Hartelijk (?) welkom 3

02-10-2015 09:53 538 berichten
Hier discussiëren we verder over de vluchtelingencrisis.

Of de vluchtelingen hartelijk welkom zijn, daarover verschillen de meningen. En we zijn het zelfs niet eens over wie nu een echte vluchteling is, of wat veilige landen zijn. En de media nemen ons allemaal in de maling met hun gekleurde meningen en plaatjes.

Hier is in ieder geval iedereen welkom om mee te praten.

Deel 2 Hartelijk welkom
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 02 oktober 2015 @ 06:54:

[...]

Die mensen waar jij op doelt komen niet uit een oorlogs gebied, zijn al hun bezittingen kwijt, vrienden kwijt, huis kwijt, geld weg, familie uiteengerukt.

Je kan dat niet vergelijken, zie je dat zelf ook?Bij de mensen waar jij op doelt is dat ook lang niet allemaal van toepassing. Natuurlijk kun je de problematiek van mensen onderling niet vergelijken. Voor beide partijen is de problematiek schrijnend. Daarom is het juist zo krom dat één van die partijen een bevoorrechte positie heeft ten opzichte van de andere partij. Ik vind de problemen waarmee zij te kampen namelijk niet erger of minder erg dan de problemen waarmee mensen hier gewoon in Nederland kampen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 oktober 2015 @ 07:46:

[...]

Als je er geen bezwaar tegen hebt om al het open gebied vol te bouwen, dan is er in jouw redenatie nog plek. Echter, verschillende gebieden zijn beschermd nationaal park. Die parken worden verbonden door groene gebieden, die aangewezen zijn in diverse wetten als ecologische hoofdstructuren. Dit alles ter bescherming van de natuur, de flora en fauna in Nederland en ten behoeve van de recreatiebehoefte van mensen. In een dichtbevolkt land is de behoefte aan wat natuur groot.

Gemeenten hebben bouwquota waar ze niet overheen mogen gaan. De toestand op de woningmarkt is rampzalig. Wachtlijsten puilen uit en betaalbaar wonen wordt een steeds groter probleem. Betaalbare huizen zijn er op dit moment niet. Er zijn alleen al 14.000 statushouders die wachten op een sociale huurwoning. Als je weet dat ongeveer 1 op de 10 woningen naar deze groep gaat, kun je een schatting maken hoe groot de groep reguliere woningzoekenden is.

Als er zoveel ruimte is in Nederland, zouden er nu geen duizenden mensen bivakkeren in sportzalen, oude gevangenissen en vervallen kazernes. Dan zouden er geen 14.000 statushouders plekken innemen in de azc's omdat ze al een reguliere woning toegewezen hadden gekregen. Dan zouden er niet nog ongeveer 100.000 reguliere woningzoekers al jaren wachten op een woning. Dan zou er geen tentenkamp voor 3000 mensen uit de grond gestampt worden bij Nijmegen.

Hoe je het ook wendt of keert, de huisvesting van een grote groep wachtenden is wel degelijk een probleem dat je niet zomaar even oplost. En dat gaat ten koste van het woongenot van heel veel van al die wachtende mensen en dus ook al die mensen die in overvolle azc's wachten, om maar te zwijgen over de mensen in de sporthallen.

We hebben een tekort van 160.000 betaalbare huurwoningen. Maar aangezien er geen grote tekorten zijn aan (onbetaalbare) koopwoningen en de bouwkavels sinds de crisis maar niet verkocht raken, zullen gebrek aan ruimte en de bouwquota van gemeenten wel niet de oorzaak zijn van dit tekort.

Er wordt gewoon niet in geïnvesteerd omdat het niet interessant is. Het levert te weinig op. Er wordt wel geïnvesteerd in duurdere koopwoningen en kantoren. Daar is dan ook geen tekort aan.

Dit probleem bestaat al jaren. Het is toch te gek voor woorden dat je in Amsterdam 13 jaar op de wachtlijst moet staan voor een huurwoning? Maar de laatste VVD colatieregeringen hebben geen enkele haast gemaakt om het probleem op te lossen. Sterker nog, die hebben het alleen maar verergerd met hun huurbeleid.

Je beste kans op verbetering ligt volgens mij juist in de groep asielzoekers die ook nog een plekje moet vinden op de krappe markt van betaalbare huurwoningen. Het probleem komt daarmee in de aandacht en de politiek zal er iets mee moeten om te voorlkomen dat we hier straks hele legers daklozen hebben.

Overigens zijn de mensen in die overvolle AZC's woontechnisch altijd nog beter af dan in een tentenkamp in Turkije. Het wordt daar straks min 10 en er zal wel geen verwarming in zo'n tent zitten.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 02 oktober 2015 @ 10:26:

[...]

Overigens zijn de mensen in die overvolle AZC's woontechnisch altijd nog beter af dan in een tentenkamp in Turkije. Het wordt daar straks min 10 en er zal wel geen verwarming in zo'n tent zitten.

Ze zitten daar al 4 jaar, die omstandigheden zijn niet anders dan de jaren ervoor.

Mijn voorstel is: Investeer de miljarden in de opvang daar.

Alleen Duitsland trekt tussen de 6- 8 miljard uit, daar kan je wel een verwarming van in een tent zetten, overigens zullen die er wel inzitten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:merano schreef op 02 oktober 2015 @ 10:26:

[...]

We hebben een tekort van 160.000 betaalbare huurwoningen. Maar aangezien er geen grote tekorten zijn aan (onbetaalbare) koopwoningen en de bouwkavels sinds de crisis maar niet verkocht raken, zullen gebrek aan ruimte en de bouwquota van gemeenten wel niet de oorzaak zijn van dit tekort.

Er wordt gewoon niet in geïnvesteerd omdat het niet interessant is. Het levert te weinig op. Er wordt wel geïnvesteerd in duurdere koopwoningen en kantoren. Daar is dan ook geen tekort aan.

Dit probleem bestaat al jaren. Het is toch te gek voor woorden dat je in Amsterdam 13 jaar op de wachtlijst moet staan voor een huurwoning? Maar de laatste VVD colatieregeringen hebben geen enkele haast gemaakt om het probleem op te lossen. Sterker nog, die hebben het alleen maar verergerd met hun huurbeleid.

Je beste kans op verbetering ligt volgens mij juist in de groep asielzoekers die ook nog een plekje moet vinden op de krappe markt van betaalbare huurwoningen. Het probleem komt daarmee in de aandacht en de politiek zal er iets mee moeten om te voorlkomen dat we hier straks hele legers daklozen hebben.

Er zijn inderdaad meerdere oorzaken van het tekort op de woningmarkt.

Ik vind het diep triest dat 14.000 wachtende statushouders en een nog veel grotere groep reguliere woningzoekenden (een tekort van 160.000 woningen in totaal dus) nog niet voldoende zijn om het woningtekort aan te pakken. Ik denk persoonlijk dat de mensen die nu instromen geen verschil in beleid gaan maken. Het is een probleem van de "doorsnee" burger. De gemiddelde politicus heeft er geen last van.
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 oktober 2015 @ 11:18:

[...]

Er zijn inderdaad meerdere oorzaken van het tekort op de woningmarkt.

Ik vind het diep triest dat 14.000 wachtende statushouders en een nog veel grotere groep reguliere woningzoekenden (een tekort van 160.000 woningen in totaal dus) nog niet voldoende zijn om het woningtekort aan te pakken. Ik denk persoonlijk dat de mensen die nu instromen geen verschil in beleid gaan maken. Het is een probleem van de "doorsnee" burger. De gemiddelde politicus heeft er geen last van.Dat weet ik nog zo net niet. Als we ons internationaal willen laten voorstaan op humane opvang, dan kunnen we moeilijk over twee jaar beelden op tv hebben van legaal toegelaten asielzoekersgezinnen die in een kartonnen doos op straat wonen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik ben het eens met BGB dat veel berichten die op Social Media rondgaan klinklare onzin is en dat ze puur opruiend bedoeld zijn.

Maar in de link naar het filmpje van de dankbare Syrische vluchteling die een prachtig mozaïek legt bij het Autotron lees ik ook dit:

Hoelang duurt het nog?

Er is weinig te doen voor de vluchtelingen in het Autotron. Nieuws over het thuisfront of over dit valse paspoort van Rutte verspreidt zich dan ook snel. De meesten proberen er het beste van te maken, zoals die Syrische kiezelkunstenaar.

Maar de onzekerheid vreet aan iedereen. "Wanneer krijg ik de immigratiedienst te spreken?" en: "We hebben dringend nieuwe kleren nodig. We lopen al een maand in deze korte broek. Hij is smerig en koud."

Ook zijn de verwachtingen van Nederland hoog. "Jullie zijn een welvarend land. Jullie zijn allemaal gastvrij en jullie kennen geen racisme." Dat zijn voor hen waarheden, want zo staat Nederland omschreven op internet. "Dat ze nu geen cent hebben om ook maar iets te kopen, valt sommigen dan ook rauw op hun dak."

En ja, dan kun je het een onderbuikgevoel noemen maar ik maak me wel degelijk zorgen over deze vluchtelingenstroom die nog lang niet ten einde is. Wie gaat deze mensen zo snel mogelijk uit de droom helpen dat wat ze op Internet hebben gelezen niet strookt met de werkelijkheid?

Dat Nederland al een jaar of 7 te kampen heeft met een hele zware economische crisis, dat er 1 miljoen mensen leven onder de armoedegrens, dat er veel te weinig huurwoningen beschikbaar zijn, dat er wel degelijk grote spanningen zijn tussen autochtone en allochtone Nederlanders de laatste jaren, dat je niet zomaar een bijstandsuitkering krijgt, dat een baan vinden geen makkelijke opgave is, dat veel mensen de gezondheidszorg mijden omdat ze de kosten niet kunnen opbrengen etc. etc.

Ik geloof niet dat we hun teleurstelling kunnen wegnemen want zij verwachten dat het hier allemaal geweldig geregeld is en dat is het dus al een behoorlijke tijd simpelweg niet. Ik heb ook niet genoeg vertrouwen in de overheid dat ze dit allemaal snel in goede banen gaan leiden. Ik vraag me af of er genoeg expertise aanwezig is om snel en goed te beoordelen wie van de vluchtelingen een verblijfsstatus krijgen en wie niet.

Dus de ontevredenheid zal alleen maar toenemen en dat gaat grote problemen opleveren. Ik maak me ook zorgen over de demografische verdeling van de vluchtelingen: allemaal mannen en enkele vrouwen en kinderen. In Duitsland loopt het compleet uit de klauw en als mensen als de baas van de immigratiedienst en het hoofd van de politiebond de noodklok luiden, dan neem ik dat wel degelijk serieus en kan ik dat niet wegredeneren door mezelf wijs te maken dat dit een gemanipuleerd bericht is.

Ik vraag me dan af of de 'knuffelaars' waar ik zelf graag deel van uit zou maken (want totaal geen zorgen over wat er nu gebeurt) zich daar dan echt niet druk over maken en denken dat het zich vanzelf allemaal wel oplost.
Cijfers van het CBS:

Groei aantal huishoudens sterker dan toename bevolkingsomvang

Het aantal huishoudens op 1 januari 2013 bedroeg 7,57 miljoen en neemt sterker toe dan de bevolkingsomvang. Dit wordt veroorzaakt door de sterke toename van het aantal eenpersoonshuishoudens tot ruim 2,80 miljoen op 1 januari 2013.

Bevolkingsdichtheid verder toegenomen

Het aantal inwoners per km2 is toegenomen van 415 in 1980 tot 499 op 1 januari 2014. De randstad heeft duidelijk de grootste bevolkingsdichtheid (Zuid-Holland 1 271 inwoners/km2, Noord-Holland 1 026 inwoners/km2 en Utrecht 905 inwoners/km2). De meeste ruimte per inwoner is te vinden in Drenthe (185 inwoners/km2), Friesland (193 inwoners/km2) en Zeeland (213 inwoners/km2).

Lees de cijfers, dit is de realiteit!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Vooralsnog behoren we tot 1 van de rijkste landen van de wereld en komen de vluchtelingen voornamelijk uit Syrië, hebben ze al een barre reis doorstaan in de hoop hier een beter bestaan te kunnen vinden, Kom je al uit een horrorgebied, wij geven ze het gevoel dat ze hier niet welkom zijn (en dan druk ik het nog zacht uit) en vinden we ze ook nog ondankbaar....noem me naëf maar ik vind ons Nederlanders echt raar volk en dit is zo'n moment waarop ik me echt schaam voor mijn Nederlanderschap.
bevat persoonlijke info.
quote:evelynsalt schreef op 02 oktober 2015 @ 11:50:

Vooralsnog behoren we tot 1 van de rijkste landen van de wereld en komen de vluchtelingen voornamelijk uit Syrië, hebben ze al een barre reis doorstaan in de hoop hier een beter bestaan te kunnen vinden, Kom je al uit een horrorgebied, wij geven ze het gevoel dat ze hier niet welkom zijn (en dan druk ik het nog zacht uit) en vinden we ze ook nog ondankbaar....noem me naëf maar ik vind ons Nederlanders echt raar volk en dit is zo'n moment waarop ik me echt schaam voor mijn Nederlanderschap.Daar kun je van alles aan doen, vrijwilligerswerk in een AZC, vluchtelingen in huis nemen, taallessen geven.
verba volant, scripta manent.
quote:evelynsalt schreef op 02 oktober 2015 @ 11:52:

http://www.vluchtelingenw ... r-en-krijgen-alles-gratis

Interessant artikel waarbij het broodje aap verhaal, dat vluchtelingen alles krijgen, wordt ontkracht. Maar ja: de media hè?

De bron

Wij van WC eend adviseren etc.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:merano schreef op 02 oktober 2015 @ 11:32:

[...]

Dat weet ik nog zo net niet. Als we ons internationaal willen laten voorstaan op humane opvang, dan kunnen we moeilijk over twee jaar beelden op tv hebben van legaal toegelaten asielzoekersgezinnen die in een kartonnen doos op straat wonen.Laten we hopen dan dat je gelijk hebt en mijn twijfel t.a.v de politieke wil om iets te veranderen onjuist is.
Nou ja, doe er verder mee wat je wilt Hollebollegijs....maakt mij verder niet uit hoor
quote:MarianneDavids schreef op 02 oktober 2015 @ 11:54:

[...]

Daar kun je van alles aan doen, vrijwilligerswerk in een AZC, vluchtelingen in huis nemen, taallessen geven.Ik zit dat ook serieus te overwegen ja. Hoe ik dat uiteindelijk vorm ga geven weet ik nog niet......

Vooralsnog behoren we tot 1 van de rijkste landen van de wereld en komen de vluchtelingen voornamelijk uit Syrië, hebben ze al een barre reis doorstaan in de hoop hier een beter bestaan te kunnen vinden, Kom je al uit een horrorgebied, wij geven ze het gevoel dat ze hier niet welkom zijn (en dan druk ik het nog zacht uit) en vinden we ze ook nog ondankbaar....noem me naëf maar ik vind ons Nederlanders echt raar volk en dit is zo'n moment waarop ik me echt schaam voor mijn Nederlanderschap.Het signaal geven dat iedereen hier welkom is, is ook geen aanrader. Kijk maar naar Merkel in Duitsland...
quote:evelynsalt schreef op 02 oktober 2015 @ 11:59:

[...]

Ik zit dat ook serieus te overwegen ja. Hoe ik dat uiteindelijk vorm ga geven weet ik nog niet......Komt het dan te dichtbij?
quote:evelynsalt schreef op 02 oktober 2015 @ 11:58:

Nou ja, doe er verder mee wat je wilt Hollebollegijs....maakt mij verder niet uit hoor

In een andere draad is de vloer aangeveegd met de "argumenten" van Vluchtelingen werk.

Ze zijn absoluut niet objectief.
quote:merano schreef op 02 oktober 2015 @ 11:32:

[...]

Dat weet ik nog zo net niet. Als we ons internationaal willen laten voorstaan op humane opvang, dan kunnen we moeilijk over twee jaar beelden op tv hebben van legaal toegelaten asielzoekersgezinnen die in een kartonnen doos op straat wonen.Dat is de doodsteek voor dit land, de aanzuigende werking van onze "humane opvang"

Wat mij betreft mag die hele opvang direct richting achteruitgang en tijd voor heeeeeeeeeeel

sober en vooral heel erg gericht op terugkeer.

Vooralsnog behoren we tot 1 van de rijkste landen van de wereld en komen de vluchtelingen voornamelijk uit Syrië, hebben ze al een barre reis doorstaan in de hoop hier een beter bestaan te kunnen vinden, Kom je al uit een horrorgebied, wij geven ze het gevoel dat ze hier niet welkom zijn (en dan druk ik het nog zacht uit) en vinden we ze ook nog ondankbaar....noem me naëf maar ik vind ons Nederlanders echt raar volk en dit is zo'n moment waarop ik me echt schaam voor mijn Nederlanderschap.Hoelang nog denk je als dit zo doorgaat?
Kun je je deur openzetten voor iemand die moeite heeft met jouw normen en waarden? Visite en vis blijven twee dagen fris.
Even volledig off-topic

Ik heb nu in mijn directe omgeving meegemaakt wat sociale media met mensen doet.

Een vrouwelijke kennis van mij (man is een vriend) gaat al jarenlang helemaal over de emmer als het woord “migratie” “buitenlander” of “Wilders” valt en als er een overtreffende trap van “knuffelaar” zou zijn was het op deze vrouw van toepassing.

Nu speelt 50% van haar sociale leven zich af op Facebook, dit tot grote ergernis van haar man, en hier heeft ze zoveel filmpjes en schrijfsels gezien enn gelezen dat ze zich nu bij Wilders gaat melden als activist.

Eerst dacht ik dat het een flauwe grap was maar ook haar man zegt dat ze helemaal “om” is, ik kan het gewoon niet geloven.

Als je mij een paar maanden geleden had gevraagd naar de invloed van sociale media had ik dit niet kunnen verzinnen.
quote:mienietjefietje schreef op 02 oktober 2015 @ 11:45:

Cijfers van het CBS:

Groei aantal huishoudens sterker dan toename bevolkingsomvang

Het aantal huishoudens op 1 januari 2013 bedroeg 7,57 miljoen en neemt sterker toe dan de bevolkingsomvang. Dit wordt veroorzaakt door de sterke toename van het aantal eenpersoonshuishoudens tot ruim 2,80 miljoen op 1 januari 2013.

Bevolkingsdichtheid verder toegenomen

Het aantal inwoners per km2 is toegenomen van 415 in 1980 tot 499 op 1 januari 2014. De randstad heeft duidelijk de grootste bevolkingsdichtheid (Zuid-Holland 1 271 inwoners/km2, Noord-Holland 1 026 inwoners/km2 en Utrecht 905 inwoners/km2). De meeste ruimte per inwoner is te vinden in Drenthe (185 inwoners/km2), Friesland (193 inwoners/km2) en Zeeland (213 inwoners/km2).

Lees de cijfers, dit is de realiteit!

Dat valt inderdaad reuze mee (Cijfers op zich zeggen niks als je geen maat hebt om ze tegen af te zetten. In New York is de bovolkingsdichtheid vele malen hoger, in de Sahara vele malen lager. En nu?)

Van hetzelfde CBS in juli 2015:

Negen regio's hadden in 2014 te maken met bevolkingskrimp. Dat zijn er zeven minder dan een jaar eerder. De omslag van krimp naar groei in die regio’s komt door de toegenomen immigratie van asielzoekers. Dit ondanks dat veel jongeren de krimpregio’s blijven inruilen voor steden. Dat meldt CBS.

Overigens is het idoot dat er politiek gezien en ook op TV nooit discussies worden gewijd aan de positie van die groeiende groep eenpersoonshuishoudens, en dat alle beleid altijd gericht is op gezinnen.

Interessant:

http://politiek.tpo.nl/20 ... ren-niet-thuis-in-europa/
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:hollebollegijs schreef op 02 oktober 2015 @ 12:51:

Even volledig off-topic

Ik heb nu in mijn directe omgeving meegemaakt wat sociale media met mensen doet.

Als je mij een paar maanden geleden had gevraagd naar de invloed van sociale media had ik dit niet kunnen verzinnen.Daar was ik al bang voor, dat je dat had ontdekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven