Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Zo afgelopen maandag zijn wij weer thuis gekomen van een top weekend. Wij hebben elke dag gezwommen, lekker gegeten, echt 4 dagen genieten! Ook afgelopen zondag nog geprobeerd te gaan hardlopen, ik kwam niet verder dan 3 km. ik ben gestopt ivm. pijn in mijn linker kuit. Morgen ga ik om 10:00 uur naar de fysio, ik ben niet eerst naar de dokter geweest had ik dat wel moeten doen?

Ik kom morgen terug om te reageren op jullie berichten.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Mother Dat klinkt als een fijn weekendje weg! Balen dat je last van je kuit hebt. Ben benieuwd wat de fysio zegt morgen!

Baukje Dat zijn toch geen rustige weken, die jij doet Jij loopt in 1 week meer dan ik in een maand!

Ik heb net gelopen. Een half uurtje, maar toch te enthousiast van start en daarom heel erg langzaam geeindigd. En ik heb me verstapt, dus ik hoop dat dat niet gaat zwellen ofzo. Toch weer zo'n 5 km gelopen, dus dat kan weer op de teller. Ik hoop deze maand voor het eerst meer dan 60 km te lopen. Ik zal na vrijdag op de helft zitten
Softijs ik schrijf ook relatieve rustweek.

Hopelijk valt de verstapping mee en heeft het geen verdere gevolgen.

Mother ik dag met dat soort dingen altijd gelijk naar de fysio. 'Mijn huisarts kent maar een 'oplossing' en dat is weken rust. Ja met weken rust verdwijnen pijntjes meestal wel maar jammer genoeg wordt er in die tussenliggende weken dan niet echt iets opgelost. En mijn fysio weer altijd wel te melden als hij voor de zekerheid toch eerst foto's van de orthopeed of zo wil zien.

ben benieuwd of de training vanavond door kan gaan met de voorspelde onweersbuien. Volgens buienradar hangen ze vanavond tussen zes en acht uur net hierboven.
De buien kwamen uiteindelijk toch een stuk later en dus kon de training gisterenavond gewoon door gaan. Maar voelde het 's ochtends nog best wel lekker fris aan, in de middag werd het echt warm.....en warmer. En tegen de avond werd het alleen maar benauwder ondanks dat de zon zo nu en dan weg begon te kruipen. Volgens mijn garmin was het 30 graden, gevoels temperatuur 31 graden. Dat heb ik geweten, veel te warm voor een interval training.

de trainer zei al van pas je tijden nu aan, maar ondanks dat het heel zwaar was ging ik dus toch nog te snel. (of was het daarom zo zwaar). Eerst in lopen 3km in 4min45/km, dat ging nog prima. Toen 5x2000m in 9min. Ja ik heb het volbracht maar ipv dat het zweet van mijn lijf gutste had ik het gevoel dat de warmte zich in mijn lijf opspaarde. Maar goed missie volbracht, nog lekker uitgelopen en goed en wel thuis begon het te rommelen. Kregen we een disco en jawel toen ik op bed lag een gigantisch harde knal. Mijn hard sloeg op hol van de schrik, bliksem ingeslagen. Gelukkig heeft alles en iedereen het overleefd en ben ik met de schrik vrijgekomen.
Mijn monoloog gaat gewoon door (of te wel waar is iedereen). Vanmorgen weer heerlijk heuvelsprintjes op het programma. Kort programma van maar 15km maar dus wel even op tempo. Morgen ook kort en dan ook rustig werk, duurloopje van 70min met tempoblok van 15min op dl 2 tempo.

Ik ben van plan vandaag nog te lopen baukje! Jij hard getraind weer!

Ik heb gisteren op youtube een 'documentaire' gekeken (was meer een home video) over Akos Konya die voor het eerst de Badwater Ultramarathon loopt (een van de zwaarste ultra's die er is). Niemand heeft dan ooit van hem gehoord, maar opeens loopt hij bijna Scott Jurek eruit en komt hij als tweede binnen.
ik loop ook nog hoor. Grappig dat het ineens zo stil is hier. Warmte?

Afgelopen woensdag heb ik met behulp van mijn ouders die maar wat graag op mijn kind wilden passen, 2,5 uur onverhard kunnen lopen tussen Rhenen en Veenendaal. Helemaal te gek, maar wel heuvelig! Opa en oma wilden met mijn kind naar de dierentuin, maar zoonlief gaf aan veel liever te gaan wandelen en toen bleek dat ook de voorkeur van zijn grootouders te hebben Mijn zoon van 9 jaar is begonnen aan de triatlontrainingen. Hij kon al behoorlijk zwemmen (A- B- C- en zwemvaardigheid-diploma), maar dit is andere koek: een uur lang baantjes trekken in een onverwarmd zwembad. En de dag daarna met zijn moeder een intervaltraining lopen.

Morgen ga ik meedoen aan de trainingsloop in het Amsterdamse Bos. Bij mij gaan de kilometers nu ook opgevoerd worden.

Volgende week doe ik mee met de marathon-in-drie-dagen die mijn loopclub organiseert: vrijdagavond 6 kilometer, zaterdagmorgen 11,2 kilometer en zondagmorgen 25 kilometer. Iedereen kan meedoen en je bent ook vrij je afstanden te kiezen of te combineren. Als de eerste schoolweek een beetje meevalt, doet zoonlief op vrijdagavond ook mee.
Ik ben er ook! Wilde eigenlijk gisteren gaan, maar kon mezelf de deur niet uit krijgen. Net 5 km binnen 30 minuten gelopen, dus daar ben ik blij mee. Ik wil langzaam nu wel graag ietsjes sneller lopen, maar ik wil ook niet te intensief trainen en dan overbelast raken.

Tinypotato, ik ga die documentaire ook opzoeken!

Anke, dat klinkt leuk, zo'n marathon in drie dagen. Ik ben benieuwd!

Baukje, dat klinkt goed! Ik vind het knap hoeveel jij loopt. Ik ben na een intensieve loop als die van vandaag al bang dat ik tever gegaan ben (En dan heb ik het dus alleen nog maar over het binnen een half uur lopen van een 5k.)
Ik ben weer binnen (nouja, al een uurtje) heb 25km gelopen waarvan slechts 2km over het strand waar het vloed werd. Vraag niet hoe, maar ik heb het afgemaakt. Het gezeik begon na 2km al (moest even met mijn hoofd tussen mijn benen, maar daarna weer opgepakt en heb met mezelf afgesproken dat ik het hoe dan ook ging afmaken (minimaal 21km) ook al moest ik wandelen. Tenzij ik het lichamelijk echt niet zo trekken natuurlijk. Nouja, dat is gelukt en ben ik blij om. Tijd is om te huilen, maar goed, dat was het doel niet hè

@softijs, hier is de link! Verwacht er niet te veel van, het is meer home video materiaal, maar ik vond het wel leuk om te zien. https://www.youtube.com/watch?v=SyEuWGCq5pc En goed dat je vandaag geweest bent! Hoeveel train je per week?

@anke, volgens mij is het vakantietijd. Wauw, je zoon moet wel sportief zijn! Klinkt pittig die training op 9 jaar. Die marathon in 3 dagen klinkt wel leuk!

Zo, ik stink dus ik ga douchen
Oh en ik heb ontdekt dat gel met koffiesmaak helemaal niet zo ranzig is als het klinkt
Wauw een indrukwekkende ultra tiny; ik blijf nog lekker dromen.

Anke zo dat is een lange duurloop geweest! Die driedaagse marathon wordt ook weer een mooie training. Ik ben zelf nooit zo van de hele lange duurlopen maar het schema zit wel zo in elkaar dat ik feitelijk ieder weekend een marathon train (in twee dagen dan). Behalve dit weekend, dan staan er maar 30km op het programma ivm relatieve rustweek en de wedstrijd voor dinsdag.

Softijs goed bezig. En dat langzaam iets sneller willen lopen moet je niet proberen te doen door iedere keer die 5km iets sneller te willen lopen. (dan wordt trainen een wedstrijd). Maar dan kun je beter bewust tempoblokjes in bouwen en dan eens in de zoveel weken eens proberen de gehele 5km op een iets sneller tempo te gaan.

Wat betreft overbelasting is het natuurlijk een kwestie van opbouwen. En de beste manier om niet overbelast te geraken is nog altijd gewon niet lopen, maar ja dan kom je niet zo ver he.

zo heb je nog geen plannen en zo heb je een reisje en een wedstrijd geboekt. Kreeg zojuist een mailtje met de vraag of ik weer mee ging naar de Mont Ventoux. Die uitnodiging krijg ik jaarlijks sinds ik vier jaar geleden mee ben geweest. Maar het zou voor mij een eenmalige actie zijn. Nou ja tot er vandaag dus weer een uitnodiging kwam op een datum dat het kon (vier weken na de marathon). Man reageerde enthousiast van 'gewoon doen'. En dus heb ik me ingeschreven. Eind oktober ga ik de 22km lange uitdaging aan die mont ventoux heet..
'Maar' 30km jij loopt zo veel Baukje! Bizar sommige ultra's hè, ik heb de link geplakt hierboven als je wil kijken. Ik vond het onwijs indrukwekkend om te zien hoe goed die man eruit bleef zien gedurende de hele rit. En dat voor een eerste keer. Ik vind het onvoorstelbaar zo ver achter elkaar lopen in zulke hitte (het was wel 50 graden op een gegeven moment) en dan 26 uur achter elkaar doorlopen. Hoe in hemelsnaam kan je je lichaam zo trainen? Ongelooflijk! Ik zag dat het record van Badwater nu op 22:51:29 staat en de oudste persoon ooit die deelnam was 75 jaar! Hij deed het in 59:13:02
Tiny die 30km is in twee dagen he,! Bedankt voor de link, ga zo kijken.
zo met de 15km van vanmorgen zit mijn 'rustweek'er weer op. Toch nog 78km gemaakt deze week. Komende week moet ik er weer harder aan gaan trekken. Nog 7 weken te gaan tot de marathon.

Morgen wedstrijd voorbereiding en dan dinsdagavond kijken wat ik voor dit moment waard ben op de 15km.

En nu even naar het filmpje van tiny
Vanochtend wat stijve benen van de inspanning van gisteren! Zoals ik woensdag zei, heb ik me wat verstapt en ik heb toch een kleine zwelling aan de zijkant van mijn achillespees. Doet geen pijn met lopen, maar ik voel het als ik erop druk. Weet niet of ik het nu moet laten rusten, omdat ik dus geen last heb..

Baukje, weer een superweek!

Tiny, ongelooflijk! En ik ga de deur niet uit als het "te warm is". En dat is bij mij al met 20 graden
@Softijs, ja, het was een leuk, gezellig weekend!

Bezoek bij de Fysio heeft de volgende diagnose vastgesteld: overrekking van de spier/ pees overgang van de kuitspier,

met een mooi woord coupe de fouet/ zweepslag.

Ik heb 2 oefeningen gekregen die ik nu trouw elke dag aan het doen ben. Voorlopig mag ik niet hardlopen. Snik.

@Baukje, ik ben afgelopen donderdag voor het eerst van mijn leven naar de fysio geweest!

Jij bent echt goed bezig he!

@Tiny, 25 km. knap hoor, tijd is soms niet belangrijk!

Gisteren zijn onze kids een week op kamp gegaan, best stil en wennen zonder kids.

Mijn man en ik gaan nu even een rondje fietsen!
softijs altijd moeilijk dat soort dingen die los van het hardlopen lijken te staan. Had het begin dit jaar ook zwellingen naast mijn achilles pees waarvan ik dacht het bloed uitstortingen waren. Uiteindelijk bleek ik toch een blessure te hebben maar in hoeverre het een echt met het andere te maken had blijft een raadsel. De blessure zat helemaal ergens anders maar had uiteindelijk wel invloed op mijn hele lijf.

Moter balen zeg een loopverbod. Een flinke zweepslag kan ook best lang duren wat betreft herstel.

Toch ook wel weer eens lekker rustig zo zonder de kinderen.

Leuke documentaire zeker wel het kijken waard. Had me alleen een loop echt door het woestijnzand voorgesteld. wat dat betreft zijn er denk ik toch echt wel zwaardere ultra's die over die afstanden bij vergelijkbare tempraturen soms echt dwars door de woestijn gaan. Of in de bergen over hele enge paadjes. Onvoorstelbaar he waar een mens toe in staat is.
Ik vind nog dat je veel loopt Baukje, ook al is die 30km over 2 dagen verspreid Succes alvast morgen!

@softijs, haha die Badwater is dan niks voor jou ik vind lopen in de warmte ook ok bedacht ik me laatst. Ik hou alleen niet van benauwd en ik hou niet zo heel erg van wind. Zo rond de 16 graden vind ik heerlijk en regen vind ik ook lekker en ook van die hete, droge dagen.

@mother, nee, tijd was niet belangrijk gister (maar ik kijk er dan toch met een schuin oog naar en toch valt het me tegen, omdat ik de laatste tijd zo moeilijk loop) toevallig, hier is kamp ook begonnen zaterdag! Jammer dat je nu niet kan lopen, weet je hoe lang dat duurt?
Ja tiny er moet natuurlijk over zeven weken wel een marathon gelopen worden. De echte rustweek komt na de marathon en die zal ik hard nodig hebben wil ik 4 weken na de marathon de mont ventoux op rennen.

Mijn wedstijdplanning begint overigens zonder bewust te zoeken al behoorlijk uit te breiden. Zit al tot half maart onder de pannen.

Vandaag alleen een kleine acht km wedstrijd voorbereiding gedaan
@Baukje, ik heb niet een flinke zweepslag hoor, want als ik de verhalen om mij heen moet gelopen had ik een knak moeten horen en die heb ik niet gehoord.

Ja, het is wel lekker zonder de kids, maar wel heeeeeel rustig.

Succes met de voorbereidingen van je marathon.

@Tiny, kamp is bij jullie ook begonnen, rustig he zonder je kids?

Wanneer ik geen pijn meer heb maar ik weer hardlopen.
Ha dames, ben ik weer We waren toch nog een weekje op vakantie gegaan, m'n vriend kon onverwacht vrij krijgen dus we hebben de tent gepakt en zijn lekker weg geweest! Het was wel erg warm op vakantie, 30+ graden. Toch hebben we wel een paar keer samen gelopen, gewoon om 7 uur 's ochtends. Ideaal was het niet want het was dan nog steeds zo'n 25 graden en ik voel me al niet al te best 's ochtends, maar als je eenmaal bezig bent dan gaat het wel. Sowieso was de omgeving prachtig! Inmiddels heb ik mijn afstand weer langzaam uitgebouwd tot 15 km, en we hebben ook veel gewandeld op vakantie. M'n schenen houden zich gelukkig redelijk, ik voel ze soms wel maar tijdens het hardlopen gelukkig niet. Vanavond hoop ik ook weer een stukje te lopen.

@Mother: Sterkte met je zweepslag, wat balen zeg!

@Baukje: Zo, 4 weken na je marathon de mont ventoux op rennen, wow! Aan plannen in ieder geval geen gebrek! En dan je rustweek van 78 km, zoveel hoef ik niet te lopen in mijn marathonschema (gelukkig...)!

@Tiny: Haha ik vind die gel met koffiesmaak ook best lekker, ik vind sowieso de gels van Born best ok. Ik heb zondag gelopen op het strand en vond het toen ook erg zwaar, het zand leek wel muller dan normaal. Maar je hebt het toch maar weer gered!

@Anke: Ik ben benieuwd wat je van die 25-km loop vond, ik wil de 30-km gaan doen als marathonvoorbereiding!

@Softijs: Ja lastig als je niet weet of het kwaad kan. Je zou eens een heel kort loopje in kunnen plannen, en dan kijken of het erger wordt daarna. Of misschien een kilometer of 5 gaan wandelen en kijken hoe dat voelt?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik heb er bijna 12 km opzitten. Even flink wat Deep Heat op mijn benen gesmeerd, want ze waren best een beetje lam toen ik thuis kwam Ik merk toch dat ik te snel loop tijdens mijn langzame duurlopen. Nu ook weer, 6.30 per km. Dat is gewoon te hard. Ik hou mezelf ook constant in als ik loop, maar blijkbaar toch nog niet genoeg.

Gioia, gefeliciteerd met je 15 km! Gaat weer lekker! En wat gezellig dat je vriend ook meeloopt!

Baukje, dus als ik gisteren was gaan lopen, had ik gewoon voor het eerst meer gelopen dan jij! Nou, daar baal ik van, dat ik die mogelijkheid heb laten liggen Je gaat goed hoor, ik lees je met bewondering.

Tiny, ik ben een zeikerd als het om het weer gaat. Het was vandaag droog en bewolkt en 17 graden. Dat is prijma. Een beetje zon ook. Regen hoeft niet en wind al helemaal niet. Ik gebruik het weer ook als excuus om maar niet te gaan lopen
Raar is dat he softijs dat het zo moeilijk kan zijn om gewoon rustig te lopen. Heb dat ook heel vaak hoor.

En een tip, ga donderdag lopen dan loop je in ieder geval meer dan ik (heb ik een rustdag).

Begin nu toch wel een beetje schrik te krijgen voor de wedstrijd vanavond. Stom want het is een onbenullig trainingswedstrijdje. Maar ja wel allemaal met bekenden. Loop liever anoniem.
Leuk, ik heb weer even bijgelezen hier. Zelf (weer eens) niet zo actief geweest. Het was me in de nek geschoten (tijdens het tandenpoetsen, hoe krijg ik het voor elkaar) en ik kon een week lang echt geen kant op. Jemig, wat was dat pijnlijk. Nu gaat het iets beter, dus vanavond maar eens een klein stukje proberen.

Leuk Anke, hoe doen de kinderen ook zwemtrainingen (gelukkig in een lekker verwarmd buitenbad). Zoon van mij is ook 9 en wil ook graag langere afstanden lopen. Gelukkig vindt hij ook nog wel uitdaging in de 1 km op de baan, hij heeft zijn zinnen gezet op het clubrecord. Is maar 20 sec sneller dan zijn PR, volgens zoon kan dat best (ik denk van niet, ik vind het clubrecord ook wel heel scherp staan).
Wat voor tijd loopt hij nu? En is hij is b pupil neem ik aan. dan moet hij wel snel zijn want per 1 nov. schuif hij dan door naar a pupil en daar zal de tijd wel weer strakker staan. Wel grappig ik wilde opzoeken welke clubrecord hier op de club staat voor b en a pupillen. Blijkt die van de a nog steeds op naam van mijn zoon te staan. 3;18;6.

20 sec is natuurlijk een heel groot gat als hij er al serieus mee bezig is geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven