Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:Ikbenanoniem schreef op 04 oktober 2015 @ 08:20:

[...]

Dan hoop ik maar dat Blok er ook een grote zak geld voor al die verbouwingen tegenaan gooit. En dat het niet zo gaat als met de transities in de jeugdzorg, de ggz en de wmo.

Gooi alles maar over de schutting bij gemeenten, lever er nauwelijks budget bij, leun achterover en zie de gevolgen voor de burgers vanzelf verschijnen. Oma krijgt geen huishoudelijke hulp meer, dat moet ze maar aan de buurvrouw vragen. Het is in al het gedoe rondom Griekenland en de vluchtelingencrisis ondergesneeuwd, maar er waren tot voor kort een heleboel mensen die niet betaald konden worden omdat het een zootje was met de pgb's. Er zijn steeds meer mensen met ernstige psychische klachten die niet geholpen kunnen worden.

Nederland zal best een rijk land zijn maar feit is dat het sociale stelsel al dusdanig uitgehold is dat er genoeg problemen zijn die we eigenlijk ook zouden moeten oplossen. En daar is zogenaamd geen geld voor. Logisch dat we vluchtelingen op de een of andere manier helpen, maar verlies ook de problemen in Nederland niet uit het oog.Nederland is op papier een rijk land. In de praktijk is dat wel een heel ander verhaal.

Overal zie je de gevolgen van de armoede .

Veel wordt weg bezuinigd c.q. opgeheven, taken worden overgedragen naar instanties die er de ballen verstand van hebben en zie hier de grote puinhopen. Je ziet het om je heen gebeuren.

Heb je nog van die walgelijke graaiers, ook in de zorg. De bovenlaag van onze maatschappij zijn allen zonder uitzondering: Rupsjes nooitgenoeg.

Dit is vreselijk . http://www.geenstijl.nl/m ... irectrice_gunt_zichz.html

En door dit soort wanpraktijken gaat dit land naar de ratsmodee. Dit verhaal staat helaas niet op zichzelf natuurlijk. Het komt helaas veel te vaak voor dit gegraai.
Even een rondje Duits nieuws:

Ziekenhuizen klagen:

http://www.welt.de/politik/deutschland/ ... linge.html

Kraetze is schurft. Wij hadden op de daycare ook 3 gevallen van schurft laatst (nieuwe kindjes uit India). Daycare werd gelijk voor een dag gesloten.

Vluchtelingen hebben Hartz 4 nodig (bijstandsuitkering)

http://www.welt.de/wirtschaft/article14 ... tz-IV.html

Merken heeft geen zin om te praten

http://www.faz.net/aktuell/politik/flue ... 37902.html

Vluchteling van misschien 110 jaar: geboren op 1 januari 1905 volgens de dochter

http://www.faz.net/aktuell/politik/flue ... 34114.html

Voor degenen die geen Duits kunnen: google translate.
quote:bungaa schreef op 04 oktober 2015 @ 01:41:

[...]

Precies dit!

en door deze vluchtelingenstroom verspreidt de ellende zich eigenlijk alleen maar, het wordt er niet minder op

maar juist erger lijkt wel.Nu staat het MO in de fik, straks heel Europa ook hoor. En ja, ik ben ook tegen die grote stroom onbekenden die straks het voor het zeggen gaan krijgen. Dat wordt heel erg onderschat als ik zo een aantal reacties lees. Ik denk , nee, ik weet het zeker dat velen hier zich nog de flink achter de oren gaan krabben over het feit dat men zo voor al die asielzoekers zijn.
quote:Superhuisvrouw schreef op 04 oktober 2015 @ 00:31:

[...]

Er zijn hier anders genoeg kinderen die 's ochtends zonder een ontbijt te hebben gehad naar school komen. En er zijn ook de wereld bejaarden die ondervoed zijn. Maar dat wordt vergeten niet belangrijk.

Het goedkoopste brood kost 80 eurocent en goedkoopste beleg van jam of pindakaas nog geen euro pak melk kost ook rond de80 eurocent, daarmee kan je een kind gewoon met een ontbijt naar school laten gaan. Er is geen enkel excuus om een kind zonder ontbijt naar school te laten gaan, ook in de bijstand niet.

Dat hoogbejaarde ondervoed raken komt veelal wegens alle ziektes die ze hebben, of ze vergeten dat ze nog moeten eten. Dan wordt het tijd voor een zorgcentrum.
quote:jo-elise schreef op 04 oktober 2015 @ 08:56:

[...]

Nu staat het MO in de fik, straks heel Europa ook hoor. En ja, ik ben ook tegen die grote stroom onbekenden die straks het voor het zeggen gaan krijgen. Dat wordt heel erg onderschat als ik zo een aantal reacties lees. Ik denk , nee, ik weet het zeker dat velen hier zich nog de flink achter de oren gaan krabben over het feit dat men zo voor al die asielzoekers zijn.

En steeds als je denkt dat het niet gekker kan lukt het toch, migranten willen best een gratis telefoon (vooruit dan maar) geen oudje uiteraard wel een smartphone

Uit Nieuwsuur
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:-RoseRed- schreef op 04 oktober 2015 @ 09:00:

[...]

Het goedkoopste brood kost 80 eurocent en goedkoopste beleg van jam of pindakaas nog geen euro pak melk kost ook rond de80 eurocent, daarmee kan je een kind gewoon met een ontbijt naar school laten gaan. Er is geen enkel excuus om een kind zonder ontbijt naar school te laten gaan, ook in de bijstand niet.

Dat hoogbejaarde ondervoed raken komt veelal wegens alle ziektes die ze hebben, of ze vergeten dat ze nog moeten eten. Dan wordt het tijd voor een zorgcentrum.

En dan zijn er geen plekken in dat zorgcentrum, door de bezuinigingen...

Afgelopen week was in het nieuws dat het aantal enstige brandwonden bij bejaarden sterk is toegenomen en de 3 brandwondencentra in Nederland zich grote zorgen maken. Ook een direct gevolg van het beleid om ouderen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Want geen geld voor goede opvang en zorg voor ouderen.
quote:-RoseRed- schreef op 04 oktober 2015 @ 09:00:

[...]

Dat hoogbejaarde ondervoed raken komt veelal wegens alle ziektes die ze hebben, of ze vergeten dat ze nog moeten eten. Dan wordt het tijd voor een zorgcentrum.Dat ben ik met je eens,de bijstand vind ik ook geen excuus om je kind geen ontbijt te geven.
quote:Ikbenanoniem schreef op 04 oktober 2015 @ 09:07:

[...]

En dan zijn er geen plekken in dat zorgcentrum, door de bezuinigingen...

Afgelopen week was in het nieuws dat het aantal enstige brandwonden bij bejaarden sterk is toegenomen en de 3 brandwondencentra in Nederland zich grote zorgen maken. Ook een direct gevolg van het beleid om ouderen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Want geen geld voor goede opvang en zorg voor ouderen.

aha, de bejaardendiscussie; Het is momenteel de bedoeling om zo lang mogelijk zelfstandig mogelijk de ouderen thuis te laten wonen. Terug naar de jaren 70 dat iemand zo gemakkelijk richting het bejaardenhuis ging moest maar afgelopen zijn.

Want de ouderen moeten maar oud worden in eigen huis en wijk. . Het hele discussie punt asielzoekers/ouderen heeft niets met elkaar te maken.

Wel dat nu zorgcentra leeg komen, omdat de ouderen er toch niet heen gaan, kunnen ze mooi gebruiken voor opvang asielzoekers.
quote:hollebollegijs schreef op 03 oktober 2015 @ 23:30:

https://www.youtube.com/watch?v=8TQs-IfjetI

Nog een keer omdat hij zo mooi is.

[afbeelding][afbeelding]

Aanstekers in de lucht.

Ik ben nu al fan hoor..

Ik ga 3FM luisteren of het daar ook voorbij komt..

Er was eens een Nederlandse man, Harry "Het zal me wel op een bedreiginkje of 2 komen te staan" Pater. Een man met zorgen, een roeping en meer talent dan heel familie Roelvink bij elkaar opgeteld. Hij zag natuurlijk hoe zijn medelanders zo ontroerd, ontroerend en treffend "Jij bent Welkom" zongen, en wilde zelf ook een steentje bijdragen. Nou, da's gelukt. Want als Ontheemdiërs na deze overtreffende trap van medemenselijkheid, deze mijlpaal in Nederland Empathieland, nog niet inzien dat Nederland op voorhand al óók gewoon hun land is, wanneer dan wel? Vergeet gesubsidieerde Bandaid-projecten. Dit moet grassroots, en het begin is gemaakt.
En nee, de bezuinigingen zijn niet veroorzaakt door vluchtelingen. Die hebben daar geen schuld aan. Dat zijn, in mijn ogen, falende beleidskeuzes en beroerd overheidsbeleid.

Maar het staat zo haaks op elkaar, het uithollen van de verzorgingsstaat en dan wel met geld smijten ten behoeve van de opvang van vele tienduizenden vluchtelingen, dat ik heel goed begrijp waarom mensen zich boos maken. Waarom er dan een gevoel ontstaat van "eigen volk eerst".

Er is zoveel begrip voor de vluchtelingen bij mensen. Jammer dat dat begrip is voorbehouden aan vluchtelingen. De rest moet gewoon niet zeuren. Met zo'n sterk gepolariseerd debat slaat de vlam uiteindelijk in de pan.
quote:Ikbenanoniem schreef op 04 oktober 2015 @ 09:18:

n, dat ik heel goed begrijp waarom mensen zich boos maken. Waarom er dan een gevoel ontstaat van "eigen volk eerst".

Er is zoveel begrip voor de vluchtelingen bij mensen. Jammer dat dat begrip is voorbehouden aan vluchtelingen. De rest moet gewoon niet zeuren. Met zo'n sterk gepolariseerd debat slaat de vlam uiteindelijk in de pan.

Er zijn ook een hoop vrijwilligers voor zorgcentra.

Er wordt ook genoeg( gelukkig!!) aan de bel getrokken over de situatie in de zorgcentra.
quote:-RoseRed- schreef op 04 oktober 2015 @ 09:16:

[...]

Wel dat nu zorgcentra leeg komen, omdat de ouderen er toch niet heen gaan, kunnen ze mooi gebruiken voor opvang asielzoekers.

Dan heb ik nog een veel mooiere, in Mekka, staat ook leeg alles er op en er aan.

Alleen voor moslim (christenen ligt gevoelig) het is toch te zot voor woorden dat er een opvangkamp in de regio leeg staat

waar ongeveer 1 miljoen mensen in kunnen.

Heeft deze mevrouw ook geen last van "houtlucht" en koud is het er ook niet.

De EU kan ook sancties afkondigen tegen Rusland en Iran dus laat ze Saudi Arabië maar eens onder druk zetten om wat meer migranten op te nemen dan de 561 die ze tot nu toe hebben toegelaten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Je valt in herhaling HBG. je foto's zijn nog geen 24 uur geleden ook al geplaatst .
quote:hollebollegijs schreef op 04 oktober 2015 @ 09:23:

[...]

Dan heb ik nog een veel mooiere, in Mekka, staat ook leeg alles er op en er aan.

Alleen voor moslim (christenen ligt gevoelig) het is toch te zot voor woorden dat er een opvangkamp in de regio leeg staat

waar ongeveer 1 miljoen mensen in kunnen.

[afbeelding][afbeelding]

Heeft deze mevrouw ook geen last van "houtlucht" en koud is het er ook niet.

[afbeelding]

De EU kan ook sancties afkondigen tegen Rusland en Iran dus laat ze Saudi Arabië maar eens onder druk zetten om wat meer migranten op te nemen dan de 561 die ze tot nu toe hebben toegelaten.

Prima plek idd..

Ik zeg doen.! O wacht not gonna happen...
quote:hollebollegijs schreef op 04 oktober 2015 @ 09:04:

[...]

En steeds als je denkt dat het niet gekker kan lukt het toch, migranten willen best een gratis telefoon (vooruit dan maar) geen oudje uiteraard wel een smartphone

[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... 4m3v17.jpg[/IMG]

Uit NieuwsuurHet is jongeren eigen hoor, om moderne mobieltjes te willen.
Ik ben wel benieuwd hoe je een medogenloos land als SA zo ver wilt krijgen.
quote:-RoseRed- schreef op 04 oktober 2015 @ 09:16:

[...]

aha, de bejaardendiscussie; Het is momenteel de bedoeling om zo lang mogelijk zelfstandig mogelijk de ouderen thuis te laten wonen. Terug naar de jaren 70 dat iemand zo gemakkelijk richting het bejaardenhuis ging moest maar afgelopen zijn.

Want de ouderen moeten maar oud worden in eigen huis en wijk. . Het hele discussie punt asielzoekers/ouderen heeft niets met elkaar te maken.

Ouderen langer thuis laten wonen is een falende beleidskeuze, waarvan de gevolgen alweer zichtbaar worden. Hoog tijd dus dat beleid op de schop te gooien. Maar dat kost ook weer geld.

En zoals ik al schreef, er wordt niet bezuinigd omdat er asielzoekers komen. Maar voor veel mensen die rechtstreeks te maken hebben met de gevolgen van de bezuinigingen is het slecht te begrijpen waarom er nu wel heel veel geld naar opvang gaat. Evenals het slecht te begrijpen is waarom er weer vele Nederlandse miljarden in Griekenland gepompt moesten worden.
Je kunt alles in het negatieve trekken, maar je kunt het natuurlijk ook positief zien: dat er door de vluchtelingeninstroom nu eindelijk aandacht komt voor de problemen op de woningmarkt bijvoorbeeld. Want als het aan de VVD en consorten had gelegen, dan hadden we met zijn allen gewoon tot in eeuwigheid tien jaar op een wachtlijst blijven staan.
quote:meivogel schreef op 04 oktober 2015 @ 09:28:

[...]

Het is jongeren eigen hoor, om moderne mobieltjes te willen.Klopt maar het beeld "zielige vluchteling" is dus een hoax

Overigens strookt het wel een beetje met het algemene beeld op de stranden van Kos

Vanuit het veilige Turkije naar het rijkere westen

Er is dus geen sprake van een vlucht maar van een economische migratie.
quote:rosemetijs schreef op 04 oktober 2015 @ 09:26:

[...]

Prima plek idd..

Ik zeg doen.! O wacht not gonna happen...

Nee, de Saudie's hebben geen zin in het binnenhalen van andermans rellen, twisten en oorlogen. Ze hebben geen zin in chaos en ontwrichting. En dat kon nog wel eens een hele verstandige manier van denken zijn.

En aangezien het een zelfstandig rijk land is en autonoom mag beslissen wat ze doen aan asielbeleid, kan niemand ze dwingen dat riante tentenkamp open te stellen voor asielzoekers cq vluchtelingen.
quote:jo-elise schreef op 04 oktober 2015 @ 08:46:

[...]

Nederland is op papier een rijk land. In de praktijk is dat wel een heel ander verhaal.

Overal zie je de gevolgen van de armoede .

Nederland ís een rijk land, maar we hebben zelf een systeem gecreëerd dat claimt armoede te voorkomen, maar dat in de praktijk voor geen meter werkt.

Ga bv eens aan een nieuwkomer ons syteem van herverdeling van belastinggeld uitleggen.

Leg uit dat je met een bijstandsinkomen (bestaansminimum) toch nergens kunt wonen zonder aanvullende financiële hulp in de vorm van huurtoeslag. Als je al een sociale huurwoning kunt vinden.

Dat je geen kinderen groot kunt brengen zonder aanvullende subsidies en kindertoeslagen. Dat je geen ziektenkostenverzekering kunt betalen zonder aanvullende financiële hulp (zorgtoeslag). Dat al die dingen met een minimumloon ook niet of nauwelijks lukken.

En leg vervolgens uit dat een groot deel van die toeslagen en aftrekken die we hebben ingesteld om toch nog te kunnen overleven met een minimum inkomen terecht komt bij de mensen die het niet nodig hebben.

Iedere nieuwkomer aan wie je dat probeert uit te leggen denkt toch dat je een grapje maakt?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Ikbenanoniem schreef op 04 oktober 2015 @ 09:33:

[...]

Ouderen langer thuis laten wonen is een falende beleidskeuze, waarvan de gevolgen alweer zichtbaar worden. Hoog tijd dus dat beleid op de schop te gooien. Maar dat kost ook weer geld.

En zoals ik al schreef, er wordt niet bezuinigd omdat er asielzoekers komen. Maar voor veel mensen die rechtstreeks te maken hebben met de gevolgen van de bezuinigingen is het slecht te begrijpen waarom er nu wel heel veel geld naar opvang gaat. Evenals het slecht te begrijpen is waarom er weer vele Nederlandse miljarden in Griekenland gepompt moesten worden.

Wat Griekenland en de hele bankencrisis betreft, wordt ons inderdaad een oor aangenaaid (de Grieken evengoed). Dit is een probleem dat momenteel op een zijspoor lijkt te staan, maar daardoor een niet minder grote zorg.

Het besteden van geld heeft te maken met politieke keuzes. Door falend Europees beleid en het te laat inspringen op situaties die al jaren voorspeld werden, zitten we nu met deze chaos. Maar wat is het alternatief voor geen (of minder) geld uittrekken? Al deze mensen op straat laten zwerven? Afgezien van de humanitaire kant, zou dat de problemen alleen maar vele malen verergeren.

We zijn nu bezig te dweilen met de kraan open. En dat kost meer dweiltjes dan noodzakelijk was geweest, als we eerder hadden ingegrepen.
quote:hollebollegijs schreef op 04 oktober 2015 @ 09:35:

[...]

Klopt maar het beeld "zielige vluchteling" is dus een hoax

Overigens strookt het wel een beetje met het algemene beeld op de stranden van Kos

[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... zrr2uc.jpg[/IMG]

Er is dus geen sprake van een vlucht maar van een economische migratie.Of dat nu wel of niet waar is, doet er op dit moment al lang niet meer toe. Die mensen zijn er, en we moeten er iets mee.
quote:hollebollegijs schreef op 04 oktober 2015 @ 09:35:

[...]

Klopt maar het beeld "zielige vluchteling" is dus een hoax

[afbeelding]

Er is dus geen sprake van een vlucht maar van een economische migratie.

Ja alweer zo'n typische geen stijl foto. Wie weet wat er allemaal aan vooraf is gegaan,

Dat kan je nooit zeggen met zo'n moment opname.
Waarom ben je in godsnaam geen "zielige vluchteling" als je vlucht voor geweld maar nog wel een telefoon hebt.

Wat een onzin zeg.

Het is toch helemaal niet zo dat mensen uit Syrië vluchten omdat ze honger hebben. Ze vluchten omdat er een achterlijke groep rondgaat die huizen afbreekt en hoofden afhakt.

Maar dat geeft allemaal niet want ze hebben toch een telefoon.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven