kinderboekenweek 2008
donderdag 25 september 2008 om 23:46
Nog even en dan is het weer kinderboekenweek (1-11 oktober). Het thema is kinderpoëzie (zinnenverzinzin).
In de kinderboekenweek koop ik altijd minimaal 1 (prenten)boek per kind (heb 3 kids en de 4e is onderweg), 1 voorleesboek, wat 'aanbiedingsboeken' en een boek om voor te lezen in mijn klas. Ik heb onderhand dan ook al een enorme verzameling kinderboeken, kan er echt geen genoeg van krijgen.
Voordat dat ik begin oktober naar de boekenwinkel hol, vind ik het leuk om wat ' voorwerk' te doen.
Wie heeft er goede tips? Het hoeft geen poëzie te zijn (liever niet zelfs, ik heb meer met verhalen, hoewel 'Jij bent de liefste' wel een heel mooi gedichtenboek is).
Mijn kinderen zijn een zoon van 5,5 die net in groep 2 zit en enthousiast aan het lezen geslagen is. Hij kent al een jaar lang alle letters en lettercombinaties, maar sinds kort leest hij ook woordjes en nu is het hek van de dam. Voor hem wil ik dus iets wat daarop aansluit.
Verder heb ik een dochter die in februari 4 wordt en naar school gaat en die vooral plaatjes, luikjes, flapjes en gekke/grappige verhaaltjes heel erg leuk vindt.
En mijn jongste dochter is over een week 1 en het prentenboek wat ik voor haar ga kopen krijgt ze dus nog niet in handen, maar is alvast voor de verzameling.vVoor haar heb ik al wel ideeën, zoals "Ik voel een voet" of "Eén muisje kan geen optocht zijn."
Ben dus heel erg benieuwd naar leuke (nieuw) tips, kom maar op!
In de kinderboekenweek koop ik altijd minimaal 1 (prenten)boek per kind (heb 3 kids en de 4e is onderweg), 1 voorleesboek, wat 'aanbiedingsboeken' en een boek om voor te lezen in mijn klas. Ik heb onderhand dan ook al een enorme verzameling kinderboeken, kan er echt geen genoeg van krijgen.
Voordat dat ik begin oktober naar de boekenwinkel hol, vind ik het leuk om wat ' voorwerk' te doen.
Wie heeft er goede tips? Het hoeft geen poëzie te zijn (liever niet zelfs, ik heb meer met verhalen, hoewel 'Jij bent de liefste' wel een heel mooi gedichtenboek is).
Mijn kinderen zijn een zoon van 5,5 die net in groep 2 zit en enthousiast aan het lezen geslagen is. Hij kent al een jaar lang alle letters en lettercombinaties, maar sinds kort leest hij ook woordjes en nu is het hek van de dam. Voor hem wil ik dus iets wat daarop aansluit.
Verder heb ik een dochter die in februari 4 wordt en naar school gaat en die vooral plaatjes, luikjes, flapjes en gekke/grappige verhaaltjes heel erg leuk vindt.
En mijn jongste dochter is over een week 1 en het prentenboek wat ik voor haar ga kopen krijgt ze dus nog niet in handen, maar is alvast voor de verzameling.vVoor haar heb ik al wel ideeën, zoals "Ik voel een voet" of "Eén muisje kan geen optocht zijn."
Ben dus heel erg benieuwd naar leuke (nieuw) tips, kom maar op!
Whatever, I do what I want
vrijdag 26 september 2008 om 00:34
Ook voor je jongste zijn er denk ik wel leuke boeken te koop Crini. Ik heb me laatst eens laten adviseren in de kinderboekenwinkel en kwam voor mijn zoontje thuis met Broem! een prentenboekje over werkmachines (een tractor, een heftruck etc.) erg leuk geillustreerd met dieren als chaufeur en op iedere bladzijde komt er eentje broem het boekje binnenrijden. Misschien niet echt een meisjes ding, maar door de herhaling (iedere keer weer broem) erg leuk zonder dat ze al in staat hoeven te zijn een verhaaltje te volgen.

vrijdag 26 september 2008 om 09:57
Kees Kietel - Sam Lloyd
Vigo Vies - Sam Lloyd
Beide met handpop, grote hit onder dochters van 2,5 en 4 jaar.
Bibi van Beek laat me nooit in de steek - Frieda Wishinsky
Mijn lievelingsboek om voor te lezen.
Bang voor de Boekenwolf - Lauren Child
Favoriet van mijn vierjarige.
Mama, wat heb je in je buik - A. Cocovini
Ik weet niet hoe ver je zwanger bent, maar wij vinden dit het leukste betrek-je-oudere-kinderen-bij-je-zwangerschap-boek.
Goud - J.L. Barnes
Ook 'n kinderboek, 12plus geloof ik, wat je gewoon zelf moet gaan lezen
Vigo Vies - Sam Lloyd
Beide met handpop, grote hit onder dochters van 2,5 en 4 jaar.
Bibi van Beek laat me nooit in de steek - Frieda Wishinsky
Mijn lievelingsboek om voor te lezen.
Bang voor de Boekenwolf - Lauren Child
Favoriet van mijn vierjarige.
Mama, wat heb je in je buik - A. Cocovini
Ik weet niet hoe ver je zwanger bent, maar wij vinden dit het leukste betrek-je-oudere-kinderen-bij-je-zwangerschap-boek.
Goud - J.L. Barnes
Ook 'n kinderboek, 12plus geloof ik, wat je gewoon zelf moet gaan lezen
vrijdag 26 september 2008 om 10:00
Ik weet dat wij altijd in de kinderboekenweek zelf een boek mochten uitkiezen. Mijn moeder hielp ons er wel bij, maar we mochten uiteindelijk zelf kiezen. Ik zou voor je dochter van 1 gewoon lekker zelf door de planken met boeken in de winkel struinen (en zelf zit ik daar sowieso niet zo), maar ik zou je andere twee kinderen gewoon zelf hun gang laten gaan. Ik weet dat mijn zusje met een boek of vijf in een hoekje ging zitten en overal de eerste hoofstukken van ging lezen (en vervolgens 1 boek koos en de rest op haar verlanglijstje zette ). Ik vond het ook altijd super om de kaften te bekijken, door te bladeren, te ruiken en te voelen (je bent fan of niet ). Op die manier krijg je veel meer feeling met het boek. Ik zou ze dus gewoon zelf hun gang laten gaan. Het echte plezier komt pas in de winkel zelf toch?

vrijdag 26 september 2008 om 12:01
he leuk, al een heel aantal reacties! En ook nog bijna allemaal boeken die ik niet (goed) ken (behalve natuurlijk 'rupsje' en 'mol'). Over dat zelf uitzoeken: ik laat ze ook altijd helpen met uitzoeken hoor en meestal maken ze wel een goede keus En anders kies ik er zelf nog 1 bij.
chimney, de boeken van Vos en Haas zijn idd top, we hebben ze allemaal al
Ik ga eens googlen op jullie ideeën. Meer ideeën zijn welkom!
chimney, de boeken van Vos en Haas zijn idd top, we hebben ze allemaal al
Ik ga eens googlen op jullie ideeën. Meer ideeën zijn welkom!
Whatever, I do what I want
vrijdag 26 september 2008 om 12:11
vrijdag 26 september 2008 om 17:04
RIchar Scarry boeken zijn zooooo ontzettend leuk. Bij ons is favoriet het vroemtuigenboek, en dan vooral op zoek naar goudkever en nu heb ik voor de kleine man (3,5) een boek over een schooltje (ook van Scarry). Het gaat over naar de basisschool gaan. Hij vind het echt geweldig. Vooral omdat hij zelf over 4 maandjes naar school gaat. Deze boeken zijn vanaf een jaar of 2/2,5 en dan wel zeker tot 6. Ik vond ze als kind geweldig.
zaterdag 27 september 2008 om 15:39
Kleine muis zoekt een huis (ook te krijgen met muisje erbij) en Gekke Geppie Gans, beide van Petr Horacek. Allebei een groot succes bij zoon van 2,5.
Verhalen van Kikker en Pad, of Muizensoep en Tranenthee van Arnold Lobel
Veel andere prenteboeken van Eric Carle
Voor je zoontje die net gaat lezen boekjes van Rindert Kromhout. Hij heeft een aantal boekjes geschreven die voor Avi 1 en 2 zijn, dus echt voor de beginnende lezer van groep 3. Misschien nog iets te hoog voor je zoontje, maar kan hij ze over een poosje vast lezen. Rindert Kromhout heeft ook de boekjes van Kleine Ezel geschrevne, dit vind ik zelf ook mooie prenteboeken.
Verhalen van Kikker en Pad, of Muizensoep en Tranenthee van Arnold Lobel
Veel andere prenteboeken van Eric Carle
Voor je zoontje die net gaat lezen boekjes van Rindert Kromhout. Hij heeft een aantal boekjes geschreven die voor Avi 1 en 2 zijn, dus echt voor de beginnende lezer van groep 3. Misschien nog iets te hoog voor je zoontje, maar kan hij ze over een poosje vast lezen. Rindert Kromhout heeft ook de boekjes van Kleine Ezel geschrevne, dit vind ik zelf ook mooie prenteboeken.
zondag 28 september 2008 om 10:06
zondag 5 oktober 2008 om 22:07
zondag 5 oktober 2008 om 23:11
De gulle boom is inderdaad erg mooi, alhoewel ik ergens altijd wat moeite met dat soort verhalen heb. Alsof het je even met de neus op de feiten drukt hoe egocentrisch mensen met anderen omgaan of zo, en soms heb ik liever gewoon een vrolijk, blij boek, alhoewel kinderen dat echt helemaal niet zo zien maar het boek geweldig vinden is mijn ervaring.