Racisme in Nederland.

23-10-2015 18:32 740 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister een filmpje op YouTube van een DWDD over racisme in Nederland. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat jullie zelf vinden van Nederland en racisme. Denken jullie dat er in Nederland nog steeds sprake is van racisme en welke delen in het land zijn jullie ogen het meest ''racistisch'' om het zo even te zeggen. Waar wordt import het minst gewaardeerd? En hebben jullie ooit met racisme te maken gehad of zijn jullie er zelf van ooit beschuldigd? En hoe ervaren jullie racisme op het werkvloer of discriminatie? Ik vind dat er wel ooit over gepraat moet worden want ik zeg het jullie eerlijk, ik merk racisme soms wel op en dan denk ik kom op het is 2015!
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 21:34:

[...]

Ik zou kamillethee doen, dat schijnt te kalmeren.Ja was ik toevallig van plan ;)
Of even een liedje opzetten van Michael... https://www.youtube.com/watch?v=P5vz6iwV38U
quote:Alixane schreef op 25 oktober 2015 @ 21:36:

[...]

Ik vind het dan wel net zo gemakkelijk om over vrienden en collega's te spreken, want over hen heb ik het toch?

Ja dat doe ik dus ook, maar het valt me op dat men dus niet zonder het woord neger kan,ik begrijp het niet want wij gebruiken het woord nooit. Dat bedoel ik met in welke context is het woord dringend nodig?

Wanneer is het een gemis als het niet voorhanden is?
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2015 @ 21:34:

Nee hoor, ik heb noch de ambitie noch de illusie in dit topic nog iets zinnigs bij te kunnen dragen. Zoals een bekende internet-meme zegt: you can't argue with stupid. Daar zou ik graag van willen maken: you can't argue with racism. En dat moet je dus vooral niet gaan proberen.Gemiste kans? Of probeer je toch wat anders te vertellen?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2015 @ 21:29:

[...]

Woehahaha. Ik zit net wat terug te lezen en dacht alleen maar: jezusmina wat een sneue discussie waarin de ene racist de andere zit af te troeven om vooral maar de allerergste te zijn. Er is helemaal niemand respectvol in deze discussie. Ja, meds misschien, want die houdt het wijselijk bij oneliners.

Jeee, sorry?

Ik kan alleen maar zeggen dat het in mijn geval dan eerder domheid is dan bewust aftroeven.

Want ik probeer het wel, respectvol een discussie voeren.

Maar goed, mislukt, ik ga wel weer even wat anders doen
quote:malu3 schreef op 25 oktober 2015 @ 21:35:

[...]

Niet alleen met héél, héél lange tenen maar ook behoorlijk agressief in haar reacties.oh Malu, vrouw toch
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2015 @ 21:34:

Nee hoor, ik heb noch de ambitie noch de illusie in dit topic nog iets zinnigs bij te kunnen dragen. Zoals een bekende internet-meme zegt: you can't argue with stupid. Daar zou ik graag van willen maken: you can't argue with racism. En dat moet je dus vooral niet gaan proberen.Ik zie echt wel meer mensen die proberen om een normale discussie te voeren.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 oktober 2015 @ 21:34:

[...]

Misschien??????Het is niet verstandig om je aangesproken te voelen, doe ik ook niet.
quote:simbalabimba schreef op 25 oktober 2015 @ 21:32:

Wiki

Connotatie

In de VS is het verwante woord nigger sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw steeds negatiever beladen geraakt. Politiek correct taalgebruik is aldaar sindsdien veranderd van negro naar black en sinds het einde van de vorige eeuw naar Afro-American. Als geuzennaam is wel het woord nigga in gebruik in sommige Afro-Amerikaanse subculturen, onder meer in rap en hiphop, al wordt het gebruik van die term door mensen die zelf niet zwart zijn niet geaccepteerd.

In Nederland hebben leenwoorden uit het Afrikaans als nikker of kaffer in dezelfde periode een vergelijkbare beledigende betekenis gekregen. Het woord neger lijkt in Nederland en België nu ook een negatieve lading te krijgen.[3] Maar de meningen of de term als aanduiding voor een persoon met een donkere huidskleur neutraal of beledigend is, lopen uiteen.

De Taaltelefoon, een taaladviesdienst in samenwerking met de Nederlandse Taalunie, adviseert het gebruik van zwarte in plaats van neger in bijvoorbeeld journalistische teksten.[4] Het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en erfenis beveelt met name witte Nederlanders aan om het N-woord niet meer te gebruiken, "want wie ben jij om te beoordelen dat een ander van die term geen last mag hebben?" [5] De meeste Nederlanders van Afrikaanse of gemengd-Afrikaanse herkomst geven zelf de voorkeur aan de term zwart. Eind twintigste eeuw was ook de uitdrukking meer-gepigmenteerd gangbaar.Toch lastig. Meer gepigmenteerd vind ik wel een heel bijzondere omschrijving. Ik zit net even te denken wanneer je de omschrijving zwart gebruikt. Dat is dan eigenlijk als je het uiterlijk van een vreemde omschrijft. Als je bijvoorbeeld zegt: Die auto is van die donkere man. Bij een blanke zeg je waarschijnlijk die auto is van die man met die grijze baard of met dat rode haar. Bij iemand bij wie de huidskleur opvalt zegt je dan: die auto is van die zwarte man.
quote:Pientjexxxx schreef op 25 oktober 2015 @ 21:47:

[...]

Toch lastig. Meer gepigmenteerd vind ik wel een heel bijzondere omschrijving. Ik zit net even te denken wanneer je de omschrijving zwart gebruikt. Dat is dan eigenlijk als je het uiterlijk van een vreemde omschrijft. Als je bijvoorbeeld zegt: Die auto is van die donkere man. Bij een blanke zeg je waarschijnlijk die auto is van die man met die grijze baard of met dat rode haar. Bij iemand bij wie de huidskleur opvalt zegt je dan: die auto is van die zwarte man.Juist.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:meivogel schreef op 25 oktober 2015 @ 21:46:

[...]

Ik zie echt wel meer mensen die proberen om een normale discussie te voeren.Wie de schoen past, trekke hem aan. Al wil ik nog wel even opmerken dat het feit dat de topictitel Racisme in Nederland is, maar het topic over alles behalve dat gaat, van Christine le Duc tot wie er moslim is en of je etiquette kent en slavernij in Azie, per definitie nogal respectloos is.
Am Yisrael Chai!
Och aangezien de to zich hier zelf niet meer heeft laten zien..

Joehoe to wat vindt je er zelf nou eigenlijk allemaal van?
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2015 @ 21:53:

[...]

Wie de schoen past, trekke hem aan. Al wil ik nog wel even opmerken dat het feit dat de topictitel Racisme in Nederland is, maar het topic over alles behalve dat gaat, van Christine le Duc tot wie er moslim is en of je etiquette kent en slavernij in Azie, per definitie nogal respectloos is.

Eens. En toch maakt ook dat, en de commentaren erop weer dingen duidelijk. En soms vind ik het prettig om de woorden van anderen te lezen die beter verwoorden dan ik dat kan.

En sorry.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:fashionvictim schreef op 25 oktober 2015 @ 21:53:

[...]

Wie de schoen past, trekke hem aan. Al wil ik nog wel even opmerken dat het feit dat de topictitel Racisme in Nederland is, maar het topic over alles behalve dat gaat, van Christine le Duc tot wie er moslim is en of je etiquette kent en slavernij in Azie, per definitie nogal respectloos is.helaas ja, pogingen om de discussie in de breedte te voeren worden niet opgepakt. Het wordt meteen persoonlijk, met name in de verdedigende sfeer
Ooit een klant gehad die geen CV's van Mohameds of Ali wilde hebben. Die klant was per direct weg. (op zijn Catacarxs laten weten) Daar doe ik geen zaken mee. Ik ga liever failliet dan dat ik daar aan meewerk. Maar het is er dus wel en dat onderkennen is niet juist. Het is ook niet juist om te zeggen dat iedereen zo is, want dat is niet zo. Ik geloof dat mensen stompzinnig en bekrompen kunnen zijn, maar de meeste niet. Een hoop niet. En ik hou van zwarte piet. Die moet blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven