Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
Ik wel, en niet alleen omdat het leuk is maar ook om me aan te passen.
quote:zuipschuit schreef op 23 oktober 2015 @ 23:07:

Dus ook hun zijn gewoon ordinaire rascisten?Zoals je zei het gebeurt in iedere bevolkingsgroep. Ik word zo vaak vies en boos aangekeken door turkse meiden omdat ik er "een van hun" heb. Ik was laatst op een bruiloft. Zij is Surinaams, hij Turks. De Turken zaten alleen bij de Turken, de Surinamers zaten gemengd tussen de overige gasten.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2015 @ 23:08:

[...]

Je had het over een uitkering. Je probeerde mij te kijk te zetten door de veronderstelling te wekken dat ik in de bijstand zou zitten.O, was het dat? Nee. bijstand heb ik nooit genoemd. Maar ik weet (doordat je het zélf verteld hebt) dat je niet werkt en dus van een ander inkomen afhankelijk bent. Ik heb dus niet meer gedaan dan de informatie die je zélf gegeven hebt, genoemd. Als dat pijnlijk voor je was, mijn excuses, maar gezien het feit dat je daar zelf in verschillende topics open over bent en was, dacht ik dat het door jouzelf geopenbaarde info was en bij iedereen bekend, anders had ik het zeker niet genoemd. Nogmaals, als ik jou daarmee gekwetst heb, mijn excuses.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wij leven in een heel open samenleving en de confrontatie daarmee is niet voor iedereen even gemakkelijk. Turken bijvoorbeeld zijn niet zo open als wij, dus ik kan me best wel voorstellen dat ze de veiligheid bij elkaar zoeken. Geldt overigens voor de eerste generatie, want de tweede en derde zijn wel veel opener.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 23:14:

[...]

O, was het dat? Nee. bijstand heb ik nooit genoemd. Maar ik weet (doordat je het zélf verteld hebt) dat je niet werkt en dus van een ander inkomen afhankelijk bent. Ik heb dus niet meer gedaan dan de informatie die je zélf gegeven hebt, genoemd. Als dat pijnlijk voor je was, mijn excuses, maar gezien het feit dat je daar zelf in verschillende topics open over bent en was, dacht ik dat het door jouzelf geopenbaarde info was en bij iedereen bekend, anders had ik het zeker niet genoemd. Nogmaals, als ik jou daarmee gekwetst heb, mijn excuses.Ik heb het nooit over mijn inkomen gehad. Ik heb weleens verteld dat ik ben afgekeurd, dat is alles. Maar goed, het zal wel allemaal.
Ironisch dat een topic dat zou moeten gaan over racisme in Nederland, vrijwel altijd resulteert in een opsomming en klaagzang van wat er allemaal mis en fout is aan "hunnie", en nooit gaat over racisme in Nederland.
Am Yisrael Chai!
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2015 @ 23:15:

Wij leven in een heel open samenleving en de confrontatie daarmee is niet voor iedereen even gemakkelijk. Turken bijvoorbeeld zijn niet zo open als wij, dus ik kan me best wel voorstellen dat ze de veiligheid bij elkaar zoeken. Geldt overigens voor de eerste generatie, want de tweede en derde zijn wel veel opener.Dat klopt. Ik heb twee meiden van de derde generatie werken bij mij op het werk. Spreken goed Nederlands, goede opleiding, niks mis mee. Hebben wel allebei een huwelijkspartner uit Turkije gehaald (van één heb ik ernstige twijfels of het geen uithuwelijking is... zij is gedurende een vakantie in Turkije "opeens" binnen een maand getrouwd met de broer van haar zwager...), die kerels zijn ook naar Nederland gekomen (natuurlijk), spreken geen woord Nederlands, ze hebben inmiddels allebei kinderen, en raad eens... deze vierde generatie wordt vrijwel volkomen in het Turks opgevoed. Die kinderen zijn nu 3 en 4, en spreken nog nauwelijks een woord Nederlands. De zoveelste generatie die met een achterstand op school komt. En dan hebben we het dus, nogmaals, over de VIERDE generatie.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2015 @ 22:46:

[...]

Doe maar, want als ik aangewezen word als degene die heeft gestaft, dan dien ik een klacht in.

Ik heb dat nog nooit in een mail zien staan.

Wel de reactie die gestaft is en waar de ban/waarschuwing voor gegeven wordt maar nog nooit wie de reactie gestaft heeft.
quote:Cateautje schreef op 23 oktober 2015 @ 22:35:

[...]

Hier in mijn wijk spreken de meeste Turken en Marokkanen perfect Nederlands en meestal ook onder elkaar.

Als ik de reacties van jou lees op diverse topics.

Woon jij in een buurt, met allemaal perfecte gedragende en nederlands sprekende buitenlanders .

Jij maakt het allemaal net even mooier,dan de werkelijkheid is in Nederland.
quote:fashionvictim schreef op 23 oktober 2015 @ 23:20:

Ironisch dat een topic dat zou moeten gaan over racisme in Nederland, vrijwel altijd resulteert in een opsomming en klaagzang van wat er allemaal mis en fout is aan "hunnie", en nooit gaat over racisme in Nederland.

Ik denk dat racisme niet alleen bestaat in Nederland, maar in elk land van de wereld, in welke vorm dan ook.

Verder denk ik dat racisme één van de meest misbruikte termen in Nederland is van de afgelopen 30 jaar. En dat er dingen als "racisme" worden bestempeld die er au fond niets mee te maken hebben.

Racisme is de onberedeneerde afkeer van een bepaald ras. Als ik me de definitie tenminste goed herinner. En ik heb nooit op school geleerd dat nationaliteit = ras. Marokkanen zijn geen apart ras, bijvoorbeeld. Dus iemand die een afkeer heeft van Marokkanen, om welke reden dan ook, kan van alles zijn, zelfs een zeer onaangenaam mens zijn, maar per definitie geen racist.

Lijkt mij dan.
quote:rosemetijs schreef op 23 oktober 2015 @ 21:53:

[...]

Ik heb begrepen dat het CIDI aangifte gaat doen.

Plak je ook even alle screenshots van de ongelofelijke haatreaties die moslims aangaan op bijvoorbeeld nu.nl. Gisteren kwam je ook al met die voorbeelden aan. Je vergeet voor het gemak alle andere reacties.

En ook wat wil je hiermee bereiken eigenlijk?
quote:fashionvictim schreef op 23 oktober 2015 @ 23:20:

Ironisch dat een topic dat zou moeten gaan over racisme in Nederland, vrijwel altijd resulteert in een opsomming en klaagzang van wat er allemaal mis en fout is aan "hunnie", en nooit gaat over racisme in Nederland.Precies! En ook duidelijk wie zich aangesproken voelt. Mooi om te zien. Maar doorzichtig waren ze toch al.
quote:cijfernerd schreef op 23 oktober 2015 @ 23:24:

[...]

Als ik de reacties van jou lees op diverse topics.

Woon jij in een buurt, met allemaal perfecte gedragende en nederlands sprekende buitenlanders .

Jij maakt het allemaal net even mooier,dan de werkelijkheid is in Nederland.Als ik anders zou beweren, dan zou ik liegen, maar ik heb ook al vaker duidelijk gemaakt dat het meest tweede en derde generatie is die hier wonen.
Ik was jaren geleden eens met mijn Afghaanse buurvrouw naar een feest voor asielzoekers. Het was leuk georganiseerd; hapjes, muziek, gelegenheid om te dansen, etc. De meeste bezoekers waren Afghanen, Irakezen, Iraniërs. Maar het feest kwam niet op gang, sterker nog, er heerste een grafstemming.

Of weg naar huis vroeg ik haar waarom er zo'n stemming heerste en ze ze; "In die band speelde een zwarte."
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:GateKeeper schreef op 23 oktober 2015 @ 23:13:

[...]

Zoals je zei het gebeurt in iedere bevolkingsgroep. Ik word zo vaak vies en boos aangekeken door turkse meiden omdat ik er "een van hun" heb. Ik was laatst op een bruiloft. Zij is Surinaams, hij Turks. De Turken zaten alleen bij de Turken, de Surinamers zaten gemengd tussen de overige gasten.Dat herken ik wel, maar wat ik zo raar vind is dat er al snel racisme wordt geroepen terwijl in feite iedereen daar aan mee doet.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 23:25:

[...]

Ik denk dat racisme niet alleen bestaat in Nederland, maar in elk land van de wereld, in welke vorm dan ook.

Verder denk ik dat racisme één van de meest misbruikte termen in Nederland is van de afgelopen 30 jaar. En dat er dingen als "racisme" worden bestempeld die er au fond niets mee te maken hebben.

Racisme is de onberedeneerde afkeer van een bepaald ras. Als ik me de definitie tenminste goed herinner. En ik heb nooit op school geleerd dat nationaliteit = ras. Marokkanen zijn geen apart ras, bijvoorbeeld. Dus iemand die een afkeer heeft van Marokkanen, om welke reden dan ook, kan van alles zijn, zelfs een zeer onaangenaam mens zijn, maar per definitie geen racist.

Lijkt mij dan.Nu doe je net of mensen die zeggen dat er racisme in Nederland is, en veel ook, niet zouden snappen wat racisme is. Daar neem ik ernstige aanstoot aan.
Am Yisrael Chai!
quote:zuipschuit schreef op 23 oktober 2015 @ 23:29:

[...]

Dat herken ik wel, maar wat ik zo raar vind is dat er al snel racisme wordt geroepen terwijl in feite iedereen daar aan mee doet.Jup.
quote:fashionvictim schreef op 23 oktober 2015 @ 23:30:

[...]

Nu doe je net of mensen die zeggen dat er racisme in Nederland is, en veel ook, niet zouden snappen wat racisme is. Daar neem ik ernstige aanstoot aan.

Nou ja, het kan maar duidelijk zijn waar we over praten.

En net zo goed is duidelijk dat racisme mondiaal bestaat. Ghanezen zijn racistisch. Chinezen zijn racistisch. Pakistani zijn racistisch. Allemaal op hun eigen manier. Dus te doen alsof racisme een Nederlands probleem is, of een kwaal van blanke mensen, is een misrepresentatie van feiten.
Rare wereld soms.
Is het al tijd voor de good old "als Jantje in de sloot springt, doe jij het dan ook"-analogie? Dat racisme in allerhand culturen voorkomt, is geen vrijbrief zelf ook maar lekker los te gaan.
quote:zuipschuit schreef op 23 oktober 2015 @ 23:32:

Rare wereld soms.You don't say.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 23:32:

[...]

En net zo goed is duidelijk dat racisme mondiaal bestaat. Ghanezen zijn racistisch. Chinezen zijn racistisch. Pakistani zijn racistisch. Allemaal op hun eigen manier. Dus te doen alsof racisme een Nederlands probleem is, of een kwaal van blanke mensen, is een misrepresentatie van feiten.

Dat word toch niet gezegd, dat het een puur Nederlands iets is?

Ik snap alleen niet waarom er gelijk naar anderen gewezen word als er een topic word geopend over racisme in Nederland.

Wil je het daar mee goedpraten?

Mogen "wij" het ook omdat anderen het ook doen?

Daat slaat toch helemaal nergens op?
Lees bijvoorbeeld voor de gein eens even wat voor onverholen racistische opmerkingen mensen onder hun eigen naam (vaak zelfs met foto!) op het wereldwijde web slingeren zonder zich daar zelfs maar voor te generen:

http://racistenuitdekast.tumblr.com

Maar nee hoor, dat is allemaal heus niet racistisch bedoeld, die "kut rijst vreters", "roetmoppen", "kut apen" en "zwarten" snappen gewoon niet dat dergelijke gezellige aanspreektitels 'au fond niks met racisme te maken hebben" .
Am Yisrael Chai!
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 23:32:

[...]

Dat was de vraag dan ook helemaal niet. De vraag in de OP was heel duidelijk: vinden jullie dat er in Nederland racisme is?

Ik vind het tekenend dat er kennelijk vooral over racisme onder Ghanezen, Chinezen, Pakistani, Surinamers gesproken moet worden of over het gebrek aan integratie van "allochtonen", zodat dát onderwerp uit de OP vooral maar niet besproken wordt.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 23 oktober 2015 @ 23:38:

[...]

Dat was de vraag dan ook helemaal niet. De vraag in de OP was heel duidelijk: vinden jullie dat er in Nederland racisme is?

Ik vind het tekenend dat er kennelijk vooral over racisme onder Ghanezen, Chinezen, Pakistani, Surinamers gesproken moet worden of over het gebrek aan integratie van "allochtonen", zodat dát onderwerp uit de OP vooral maar niet besproken wordt.Klopt maar zoals je weet moet ten alle tijde de schijn worden opgehouden. Zogenaamd beschaafd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven