Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Het lastige van kleding als hobby (want dat is t denk ik voor iig een aantal mensen in dit topic, incl mijzelf) is dat je minder verslijt, dat er veel aanbod is en op elk moment beschikbaar. Daardoor neemt de omvang snel toe. Vroeger verzamelde ik iets en kocht ik haast alles ervan, mooi of minder mooi. De kunst met kleding is nu om alleen dat te kopen wat me echt heel blij maakt en wat inderdaad past bij wat ik heb. Ik ontdek dat dat voor mij vaker voorkomt bij leuke kringloopvondsten en bij uitzondering bij de grotere ketens. Toch grappig, als je er wat meer bij stilstaat wordt het allemaal wat helderder
Trouwens oranjetulpen, heel herkenbaar dat contraproductieve. Met jezelf afspreken niet meer te snoepen is ook zoiets - werkt ook slecht maar het idee erbij blijft wel waardevol
@Lous123 hahaha inderdaad, op dieet gaan, doe ik ook niet (meer) want dan kan ik de hele dag alleen maar aan eten denken en wat ik niet mag eten van mijzelf en juist dan ga ik lopen snaaien. Terwijl ik in het dagelijks leven echt wel bewust oplet op wat ik wel en niet eet: en bewust ook soms iets lekkers eet waarvan ik dan enorm geniet (maar het moet de calorieën wel waard zijn). Gedachteloos snoepen doe ik nooit meer zoals 'vroeger'.

Blijkbaar werkt het met wel en niet kopen voor mij op dezelfde wijze
Voor mij ook ;)

Net even afgemeld voor wat nieuwsbrieven, dat heb ik al eerder gedaan maar ongemerkt komen er toch weer wat binnen inmiddels. Scheelt weer prikkels ;). Al koop ik zelden wat op basis van een mail. Behalve als ze het over final sale hebben (hadden ehe)
Eigenlijk geldt het voor alles waar je verslaafd aan kan raken dat je er meer van geniet als je het bewust doet. Eten, facebooken, series kijken, snoepen, pinteresten, twitteren, drinken (alcoholische versnaperingen), in de zon liggen.... Om dat bewustzijn erin te krijgen heeft ieder zijn eigen methode. Tijdelijke onthouding is er slechts 1 van. Leeftijd en ervaring speelt ook mee, heb ik gemerkt (zegt oma ). Het hoeft op een gegeven moment allemaal niet meer zo nodig en je krijgt steeds meer lak aan wat 'men' ervan vindt.
..
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 28-08-2015 19:53
Reden: verkeerde topic
% gewijzigd
Ik heb me voorgenomen om tot begin oktober niets meer te kopen ( kleding, schoenen, accesoires).

Hopelijk lukt het
Nu 6 weken niets gekocht en ook de film True cost gekeken. Ik koop sowieso al minder dan een aantal jaar geleden.

En vind het fijn om fair trade kleding in mijn kast te hebben liggen. Maar dat is niet zo veel op dit moment, blijf het moeilijk vinden om 50 euro voor een tshirt (bijvoorbeeld) neer te leggen.
September t/m december koop ik weer geen kleding. Moet so wie so een truitje van de h&m terugbrengen en wil geen tegoed bon!

Bleek een cropped top te zijn maar die kan ik met mijn buik niet meer aan.

Het geld wat ik uit spaar gaat in mijn spaarpot voor de grote vakantie.
Meer dan 8 maanden geen kleding gekocht, dus ik kom mijn dansje weer even doen!

(Ik moet wel toegeven dat het steeds moeilijker word)
Prrrr, mauw miawwwww.
@Jane-Ice: respect!!

Ik ben 3 weken op weg en heb opeens het gevoel dat ik nieuwe zwarte laarzen nodig heb..... Is natuurlijk niet zo, heb goede laarzen, maar die koopdrang is verschrikkelijk........
Goed zo, Jane-Ice!

Vreselijk, hè, die drang om iets te kopen. Normaalgesproken zou ik me rond deze tijd uitleven in de nieuwe herfstcollectie. Ik heb nu wel genoeg, maar voornamelijk omdat ik de afgelopen maanden toch best veel nieuws gekocht heb. En dan te bedenken dat ik me nog heb ingehouden!

Ik ga in januari een plan maken, om ook in 2016 zo weinig mogelijk te kopen. Hoewel ik wel zin heb om nieuwe kleding aan te schaffen (online), merk ik wel dat echt winkelen me steeds meer tegen begint te staan. En ook pakketjes ophalen of opwachten begin ik irritant te vinden. Teveel gedoe en zonde van mijn tijd. Het is dus ook wel een fijn idee dat ik dat voorlopig niet meer hoef te doen. Hooguit naar de kleermaker als er iets kapot is
Het is grappig, maar volgens mij heb ik mijn doel bereikt, en daar ben ik echt trots op: mijn koopdrang is volledig weg. Zowel bij kleding, bij boodschappen (ik neem alleen nog het nodige mee, maar niet meer de tussendoortjes waar ik soms naar snakte), bij Intratuin, als het gaat om kinderkleertjes. Echt bizar! Hopelijk sterkt dit jullie in de zoektocht naar minder kopen! Ik heb nu in een jaar niet meer gekocht dan een paar zwangerschapsslips, een zwangerschapsbroek en een set sokken (misschien vergeet ik wel wat hoor, maar zoiets is het, die strekking).
Ik heb niet zozeer de drang om iets te kopen, dat niet. Maar als ik iets zie dat ik denk wauw, dat is echt leuk, dan baal ik toch wel als ik het niet kan kopen. En momenteel zit ik behoorlijk krap dus kan ik niets meer kopen.... Ik heb afgelopen zomer een nieuwe broek gekocht en nieuwe schoenen. Die schoenen ga ik sowieso nog veel plezier aan beleven. Daar heb ik namelijk al veel op gelopen. Ze zitten fijn. Een jaar geen kleren kopen... of mij dat zou lukken.....

Door geldgebrek kan ik natuurlijk niet veel meer. Daarom stel ik mezelf de vraag `voegt dit iets toe aan mijn kledingkast?` en `is het dat geld waard`?

Ik heb best veel kleren en mooie ook. Maar daar zit ook veel bij wat ik echt al heel lang heb maar wat dermate van kwaliteit is dat het nog altijd mooi is. En aangezien ik meer van het tijdloze ben dan van de trends, blijft het actueel.
jeetje een jaar lang?? ik hou het niet eens een maand vol!!
Lionlily, wat goed!
Gefeliciteerd Lionliliy!
Helemaal niets kopen dat kan alleen als je op dat moment geen versleten en minimaal 3 complete sets kleding in de kast hebt die onderling ook te combineren zijn. (Tenminste. Dat gaat meestal zo in de make-over programma's.)
Ik doe ook even een dansje, net als Jane-Ice

Het kostte me weinig moeite de laatste tijd gelukkig, ik denk dat ik het wel ga redden als mijn ondergoed nog goed blijft. En de komende maanden ga ik op zoek naar een goede plek voor kleur- en stylingadvies, zodat ik in 2016 (en de rest van mijn leven natuurlijk) aankopen doe die goed bij mij passen. Hebben jullie toevallig nog goede tips voor zoiets, in het midden van het land?

En zoals iemand al schreef, wil ik dan alleen nog maar fairtrade kleding kopen want ik heb nu gemerkt hoe lang ik met kleding kan doen dus dan is meer betalen minder erg.

Jullie nog succes de komende vier maanden, we zijn al op tweederde!
En de komende maanden ga ik op zoek naar een goede plek voor kleur- en stylingadvies, zodat ik in 2016 (en de rest van mijn leven natuurlijk) aankopen doe die goed bij mij passen. Hebben jullie toevallig nog goede tips voor zoiets, in het midden van het land?

Ik heb het hier al eerder geschreven, maar bij een dergelijk advies zou ik niet kiezen voor het vier seizoenen systeem, maar voor het verfijndere systeem met 78 mogelijke kleurtypes. Dat maakt gebruik van de personal colour card. Via google vind je daar vanalles over.
Heb zojuist weer wat in de la gelegd om weg te geven aan een kledinggroep. (Heb het principe iets erin iets eruit).

Had een pantalon waar ik gewoon 2x in pas nu. Deze had ik met een smalle riem aan maar liep constant te hijsen. Nu ligt hij dus in de la.

Binnenkort ook maar bij manlief zijn kasten door spitten.
Ook respect voor Pippeloentje

Een goed artikel in Volkskrant Magazine ( modespecial deze week) over Livia Firth, vrouw van, uitvoerend producent van de documentaire The True Cost. Precies waar het over gaat, wat mij betreft.
Goed bezig!!

Ik heb inmiddels ook The True Cost gekeken. Een aanrader voor iedereen!!

Mijn behoefte om nieuwe kleding te kopen is verdwenen.

Vorige week ben ik wel eens binnengelopen bij een tweedehands kledingwinkel om eens te kijken wat er zoal hing, dus ik heb in ieder geval een adresje gevonden om in mijn achterhoofd te houden voor als ik iets nodig heb. Niets gekocht dus.

Dilemma was het kopen van gymschoenen voor de kinderen. Na het zien van The True Cost. Ik heb nu toch maar wat gympies voor schoolgym in de uitverkoop bij Van Haren gehaald. Maar het liefst zou ik nu voortaan alles tweedehands, duurzaam geproduceerd en/of fairtrade kopen. Maar waar begin ik? Wat zijn goede winkels en websites? Ook juist voor dit soort dingen?

Ik vind het niet erg meer om te sparen voor iets wat we nodig hebben.
Wat zijn jullie goed bezig! Ik hou het ook goed vol tot nu toe, maar ik moet wel zo veel mogelijk wegblijven uit kledingwinkels. Vandaag ging ik met mijn dochter shoppen, ze past niks meer van vorige winter. Dus zij moest echt van alles hebben. Bij H&M en De Bijenkorf zag ik meteen voor mezelf allerlei leuks hangen, dus ik ben maar snel doorgelopen. Voor dochter goed geslaagd. Duurzaam geproduceerd is wel heel moeilijk te vinden of heel duur en voor een tiener wil ik ook niet echt tweedehands kopen. Dus dat vind ik wel een lastig iets.
Goed dat je snel bent doorgelopen, de nieuwe herfstcollectie is echt verleidelijk

Ik vind deze tijd van het jaar echt lastig. Het voelt opeens ontzettend herfstig overal, en daardoor krijg ik ontzettend de behoefte om nieuwe kleding te kopen. Warme wollige kleding in herfstige kleuren. Het stomme is, dat ik genoeg herfst- en winterkleding heb. Meer dan zomerkleding. Ik heb dus echt niks nodig, ik heb gewoon zin in het gevoel wat ik heb als ik iets nieuws gekocht heb. Belachelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven