Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
Lucretia; bedoel je dit?

Poenale Sancties zijn strafbepalingen als onderdeel van de Koelie-ordonnanties, gericht tegen koelies die zich niet aan de werkovereenkomsten hielden. Veelal ging het om het weglopen van de koelie vanwege de slechte werk- en leefomstandigheden. Het geven van lijfstraffen was hierbij geen uitzondering.

In 1931 officieel afgeschaft, deels vanwege de heersende economische wereldcrisis (er waren toch voldoende werkkrachten), maar vooral door de druk van buitenaf: in de Verenigde Staten dreigde een boycot van producten uit o.a. Nederlands-Indië.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 22:50:

[...]

Absoluut, heb ik vele pagina's geleden ook al gezegd. (ik neem aan omdat je 'ons' zegt dat je jezelf ook bedoelt)

Alleen wat je doet en hoe je je gedraagt, dat verschilt erg van persoon tot persoon. De ene persoon noemt zwarte mensen zonder pardon apen, de ander zegt misschien per ongeluk 'neger' omdat hij/zij niet weet dat dat niet meer de juiste benaming is. Dit wordt allebei onder de naam 'racisme' geschaard, terecht misschien maar ik vind dat er wel een verschil is tussen het één en het ander.

Dus een andere vraag zou misschien zijn: gedragen alle, de meeste of sommige Nederlanders zich racistisch op een bewust kwetsende manier?

Volgens mij is neger nog wel een goede benaming....je gaat toch niet zwarte zeggen?

Excuus, ik heb het opgezocht en van Dale zegt dit:

ne·ger (de; m,v; meervoud: negers) 1lid van een van de zwarte rassen die oorspronkelijk uit Afrika afkomstig zijn (tegenwoordig meestal zwarte) - See more at: http://www.vandale.nl/opz ... g=nn#sthash.KWayMZp1.dpuf

Wie verzint dit?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:fashionvictim schreef op 12 november 2015 @ 23:13:

[...]

Zonder tekort te willen doen aan je verhaal, ga ik nu even tekort doen aan je verhaal.

Ik had niet anders van je verwacht.Mag ik a.u.b. stellen dat ik het niet herken, maar absoluut afschuwelijk vind als het jou wél is overkomen, en zeer zeker verwerpelijk?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koelie

Hieruit:

De ondernemers hadden heel veel macht over de koelies. Die werd in 1880 nog eens versterkt door de koelieordonnantie van het gouvernement van Nederlands-Indië. De ondernemer mocht nu optreden als politie en rechter voor de koelies. In de ordonnantie was namelijk opgenomen de zogenaamde poenale sanctie. Die hield in dat een ondernemer zijn koelies voor uiteenlopende zaken mocht straffen, zoals luiheid, belediging of het weglopen van de plantage.

Dit alles leverde wantoestanden op, die aan de kaak werden gesteld in een vlammend pamflet, geschreven door mr. J. van den Brand, een Nederlandse advocaat in Medan: "De miljoenen uit Deli". Daarin werd uitgelegd dat de torenhoge dividenden van de comfortabel in het moederland verblijvende aandeelhouders van de tabaksplantages werden betaald in mensenlevens. Nadat daarover rumoer was ontstaan in de Tweede Kamer zond de gouverneur-generaal op initiatief van minister van koloniën Idenburg een officier van justitie, mr. J.L.T. Rhemrev ter plaatse om te onderzoeken of de beschuldigingen van het pamflet op waarheid berustten. Het Rhemrev-rapport bevestigde de aanklachten van het pamflet op vele punten, maar zou geen verdere gevolgen hebben. Idenburg schreef op de omslag van het rapport de verzuchting ´Een treurige geschiedenis van lijden en onrecht´ maar legde het stuk in een lade. Ondanks herhaalde verzoeken weigerde hij het rapport openbaar te maken en volgens bronnen ontkende hij tegenover de Kamerleden het bestaan van de wantoestanden, die uit het rapport naar voren kwamen.

De laatste Koelieordonnanties zijn in 1941 ingetrokken."

Poenale sancties:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Poenale_sanctie

hieruit:

"een voorbeeld genoemd van een 15- of 16-jarig Javaans meisje dat urenlang naakt aan een kruis in de tropenzon was gebonden. Om flauwvallen tegen te gaan, was er sambal op haar vagina gesmeerd"
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 23:15:

[...]

Ik wil het graag weten. Ik verbaas me alleen. Ik heb vrienden van allerlei komaf, sommigen donker van huid, sommigen Noord-Afrikaans, enz. En die ken ik al jaren. Die doen boodschappen, gaan uit, lopen door de stad, gaan naar hun werk, zijn wel eens laat op straat, maar echt nog nóóit heb ik van één van hen gehoord dat die onterecht is opgepakt of aangehouden. Dus vandaar.

Raar, hoor.

En jij bent de gemene deler, dus het moet te maken hebben met jou.

Je gelooft écht dat die mensen nooit ooit maar iets gemerkt hebben van een andere benadering; niet in winkels, niet bij de portier van een disco/ kroeg?
quote:fashionvictim schreef op 12 november 2015 @ 23:12:

[...]

Klopt, zoals ik net vertelde kwam daar pas een eind aan in 1954, op de geboortedag van mijn moeder. Dat is dus niet meer dan 150 jaar geleden, maar pas 60 jaar geleden.O sorry overheen gelezen! (het ging even te snel).
Dank je, Lucretia. Ik wist er een béétje van door een boek over Anton de Kom.

Dat soort boeken zouden ze nou eens verplicht op de lijst moeten zetten op de middelbare scholen. Wat we voorgeschoteld krijgen is zo summier.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 23:19:

[...]

Raar, hoor.

Je gelooft écht dat die mensen nooit ooit maar iets gemerkt hebben van een andere benadering; niet in winkels, niet bij de portier van een disco/ kroeg?Je kunt nooit voor 100% je handen in het vuur steken voor de belevenissen van andere mensen, noch positief, noch negatief. Ik weet wel dat ik die mensen goed genoeg ken om te weten dat ze er wel iets over verteld zouden hebben als er écht iets heel shockerends zou zijn gebeurd. En ik weet ook dat ze zich gewoon in het uitgaansleven bewegen, naar de schouwburg, biertje drinken in de stad, avondje stappen, enz. en dat ze daar nooit iets vervelends meemaken. Dus in zoverre mijn ervaringen. En dat gaat dan over mensen van diverse komaf, met velletjes die variëren van roomblank tot pikzwart.
Wat FV is overkomen is te gek voor woorden. Het zegt ook iets over het gebrek aan sociale vaardigheden van zowel controleurs (ik neem aan van een vervoersbedrijf) als van een groot aantal, met name jonge, politiemensen.
verba volant, scripta manent.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 23:24:

[...]

Je kunt nooit voor 100% je handen in het vuur steken voor de belevenissen van andere mensen, noch positief, noch negatief. Ik weet wel dat ik die mensen goed genoeg ken om te weten dat ze er wel iets over verteld zouden hebben als er écht iets heel shockerends zou zijn gebeurd. En ik weet ook dat ze zich gewoon in het uitgaansleven bewegen, naar de schouwburg, biertje drinken in de stad, avondje stappen, enz. en dat ze daar nooit iets vervelends meemaken. Dus in zoverre mijn ervaringen. En dat gaat dan over mensen van diverse komaf, met velletjes die variëren van roomblank tot pikzwart.

Ik wil niemand wat aanpraten, maar wat voor de één dagelijkse kost is, is voor een ander shockerend.

Misschien kijken zij niet - meer - op als de enige vrije stoel naast hen in de metro onbezet blijft, als zij geen bon mogen maken in de kroeg maar gelijk af moeten rekenen om maar eens iets " kleins " te verzinnen. En misschien heb jij gelijk en overkomen hen dat soort dingen echt nooit.
quote:adnama schreef op 12 november 2015 @ 22:34:

[...]

Ik verkeer in een brede donkere kring en werk met veel allochtonen, maar heb nog van niemand gehoord dat ze zo veelvuldig worden aangehouden om niets. Heb je een onderzoek waaruit blijkt dat donkere mensen drie, vier, vijf keer in de week zomaar worden aangehouden? Beetje flauw, ik weet het, maar ik kan het niet laten

Je hoeft het niet te geloven, zal het vast ontkennen en het is geen onderzoek en geen studie. Het is net zo irritant om te zeggen als dat ik het irritant vind om te lezen 'ik ken een paar buitenlanders die nog nooooooit rasicme hebben ervaren', maar ik ken iemand. Een bekende, donkere, Nl'se zanger. Die rijdt in een splinternieuwe Porsche en die daardoor constant wordt aangehouden en gecontroleerd door de politie. Niet omdat ie verdacht is, maar omdat ie donker is en rijdt in een hele dure Porsche (duurder dan de huizen waarin sommige van ons in wonen).

Maar goed, hier zal vast weer gezegd worden dat dat heus geen rasicme is, dat ie uit z'n slachtofferrol moet kruipen en dat ie er vast uitziet als een uit een boom gevallen jongere die gek praat en te kleine petjes draagt of iets dergelijks. Of dat het door z'n tattoo's komt en echt echt echt niet om z'n huidskleur.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 23:19:

[...]

Raar, hoor.

Je gelooft écht dat die mensen nooit ooit maar iets gemerkt hebben van een andere benadering; niet in winkels, niet bij de portier van een disco/ kroeg?Ik datete vroeger een metaljongen. Zwarte kleren, lang haar, maar nooit vervelend en dronk geen druppel. Toch werd hij altijd gefouilleerd. Op een dag besloot hij eens te vragen aan de portier: "Fouilleren jullie alleen metalheads?" "Nee," zei de portier doodserieus "negers ook" En dan weten dat de foutste jongens van het dorp blond waren, met zo'n witte kabelcoltrui.
quote:MarianneDavids schreef op 12 november 2015 @ 23:26:

. Het zegt ook iets over het gebrek aan sociale vaardigheden.En aan goed fatsoen.
quote:MarianneDavids schreef op 12 november 2015 @ 23:26:

Wat FV is overkomen is te gek voor woorden. Het zegt ook iets over het gebrek aan sociale vaardigheden van zowel controleurs (ik neem aan van een vervoersbedrijf) als van een groot aantal, met name jonge, politiemensen.Helemaal met je eens. Maar ik herken dus niet dat het een algemeen beeld is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een persoon van allochtone herkomst gewoon van de straat is geplukt terwijl hij daar liep te wandelen met zijn tas boodschappen, vervolgens aan allerlei akelige toestanden is onderworpen en in de cel gegooid. Als dat bij FV echt gebeurd is, is het schandalig, zonder meer, maar ik herken er gewoon geen algemeen beeld in.
quote:barbaracartland schreef op 12 november 2015 @ 23:30:

[...]

Ik datete vroeger een metaljongen. Zwarte kleren, lang haar, maar nooit vervelend en dronk geen druppel. Toch werd hij altijd gefouilleerd. Op een dag besloot hij eens te vragen aan de portier: "Fouilleren jullie alleen metalheads?" "Nee," zei de portier doodserieus "negers ook" En dan weten dat de foutste jongens van het dorp blond waren, met zo'n witte kabelcoltrui.Dus dat.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 23:30:

[...]

Helemaal met je eens. Maar ik herken dus niet dat het een algemeen beeld is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een persoon van allochtone herkomst gewoon van de straat is geplukt terwijl hij daar liep te wandelen met zijn tas boodschappen, vervolgens aan allerlei akelige toestanden is onderworpen en in de cel gegooid. Als dat bij FV echt gebeurd is, is het schandalig, zonder meer, maar ik herken er gewoon geen algemeen beeld in.Nooit een kaartjescontrole bij de metro meegemaakt?
De tolerantie die mijn zwarte collega heeft ten opzichte van domme opmerkingen van mensen die zo maar wat doms zeggen, zou ik nooit hebben. Ik zou niet weglachen dat mensen de meest achterlijke dingen over mij zeggen. Werkelijk alles wat hij doet, wordt dan verbonden aan zijn huidskleur. Maar hij heeft zich er bij neergelegd. En dat maakt me ook verdrietig.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 23:30:

[...]

Helemaal met je eens. Maar ik herken dus niet dat het een algemeen beeld is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een persoon van allochtone herkomst gewoon van de straat is geplukt terwijl hij daar liep te wandelen met zijn tas boodschappen, vervolgens aan allerlei akelige toestanden is onderworpen en in de cel gegooid. Als dat bij FV echt gebeurd is, is het schandalig, zonder meer, maar ik herken er gewoon geen algemeen beeld in.

Dat kan. jij bent wit, jouw wereldbeeld is wit. jij leunt op al je kennissen en vrienden en bekenden en buren als het gaat om je wereldbeeld. hier vertellen mensen je hun ervaringen, fv en rr. racistische voorbeelden, er worden rapporten gepost die de verhalen van rrinkje en fv met statistiek ondersteunen, en dan nog zeg je: ik herken niet dat het een algemeen beeld is.

vind je het moeilijk om een ander gelijk te geven? wat voor gedrag is dit?
quote:barbaracartland schreef op 12 november 2015 @ 23:30:

[...]

Ik datete vroeger een metaljongen. Zwarte kleren, lang haar, maar nooit vervelend en dronk geen druppel. Toch werd hij altijd gefouilleerd. Op een dag besloot hij eens te vragen aan de portier: "Fouilleren jullie alleen metalheads?" "Nee," zei de portier doodserieus "negers ook" En dan weten dat de foutste jongens van het dorp blond waren, met zo'n witte kabelcoltrui.Geen vooroordeel is mensen vreemd, en soms ook de ervaring van het verleden die je parten speelt. Misschien hadden ze bij die tent een paar keer shit gehad met metalboys, je weet het niet. En ja, dan was jouw vriend de pisang, terwijl hij niks op zijn kerfstok had. Maar van die portiers begrijp ik het dan wel weer.
quote:barbaracartland schreef op 12 november 2015 @ 23:33:

De tolerantie die mijn zwarte collega heeft ten opzichte van domme opmerkingen van mensen die zo maar wat doms zeggen, zou ik nooit hebben. Ik zou niet weglachen dat mensen de meest achterlijke dingen over mij zeggen. Werkelijk alles wat hij doet, wordt dan verbonden aan zijn huidskleur. Maar hij heeft zich er bij neergelegd. En dat maakt me ook verdrietig.nederlanders die heel hard en in drie woorden zinnen tegen gekleurde mensen praten. pas nog gezien
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 november 2015 @ 23:34:

[...]

Dat kan. jij bent wit, jouw wereldbeeld is wit. jij leunt op al je kennissen en vrienden en bekenden en buren als het gaat om je wereldbeeld. hier vertellen mensen je hun ervaringen, fv en rr. racistische voorbeelden, er worden rapporten gepost die de verhalen van rrinkje en fv met statistiek ondersteunen, en dan nog zeg je: ik herken niet dat het een algemeen beeld is.

vind je het moeilijk om een ander gelijk te geven? wat voor gedrag is dit?Ik vind het niet moeilijk anderen gelijk te geven en ik heb FV ook laten weten dat dit voorval dat haar overkomen is, buiten alle proporties is. Maar nogmaals, ik heb vrienden met velletjes zo zwart als roet (en ja, dat mag ik van hen zeggen) en vrienden met allerlei andere ethniciteiten, maar die zijn echt nog nooit zonder reden zomaar van straat geplukt, noch terwijl ze met boodschappen over straat liepen, noch tijdens het stappen, noch tijdens een late tocht naar huis na een feestje, nooit. Vind je het moeilijk dat te geloven dan?
quote:fashionvictim schreef op 12 november 2015 @ 22:52:

[...]

Deze brave Surinaamse huismoeder-met-bevallingsverlof werd anders gekleed in een trenchcoat en met een handtas en een AH boodschappentas in de hand op 50 meter van de AH waar ik een pak luiers wilde gaan kopen eerst mishandeld door een stel controleurs en vervolgens aangehouden en 6 uur in een cel gesmeten door de politie. Toen ik aangaf dat ik een baby had die borstvoeding kreeg en in mijn paniek en ontreddering zei "mijn baby is alleen!" werd me bovendien fijntjes meegedeeld dat ze de kinderbescherming zouden gaan inschakelen om mijn kind bij me weg te halen.

Mijn misdaad? Vragen waarom de controleur, op de openbare weg, nadat ik bij een uitgangscontrole mijn geldige vervoersbewijs had laten zien en reeds was uitgestapt, alleen van mij mijn legitimatie wilde zien en waarom hij dat niet aan de andere reizigers vroeg. Ik werd mishandeld en had een zwaar gekneusde schouder, een aantal gekneusde ribben, de hele rechterkant van mijn lichaam was bont en blauw en toen de door mijzelf gebelde politie kwam werden niet de controleurs maar ik aangehouden.

En ja, het desbetreffende politiekorps heeft excuses moeten maken, net als het college van B&W omdat ik de zaak heb laten voorkomen. Het vervoersbedrijf heeft bovendien bij de rechter erkend dat de controleurs zo handelden omdat ze in de desbetreffende gemeente gebriefd werden om extra te controleren bij mensen met een kleur, en dat ze ook gebriefd werden om bij die groep "zero tolerance" te hebben.

Maar goed, dit verhaal heb ik al duizend keer op dit forum verteld.

En die agressie die je hebt over de witte mens wordt nu van moeder op kind overgebracht.

Fijn. Dat gaat de samenleving vast verbeteren.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 23:34:

[...]

Geen vooroordeel is mensen vreemd, en soms ook de ervaring van het verleden die je parten speelt. Misschien hadden ze bij die tent een paar keer shit gehad met metalboys, je weet het niet. En ja, dan was jouw vriend de pisang, terwijl hij niks op zijn kerfstok had. Maar van die portiers begrijp ik het dan wel weer.Tsja. Iets zegt me dat als ik daar de tent een keer afgebroken had, ze de week erop niet alle (toen nog) schattige blonde meisjes met een nette twinset aan hadden gefouilleerd. Zoals mijn lieve zuster zou zeggen, je kunt er altijd wel een kont aan kletsen, maar soms is iets zoals het is. Alle zwarte mannen werden gefouilleerd, alle standaardwitte jongens niet. En je kunt mij niet wijsmaken dat er in zo'n plattelandsdisco geen incidenten met witte jongens geweest zijn.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 23:34:

[...]

Maar van die portiers begrijp ik het dan wel weer.

" En dan weten dat de foutste jongens van het dorp blond waren, met zo'n witte kabelcoltrui. "

Wat begrijp jij dan aan het fouilleren van metalboys en donkere kerels ?
Als in het OV wordt gecontroleerd wordt alleen om een legitimatiebewijs gevraagd als iemand niet heeft ingecheckt of geen geldig vervoerbewijs kan tonen. Als iemand die al is uitgecheckt alsnog om een legitimatie wordt gevraagd is dat idioot.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven