Gezondheid alle pijlers

Welke opticien?

24-08-2015 08:05 33 berichten
hallo Forummers ,

Ik heb een bril nodig voor veraf, ik stel het maar uit, maar volgens het oogziekenhuis moet ik wel. Ik gebruik maar 1 oog doordat de ander gewoon lui is Verder kan ik hierdoor ook geen diepte zien en loens ik lichtelijk

Welke opticien is goed en ook niet zo duur? Moet ik nog op bepaalde dingen letten qua glazen? Het gaat om een bril voor veraf. dus een opticien die goed is in de oogopmeting en waar je goed en eerlijk advies krijgt. Is Hans Anders wat? of kan ik beter naar Pearl gaan? Of hebben jullie een andere opticien met betere ervaringen?

Alvast bedankt voor het meedenken

Somidi.
Ik ga naar Hans Anders, al jaren. Bevalt prima, en niet duur
Alle reacties Link kopieren
Ik ga na pearl, niet de allergoedkoopste maar de brillen bevallen me. Let erop of je tegen bevoordeeld staal aluminium of nikkel kan. Dan is titanium een goede optie.

Dat is ook nog het allerlichtste montuur.

Ik kon ook niet tegen het gewicht van een kunstof standaard bril , die was me veel te zwaar en kreeg ik ook van die afdrukken in mijn neus van.
Qua glazen heb je volop keus,dun dik ontspiegeld. Ik heb alle opties,maar dan kom je wel duurder uit natuurlijk.
Loop de winkels van Hans Anders, Specsavers en Eye Wish binnen en kijk of ze een model hebben dat je staat.

Het valt en het staat met het uitzoeken van de juiste bril. Je kunt nu wel roepen dat je naar 1 opticien gaat, maar wat als ze dan niet dé bril hebben die jij leuk vind?
Ik ben eerst altijd bij pearl geweest. Begonnen met lenzen en een reserve bril. Dat werd al heel snel de bril omdat de lenzen niet uit mijn ogen kwamen. Achteraf had ik natuurlijk terug moeten gaan..

Hoorde later dat andere mensen 100x op controle moesten komen en dan ook steeds andere lenzen kregen. Ik kreeg mijn lenzen toen mee met de mededeling: 'ga het maar opbouwen, en niet als het een dagje niet zo goed ging een dag overslaan he! Nee gewoon een uurtje, dan twee emz.' Geen afspraak voor een controle nodig. Ik trouw opgebouwd maar kon er eerst al niet aan wennen. Toen kon ik absoluut niet tegen licht, ook geen tl-licht. En uithalen was al helemaal verschrikkelijk. Toen maar bril gaan dragen, na een aantal jaar terug gegaan vanwege een anderrle sterkte en meteen om een bril gevraagd. Met de brillen was niks mis hoor. Wilde nu alleen terug naar lenzen, kwam bij specsavers (vooral vanwege de eerdere ervaring met pearle en de kosten). Die snapten er dus niks van dat ze me met die sterkte dat soort lenzen gaven. Draag nu alleen nog lenzen, ben er zeer tevreden mee.

Krijg nog steeds iedere keer brieven van pearle over dat ik toe ben aan een oogmeting, dus wat dat betreft zijn ze op zich netjes. Dat schiet er vaak bij in. Maar ik wil vooral voor lenzen daar absoluut niet terug. De brillen die ik heb gehad van daar waren wel prima.
Persoonlijk heb ik geen hoge dunk van keten opticiens zoals Hans Anders, Specsavers, Het Huis, etc. Mijn voorkeur gaat uit naar een vrijgevestigde opticien, iemand met een HBO opleiding, en niet zo'n interne MBO opleiding als bij de ketens.

Wat heeft het oogziekenhuis geadviseerd? Gaat het om alleen een simpel bril voor verzien met maar een kleine -afwijking. Of ook nog met bijvoorbeeld een cilinder? Wat hebben zijn geadviseerd?

Bij een lui oog is het wel ontzettend belangrijk dat niet alleen de juiste sterkte gemeten wordt, maar ook waar je het brandpunt midden plaatst in het glas. Je oog wordt daar naartoe getrokken. Jouw oog heeft dus de neiging om "weg te lopen" van dit midden. Het is dus ontzettend belangrijk dat dit dus goed wordt opgemeten en goed wordt ingeslepen. Dus, stel dat je de metingen hebt van het oogziekenhuis, dan zit er echt wel verschil hoe de glazen in het montuur geplaatst worden. Hoe nauwkeurig dit gaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik ga zelf naar een zelfstandig gevestigde opticien en ben hier erg tevreden over. Ik wil je dit ook adviseren om te doen. Zoals Hamerhaai zegt zijn de meeste werknemers daar echt goed opgeleid, ook lopen er vaak meer optometristen rond.

Ik ben weleens bij een keten geweest, maar vond het daar niet zo prettig as bij de opticien waar ik nu ben.
quote:hamerhaai schreef op 24 augustus 2015 @ 08:30:

Persoonlijk heb ik geen hoge dunk van keten opticiens zoals Hans Anders, Specsavers, Het Huis, etc. Mijn voorkeur gaat uit naar een vrijgevestigde opticien, iemand met een HBO opleiding, en niet zo'n interne MBO opleiding als bij de ketens.

Eens. Zeker als je al bekend bent met oogafwijkingen of -problemen.

Ik heb ook hele goede ervaringen met vrijgevestigde opticiens. Er is meer tijd en aandacht voor jou als klant en er staan vakkundige mensen klaar.
TO geeft aan niet te duur uit te willen zijn. Vandaar de wat goedkopere opties benoemd. Echter wanneer je het hebt over service en kunde zou een vrijgevestigde opticien wellicht inderdaad beter kunnen zijn.
Ik heb hele slechte ervaringen met Hans Anders. Ze deden totaal verkeerde oogmetingen, waardoor een bril aangesmeerd werd die achteraf helemaal niet nodig bleek. Zo'n keten is misschien hooguit leuk voor een leesbril ofzo, maar zeker met een iets meer complexe afwijking zou ik naar een fatsoenlijke opticien gaan. Zoals eerder gezegd: zoek een vrijgevestigde opticien met een gedegen opleiding in plaats van een intern cursusje.
quote:Dahlia74 schreef op 24 augustus 2015 @ 08:36:

Ik ga zelf naar een zelfstandig gevestigde opticien en ben hier erg tevreden over. Ik wil je dit ook adviseren om te doen. Zoals Hamerhaai zegt zijn de meeste werknemers daar echt goed opgeleid, ook lopen er vaak meer optometristen rond.

Ik ben weleens bij een keten geweest, maar vond het daar niet zo prettig as bij de opticien waar ik nu ben.

Tja, Pearle werkt niet als keten maar met franchisers (heet dat zo?). Het is ieder voor zich als het gaat om omzet, etalage en personeel, maar met een gezamelijke inkoop, administratie en kleding. Ik heb zelf bij een Pearle vestiging gewerkt en de eigenaar daar was optometrist, degenen die de oogmetingen deden hadden daar de opleiding voor gedaan en de rest (waaronder ik) deed alleen verkoop, inkoop en het bijhouden van de winkel.

Bij elke opticien kun je mazzel hebben en een goede treffen, of pech hebben. Maar in de ruim 30 jaar dat ik nu een bril draag heb ik de slechtste ervaring met die los gevestigde. Als puber van 14 wil je er niet achter komen dat je docent Duits dezelfde bril draagt als jij!!

Dus loop een paar winkels binnen, en als het niet bevalt, loop je ook gewoon weer naar buiten. De meesten geven braaf garantie.

Aan dieptezicht en loensen kunnen ze trouwens niks veranderen. Ik heb hetzelfde probleem, maar dieptezicht kunnen ze met een bril niet oplossen hoor.
Kleine aanvulling; Onze brillen (ik ben hier thuis helaas niet de enige) komen uit allerlei winkels, net waar ze een leuke aanbieding hebben. Mijn laatste bril is qua glazen het minst fijn (eyes & more). Die van specsavers was beter. Maar als je je bril wilt laten voorzien van nieuwe glazen, zijn die belachelijk duur. Voor alleen glazen ben je daar duurder uit dan wanneer je een complete bril koopt.

Overigens is Hans Anders niet zoveel goedkoper meer dan de andere zaken hoor. Caat wilde zo´n hippe grote bril, no way dat ik voor zo´n modehype veel geld ga neerleggen. Dus op naar Anders maar uiteindelijk bril gekocht bij specsavers. En die van mijn man komt van Eye wish. Die zijn wat duurder (merkmonturen) maar manlief houdt niet zo van verandering, dus die draagt zijn bril minimaal tien jaar. Dan mag het best ietsje meer kosten.
Allemaal super bedankt voor het advies!

Goed, ik heb een aantal zaken even goed genoteerd: Optometrist, brandpunt midden plaatst, cilinder en even alle winkels inlopen voor het montuur.

Er zit hier een hele goede zelfstandige opticien en daar ben ik afgelopen zaterdag even naar binnen geweest omdat mijn zonnebril pootjes slap waren geworden, hebben ze even als service voor mij aangeschroefd. Deze opticien is eigenlijk ook door het San Franciskus ziekenhuis oogafdeling aangeraden. In het Oogziekenhuis Rotterdam maakte het niet zoveel uit waar ik de bril haal. Nu heb ik meteen even de prijzen gevraagd en ik schrok hier van. Nu gaat het om een kleine correctie qua min sterkte, maar wel noodzakelijk volgens de oogarts. Mijn linkeroog de (luie) die heeft bijna geen correctie nodig dat oog gebruik ik niet dus die is qua sterkte iets afwijkend maar niet zoveel als mijn rechter kijk oog. Ik kan geen borden meer lezen veraf en tijdens het tv kijken knijp ik waardoor ik moe word en geen zin meer heb om tv te kijken. Dichtbij zie ik alles als een havik Het niet kunnen schatten van de diepte heeft mij al een zwaar ongeluk opgeleverd, ik dacht de auto is ver weg bleek heel dicht bij te zijn waardoor ik dus ben aangereden. Dus als dat zou kunnen worden verholpen door het brandpunt of een cilinder dan wil ik dat wel.

Als ik nu bij die dure zelfstandige opticien mijn ogen laat opmeten en dan bijvoorbeeld naar Pearl zou gaan met deze resultaten, kunnen hun dan deze meting gebruiken voor een bril? Want ik ben echt de helft goedkoper uit bij Pearl. anderzijds voel ik mij dan ook schuldig dat de zelfstandige opticien de moeite neemt mij helemaal op te meten en dan vervolgens niet bij hun kopen De zelfstandige opticien heeft een Optometrist zie ik net op de website.

Lensen worden het trouwens niet, ik heb hele gevoelige ogen en heb snel last van ontstekingen erin, volgens de oogarts zou dit ook verminderen zodra ik een bril ga dragen, dus dat zou wel even een opluchting zijn
Heb je in het oogziekenhuis geen meting gekregen? Dan zou je die mee kunnen nemen naar de opticien.
Die opticien is niet gek natuurlijk. Die meet je ogen en zet de resultaten in zijn computer, die krijg jij echt niet mee. Trouwens, ook niet bij Pearle, Hans Anders, Specsavers of welke andere brillenwinkel dan ook. Dat op de eerste plaats.

Dieptezicht is NIET te verhelpen. Brandpunt heeft te maken met de afstand tussen je ogen en een cylinder is gewoon een afwijking aan je ogen, als je die niet hebt, heb je die niet nodig.
quote:SoMiDi schreef op 24 augustus 2015 @ 09:32:

Het niet kunnen schatten van de diepte heeft mij al een zwaar ongeluk opgeleverd, ik dacht de auto is ver weg bleek heel dicht bij te zijn waardoor ik dus ben aangereden. Dus als dat zou kunnen worden verholpen door het brandpunt of een cilinder dan wil ik dat wel.Neen, als je ogen niet goed samenwerken is daar met een bril, noch met lenzen iets aan te doen. Ik zie ook geen diepte, kan geen afstanden schatten en kan geen ballen vangen. Heb een bril met cilinder, draag meestal lenzen (waarmee ik beter zie dan met mijn bril) maar als ik autorijd ben ik me er altijd van bewust dat ik geen afstanden kan schatten. Ik zal dus op een tweebaansweggetje niet snel een tractor inhalen als ik in de verte een tegenligger zie. Afstanden heb ik enigszins leren schatten door te tellen hoeveel bomen, lantaarnpalen etc. tussen mij en mijn voorganger zijn, eigenlijk doe ik dat automatisch, ik sta daar niet bij stil.
Overigens kan ik ook geen diepte zien en ik heb nog nooit een ongeluk gehad. En ik ken nog wel meer mensen die geen diepte kunnen zien en die ook nog nooit een ongeluk hebben gehad. Wel heb ik mijn rijstijl aangepast. Ik rijd niet in het donker als ik dat kan vermijden en ik haal maar zelden in. Op de snelweg probeer ik altijd een automobilist te vinden die prettig rijdt, waar ik dan achter blijf en ik omzeil lastige situaties, mij zul je niet in een onbekende, drukke stad vinden met de auto.
@Isabela, Ja die zijn opgemeten, dit is een jaar geleden. Ik zou ze even kunnen bellen?

@Casalinga, Ah Die vlieger gaat dus niet op Ik heb niet gehoord dat ik een cilinder nodig had in het ziekenhuis. Ik zal dus mijn kopjes thee of laten blijven overstromen of ik zal ze voor de helft blijven vullen Je leert er ook wel mee leven, ik weet ook niet beter, maar soms is het dus zwaar irritant, ik heb al zoveel ballen tegen mij aangekregen omdat ik ze niet zie aankomen, en over vangen hebben we het maar even helemaal niet, gooi nooit iets waardevols naar mij

Mijn beste optie is gewoon nog even wachten en wat langer door sparen en dan naar de dure ga, want ik wil iets goeds hebben.
Ik was 7 toen ik dat ongeluk kreeg. Later wel een aluminium prop tegen mijn oog gehad, waren ze mee in de klas aan het gooien en ik zag het niet aankomen, gevolg 2 dagen ziekenhuis.
Ik ben bij Pearl, nog een andere opticien en Specsavers geweest en ik vond het allemaal aasgieren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bij Specsavers zat zo'n omhooggevallen toiletjuffrouw. Grote bek en uit de hoogte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:SoMiDi schreef op 24 augustus 2015 @ 09:48:

@Isabela, Ja die zijn opgemeten, dit is een jaar geleden. Ik zou ze even kunnen bellen?

@Casalinga, Ah Die vlieger gaat dus niet op Ik heb niet gehoord dat ik een cilinder nodig had in het ziekenhuis. Ik zal dus mijn kopjes thee of laten blijven overstromen of ik zal ze voor de helft blijven vullen Je leert er ook wel mee leven, ik weet ook niet beter, maar soms is het dus zwaar irritant, ik heb al zoveel ballen tegen mij aangekregen omdat ik ze niet zie aankomen, en over vangen hebben we het maar even helemaal niet, gooi nooit iets waardevols naar mij

Mijn beste optie is gewoon nog even wachten en wat langer door sparen en dan naar de dure ga, want ik wil iets goeds hebben.

Ik kreeg op mijn zesde zo´n papieren pijltje in mijn oog, je kent ze wel, die (meestal) de jongens door zo´n buis blazen. Met gym altijd als laatste gekozen worden, omdat je die bal pas ziet als ie bijna bij je is. Om maar te zwijgen over drama´s als korfbal, basketbal of hoogspringen. Stoepranden, uitstekende tegels, trappen.... afschaffen moesten ze die hele handel.

De ´ruzies´ die ik heb gehad met de rij-instructeur (toen wist ik nog niet eens dat ik geen diepte kon zien, ik weet niet beter). Waarom haal je niet in? Waarom rem je zo laat? Zou je niet eens richting aangeven? Pfffffffffff. Dieptezicht schijnt echt iets heel handigs te zijn. Maar helaas.

Wat ik in jouw geval zou doen; eerst gewoon een goedkopere bril kopen (zo slecht zijn de meeste opticiens nou ook weer niet) en daarna sparen voor een betere. Of bij de oogarts je ogen laten opmeten, dan heb je het juiste recept ook.
Ik zit al jaren bij specsavers. Die bij ons in de stad bevalt goed. Heel aardig en net personeel. Niks opdringerig of aasgieren.

We gaan er met vriend van de week ook heen, wordt tijd. Ook hij kan geen diepte zien, loenst en gebruikt dan zijn linkeroog en dan zijn rechter ( en heeft nog iets). Dus heel benieuwd of ze er wat mee kunnen.

Hij redde zich altijd prima maar het zicht gaat nu echt achteruit.

Voor een dure opticien is gewoon geen geld.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Oh, Casalinga, hahahaha, moet een beetje lachen omdat wat je typt zo herkenbaar is Idem dito, op schoolgym stond i zielig alleen over, de leraar plaatste mij dan bij een van de 2 groepen en dan was het altijd een diepe zucht als ik mij aansloot bij de groep van de andere kinderen Dan voel je je wel even erg zielig terwijl je er niets aan kunt doen.

Dat is idd frustrerend om zulke ruzies te krijgen met de rij- instructeur, maar eind goed, je hebt hem wel gehaald

Ik heb net even gebeld met een goede vriend en hij zei precies wat jij nu tegen mij zegt/schrijft. Ik ga naar Pearl heb ik besloten. Als ik maar even voorlopig borden en tv kan kijken want nu is het knijpen en daar krijg je rimpels van en dat willen we niet

ik ga verder met op mijn gemak sparen en dan als i het geld bij elkaar heb gespaard naar de dure toe.

Oogziekenhuis bel ik ook even op.

@Retrostar, dat is ook niet de bedoeling zo'n arrogante juffrouw die jou even op die manier behandeld.

Dank jullie allemaal voor de goede adviezen, hier kan ik wat mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven