Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:barbaracartland schreef op 23 oktober 2015 @ 23:34:

Is het al tijd voor de good old "als Jantje in de sloot springt, doe jij het dan ook"-analogie? Dat racisme in allerhand culturen voorkomt, is geen vrijbrief zelf ook maar lekker los te gaan.De menselijke natuur is een raar ding. Ondanks alle beschaving die we hebben of menen te hebben, zijn de oerdriften nog steeds aanwezig. Eén daarvan is het beschermen van "de eigen groep" tegen overname door een andere. Daar zit ook een vorm van zelfbehoud in. We kunnen dan wel vrolijk vinden dat "it's a small world after all" en "all happily together", maar ik denk dat veel Nederlanders het toch niet leuk zullen vinden als over 20 jaar het straatbeeld voornamelijk bepaald wordt door Arabische types. Dan voelt het toch alsof zij óns plekje van de wereld hebben gepikt. Terecht of onterecht. Maar zo werkt het nu eenmaal.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 23:25:

[...]

Ik denk dat racisme niet alleen bestaat in Nederland, maar in elk land van de wereld, in welke vorm dan ook.

Verder denk ik dat racisme één van de meest misbruikte termen in Nederland is van de afgelopen 30 jaar. En dat er dingen als "racisme" worden bestempeld die er au fond niets mee te maken hebben.

Racisme is de onberedeneerde afkeer van een bepaald ras. Als ik me de definitie tenminste goed herinner. En ik heb nooit op school geleerd dat nationaliteit = ras. Marokkanen zijn geen apart ras, bijvoorbeeld. Dus iemand die een afkeer heeft van Marokkanen, om welke reden dan ook, kan van alles zijn, zelfs een zeer onaangenaam mens zijn, maar per definitie geen racist.

Lijkt mij dan.

Met het eerste deel ben ik het eens, dat racisme overal voorkomt en dat heel veel racisme wordt genoemd, dat het helemaal niet is.

Maar om nu te zeggen dat afkeer voor Marokkanen geen racisme kan zijn omdat het geen ras is. Dan ga je wel erg op de letters van de definitie zitten. Wat mij betreft is afkeer voor Marokkanen gewoon racisme in de geest van de definitie dan.
Voor zover ik weet word ik niet gediscrimineerd door Surinamers die in Suriname wonen, dus ja, in Nederland wordt gediscrimineerd.
Om antwoord te geven op de vraag over racisme in Nederland, ja dat is hier nog steeds aanwezig, ik denk dan even aan de zwarte Piet discussie, die overigens totaal nutteloos is. En aan de beelden die je op het nieuws krijgt tegenwoordig.
Bij ons in het bedrijf, geen mensen aan het werk die moeilijk uitsprekende namen hebben.

En helemaal al geen zwart gekleurde mensen in de verkoop, daar schrikken de mensen hier van,zijn ze niet gewoon.

Als ik een verzoek krijg van iemand die stage lopen wil bij mij.

En deze persoon zit op kauwgom te kauwen of kijkt tijdens het gesprek op de telefoon, die kan het ook vergeten.

Komt iemand met een complete ijzerhandel in zijn oren,neus en lippen,die gaat het ook niet worden daar wil ik niet de hele dag tegen aankijken.

Bij de derde keer te laat, mag je als stageloper lekker naar huis.
quote:pejeka schreef op 23 oktober 2015 @ 23:42:

[...]

De menselijke natuur is een raar ding. Ondanks alle beschaving die we hebben of menen te hebben, zijn de oerdriften nog steeds aanwezig. Eén daarvan is het beschermen van "de eigen groep" tegen overname door een andere. Daar zit ook een vorm van zelfbehoud in. We kunnen dan wel vrolijk vinden dat "it's a small world after all" en "all happily together", maar ik denk dat veel Nederlanders het toch niet leuk zullen vinden als over 20 jaar het straatbeeld voornamelijk bepaald wordt door Arabische types. Dan voelt het toch alsof zij óns plekje van de wereld hebben gepikt. Terecht of onterecht. Maar zo werkt het nu eenmaal.

Maar mijn man neemt onze eigen groep niet over. Hij maakt er juist deel van uit. Hij heeft wellicht een getintere huid dan de meeste Nederlanders en hij heeft 3 uur na het scheren alweer een baard, maar voor de rest is hij een brave familievader.

Dit is het probleem: er is blijkbaar een angst dat 'de anderen' ons willen overnemen, ons willen overheersen. Maar deze discussie gaat niet over de, wat mij betreft compleet misplaatste, vrees dat er hordes wilde buitenlanders ons komen bekeren tot hun verderfelijke buitenlanderdom. Deze discussie gaat over hoe niet-blanke Nederlanders dagelijks nog moeten ervaren dat ze er niet bijhoren, dat ze niet voldoen, dat ze niet gelijkwaardig zijn. En daar kun je je angst voor overheersing bijhalen, maar dat is in deze niet relevant.
quote:cijfernerd schreef op 23 oktober 2015 @ 23:47:

Bij ons in het bedrijf, geen mensen aan het werk die moeilijk uitsprekende namen hebben.

En helemaal al geen zwart gekleurde mensen in de verkoop, daar schrikken de mensen hier van,zijn ze niet gewoon. Daar moet jij om lachen?
Heb je mijn linkje al gelezen, Pejeka?
Am Yisrael Chai!
quote:Crimson schreef op 23 oktober 2015 @ 23:43:

[...]

Met het eerste deel ben ik het eens, dat racisme overal voorkomt en dat heel veel racisme wordt genoemd, dat het helemaal niet is.

Maar om nu te zeggen dat afkeer voor Marokkanen geen racisme kan zijn omdat het geen ras is. Dan ga je wel erg op de letters van de definitie zitten. Wat mij betreft is afkeer voor Marokkanen gewoon racisme in de geest van de definitie dan.Marokkanen hebben een slechte naam bij werkgevers,en dat heeft de hele groep te danken aan een klein deel die het veroorzaakt hebben.
Ik merk in het dagelijkse leven niet dat mensen mij racistische bejegenen hoor.
quote:barbaracartland schreef op 23 oktober 2015 @ 23:48:

[...]

Maar mijn man neemt onze eigen groep niet over. Hij maakt er juist deel van uit. Hij heeft wellicht een getintere huid dan de meeste Nederlanders en hij heeft 3 uur na het scheren alweer een baard, maar voor de rest is hij een brave familievader.

Dit is het probleem: er is blijkbaar een angst dat 'de anderen' ons willen overnemen, ons willen overheersen. Maar deze discussie gaat niet over de, wat mij betreft compleet misplaatste, vrees dat er hordes wilde buitenlanders ons komen bekeren tot hun verderfelijke buitenlanderdom. Deze discussie gaat over hoe niet-blanke Nederlanders dagelijks nog moeten ervaren dat ze er niet bijhoren, dat ze niet voldoen, dat ze niet gelijkwaardig zijn. En daar kun je je angst voor overheersing bijhalen, maar dat is in deze niet relevant.Ik denk dat het juist wel relevant is. Ik denk zelfs dat het de hoofdreden is voor racisme en discriminatie in Nederland.

[...]

Daar moet jij om lachen?Lachen niet,maar het is de realiteit.
Mensen creëeren het zelf vaak

Maken van n muis een olifant
quote:fashionvictim schreef op 23 oktober 2015 @ 23:38:

[...]

Dat was de vraag dan ook helemaal niet. De vraag in de OP was heel duidelijk: vinden jullie dat er in Nederland racisme is?

Ik vind het tekenend dat er kennelijk vooral over racisme onder Ghanezen, Chinezen, Pakistani, Surinamers gesproken moet worden of over het gebrek aan integratie van "allochtonen", zodat dát onderwerp uit de OP vooral maar niet besproken wordt.Volgens mij is al een paar keer bevestigd dat racisme bestaat in Nederland. En dit is niet het eerste topic hierover. Wat wil je er eigenlijk nog meer over bespreken?
Maar die reden is compleet irrationeel. Wat moet mijn Antilliaanse leerling in havo3 daarmee als domme hangbejaarden 'Zwarte Piet' naar hem roepen in het winkelcentrum?
als je wit ben heb je geluk

als je wit bent en ook nog man, dan zit je gebeiteld
quote:cijfernerd schreef op 23 oktober 2015 @ 23:51:

[...]

Lachen niet,maar het is de realiteit.Dan hoorde die smiley daar niet. Want dat was een lachend gezichtje. En realiteit, schmealiteit. Ik weet niet waar jij woont, maar het kan nauwelijks ruraler zijn dan waar ik vandaan kom.
quote:nerdopviva schreef op 23 oktober 2015 @ 23:52:

[...]

Volgens mij is al een paar keer bevestigd dat racisme bestaat in Nederland. En dit is niet het eerste topic hierover. Wat wil je er eigenlijk nog meer over bespreken?Ik hoef er niks over te bespreken. Ik heb dit topic dan ook niet geopend. Ik heb het wel gelezen, en het viel me gewoon op dat het weer heel cliché verliep, waarbij the usual suspects weer over elkaar heen buitelden om vooral van het onderwerp af te wijken.
Am Yisrael Chai!
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 oktober 2015 @ 23:53:

Zo is het helaas wel.

Ik ken een jonge vrouw van 27 die een kindje heeft van 2 jaar.

Zij komt op dit moment niet aan de slag,omdat werkgevers weten dat er vaak een tweede in de planning zit.

En zij weet zelf donders goed waarom het nu extra moeilijk is,zij is zelf personeelsconsulent.
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 oktober 2015 @ 23:53:

Mensen het recht op klagen over alle narigheid in hun leven ontzeggen omdat ze blank zijn of man.....

dat neigt naar racisme en discriminatie
Ach, o0ver pakweg 500 jaar bestaan er helemaal geen verschillen meer en gaan we weer over tot het discrimineren van die rooie, die kromme, die lange, die schele en ga zo maar door, dus nog eventjes geduld.
quote:Crimson schreef op 24 oktober 2015 @ 00:06:

[...]

Mensen het recht op klagen over alle narigheid in hun leven ontzeggen omdat ze blank zijn of man.....

dat neigt naar racisme en discriminatie mensen die wit zijn mogen best klagen. Maar feit is dat ze vergeleken bij andere aardbewoners naar rato bevoorrecht zijn
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 oktober 2015 @ 00:12:

[...]

mensen die wit zijn mogen best klagen. Maar feit is dat ze vergeleken bij andere aardbewoners naar rato bevoorrecht zijnHeb je helemaal gelijk in natuurlijk. Was een stom grapje.

[...]

Daar moet jij om lachen?Wow, ja zeg ik moest het even nog een keer lezen hoor. Hoe hou je racisme in stand zeg?! En de mensen schrikken daarvan?? Wtf did i just read.
quote:fleuur schreef op 23 oktober 2015 @ 23:52:

Mensen creëeren het zelf vaak

Maken van n muis een olifantJa hoor gewoon doen alsof het niet bestaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven