Algemeen vluchtelingentopic deel 3

22-10-2015 22:44 3010 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:hollebollegijs schreef op 31 oktober 2015 @ 12:07:

[...]

Kinderen?

[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... q6pzt7.jpg[/IMG]

Vraag het eens aan hulpverleners, Jeroen Akkermans kwam ongeveer met dezelfde cijfers in Pauw afgelopen maandag.

Rond de 80% is man.Dat zijn de mannen die hun vrouwen en kinderen niet meesleuren op een reis door Europa. Maar dat is ook weer niet goed blijkbaar.
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 oktober 2015 @ 13:15:

[img]https://static.nrc.nl/wp-content/upload ... landen.png[/img]

Ik zie het.

'Ze' komen allemaal hierheen. Opvang in de regio gebeurt amper, dat zou echt veel meer moeten zijn. Dat arme Europa wordt overspoeld.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:feow schreef op 31 oktober 2015 @ 13:21:

[...]

Ik zie het.

'Ze' komen allemaal hierheen. Opvang in de regio gebeurt amper, dat zou echt veel meer moeten zijn. Dat arme Europa wordt overspoeld.ze worden vooral opgevangen in de regio
quote:meivogel schreef op 31 oktober 2015 @ 13:18:

[...]

Dat zijn de mannen die hun vrouwen en kinderen niet meesleuren op een reis door Europa. Maar dat is ook weer niet goed blijkbaar.

mannen schijnen heel eng te zijn. Die zingen tegen vrouwen: daar moet een piemel in, zag ik laatst op tv.

Hoe meer mannen hoe meer tuig blijkbaar.

Maar niet alle mannen zijn zo, we kunnen het tuig dat dat soort liedjes zingt ook inruilen voor gevluchte mannen die wel weten hoe het hoort.
S.A 561,Bahrein 311,Qatar 133, daar kunnen er zo te zien nog heel veel bij..

Marokko wilde tegen betaling ook vluchtelingen opvangen,waarom wordt daar geen gebruik van gemaakt?
Erdogan wordt een beetje nerveus vanwege de komende verkiezingen. Niemand durft nog iets te zeggen aan de telefoon, skype of face-time (vriendin vraagt hoe het gaat met iedereen, wat voor weer het is, wat we eten), ook de kranten worden gesensureerd. Turkish Daily News is heel oppervlakkig.
verba volant, scripta manent.
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 oktober 2015 @ 13:21:

[...]

ze worden vooral opgevangen in de regio

Op het moment dat je de reis hiernaar toe gaat faciliteren, dus door voor iedereen betaalbaar vervoer hierheen te regelen dan komen er hier miljoenen mensen uit Afrika en het Midden-Oosten naar toe. Nu al komen er zelfs mensen uit Bangladesh naar Europa.

We hebben het nu bijna alleen nog maar over de mensen die in Griekenland aankomen, maar degenen die in Italië aankomen moeten ook worden opgevangen. Ga je daar ook boottochten voor organiseren?

Het probleem is dat als je vooraf gaat selecteren wie er voor een overtocht in aanmerking komt, dus de echte asielzoekers, je toch het probleem houdt dat gelukszoekers op gammele bootjes alsnog de overtocht wagen. Je lost dus helemaal niets op.

Of was je idee om iedereen over te varen en dan in Europa te selecteren? Dat is toch niet te doen als je het om zulke enorme aantallen mensen gaat?
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 oktober 2015 @ 13:23:

[...]

mannen schijnen heel eng te zijn. Die zingen tegen vrouwen: daar moet een piemel in, zag ik laatst op tv.

Maar niet alle mannen zijn zo, we kunnen het tuig dat dat soort liedjes zingt ook inruilen voor gevluchte mannen die wel weten hoe het hoort.

Dat over die piemel is het enige wat je zo'n beetje kunt roepen. I.p.v. openstaan voor de steekhoudende argumenten van tegenstanders van de enorme stroom migranten, roep jij alleen maar over die piemel.

Doe eens gek: Koop vandaag eens wat kranten en opiniebladen en lees die eens door. Daar zal je een heel stuk wijzer van worden.
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 oktober 2015 @ 13:23:

[...]

Maar niet alle mannen zijn zo, we kunnen het tuig dat dat soort liedjes zingt ook inruilen voor gevluchte mannen die wel weten hoe het hoort.Verkrachtingen/aanrandingen/stiekem gefotografeerd worden, wat een aanwinst ....

http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... verkrachting-in-azc.dhtml
Die piemel schijnt een beetje te blijven hangen, sorry voor de woordspeling. Inmiddels is e.e.a. een gevleugelde domme uitdrukking geworden die het ene oor in en het andere meteen weer uitgaat.
quote:malu3 schreef op 31 oktober 2015 @ 13:35:

[...]

Verkrachtingen/aanrandingen/stiekem gefotografeerd worden, wat een aanwinst ....

http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... verkrachting-in-azc.dhtmlHoe heurt het eigenlijk?
http://www.ad.nl/ad/nl/36281/Vluchtelin ... terk.dhtml

In de Griekse havenstad Piraeus zijn in 24 uur tijd bijna 8700 migranten aangekomen. Ze waren via de Egeïsche Zee op Griekse eilanden gekomen en zijn naar de havenstad bij Athene gebracht. De Griekse regering wil voor het einde van het jaar opvang regelen voor 30.000 mensen.

8700 in 24 uur tijd en het gaat maar door..
Ze willen terug maar kunnen niet terug.

PowNed

Syrische vluchtelingen willen terug

27 oktober 2015 09:52

Zeven Syrische vluchtelingen die verblijven in noodopvang Heumensoord willen terug naar hun vaderland. Ze willen hun ingenomen paspoorten terug, maar niemand helpt ze.

Het groepje vluchtelingen maakt zich zorgen om hun achtergebleven familie, schrijft het AD. De 43-jarige Said Tawil liet zijn vrouw en drie kinderen achter in Libanon. "Ik had een vriend van me 2.000 dollar geleend, maar hij geeft het niet terug aan mijn vrouw'', vertelt hij via een tolk. "Ze heeft het geld nodig om eten te kopen. Mijn ouders wilden haar helpen en zijn met de auto van Syrië naar Libanon gereden, maar kregen onderweg een ongeluk. Nu zijn ze allebei dood.''

Het gaat niet goed met zijn vrouw. Ze is depressief. "Ik moet naar haar toe, maar ik kan niet weg. Mijn paspoort, mijn rijbewijs en mijn diploma's zijn ingenomen toen ik in Nederland aankwam", aldus een verdrietige Tawil. De vluchtelingen bevestigen dat sommige onder hen zo wanhopig zijn, dat ze zelfmoord willen plegen.

'Niemand geeft antwoord'

Ook met de familie van de andere vluchtelingen gaat het niet goed. Zo heeft de vrouw van Sameer Haydar Ahmad kanker. "Ik wil terug, ik moet daar geld zien te krijgen voor mijn vrouw. Er is niemand die voor haar en mijn drie andere kinderen zorgt." De zus van Khawla Algallf is ook ernstig ziek. Ze kan echter niet terug, want de vreemdelingenpolitie heeft haar paspoort. "Wie ik ook vraag hoe ik terug kan gaan, niemand geeft antwoord."

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) erkent dat de paspoorten worden ingenomen bij aankomst in Nederland. Vluchtelingen krijgen ze weer terug als ze een verblijfsvergunning krijgen, of als ze Nederland verlaten. Voor de asielzoekers in Heumensoord is de procedure nog niet begonnen. Als ze terug willen, kunnen ze daar een financiële compensatie voor krijgen.

M. Vos | 27 okt 2015 | 09:52
LOEP ME MAAR aub.
Een soort zandloper, het ene deel loopt leeg en het andere deel loop vol. Het ding blijft steken als je het omdraait. Het lijkt wel of bijna iedereen denkt dat west Europa van elastiek is.
quote:missie_m schreef op 31 oktober 2015 @ 13:54:

Ze willen terug maar kunnen niet terug.

PowNed

Syrische vluchtelingen willen terug

27 oktober 2015 09:52

Zeven Syrische vluchtelingen die verblijven in noodopvang Heumensoord willen terug naar hun vaderland. Ze willen hun ingenomen paspoorten terug, maar niemand helpt ze.

Het groepje vluchtelingen maakt zich zorgen om hun achtergebleven familie, schrijft het AD. De 43-jarige Said Tawil liet zijn vrouw en drie kinderen achter in Libanon. "Ik had een vriend van me 2.000 dollar geleend, maar hij geeft het niet terug aan mijn vrouw'', vertelt hij via een tolk. "Ze heeft het geld nodig om eten te kopen. Mijn ouders wilden haar helpen en zijn met de auto van Syrië naar Libanon gereden, maar kregen onderweg een ongeluk. Nu zijn ze allebei dood.''

Het gaat niet goed met zijn vrouw. Ze is depressief. "Ik moet naar haar toe, maar ik kan niet weg. Mijn paspoort, mijn rijbewijs en mijn diploma's zijn ingenomen toen ik in Nederland aankwam", aldus een verdrietige Tawil. De vluchtelingen bevestigen dat sommige onder hen zo wanhopig zijn, dat ze zelfmoord willen plegen.

'Niemand geeft antwoord'

Ook met de familie van de andere vluchtelingen gaat het niet goed. Zo heeft de vrouw van Sameer Haydar Ahmad kanker. "Ik wil terug, ik moet daar geld zien te krijgen voor mijn vrouw. Er is niemand die voor haar en mijn drie andere kinderen zorgt." De zus van Khawla Algallf is ook ernstig ziek. Ze kan echter niet terug, want de vreemdelingenpolitie heeft haar paspoort. "Wie ik ook vraag hoe ik terug kan gaan, niemand geeft antwoord."

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) erkent dat de paspoorten worden ingenomen bij aankomst in Nederland. Vluchtelingen krijgen ze weer terug als ze een verblijfsvergunning krijgen, of als ze Nederland verlaten. Voor de asielzoekers in Heumensoord is de procedure nog niet begonnen. Als ze terug willen, kunnen ze daar een financiële compensatie voor krijgen.

M. Vos | 27 okt 2015 | 09:52Vrouw heeft kanker, niemand zorgt voor haar maar man gaat wel weg?
Een bericht uit 2013. Ik denk dat deze mensen niet geholpen zijn op de manier zoals het nu gaat. Ze houden van hun land. Is er geen andere mogelijkheid om deze mensen te helpen?

Syrische kinderen willen naar huis

19-06-2013

Syrische kinderen willen naar huis

Save the Children geeft kinderen uit Syrië een stem op Wereldvluchtelingendag

Vijfhonderd gevluchte Syrische kinderen hebben in vluchtelingenkamp Za’atari in buurland Jordanië hun zelfgemaakte vlieger opgelaten met daarop hun boodschap aan de wereld. Ze willen vrede in hun land en ze willen terug naar huis. Het evenement is georganiseerd door Save the Children. Zo geven we kinderen een stem ter gelegenheid van Wereldvluchtelingendag op 20 juni 2013.

De 14 jarige Khaled schrijft zijn droom op de vlieger: “Ik wil weer vrijheid in mijn land. We moesten vluchten uit Syrië omdat we niet meer vrij waren. Vrijheid is voor mij de mogelijkheid om te rennen, te spelen en om je te bewegen zonder bang te zijn. De 15 jarige Zakaria schilderde een groot blauw hart op zijn vlieger: “Het hart symboliseert de liefde voor thuis. Mijn land is mijn thuis; hier zal ik altijd vluchteling zijn.”

Ook de meisjes kregen de kans om hun boodschap te delen. Zo vertelt de 15 jarige Amal: “mijn boodschap aan de wereld: ik wil dat het conflict in Syrië eindigt en dat het er weer veilig en vredig wordt, want Syrië was ooit een gelukkig land.” De 6 jarige Sherine gebruikte haar favoriete kleuren op haar vlieger en ze schilderde bloemen en harten, want die doen haar denken aan thuis.

Door het conflict in Syrië zijn al meer dan 1,6 miljoen Syriërs hun land ontvlucht. Meer dan de helft van hen is nog kind. In Za’atari, het grootste vluchtelingenkamp voor Syrische vluchtelingen in Jordanië, leven alleen al 60.000 kinderen onder moeilijke omstandigheden. De zomer brengt hoge temperaturen en zandstormen met zich mee, waardoor je geen hand voor ogen kan zien. Er is amper schaduw of ruimte voor verkoeling.

Save the Children verstrekt levensmiddelen en noodgoederen en zorgt veilige speelplekken Elke dag kunnen kinderen hier terecht om te spelen en leren. Ze leren hun ervaringen verwerken en hier kunnen kinderen weer even kind zijn.

Directeur Holke Wierema van Save the Children vertelt: “Kinderen zijn het meest kwetsbaar in dit conflict. Alle 500 kinderen die mee hebben gedaan aan dit project, hebben een krachtige boodschap aan de wereld. Ze vertellen ons dat ze naar huis willen, dat ze hun thuis missen, dat ze niet langer vluchteling willen zijn en dat ze vrede willen in hun land. Het wordt tijd dat de wereld naar hen luistert en een oplossing vindt voor het conflict in Syrië, zodat deze kinderen veilig naar huis kunnen.”

Save the Children roept wereldleiders op om te luisteren naar de boodschap van Syrische kinderen, zoals Ghadeer van 11 jaar oud: ”Mijn boodschap aan de wereld: stop het geweld en help ons weer veilig naar huis te gaan.” Lees hier alle berichten van de kinderen.

NB: de namen van de kinderen zijn gewijzigd om hun veiigheid te waarborgen.

Foto's: Chris de Bode
LOEP ME MAAR aub.
quote:MarianneDavids schreef op 31 oktober 2015 @ 13:58:

[...]

Vrouw heeft kanker, niemand zorgt voor haar maar man gaat wel weg?Dat dacht ik ook toen ik het las.

Ook met de familie van de andere vluchtelingen gaat het niet goed. Zo heeft de vrouw van Sameer Haydar Ahmad kanker. "Ik wil terug, ik moet daar geld zien te krijgen voor mijn vrouw. Er is niemand die voor haar en mijn drie andere kinderen zorgt."
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 31 oktober 2015 @ 14:02:

[...]

Dat dacht ik ook toen ik het las.

Ook met de familie van de andere vluchtelingen gaat het niet gojed. Zo heeft de vrouw van Sameer Haydar Ahmad kanker. "Ik wil terug, ik moet daar geld zien te krijgen voor mijn vrouw. Er is niemand die voor haar en mijn drie andere kinderen zorgt."Een tijdje geleden las/hoorde ik een opmerking van een man over het verschil tussen het verlies van je vrouw of je moeder. Je moeder is niet te vervangen, begrijpelijk, maar tegenover je echtgenote is die opmerking niet echt liefdevol.
Iedereen wil hier zijn en als ze terug moeten willen ze niet.

(Ach kraakpanden zat, toch.)

AMSTERDAM -

Een groep van 45 afgewezen asielzoekers uit Ethiopië en Eritrea heeft vrijdag een bedrijfspand in de Amsterdamse wijk Overamstel gekraakt. Dat gebouw, aan de Joan Muyskenstraat, had twee jaar leeggestaan, aldus de actiegroep We Are Here.

http://www.telegraaf.nl/b ... raken_bedrijfspand__.html
quote:Pientjexxxx schreef op 31 oktober 2015 @ 13:07:

[...]

Voor de honderdduizendste keer nog maar weer eens: Turkije is geen onrustig gebied!

Amnesty vindt anders voor vluchtelingen, maar hou vol! Imagine...
quote:sateofmayo schreef op 31 oktober 2015 @ 14:20:

Iedereen wil hier zijn en als ze terug moeten willen ze niet.

(Ach kraakpanden zat, toch.)

AMSTERDAM -

Een groep van 45 afgewezen asielzoekers uit Ethiopië en Eritrea heeft vrijdag een bedrijfspand in de Amsterdamse wijk Overamstel gekraakt. Dat gebouw, aan de Joan Muyskenstraat, had twee jaar leeggestaan, aldus de actiegroep We Are Here.

http://www.telegraaf.nl/b ... raken_bedrijfspand__.htmlDie.mensen zijn hier al 10 jaar, en er zijn altijd al illegalen geweest. Maar erg joh! Wel 45!
quote:MarianneDavids schreef op 31 oktober 2015 @ 14:08:

[...]

Een tijdje geleden las/hoorde ik een opmerking van een man over het verschil tussen het verlies van je vrouw of je moeder. Je moeder is niet te vervangen, begrijpelijk, maar tegenover je echtgenote is die opmerking niet echt liefdevol.Wat een rare anekdote. Waarom zet je dat hier neer? Ontmenselijken van leed?
quote:missie_m schreef op 31 oktober 2015 @ 14:02:

[...]

Dat dacht ik ook toen ik het las.

Ook met de familie van de andere vluchtelingen gaat het niet goed. Zo heeft de vrouw van Sameer Haydar Ahmad kanker. "Ik wil terug, ik moet daar geld zien te krijgen voor mijn vrouw. Er is niemand die voor haar en mijn drie andere kinderen zorgt."Je neemt toch geen persoon met kanker mee op een levensgevaarlijke tocht. Krijg je daarvoor het forum hier weer over je heen.
quote:vruchtgebruik schreef op 31 oktober 2015 @ 15:03:

[...]

Je neemt toch geen persoon met kanker mee op een levensgevaarlijke tocht. Krijg je daarvoor het forum hier weer over je heen.Nee, maar als je partner kanker heeft, laat je die ook niet achter daar. Ook nog eens zonder geld blijkbaar. Dan neem je je verantwoordelijkheid en zorg je voor je zieke vrouw. Punt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven