Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 20:38:

[...]

http://duitslandinstituut ... l-met-zes-miljoen-stukkenMoet dit het leed van Pejeka haar moeder verzachten?
quote:theamuts schreef op 12 november 2015 @ 20:41:

[...]

Moet dit het leed van Pejeka haar moeder verzachten?

Dit ontkracht haar theorie dat er érg veel Duitsers waren die van niets wisten.

Ik snap niet eens hoe je aan de vraag komt die je stelt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 20:44:

[...]

Dit ontkracht haar theorie dat er érg veel Duitsers waren die van niets wisten.

Ik snap niet eens hoe je aan de vraag komt die je stelt.Jij was er ook bij destijds?

[...]

http://duitslandinstituut ... l-met-zes-miljoen-stukken

Daar blijkt alleen uit dat zelfs gewone mensen in rurale delen van Duitsland tot in de tweede helft van de oorlog niet exact wisten wat er gaande was. En ja, ik ben nakomeling van vergaste mensen, en ik heb veel Duitse vrienden, uit allerlei lagen van de bevolking en ik heb daar heus wel eens over gepraat. Soms met verbazing, soms met de vraag van "hoe kon je dat nou laten gebeuren"?. Maar aan het einde van de rit steeds weer beseffend dat het verdomde moeilijk is om te oordelen als je zelf niet in die situatie gezeten hebt en de wijsheid achteraf niet noodzakelijkerwijze de wijsheid op het moment zelf is.

Maar daar moeten we het mee doen.

Moet ik nou al mijn Duitse vrienden gaan haten, of alsnog om verantwoording gaan vragen, omdat mijn familie vergast is? Nee. Dat is afgesloten, ook al is het nog deel van mijn identiteit. Maar die Duitse vrienden zijn een nieuwe generatie, met andere denkbeelden, die daar part noch deel aan hebben. En ik houd van ze.

Waarom moet er dan 150 jaar na dato nog wél in zak en as worden gezeten over anderen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Maar ik snap dan weer niet waarom bovenstaande dames uit het artikel met slavernij te maken hebben. Twee zijn arabisch, een is Russisch-Kameroens waarbij de vader in communistische tijd direct vanuit Kameroen aan de Lumumba universiteit in Moskou kon studeren en eentje kwam als Ethiopische vluchteling naar Nederland.

Kan ik hieruit concluderen dat geen van deze dames voorouders hadden die met de slavernij te maken hadden. Geen voorouders hadden die verscheept werden.

Neem dan mensen die er tot de dag van vandaag de gevolgen van ondervinden in bijv hun opvoeding, omgang ouders, grootouders, omgeving etc. Het begrip white privilege in de VS staat daar toch direct mee in verbinding.

Ik heb helaas geen toegang tot het artikel want het is weg uit de OP en ik heb geen abo bij het NRC.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 20:35:

[...]

Die gingen gewoon zwemmen in de baai, of bij Spaanse Water. En ja, ze zijn donker.Ik moet hier eigenlijk best om lachen. Die vrienden van jou werden destijds geregeerd door nazaten van slavenhouders. Of dachten ze dat ze toen de politiek in konden als neger? Alles was beter in die tijd? Ik denk dat ze daar heel snel van terug komen als ze even nadenken.
quote:MarianneDavids schreef op 12 november 2015 @ 20:28:

[...]

Een aantal Duitsers dat ik ken, op twee na allemaal afkomstig van het platteland. Er is een 90+ echtpaar bij dat bij hun dochter inwoont, die mensen komen van oorsprong uit een gehucht. Ze zijn echt niet alleen in hun onwetendheid van toen.heel representatief
Ik zou hier zoveel over willen zeggen, maar dan kaap ik het topic.

Duitsers hebben bewust Hitler gevolgd. In elk geval na 9 november 1938 moet voor iedere inwoner van Duitsland duidelijk geweest zijn waar ze zich mee ingelaten hadden.
quote:theamuts schreef op 12 november 2015 @ 20:45:

[...]

Jij was er ook bij destijds?Verwacht je op dit soort vragen écht een antwoord? Zo ja; dan moet ik je teleurstellen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 november 2015 @ 20:49:

[...]

heel representatiefInderdaad.
verba volant, scripta manent.

[...]

http://duitslandinstituut ... l-met-zes-miljoen-stukkenidd dit. is de laatste tijd veel over gepubliceerd
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 19:35:

[...]

Nee. Blijkbaar heb je het hele topic niet gelezen, want dan had je allang gezien dat ik allerlei andere zaken had besproken, en ook dat "white privilege", als je het persé in het Engels wilt stellen, best zal bestaan, evenals discriminatie, en onterecht onderscheid, enz. De fout is dat wordt gedaan alsof onderscheid maken alleen in de "witte" wereld gebeurt. Ook andere ethnische groepen maken onderscheid, sluiten anderen uit, en bevoordelen de eigen groep. Dus hoe noemen we dat dan? Of is het alleen "erg" als blanken het doen?Ik heb het topic weldegelijk gelezen, en heb niemand zien zeggen dat het alleen in de witte wereld zou bestaan. In tegenstelling, ik heb FV meerdere malen zien betogen dat iedereen last heeft van dergelijke vertekeningen (jaja, ik kan ook Nederlands).
quote:theamuts schreef op 12 november 2015 @ 20:41:

[...]

Moet dit het leed van Pejeka haar moeder verzachten?wat een stemmingmakerij, lees eerst even terug voordat je amok komt zoeken
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 20:50:

[...]

Verwacht je op dit soort vragen écht een antwoord? Zo ja; dan moet ik je teleurstellen.Weet je wat een retorische vraag is?
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 20:47:

[...]

Daar blijkt alleen uit dat zelfs gewone mensen in rurale delen van Duitsland tot in de tweede helft van de oorlog niet exact wisten wat er gaande was. En ja, ik ben nakomeling van vergaste mensen, en ik heb veel Duitse vrienden, uit allerlei lagen van de bevolking en ik heb daar heus wel eens over gepraat. Soms met verbazing, soms met de vraag van "hoe kon je dat nou laten gebeuren"?. Maar aan het einde van de rit steeds weer beseffend dat het verdomde moeilijk is om te oordelen als je zelf niet in die situatie gezeten hebt en de wijsheid achteraf niet noodzakelijkerwijze de wijsheid op het moment zelf is.

Maar daar moeten we het mee doen.

Moet ik nou al mijn Duitse vrienden gaan haten, of alsnog om verantwoording gaan vragen, omdat mijn familie vergast is? Nee. Dat is afgesloten, ook al is het nog deel van mijn identiteit. Maar die Duitse vrienden zijn een nieuwe generatie, met andere denkbeelden, die daar part noch deel aan hebben. En ik houd van ze.

Waarom moet er dan 150 jaar na dato nog wél in zak en as worden gezeten over anderen?

Je vergelijkingen gaan mank.

Als ze nu nog Joden als de pest op aarde zouden zien, zou je ze dan ook vergeven hebben, zou je ze dan ook zo aardig vinden? Die vergelijking moet je maken.

Want zwarte slaven werden niet als menselijk gezien. Niet zo menselijk als witte mensen in ieder geval. Dus als je niet als de overgrote rest ( wit, dus ) behandelt wordt dan heb je zeker wat te klagen, ja. Want dat stamt allemaal nog zeker uit die tijd.
quote:barbaracartland schreef op 12 november 2015 @ 20:50:

Duitsers hebben bewust Hitler gevolgd. In elk geval na 9 november 1938 moet voor iedere inwoner van Duitsland duidelijk geweest zijn waar ze zich mee ingelaten hadden.Oh, absoluut. Maar of ze de uiteindelijke reikwijdte op dat moment ook door hadden, is natuurlijk vraag 2.
quote:theamuts schreef op 12 november 2015 @ 20:52:

[...]

Weet je wat een retorische vraag is?

Ik ga je teleurstellen; je krijgt geen antwoord op je vraag omdat het " weer zo'n vraag " is.

Probeer eens iets anders.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 november 2015 @ 20:52:

[...]

wat een stemmingmakerij, lees eerst even terug voordat je amok komt zoekenIk vind jouw reacties en de van blijfgewoonbianca t.o.v. Pejeka onnodig wreed.
quote:theamuts schreef op 12 november 2015 @ 20:56:

[...]

Ik vind jouw reacties en de van blijfgewoonbianca t.o.v. Pejeka onnodig wreed.Weet jij wat relativeren is? Pejeka wel, hoor. Misschien moet je het haar anders maar even vragen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 20:57:

[...]

Weet jij wat relativeren is? Pejeka wel, hoor. Misschien moet je het haar anders maar even vragen.Nog een keer: IK vind jullie reacties onnodig wreed.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 20:54:

[...]

Als ze nu nog Joden als de pest op aarde zouden zien, zou je ze dan ook vergeven hebben, zou je ze dan ook zo aardig vinden? Die vergelijking moet je maken.

Want zwarte slaven werden niet als menselijk gezien. Niet zo menselijk als witte mensen in ieder geval. Dus als je niet als de overgrote rest ( wit, dus ) behandelt wordt dan heb je zeker wat te klagen, ja. Want dat stamt allemaal nog zeker uit die tijd.Ik ken maar weinig mensen hier in Nederland die zwarte mensen als een "pest" zien. Zeker niet op de manier waarop destijds Joden werden beschouwd door de Duitse bezetters. Ik ken wel veel mensen die vraagtekens zetten bij integratie en andere zaken, en vaak ook terecht, maar die desalniettemin worden weggezet als vreemdelingenhaters. Terwijl ze dat niet zijn. Maar het is gewoon een feit dat veel nieuwkomers uit eigen beweging verdomd weinig energie aan den dag leggen om hier te integreren. En dat ergert veel mensen, en ik denk terecht. Als je kiest voor een nieuw land om in te wonen, dan is het minste wat je kunt doen je te interesseren in dat land, de gebruiken aldaar, de taal te leren, enz.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 20:54:

[...]

Want zwarte slaven werden niet als menselijk gezien. Niet zo menselijk als witte mensen in ieder geval. Dus als je niet als de overgrote rest ( wit, dus ) behandelt wordt dan heb je zeker wat te klagen, ja. Want dat stamt allemaal nog zeker uit die tijd.

Mensen die die vergelijking maken gaan er van uit dat de slavernij in 1863 afgeschaft werd met een feestje en dat iedereen vanaf dat moment alle kansen hadden om er wat van te maken.

Maar weet je wat het mooie is? Er is zoveel goeds voortgekomen uit die ex-slaven, ondanks alle barrieres. Kijk om je heen, een heel groot deel van de nakomelingen ís volledig geïntegreerd in onze samenleving en bereikt nu zelfs de top (burgemeesters, politici, intellectuelen, professionals, presentatoren, noem maar op) en het wordt met de dag beter. Dat wordt voor het gemak vergeten.
quote:theamuts schreef op 12 november 2015 @ 20:59:

[...]

Nog een keer: IK vind jullie reacties onnodig wreed.Staat genoteerd.
quote:barbaracartland schreef op 12 november 2015 @ 20:50:

Duitsers hebben bewust Hitler gevolgd. In elk geval na 9 november 1938 moet voor iedere inwoner van Duitsland duidelijk geweest zijn waar ze zich mee ingelaten hadden.Dus jij houdt alle Duitsers van toen, en wellicht ook die van nu, verantwoordelijk voor wat er gebeurd is?
Het niet met elkaar eens zijn is prima, van het horen van andermans standpunten kun je leren. Ik snap alleen nooit zo goed waarom de toon daarbij zo boos moet zijn.
Niemand is volledig nutteloos, je kunt altijd nog als slecht voorbeeld dienen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven