Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Haha, Baukje, ik ga donderdag zeker een stukje hardlopen! Heel veel succes vanavond, ik weet niet of je inmiddels al gelopen hebt, maar ik denk niet dat je ergens nerveus over hoeft te zijn. Wat een knap record van je zoon! Ik ben al blij als ik een km in 5.45 loop en dan moet ik daarna al bijna meteen door naar het ziekenhuis met hartkloppingen Het rustig lopen is inderdaad een probleem. Maar ik heb ook het idee dat mijn Garmin weleens tegen me liegt. Op mijn schermpje zie ik regelmatig een mooi langzaam tempo staan, maar als ik dan upload zie ik nergens dat ik zo langzaam gelopen heb..

Anky, sorry, ik moest wel een beetje lachen. Hoe krijg je het voor elkaar inderdaad! Hoop dat het goed lukt vanavond met lopen!
Hoi!

@mother, hopelijk herstel je snel en kan je weer lopen!

@gioia, heerlijk weer een weekje vakantie! En dan om 7u opstaan om te gaan hardlopen, goed hoor. Heerlijk als je dan terugkomt en je hebt nog heel de dag voor je. Wij willen ook nog een lang weekend gaan kamperen, maar ik denk dat het niet gaat lukken i.v.m. werk. Jammer van je schenen, maar het gaat dus wel redelijk. Is het nog gelukt te lopen vanavond? Hier blijft het maar regenen.

@softijs, ik loop gewoon en vind het ook moeilijk om echt rustig te lopen, als het harder gaat dan loop ik harder niet echt handig. Goed zeg van je 12km!

@baukje, hoe is het gegaan?? Ben benieuwd!! Het is hier zeiknat al de hele avond.

@anky, zwaar hè, tandenpoetsen maar juist in je nek kan het van de kleinste dingen al verkeerd schieten. Ik ging een keer mijn man een zoen geven en kon vervolgens 3 dagen mijn hoofd amper bewegen Leuk doel voor je zoon!

Ik geloof dat ik moet boeten voor die 25km zaterdag, voel al heel de week mijn heup en dat is lang geleden dat ik het echt dagen bleef voelen niet heel erg, maar het is er wel en met traplopen steekt het een beetje. Ik wil morgen weer lopen en dan op zaterdag heb ik weer lange duurloop staan, maar moet maar kijken wat verstandig is. Ik zie de 32km trail van 6 september aan mijn neus voorbij gaan ik heb gelukkig nog een startnummer voor de 16km...maarja...beetje teleurstellend wel. Maar ik heb nu dus eindelijk een afspraak staan bij de fysio voor mijn heup! Ik stel het altijd uit of denk 'ik kijk het nog even aan, ik probeer nog even dit of dat' maar nu is het genoeg geweest. Op naar de fysio!
quote:baukje schreef op 18 augustus 2015 @ 16:02:

Wat voor tijd loopt hij nu? En is hij is b pupil neem ik aan. dan moet hij wel snel zijn want per 1 nov. schuif hij dan door naar a pupil en daar zal de tijd wel weer strakker staan. Wel grappig ik wilde opzoeken welke clubrecord hier op de club staat voor b en a pupillen. Blijkt die van de a nog steeds op naam van mijn zoon te staan. 3;18;6.

20 sec is natuurlijk een heel groot gat als hij er al serieus mee bezig is geweest.Mooie tijd van je zoon. Zoon hier gaat die 20 sec niet halen natuurlijk (daarvoor mist hij de echte snelheid), maar het is leuk dat hij een doel heeft en hij heeft nog maar 3 x een 1000 gelopen, dus ruimte voor een kleine verbetering is er wel denk ik. Nadeel voor hem is dat de goede lopers uit de regio allemaal net een paar jaar ouder zijn en in andere series lopen.
vanavond weer eens gelopen en het viel me niet tegen (wel heel rustig gelopen, maar daar ben ik heel geoefend in ).

Tiny, wat balen van je heup, ik hoop dat de fysio je verder kan helpen. Lastig met zo'n wedstrijd vlakbij.

Gioia, lekker zo'n weekje onverwacht vakantie. En om 7 uur in de vakantie lopen vind ik heel goed.

Baukje, hoe is het gegaan? Tevreden?

Mother, balen van je blessure, ik hoop dat je snel weer bent hersteld. Wanneer komen de kinderen weer terug?
Gisterenavond dus de 15km van de polderloop gedaan. Na een werkdag 13km op de fiets om midden in de polder van start te gaan nadat ik eerst 4km had ingelopen. De bedoeling was om de wedstrijd in opbouwende tempblokken van 5km te lopen. Maar de eerste km's gingen al te snel dus ik besloot om verder maar niet meer op mijn klokje te kijken maar me te concentreren op de lopers voor me. Temperatuur was ideaal maar er stond toch een aardig windje. Een paar honderd meter voor me liep een heel groepje lopers.

Zou mooi zijn om daar bij aan te kunnen sluiten maar het gat was te groot en werd eerder groter dan kleiner.

Vanaf de 5km zag ik de groep langzaam uiteenvallen. Gaf mij mooi de gelegenheid om op die lopers die achter de groep kwamen te hangen in te lopen. Dat maakt het lopen toch wat gemakkelijker dan dat je het gat voor je steeds groter ziet worden. En zo kon ik gaande weg toch lopers inhalen. Vanaf een km of 12 kwam ook de eerste dame weer in beeld. En hoewel het gat steeds kleiner werd was het toch veel te groot om haar nog voor de finish te kunnen kloppen.

Bij de finish klokte ik zelf 1;02;34 en was daarmee tweede overall. (eerste dames was 18 jaar jonger) Nu zou deze tijd een dikke pr geweest zijn ware het niet dat mijn garmin mij wist te vertellen dat we toch echt km te kort kwamen voor de 15. Dus ik moet bij de tijd wel een 2 tot 2.30 optellen om een reeel beeld te krijgen. Maar 36 sec sneller dan vorig jaar en ook met de omgerekende tijd dik tevreden. Na de wedstrijd nog 2,5km uitgelopen, mijn medaille in ontvangst genomen en weer op de fiets naar huis.Dus ik heb er wel een goed gevoel aan over gehouden.

Vanmiddag nog een rondje van een 10km uitlopen.
Tiny balen die heup, goed dat je nu voor deskundig advies gaat.
Wauw, wat goed Baukje!!!!
Na een te korte nacht en ook nog eens onrustig geslapen begon ik vanmorgen de dag al vermoeid. Met een halve dag werken was dat er zeker niet beter op geworden. Toch maar gaan uitlopen. Ik dacht dan maar wat korter dan de 50min die gepland stond in het schema. Maar ergens een verkeerde ruiterpad in geschoten want ik kwam ineens heel ergens anders uit dan gepland. Dus toen werd mijn rondje toch nog ruim 10km He lopen ging wel prima hoor. alleen begin ik nu we at opkomende spierpijn voelen. Ja is de tol die je moet betalen als je voluit gaat.
Gefeliciteerd Baukje! Wat goed dat je sneller hebt gelopen dan vorig jaar en tweede bent geworden! En ach ja, wat spierpijn is dan niet zo gek, gelukkig heb je nu een rustdagje!

@Tiny: Oh wat balen zeg :( Goed dat je naar de fysio gaat, wat deskundig advies is nooit verkeerd. Ik hoop dat je goed nieuws krijgt van de fysio!

@Softijs: Heb je je garmin op huidige snelheid staan of op snelheid van de laatste km? De huidige snelheid geeft nog wel eens een gek beeld, misschien loop je eigenlijk wel veel sneller dan je denkt! Succes vandaag met lopen!

@Anky: Haha hoe krijg je het voor elkaar? Gelukkig heb je nog wel kunnen lopen!

Ik heb dinsdag nog gelopen, 11 km. De temperatuur was een stuk aangenamer dan op vakantie! Het schoot alleen wel weer meteen in m'n scheen toen ik op snelheid ging lopen, dus dat blijft een probleem. Vanavond ga ik maar met de trainer overleggen hoe ik nu het beste voor de marathon kan trainen, ik denk dat ik me maar moet richten op uitlopen ipv m'n tijd verbeteren want als ik bij de training al niet harder kan lopen dan 5:30 dan zal dat tijdens de marathon ook zeker niet lukken.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Hoi, ik ben terug van vakantie.

Stockholm was geweldig, wat een leuke stad. Noorwegen ook schitterend, veel van het landschap kunnen zien doordat we een tocht naar het noorden maakten. Mooi weer de hele tijd, dus veel buiten geweest.

Uiteindelijk maar twee keer gelopen, want heel veel tijd kwijt met onderweg zijn. Een keer in Stockholm een uur de omgeving van ons appartement verkend en richting een groot park gelopen; en één leer in Noorwegen. Dat begon heuvelop en dat gaf zo'n knauw dat ik eigenlijk de rest van de loop niet meer lekker op adem kwam.

Verder heel veel gewandeld (stad verkennen, musea, bergtochtjes), voelde mijn benen behoorlijk! Beetje zeurend scheenbeen, en ik voel wel dat mijn knieën zoveel hoogteverschil niet gewend zijn.

Weinig hardloopkilometers gemaakt dus, maar erg genoten en ook alweer nieuwe ideeën voor looproutes in Stockholm, want daar ga ik zeker nog een keer heen.
This is an unacceptable timeline
Leuk! Ik vind Stockholm echt prachtig. Heb nooit mijn loopschoenen meegenomen, maar misschien komt het er nog eens van Heb je mazzel gehad met het weer? Ik ben alleen nog maar in de winter naar Stockholm geweest en dat was echt gewoon constant door de prut.
Vraagje: mijn zoon van 9 heeft vanavond een vrij zware training gehad voor het hardlopen. Veel intervallen op de baan. Nu wil hij morgen met mij meedoen aan een loop van 6 kilometer. Kan een jongen van die leeftijd dat aan? Aan welke signalen merk ik of hij verantwoord mee kan lopen of niet? Op zaterdag staat er weer een zware zwemtraining op het programma voor hem. Kan een kind teveel sporten?

na flink zoeken op internet (en eerdere messages via dit forum): ik heb het antwoord eigenlijk al gevonden. Ik ga het niet promoten morgen. Hij zal zelf moeten beslissen, maar ik zal zijn enthousiasme temperen.
Anke, mijn ervaring is dat kinderen veel aan kunnen (en veel sneller herstellen dan wij!) maar dat je ze soms ook wel eens af moet remmen (lekker onduidelijk hè ).

Mijn eigen kinderen doen eigenlijk heel weinig echte intervaltraining, het meeste loopwerk gaat op de atletiekclub in spelvorm en in wedstrijden ligt de max nu op ongeveer 2.5 km. Ik persoonlijk zou ze denk ik geen 6 km laten lopen, maar helemaal vast ligt die grens ook niet hoor. Deze winter is er op school weer de 5jaarlijkse sponsorloop en dan gaat zoon in 45 min ongetwijfeld meer dan 6 km lopen. Voor een keertje kan dat ook wel.
Mooie tijd Baukje! Is het nog meegevallen met de spierpijn?

Gioia, wat jammer dat het maar niet op schiet met je schenen. Balen zeg. Misschien nu inderdaad overstappen oo plan B (uitlopen?).

Tyche, klinkt heerlijk je vakantie. En dat wandelen is vaak vermoeiender dan een looptraining.

Hier gisteren ook weer gelopen en zo lekker als het dinsdag ging, zo zwaar ging het nu. Ik ben ook al na ruim 5 km gestopt. Met zulke zware benen heeft een training ook niet zo veel zin. Misschien had ik nog last van de training van dinsdag, misschien iets onder de leden, we wachten maar af.
Baukje, lekker zo'n goed gevoel na een wedstrijd, goed gedaan!

Tiny, vervelend van je heup. Goed dat je ernaar laat kijken.

anky, ja klopt wel inderdaad dat lopen op een bepaalde manier vermoeiender is. Van hardlopen herstel ik naar mijn gevoel sneller, ook wel logisch want de inspanning is veel geconcentreerder. Mijn vriend had een stappenteller op zijn telefoon en die kwam boven de 30.000 uit, en hij had een paar kilometer minder gerend dan ik.

Gelukkig konden we daar ook superlekker eten dus de energie hebben we wel aangevuld.

.

quote:softijsmetspikkels schreef op 20 augustus 2015 @ 15:19:

Leuk! Ik vind Stockholm echt prachtig. Heb nooit mijn loopschoenen meegenomen, maar misschien komt het er nog eens van Heb je mazzel gehad met het weer? Ik ben alleen nog maar in de winter naar Stockholm geweest en dat was echt gewoon constant door de prut.

Ja, we hadden de hele tijd mooi weer. Het is een goede stad om in te lopen met veel brede stoepen en groene parken, dus zeker een aanrader om een keer je schoenen mee te nemen.

Net een uur rustig gelopen, 10 km. Was heel lekker, heb vooral goed gelet op mijn loopvorm. Doordat ik zo bezig was met mijn ademhaling, pastempo en houding kwam ik in een heel fijne flow terecht. Totaal geen last gehad van verveling en muziek ook niet gemist.
Anke je hebt je beslissing al genomen en de wedstrijd is mogelijk al voorbij. Maar ik zou vooral hameren op het vooraf plannen van dat soort dingen. Die wedstrijd komt niet uit de lucht vallen dus als hij daar voor had willen kiezen had hij de training de dag ervoor aan moeten passen en bij de zwemtraining de dag later ook de gevolgen moeten nemen (niet voluit gaan). 6km hoeft goed voorbereid voor een 9 jarige natuurlijk helemaal geen probleem te zijn. Maar bewustwording en zelf verantwoording aanleren in deze vind ik wel belangrijk. Dus vooraf bedenken hoe dit aan te pakken en niet thuiskomend van een zware training zeggen 'ik wil morgen met die wedstrijd mee gaan doen'.
Anky de spierpijn is op zich wel meegevallen. Maar gisteren de hele dag nog zo moe geweest. Van woensdag op donderdag ook weer niet goed geslapen en dat trekt mijn lijf dan gewoon niet.

Maar nu gaat het wel weer en in het weekend kan ik 's middags een paar uurtjes bijslapen.

Tyche lijkt me juist verschrikkelijk al lopende zo met die dingen bezig te zijn. Maar goed voor jouw werkt het dus duidelijk wel.

Vandaag een rustig duurloopje van een uur gedaan. Maar ondanks dat ik vanmiddag bij 25 graden gelopen heb ging het zo lekker dat rustig iets minder rustig was en na mijn rondje van ruim 12 km al binnen de 58min bij de oprit was. En ik heb de drang kunnen weerstaan om de 60min precies vol te maken.

Het team van de global heroes is gisteren bekend gemaakt. Leuk om te weten hoe het team is samengesteld. 25 teamleden van 6 verschillende continenten en 16 verschillende landen. Er gaan er maar 11 voor de hele marathon.
Gioia frustrerend dat die scheenpijnklachten je toch blijven achtervolgen. En is er nog een concreet plan gekomen uit het overleg met de trainer?

Tyche klinkt goed je vakantie. Jammer dat je niet meer keer hebt kunnen gaan lopen maar wandelen is natuurlijk ook een hele leuke manier om de omgeving te verkennen.
De kleine man is niet meegegaan. Hij wist donderdag waar hij aan begon, Baukje: ik had hem laten kiezen voor de training of de wedstrijd en hij koos de training. (ik denk dat ik hem die keuze al woensdag had gegeven) We wisten heel goed dat deze wedstrijd zou komen. Hij kiest nu voor de triatlon-trainingen en dat vind ik goed. Ik vond het zelf even jammer dat hij niet meeging, maar straks volgen er wedstrijdjes die hij kan lopen en waarschijnlijk beter dan ik! Vanavond tijdens het eten dacht hij: ik kan best meelopen, maar toen mocht het van mij niet meer Kon ik lekker voluit gaan.
Anke dus jij hebt zelf wel de wedstrijd gelopen? Welke afstand en hoe is het gegaan?
Tyche ik zou helemaal gek van mezelf worden als ik op alles ging letten Ademhaling doe ik wel, maar verder probeer ik mezelf zoveel mogelijk af te leiden met muziek en het uitzicht. Ik zal het onthouden, volgende keer de loopschoenen mee naar Stockholm

Baukje ik had donderdag nog zoveel spierpijn van mijn lange duurloop dat ik niet ben gegaan. Een gemiste kans dus om eens meer te lopen dan jij

Vannacht niet goed geslapen en omdat ik er zo vroeg af was, heb ik mijn loopschoenen maar onder gebonden. Heb gisteren een nieuwe loop-bh gekocht en ik ben ook vol enthousiasme gaan lopen 5 km in 31 minuten. Heb de eerste 3 km rustig gelopen en de laatste 2 op een iets hoger tempo. (Voor mij dan, voor jullie is dat nog een slakkengang )
Softijs hadden we mooi eenzelfde eindstand donderdag. Heel goed hoor dat je zo gaande weg je 5km loop je tempo nog op kunt voeren. Dat zijn de goede trainingen om vooral ook mentaal sterker te worden. En 5km in 31min is gewoon heel prima hoor.

Vanmorgen om half negen vertrokken voor een rustig duurloopje. Heerlijk bijna 19km door het bos gedwaald en nu wel een rustig tempo aan gehouden en niet net als gisteren veel te snel gelopen. Hield maar in mijn achterhoofd dat ik morgen een heel pittige training heb en dat ik dus vandaag vooral moest genieten van het lopen zonder moe te worden, de mooie omgeving, het zonnetje. Het blijft me wel verbazen hoe je in het toch dichtbevolkte nederland 19km op zaterdag ochtend door het bos kunt dwalen en maar een persoon tegen te komen.
Heerlijk hè baukje, hoe stil zelfs Nederland kan zijn?

Bij mij niet hoor, mijn park is te populair bij medelopers en hondenuitlaters. Niet zo gek, midden in de stad. Net weer een heerlijke 10, even helemaal zen voor het nieuwe schooljaar morgen weer begint.
Even tussen al het wk geweld door en voor de spannende 100m finale......

Vandaag dus een stevige training naar mijn rustige trainingen van afgelopen dagen. Wilde al vroeg op pad maar ondanks dat ik vroeg uit bed was was het toch al negen uur voordat ik de deur uit was.

Tien minuten inlopen , vervolgens een tempoblokje van 20min op 4min39 om de spieren goed op te warmen en voor te bereiden op de versnellingen. Vervolgens 15keer 1min op DL 3 tempo afgewisseld met steeds 2min op dl1 tempo. De minuutjes ging gemiddeld op 4min20 en ik kon dl1 ook echt dl 1 houden. Viel niet tegen dus ondanks dat de eerste minuutjes toch weer veel te snel gingen. Daarna nog een tempoblokje van een kwartier op dl 2 om daarna nog 10 minuten uit te lopen (of te wel thuis te komen).

Kan tevreden terugkijken op de training en heb hiermee week zes van het marathon schema weer afsluiten met deze week 6 trainingen waaronder een 15m wedstrijd en een totaal omvang van meer dan 90km. Nog zes weken te gaan tot de marathon.
Afgelopen weekend de marathon-in-drie-dagen gedaan. Leuke voorbereiding op de marathon-in-1-dag (eindhoven, 11 oktober)

Op vrijdagavond 6 kilometer en die heb ik voor mij onder de benauwde omstandigheden langs een snelwegbrug hartstikke goed gelopen: na een half uurtje (en 30 seconden) rende ik over de finish. Mijn eerste wedstrijd onder de 10 kilometer ooit. Ik heb een medeloper gevonden aan wiens tempo ik me kan optrekken.

Zaterdagochtend om 9 uur staan we klaar voor 11,2 kilometer door 'mijn' natuurgebied om de hoek. Ik sluit aan bij de medeloper, neem me voor met het oog op morgen en de nu al hete dag het iets rustiger aan te doen, maar het mag niet baten: ik doe er slechts een uur (en 32 seconden) over. Nog steeds snel voor mijn doen.

Zondagochtend volgt het sluitstuk van 25 kilometer. Dat moet op een ander tempo. Ik vertrek met de medeloper mee, maar mijn tempo ligt net ietsje hoger en na 6 kilometer loop ik alleen door. In de zon over de lange rechte dijk met wind tegen: de omstandigheden zijn weer niet ideaal in mijn beleving, maar ik blijf trouw aan mijn tempo en ga niet te hard. Eerder ietsje te zacht. 2 uur en 27 minuten na het start-roepen (er is geen startschot voor de 50 deelnemers) loop ik weer binnen. Nog net iets te uitgerust. Ik heb de hele 'marathon in 3 dagen' in 3 uur en 58 minuten (en 23 seconden) afgelegd. Van de vijf vrouwen ben ik tweede geworden, hahaha. Het was lekker informeel en behalve zelfgemaakte appeltaart waren er geen bekers of vaantjes. Een goede voorbereiding voor de hele marathon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven