Gezondheid alle pijlers

Menstruatie

17-08-2015 19:03 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.

Zijn er hier ook vrouwen tussen die zo ernstige menstruatie klachten hebben dat dat het hele leven lam legt? Ik heb vanaf mijn eerste menstruatie (40 jaar geleden) al enorme ellende van die maandelijkse terugkerende last. Het begon met zware pijn en daardoor overgeven, ernstig bloedverlies, niet kunnen lopen, later kwamen daar nog andere klachten bij. Zoals ernstige bloedarmoede. Ook de lengte van mijn menstruatie (10 dagen per maand, soms meer) is lastig.

Het gebruiken van tampons is onmogelijk. Deze klachten zijn zo erg dat ik nooit bij een baas heb kunnen werken. Ik heb dus ook geen pensioen opgebouwd. Af en toe wel geprobeerd, maar steeds liep het stuk op bovenstaande.

Zelf heb ik het ook enige tijd geprobeerd als zelfstandige. Dat is ook niet gelukt. Als je menstruatie niet 'op de klok gelijk' komt...is plannen moeilijk.

Ook vakanties zijn vaak onmogelijk te plannen.

Ik zit letterlijk te wachten op de menopauze nu. Hoop ECHT dat het binnenkort zover is...al is daar nog niets van te merken. Maar mijn vraag is: zijn hier vrouwen die dit herkennen ? Ik zou zo graag van anderen horen hoe ze hier mee omgaan. Want toen ik 12 was dacht ik ooit eens 'dit zal wel de enige keer zijn ...opstartproblemen of zo '. Maar toen ik 20 was dacht ik 'dit zal toch niet een leven lang duren?' . En nu denk ik als 50er : 'mag het aub een keertje afgelopen zijn???'

Ook dat ik geen pensioen heb, nooit ww zal ontvangen, geen uitkering heb, maakt mij afhankelijker dan ik feitelijk psychisch van nature ben. Ik haat dat. Het maakt me ook soort van bang voor mijn toekomst. AOW leeftijd...ooit...

Wel heb ik een tijdje hormonen gebruikt hiertegen. Daar kreeg ik weer andere problemen van die buiten het bereik van dit gegeven liggen.

Wie herkent zich hierin? En hoe gaan jullie hier dan mee om bij jezelf? Hoe stel je de toekomst voor jezelf veilig? (AOW)
Nooit aan de pil geweest?
Jawel. Hielp niets.
Er zijn speciale spreekuren voor vrouwen in veel ziekenhuizen. : M poli.

Er zijn bijvoorbeeld methodes waarbij ze een laagje van je baarmoederslijmvlies afhalen waardoor je niet meer zo hevig vloeit.

En als je zo veel last hebt en er is verder niets aan te doen, waarom heb je dan nooit overwogen om je baarmoeder te laten verwijderen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Pfoe dat is wel heel heftig inderdaad.

Ik heb zware menstruaties gehad, vooral de eerste jaren.

Als puber kon ik de eerste dagen helemaal niets, heel zwaar bloeden, enorm veel pijn, lang achter elkaar ongesteld (maar niet zo lang als jij). Maar vergeleken met wat ik hier lees viel het alles mee.

Destijds op mijn 18e aan de pil gegaan, dat hielp. Een paar jaar later met de pil gestopt omdat ik niet zo goed tegen de hormonen kon.

Vanaf halverwege de 20 werd het minder, en nu (nou ja, niet nu want ik ben zwanger maar normaal dan) is het goed te doen, met ibuprofen kom ik de eerste dag door en na 5 dagen is het klaar.

Wat naar dat je er al bijna je hele leven zo'n last van hebt, is er niets aan te doen?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 augustus 2015 @ 19:09:

Er zijn bijvoorbeeld methodes waarbij ze een laagje van je baarmoederslijmvlies afhalen waardoor je niet meer zo hevig vloeit.

En als je zo veel last hebt en er is verder niets aan te doen, waarom heb je dan nooit overwogen om je baarmoeder te laten verwijderen?

Dit is bij mij ook gedaan ja.

Uit jouw OP haal ik niet of je dit ooit hebt laten onderzoeken.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 augustus 2015 @ 19:09:

En als je zo veel last hebt en er is verder niets aan te doen, waarom heb je dan nooit overwogen om je baarmoeder te laten verwijderen?Hai blijfgewoonbianca. Jawel, is allemaal besproken. Ook dat laagje van het baarmoederslijmvlies afhalen. Liever gezegd: dat wordt dan weggebrand. Zeiden ze tegen mij. En werd me afgeraden. Ook het laten weghalen van de baarmoeder heb ik gevraagd. Maar ook daar wilden ze niet aan beginnen. Net alsof mijn lichaam niet van mij is of zo. ..Ik weet wel dat het weghalen van de baarmoeder ook weer voor andere problemen kan zorgen, en dat ze niet van tevoren kunnen zeggen of jij als individu daar last van zou krijgen of niet.
@ patsystone : ik voel met je mee.
quote:Adrientje schreef op 17 augustus 2015 @ 19:18:

[...]

Hai blijfgewoonbianca. Jawel, is allemaal besproken. Ook dat laagje van het baarmoederslijmvlies afhalen. Liever gezegd: dat wordt dan weggebrand. Zeiden ze tegen mij. En werd me afgeraden. Ook het laten weghalen van de baarmoeder heb ik gevraagd. Maar ook daar wilden ze niet aan beginnen. Net alsof mijn lichaam niet van mij is of zo. ..Ik weet wel dat het weghalen van de baarmoeder ook weer voor andere problemen kan zorgen, en dat ze niet van tevoren kunnen zeggen of jij als individu daar last van zou krijgen of niet.

Volgens mij kan dat laagje slijmvlies op twee manieren worden gedaan. Weet je ook waarom je dat werd afgeraden?

Waren jouw artsen mannen, als ik vragen mag? Die hebben namelijk echt geen idee hoe vervelend zoiets als altijd doorlekken, niet kunnen zwemmen, sporten, witte broeken dragen, etc. Is.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 augustus 2015 @ 19:21:

[...]

Volgens mij kan dat laagje slijmvlies op twee manieren worden gedaan. Weet je ook waarom je dat werd afgeraden?

Waren jouw artsen mannen, als ik vragen mag? Die hebben namelijk echt geen idee hoe vervelend zoiets als altijd doorlekken, niet kunnen zwemmen, sporten, witte broeken dragen, etc. Is.

Ja mijn artsen waren allemaal mannen. Ooit een vrouwelijke arts geprobeerd, maar ook veel vrouwen snappen niets van dit probleem. Hoe vaak ik niet vrouwen ben tegengekomen die zich niet kunnen voorstellen hoe erg dit is, een leven lang...

Het wegbranden werd me toen afgeraden in verband met dat het 'ook weer terug zou keren'. En dan moest het opnieuw.

Er is ook ooit iets besproken over een zenuw doorsnijden. Daarvan werd gezegd dat het binnen zeer korte tijd weer 'zou kunnen' aangroeien en dat de pijn dan nog erger zou kunnen worden dan daarvoor.

Daarnaast heb ik ook hormonen gebruikt. Die moesten de menstruatie stilleggen. Liep niet zoals ze dachten. Mijn menstruatie bleef toen 6 maanden doorvloeien...bijvoorbeeld !
Al je al tegen de overgang loopt, waarom willen ze je baarmoeder en eierstokken dan niet verwijderen?

Ik zou er nogmaals sterk op aandringen. Het is tenslotte jóuw lichaam.
quote:Adrientje schreef op 17 augustus 2015 @ 19:18:

@ patsystone : ik voel met je mee.

Lief van je!

Al vind ik dat ik het makkelijk heb vergeleken met jou.

Lijkt me vreselijk
Ach vrouw! Wat vreselijk dat je hier al je hele leven last van hebt. Kom echt voor jezelf op en ga net zo lang door todat er iemand is die je wel serieus neemt. Laat je niet wegzetten.
quote:amarna schreef op 17 augustus 2015 @ 19:30:

Al je al tegen de overgang loopt, waarom willen ze je baarmoeder en eierstokken dan niet verwijderen?

Ik zou er nogmaals sterk op aandringen. Het is tenslotte jóuw lichaam.

Ook na de overgang blijven je eierstokken bepaalde hormonen aanmaken. Als je dat weghaalt, is de kans op andere klachten ook aanwezig. Hoe dan ook zou ik dan aan de hormonen moeten. En dat gaat niet meer vanwege de eerdere hormonen die ik gebruikte. Waardoor ik weer andere klachten heb gekregen.

Al met al een flinke vicieuze rotcirkel dus. Toch: ik kijk echt uit naar die menopauze. Zou zo graag ook eens gaan werken.
quote:Adrientje schreef op 17 augustus 2015 @ 19:29:

[...]

Ja mijn artsen waren allemaal mannen. Ooit een vrouwelijke arts geprobeerd, maar ook veel vrouwen snappen niets van dit probleem. Hoe vaak ik niet vrouwen ben tegengekomen die zich niet kunnen voorstellen hoe erg dit is, een leven lang...

Het wegbranden werd me toen afgeraden in verband met dat het 'ook weer terug zou keren'. En dan moest het opnieuw.

Er is ook ooit iets besproken over een zenuw doorsnijden. Daarvan werd gezegd dat het binnen zeer korte tijd weer 'zou kunnen' aangroeien en dat de pijn dan nog erger zou kunnen worden dan daarvoor.

Daarnaast heb ik ook hormonen gebruikt. Die moesten de menstruatie stilleggen. Liep niet zoals ze dachten. Mijn menstruatie bleef toen 6 maanden doorvloeien...bijvoorbeeld !

En hebben ze ook gezegd hoe lang het zou - kunnen - duren voor het eventueel weer terug zou komen en dat het wel vervelend, maar niet verschrikkelijk pijnlijk is en nog geen eens een dagopname is?

Ga voor de gein is naar een speciale vrouwenpoli. Ik denk zomaar dat ze daar heel anders om gaan met jouw problemen.

Ook geen Mirena spiraal geprobeerd ? Sommige vrouwen krijgen dan helemaal geen menstruatie. ( en bij anderen doet het juist het tegenovergestelde, maar ik neem aan dat je alles wilt proberen )
Ik vind dat er gewoon ook weinig aandacht is voor de 2 % van de vrouwen die dit probleem schijnen te hebben. Maar waar je zo zelden iets van hoort. Iemand die zich ook eens buigt over de financiële consequenties. Want die gaan een leven lang door. Een soort van taboe dat er nog steeds is denk ik. Niemand praat erover, maar als ik zelf ongesteld ben dan kán ik het niet eens verbergen.
Speciale vrouwenpoli? Waar?
quote:Adrientje schreef op 17 augustus 2015 @ 19:39:

Speciale vrouwenpoli? Waar?

Er zijn er meerdere.

[PDF]De M-poli - IJsselland Ziekenhuis

www.ysl.nl/fileadmin/ijss ... i__menstruatiepoli_.pd...

De M-poli. Onderzoek naar abnormaal vaginaal bloedverlies (menstruatie-poli). Maatschap Gynaecologie IJsselland Ziekenhuis.

Moet je deze link maar eens doorlezen.
quote:Adrientje schreef op 17 augustus 2015 @ 19:39:

Speciale vrouwenpoli? Waar?Google zegt dat er 1 in Boxmeer zit.
Google maar op " m poli "
quote:Rubber_Ducky schreef op 17 augustus 2015 @ 19:44:

[...]

Google zegt dat er 1 in Boxmeer zit.Er zijn er zo veel
R2 Wat is de M-poli?

De M-poli is een speciaal spreekuur waar onderzoek gedaan wordt naar abnormaal vaginaal bloedverlies. Deze polikliniek heeft tot doel vrouwen met menstruatieproblemen te

onderzoeken én te behandelen in zo min mogelijk bezoeken op het spreekuur. Dit betekent dat tijdens uw eerste bezoek op deze polikliniek er - behalve een gesprek met de gynaecoloog en een gynaecoloog in opleiding - ook mogelijk een aantal gynaecologische onderzoeken plaatsvinden. Hiermee zorgen wij ervoor dat uw klacht snel wordt opgelost.

3 Voor wie is de M-poli bedoeld?

• Vrouwen met hevig, tussentijds of onregelmatig bloedverlies tijdens de menstruatie.

• Vrouwen met vaginaal bloedverlies na de overgang (postmenopauzaal bloedverlies).

• Vrouwen met onverklaarbare pijnlijke menstruaties.

4 Wanneer spreken we van hevig bloedverlies?

Hevig bloedverlies betekent voor elke vrouw iets anders. Sommige vinden bloedverlies hevig als het meer is dan zij gewend zijn; anderen noemen het hevig omdat zij veel

tampons of maandverband nodig hebben, doorlekken en zich zeer vaak moeten verschonen. Verlies van stolsels (dikke brokken) en bloedarmoede worden vaak als tekenen van hevig bloedverlies beschouwd. Het invullen van de menstruatie score kaart is de beste manier om het bloedverlies in kaart te brengen. Hevig bloedverlies is vervelend, maar kan meestal geen kwaad. Als u er last van heeft in het dagelijks leven of er sprake is van bloedarmoede, adviseert de arts wel behandeling.

5 Oorzaken van hevig bloedverlies

De hoeveelheid menstruatiebloed is onder andere afhankelijk van de dikte van het opgebouwde baarmoederslijmvlies, dat is de binnenbekleding van de baarmoederholte.

Bij pilgebruik of bij een Mirena spiraal blijft het slijmvlies vaak dun; het bloedverlies is dan minder dan bij een natuurlijke menstruatie. Niet alleen hormonen en de opbouw van het slijmvlies beïnvloeden het bloedverlies, ook de baarmoeder zelf speelt een rol. Veranderingen in de vorm van deze baarmoederholte, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van een poliep of een klein myoom (vleesboom), hebben nogal eens hevig bloedverlies tot gevolg. Ook bij een baarmoeder met veel grote myomen kan er sprake zijn van hevig bloedverlies. Een enkele keer veroorzaken afwijkingen in de bloedstolling of medicijnen die de bloedstolling beïnvloeden, hevig bloedverlies. Ook door een koperhoudend spiraaltje neemt het bloedverlies toe. Bij 60% van de vrouwen vindt de gynaecoloog geen duidelijke verklaring voor het hevige bloedverlies; er is dan toch vaak een goede behandeling mogelijk.

6 Tussentijds/onregelmatig bloedverlies

Met onregelmatig bloedverlies wordt bedoeld dat de regelmaat van de menstruatie niet meer herkenbaar is. Tussentijds bloedverlies is het optreden van bloedverlies,

vaak tussen de menstruaties, terwijl de menstruatie zelf regelmatig komt. Meestal wordt

bloedverlies veroorzaakt doordat de vrouwelijke hormonen gedurende kortere of langere tijd niet in balans zijn. Het kan ook komen als bijwerking van hormonen die u slikt,

bijvoorbeeld de anticonceptie pil. Een andere oorzaak kan zijn dat er iets in de holte van de

baarmoeder zit, zoals een poliep of een vleesboom (myoom). Het bloedverlies kan ook afkomstig zijn van de Baarmoedermond (cervix). In dat geval wordt een uitstrijkje en

kweek afgenomen.

7 Bloedverlies na de overgang

Als u een jaar lang niet meer heeft gemenstrueerd vanwege de overgang en er dan toch weer bloedverlies optreedt, is dat voor de huisarts reden u naar het ziekenhuis te

verwijzen. In het ziekenhuis wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak van het bloedverlies.

De meest voor de hand liggende oorzaken zijn:

• Een dun en kwetsbaar slijmvlies van de schede of de binnenkant van de baarmoeder (atrofie). Dit wordt veroorzaakt door het ontbreken van de vrouwelijke hormonen, omdat u in de overgang bent.

• Er kan een poliep of vleesboom in de baarmoederholte zitten.

• Er kan in het slijmvlies van de baarmoeder onrustige cellen of kwaadaardige cellen zitten.

Als het slijmvlies in de baarmoederholte verdikt (> 4mm) is op de inwendige echo, komt u in aanmerking voor extra onderzoek.

8 Onderzoek op de M-poli

Tijdens uw bezoek aan de M-poli kunnen er meerdere onderzoeken plaatsvinden. U heeft een vragenlijst en een menstruatie scorelijst toegestuurd gekregen. Wij vragen u deze thuis in te vullen terug te sturen in de bijgevoegde retourenvelop. Tijdens uw eerste bezoek aan de M-poli heeft u een gesprek met de gynaecoloog en een gynaecoloog in opleiding. De gynaecoloog vraagt naar uw klachten en eventuele medische behandelingen en operaties. Ook zal de vragenlijst en de menstruatie scorelijst met u worden doorgenomen.

Aansluitend vinden er verschillende onderzoeken plaats, zoals:

8.1 Gynaecologisch onderzoek

Tijdens dit onderzoek kijkt de gynaecoloog in de schede (vagina) via een spreider (speculum). De baarmoedermond wordt bekeken en er wordt zonodig een kweek en uitstrijkje afgenomen. Daarna volgt een inwendig onderzoek (vaginaal toucher).

Hiermee beoordeelt de gynaecoloog de grootte en vorm van de baarmoeder en eierstokken. Het onderzoek doet geen pijn. Voor dit onderzoek ligt u in een gynaecologische stoel met beensteunen. Na het inwendig onderzoek volgt een echo.

8.2 Gynaecologisch echo onderzoek

Het gynaecologische echo onderzoek wordt gedaan wordt via de schede gedaan (inwendig). Zo nodig wordt er ook een echo via de buikwand gedaan (uitwendig).

Een inwendige echo geeft de beste informatie over eventuele afwijkingen aan baarmoeder of eierstokken. Belangrijk bij menstruatieproblemen is het opsporen van eventuele afwijkingen aan het baarmoederslijmvlies. Wanneer de gynaecoloog tijdens deze inwendige echo niet goed kan beoordelen of er een afwijking is, zal aansluitend een zogenaamde waterecho worden verricht.

8.3 Waterecho (SIS)

Een waterecho wordt gedaan na een inwendige echo. De gynaecoloog plaatst dan

een spreider in de schede. Een dun slangetje wordt via de baarmoedermond in de baarmoederholte gebracht. Vervolgens wordt een inwendige echo gemaakt. Terwijl via het slangetje water in de baarmoederholte wordt gespoten, is op het scherm zichtbaar hoe de baarmoederholte zich met water vult. U kunt zelf meekijken. U hoeft voor dit onderzoek geen volle blaas te hebben. Als u bloedverlies heeft zoals bij de menstruatie kan een waterecho niet betrouwbaar worden gedaan. Soms is het inbrengen het slangetje kortdurend gevoelig, maar de meeste vrouwen voelen dit nauwelijks. Het inspuiten van het water veroorzaakt soms een lichte menstruatieachtige pijn; de meeste vrouwen voelen ook hiervan niets. Ook na afloop kunt u nog wat water verliezen met licht bloedverlies. Dat kan geen kwaad. Een maandverband is voldoende om het op te vangen. Aan de hand van deze onderzoeken zal de gynaecoloog besluiten of u in aanmerking komt voor een kijkoperatie in de baarmoederholte (hysteroscopie). Voor dit onderzoek zal een aparte afspraak moeten worden gemaakt.

8.4 Mini-curettage

Bij vrouwen met bloedverlies na de overgang kan een mini-curettage (Milex) worden uitgevoerd. Een Milex is een onderzoek waarbij een dun buisje via de baarmoedermond in de baarmoederholte wordt ingebracht. Op deze manier kan baarmoederslijmvlies worden weggenomen. Deze cellen worden onderzocht onder de microscoop door de patholoog. Na twee weken ontvangt u de uitslag. Voor het bespreken van de uitslag wordt apart een afspraak met u gemaakt. Dit kan eventueel ook telefonisch.

9 Geen aanwijsbare oorzaak

Wordt er bij u geen aanwijsbare oorzaak voor het bloedverlies gevonden, dan worden er direct afspraken met u gemaakt voor verdere behandeling, zoals bijvoorbeeld;

o Medicijnen (Naproxen, Cyklokapron (stollings bevorderende medicijnen), de anticonceptie pil

o Mirena-spiraal (hormoonspiraal)

o Het operatief verwijderen van het baarmoederslijmvlies (Novasure)

o Het verwijderen van een vleesboom uit de baarmoederholte

o Het verwijderen van de baarmoeder

U krijgt informatie over de behandelingen die voor u van toepassing zijn. Ook krijgt u de tijd om over de verschillende behandelingen na te denken.

10 Contact

U kunt bellen met de dokters-assistenten van de polikliniek gynaecologie op werkdagen tussen 08.00 uur en 16.00 uur op telefoonnummer 070 – 2102398 (Leyweg) of 070-2107189 (Sportlaan).

11 Meer lezen?

Meer lezen? Kijk voor meer informatie op www-gyn-care.nl

12 Heeft u nog vragen?

Bespreek ze met uw gynaecoloog of neem contact op met de polikliniek gynaecologie.

Deze folder is een aanvulling en een voorbereiding op de afspraak op de M-poli.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 augustus 2015 @ 19:43:

[...]

Er zijn er meerdere.

[PDF]De M-poli - IJsselland Ziekenhuis

www.ysl.nl/fileadmin/ijss ... i__menstruatiepoli_.pd...

De M-poli. Onderzoek naar abnormaal vaginaal bloedverlies (menstruatie-poli). Maatschap Gynaecologie IJsselland Ziekenhuis.

Moet je deze link maar eens doorlezen.Die link doet het niet. Maar ik ga Googlen
O...wat goed !! Even lezen.
Dat is goed nieuws voor TO De M-poli lijkt mij dan het meest geschikt.

TO , neem als het lukt iemand mee als je naar de huisarts gaat. Mocht je huisarts dan moeilijk doen over de doorverwijzing dan heb je nog iemand anders mee om je te steunen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven