... En nog steeeds wel hoor! Maar we hebben nu voor onszelf wel een grens gesteld. Als ons spaarsaldo daarop blijft staan vinden we het wel best.
TO andere optie; zelf meer gaan verdienen, dus waarschijnlijk meer gaan werken.

Voordeel; heb je minder tijd over om het geld uit te geven
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Volgens mij hoeft TO niet overtuigd te worden maar haar man
Je bent zelf een theepot
Ik denk dat ik hetzelfde boek heb gelezen als jij en heb wel het idee dat jullie bepaalde dingen niet helemaal consequent overnemen (als het inderdaad hetzelfde boek is):

- schrijver geeft aan alle inkomsten op een gezamenlijke rekening te storten en een vast bedrag aan zakgeld naar eigen rekeningen. Als jullie dit overnemen ben je af van het probleem dat hij meer te besteden heeft dan jij.

- schrijver geeft aan dat je daadwerkelijk moet aflossen ipv sparen. Is hier al eerder genoemd. Scheelt je een boel rente en zo houd je weer meer geld over om af te lossen.

En als laatste: schrijver geeft aan dat hij te ver ging, dat hij met buikpijn op het terras zat als hij een kopje koffie bestelde en daarmee buiten budget ging. Hij raadt af om zo ver te gaan! Misschien goed om dat eens aan je man te laten lezen.

Ons doel is trouwens om het aflossingsvrije deel van de hypotheek in de komende 18 jaar af te lossen. Maar inmiddels realiseren we ons dat we ook niet alles tegelijk moeten willen, hebben ook (bijna) 2 kleine kinderen en veel opvangkosten en zo de komende jaren.
Only dead fish go with the flow.
TO, niemand heeft je morgen beloofd.
Jullie slaan compleet door met dat sparen zeg. Je leeft toch niet alleen maar om te werken en te sparen? Ik vind het ook fijn dat er een buffer is, maar daar ga ik het terras zitten en de etentjes echt niet voor laten! Misschien loop je morgen wel onder een bus en dan heb je niets meer aan al dat geld...

Hoeveel uren werken jullie ieder per week? Als het je eigen keuze is om weinig uren te werken dan raad ik je aan om meer uren te gaan maken. Als er een goede reden is dat jij minder verdient, dan is pro rato wel de meest eerlijke oplossing. Als hij dat niet wil dan zou ik mijn relatie nog maar eens goed onder de loep nemen, hier word je niet gelukkig van.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Net gesproken met man en we hebben aan de budgetten zitten sleutelen. Ik ben er nog niet helemaal uit met alles. Ik vind bijvoorbeeld het theater en het potje voor de hond nog te veel. We kwamen er ook achter dat op sommige spaarpotjes behoorlijk veel geld stond, bij het overdrevene af. We hebben nu wel de leuke dingen pot verhoogd, door een ander potje te schrappen. Ook gaan serieus kijken naar aflossen.

Dit gedrag van man is eigenlijk vorig jaar begonnen. Huis onder water, hoge hypotheek, sparen hiervoor en het besef dat we niet te veel geld moesten uitgeven. Hij was nooit gierig ofzo, juist helemaal niet. Komt ook uit een gezin waar altijd genoeg geld was (en is). Bij ons thuis was nooit geld, dus ik word hier zo kriegelig van, zeker omdat er genoeg binnen komt en we naar mijn idee iets te veel sparen.

@Nina, hij heeft niet meer. Krijgt hetzelfde als mij om vrij te besteden. Hij wil alleen heel veel van zijn salaris sparen, zodat we veel leuke dingen van prive geld moeten betalen. Daardoor lijkt het net of we heel krap bij kas zitten. Ik vind het spaardeel te groot. Verdien zelf ook, maar lang niet zo veel als hij en dat gaat ook niet gebeuren (voorlopig).

@Blijfgewoonbianca, ik heb dat aangegeven dat ik uitjes niet meer van het zakgeld wil betalen. Potje 'uit gaan' is nu verhoogd.

@Sannenas, inderdaad dat boekje ben ik aan het lezen.

@Chocotime, we werken beide full time.
quote:hamerhaai schreef op 06 augustus 2015 @ 17:18:

[...]

Veel geld naar beleggen? Dat is wel een heel risicovolle manier om geld te sparen. De kans is namelijk groter om geld te verliezen, of in ieder geval niet genoeg bij elkaar te sparen.

Ik zou niet al mijn geld op 1 paard wedden. Gaat dat mis, dan gaat het ook goed mis. Want er is geen back-up om dan de hypotheek af te lossen.

Was het jouw keuze om te gaan beleggen of dat van je partner? Mijn vriend mag beleggen met zijn geld wat hij maar wilt, maar niet van "ons geld". Daar lossen we ons huis vanaf.

Begrijp ik goed, wanneer jullie geld te kort komen dan leggen jullie beide bij vanuit je eigen geld. Gaat dit naar rato op 50/50? Hij verdient meer, dan dus ook meer bijleggen, zou ik zeggen.

We hebben het beleggen destijds samen besloten, maar ik stond er nooit 100% achter. Ben me dus aan het inlezen over aflossen en man gaat daar in mee.

We leggen beide bij als we leuke dingen doen. We hebben ieder hetzelfde qua 'zakgeld', De rest gaat naar de spaarrekening. Ik vind het spaardeel te groot.
quote:redbuIIetje schreef op 06 augustus 2015 @ 17:25:

[...]

Vergeet je niet in het nu te leven? Over 30 jaar zijn jullie er wellicht niet eens meer, dus beter ga je nu genieten van het geld ipv het op te potten. Nu je nog jong bent is de tijd om uit eten te gaan, te reizen en andere leuke activiteiten te doen. Niet dat ik zeg dat je geen spaargeld moet hebben, tuurlijk is het handig om 'n nieuwe auto op je bankrekening te hebben staan, maar gemeentelijke belastingen vallen gewoon onder de vaste lasten waar je maandelijks/jaarlijks wat aan moet afdragen, dat kan gewoon van je normale rekening.Dat zeg ik ook steeds, maar dat lijkt niet helemaal door te dringen bij man.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven