Budget maaltijden

02-10-2008 15:12 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
In navolging van het besparen op boodschappen topic.

Wie weet er goedkope en lekkere avondmaaltijden?

Voor ongeveer 3 personen? wij zijn met zijn 2en maar mijn vriend eet voor 2 en het liefst geen salade of pasta. ( dat is mijn eigen voorkeur:P)

Oftewel: dump je goedkope en lekkere recepten hier
Pannekoeken die ik niet uit zo`n flesje maak smaken bij mij eigenlijk nooit :S
.
.
shoarmavlees, spruitjes en krieltjes.

Je spruitjes en krieltjes kort koken.

Shoarmavlees aanbraden en dan je spruiten en krieltjes ook even meebakken.

Lekker, simpel en goedkoop.
Spitskool (of andere kool) met spekjes

Spekjes uitbakken in een braadpan, spitskool erbij en een paar flinke eetlepels kerrie. Eventueel naar smaak wat knoflook en verse kruiden. Dat allemaal lekker laten smoren tot de kool zacht is. Eventueel een beetje room erdoor als je het toch hebt staan voor als je het wat milder wilt. Aardappel puree erbij of als je 'low carb' bent gewoon lekker zonder.
.
.
.
.
quote:tilalia2 schreef op 02 oktober 2008 @ 16:57:

Nog een budget-tip: eet 'echt' vlees. Dingen als schnitzels zijn vaak onnodig duur, er zit veel paneermeel en zout in. Je kan beter goedkoper vlees nemen: geen kipfilet, maar kippenvleugeltjes of kip'karbonade', geen schitzel maar een schouderkarbo, geen biefstuk maar stoofvlees. Heel vaak is dat nog lekkerder ook Hmmm, geen tip voor mij. Ik griezel van vlees/kip met bot erin/eraan. En ik vind het ook niet lekkerder. Als ik terugdenk aan de schouderkarbonade van mijn moeder, dan ben ik blij dat ik zelf mag kiezen en voor de varkenshaas mag gaan. Maar inderdaad, dat is duur en niet verantwoord voor het budget.
Ik had afgelopen zondag een verse gegrillde kip van de kipkraam gehaald en daar heb ik in mijn uppie 2 dagen van gegeten. Dat kost maar 6 euro. Ben ook niet van de botjes en koop normaal altijd filet van alles, maar ik wilde gewoon een makkelijke warme hap en dat gemarineerde velletje smaakt zo jummie.

Dat pannenkoeken die je zelf maakt goedkoper zijn dan zo'n pak kant en klare betwijfel ik. Je moet voor verse een pak melk kopen en allerlei andere ingredienten. Voor dat geld heb je volgens mij ook wel zo'n pak kant en klaar.
Waarom zou je besparen op je eten? Is je gezondheid niet belangrijk genoeg?
quote:boebele schreef op 03 oktober 2008 @ 08:55:

Waarom zou je besparen op je eten? Is je gezondheid niet belangrijk genoeg?Omdat je het geld niet hebt? Omdat het dak boven je hoofd ook belangrijk is? Omdat je gezondheid helemaal niet gecompromitteerd hoeft te worden door goedkoper in te kopen? Beetje kort door de bocht Boebele.
quote:Flashy schreef op 02 oktober 2008 @ 19:02:

Mijn aanbiedings boerenkool was dus echt vies :( veel te taai maarja.

Flashy, dat je boerenkool taai was heeft niets te maken met het feit dat het aanbiedingsboerenkool was, het is eigenlijk nog geen boerenkoolseizoen, omdat de vorst er nog niet overheen is geweest.

Als je nu weer boerenkool wil eten moet je hem even een paar dagen van te voren kopen en in de vriezer doen.. gewoon met zak en al( tenminste ik neem aan dat je voorgesneden boerenkool koopt) dan bevroren in de pan erbij gooien, dan smaakt hij gegarandeert een stuk beter!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
.
.
quote:lindy schreef op 03 oktober 2008 @ 09:05:

Mee eens, mevrouw de Kees, maar sommigen slaan er wel in door. Puree uit zakjes, sateetjes uit zakjes en een minimum aan verse groente en fruit is totaal niet verantwoord. Sommige mensen leggen de lat wel erg laag. En vaak worden er dan wel veel voorgefabriceerde snacks ingeslagen.Maar misschien is dat zakjesgedoe meer voor het gemak of hebben ze het niet anders geleerd Lindy? Verse puree is denk ik goedkoper dan een zakje (aardappels, melk, klontje boter en wat kruiden kosten geen moer), dus dat is geen budgetkwestie. Maar als je moeder ook geen verse puree maakte, dan weet je niet beter of dat komt uit een pakje.
.
quote:elninjoo schreef op 03 oktober 2008 @ 08:55:

Ik had afgelopen zondag een verse gegrillde kip van de kipkraam gehaald en daar heb ik in mijn uppie 2 dagen van gegeten. Dat kost maar 6 euro. Ben ook niet van de botjes en koop normaal altijd filet van alles, maar ik wilde gewoon een makkelijke warme hap en dat gemarineerde velletje smaakt zo jummie.

Dat pannenkoeken die je zelf maakt goedkoper zijn dan zo'n pak kant en klare betwijfel ik. Je moet voor verse een pak melk kopen en allerlei andere ingredienten. Voor dat geld heb je volgens mij ook wel zo'n pak kant en klaar.

Elninjoo, reken even mee: in 1 pak kant en klare pannenkoeken zitten er 12, toch? Van die kleintjes. En dat kost dan 1 euro

Een halve liter melk: 35 cent

250 gram bloem: 10 cent

2 eieren: 30 cent

olie om te bakken: 20cent

En daar haal je dan 15 grote pannenkoeken uit. Als je met een gezin eet heb je aan 1 zo'n pak kant en klaar niet genoeg, moet je er dus 2 hebben. Hou je van over, en dat gooi je meestal dan weer weg. Zelf maken is precies genoeg, kost net geen euro en hoef je niks van weg te gooien.
Ik vind de celavita aardappelpuree (niet uit 'n zakje maar verse uit 't koelvak) gewoon naar verse smaken. Doe er 'n beetje groente (ik doe het regelmatig met veldsla) en kaas doorheen en je hebt een lekkere stamppot.
quote:Pinksterbloempje schreef op 03 oktober 2008 @ 08:50:

[...]

Hmmm, geen tip voor mij. Ik griezel van vlees/kip met bot erin/eraan. En ik vind het ook niet lekkerder. Als ik terugdenk aan de schouderkarbonade van mijn moeder, dan ben ik blij dat ik zelf mag kiezen en voor de varkenshaas mag gaan. Maar inderdaad, dat is duur en niet verantwoord voor het budget.

Tja, dat is je eigen keus. Dan zal je in tijden van financiele nood dus geen vlees eten.

(en de geneugten van stoofvlees missen)

Ik begrijp dat nooit: hoe kan je nou griezelen van vlees aan een botje? Da's net zo zeer vlees als filetvlees. En aan een botje en met een vetje blijft het vlees sappiger dan bij filet, en is het dus lekkerder.

Ik snap best dat mensen niet van kluiven houden, maar dat hoeft toch niet? Je hebt toch bestek?
Titalia> Als je eerst alles aan moet schaffen ben je meer kwijt. Maar in verhouding idd is t goedkoper
quote:tilalia2 schreef op 03 oktober 2008 @ 09:35:

[...]

Elninjoo, reken even mee: in 1 pak kant en klare pannenkoeken zitten er 12, toch? Van die kleintjes. En dat kost dan 1 euro

Een halve liter melk: 35 cent

250 gram bloem: 10 cent

2 eieren: 30 cent

olie om te bakken: 20cent

En daar haal je dan 15 grote pannenkoeken uit. Als je met een gezin eet heb je aan 1 zo'n pak kant en klaar niet genoeg, moet je er dus 2 hebben. Hou je van over, en dat gooi je meestal dan weer weg. Zelf maken is precies genoeg, kost net geen euro en hoef je niks van weg te gooien.Dan heb je wel supergoedkope melk, wist niet dat ie zo goedkoop was. Maar met 'n heel gezin heb je ongetwijfeld gelijk dat het goedkoper uitvalt als je al dat soort producten los in huis haalt. Zelf eet ik zo weinig pannenkoeken dat aparte ingredienten halen niet loont. De moeite die je ervoor moet doen weegt niet op tegen het gemak van 'n kant en klaar pak.
quote:elninjoo schreef op 03 oktober 2008 @ 09:37:

Ik vind de celavita aardappelpuree (niet uit 'n zakje maar verse uit 't koelvak) gewoon naar verse smaken. Doe er 'n beetje groente (ik doe het regelmatig met veldsla) en kaas doorheen en je hebt een lekkere stamppot.

Tja maar dat bespaard geen geld geld hé. Of dat zo is (qua smaak en gezondheid) geen idee; zou niet in me opkomen om dat te kopen..

/ bekend dat als ze alleen moet eten ze af en toe wel eens instantpuree maakt, met verse groente, dat dan weer wel.
quote:elninjoo schreef op 03 oktober 2008 @ 09:37:

Elninjoo, het gaat hier om budgetrecepten. wat kost die aardappelpuree? Ik gok een eurootje of 2, voor een pond?

Dat is ontzettend duur. Voor 2 euro heb je sowieso een zak van 2 1/2 kilo aardappels, en als je mazzel hebt een zak van 5 kilo.

Als ze zelf een pond aardappelpuree wil ben je dus nog geen 50 cent kwijt an de aardappels, en eenklontje boter en een beetje melk (of kookvocht met bouillonpoeder is ook lekker) kost geen drol.

Ik heb het idee dt jij wel de goedkope maaltijden kent, maar niet de manier om ze echt goedkoop te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven