Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
@Gio, haha ja sorry ik ben nieuwsgierig. Hardlopen onder werktijd, love it.

@Oranje, ok dat is handig.

Ja, eerste doelpunt was heel speciaal.

@Softijs, hardlopen in de regen vind ik heerlijk.

@Tiny, sterkte toegewenst.

@Baukje, heel vreemd om jou op een andere forum af te zeiken.

@Jac, maakt niet uit, toch weer 5 km. op de teller.

@Anky, beterschap toegewenst.

@Springding, mooie foto en gedicht.

@Anke, kijk en dat is ook belangrijk.

@Blij_ei, 5 km. lekker hoor en wat fijn dat de pijn in je enkel weg is.

Gisteren drukke vrije dag gehad, maar toch lekker 9 km. gelopen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
quote:gioia82 schreef op 11 november 2015 @ 12:33:

Jammer dat het weer wat minder is de laatste dagen! Zondag wilde ik eigenlijk een duurloop doen, maar we kregen onverwachts bezoek en toen ik eindelijk kon lopen was het al bijna donker. We hadden er ook al een flinke wandeling op zitten dus toen ben ik toch maar wat korter gegaan, 12 km in totaal. En gisteravond heb ik mezelf m'n huis uitgesleurd om door de regen te gaan lopen. Als je eenmaal bezig bent maakt het helemaal niet meer uit dat het regent, maar het was wel erg glad door de natte blaadjes op de stoep! Ik werd ook nog bijna aangereden, een oudere man stopte voor me (dacht ik...), maar begon plotseling weer te rijden toen ik voorbij kwam lopen! Hij had me blijkbaar helemaal niet gezien maar stond toch een tijd stil voor een lege kruising. Ik heb altijd reflecterende kleding aan en verlichting, maar toch blijft het gevaarlijk om in het donker te lopen!Irritant is dat. Ik liep gisteren ook in het donker door de enorme bergen bladeren te glibberen. Mezelf twee keer rot geschrokken door een hond die op mij af stormde (waarom nemen mensen honden die niet kunnen houden aan de riem) en 1 km voor het einde werd ik nog bijna van de weg gereden door een opgevoerde scooter, die ineens (al dan niet expres) links ging rijden. Bleh, ik haat lopen in het donker.
Het bladerendek is inderdaad oppassen. Niet alleen de gladheid maar ook de verborgen stronken in het bos.

En softijs kees is niet in zijn missie geslaagd, hij draaft inmiddels sneller dan mijn rustig duurloop tempo dus ipv het tempo te temperen heeft meneer het tempo opgevoerd. Maar wel een lekker rondje gelopen samen.
Ja, het wordt weer snel donker, jammer. Ook met reflecterende kleding is dat niets voor mij denk ik.

Lekkere trainingen baukje. Lopen met een hond lijkt me echt leuk.

Mother en softijs, lekker bezig!

Ik ben de afgelopen dagen nog meer aan het kwakkelen: moe, hoofdpijn, verstopt hoofd, keelpijn. Toch maar gaan lopen en voelde me daarna véél beter! Een heerlijk uur door het bos gerend zonder op tempo te letten, gewoon maar genieten. Ruim 10 km op de teller.
This is an unacceptable timeline
Tyche, wat knap dat je toch naar buiten gegaan bent, ondanks dat je je niet lekker voelde! En fijn dat het geholpen heeft! Zal het hardlopen je imuunsysteem stimuleren?

Ik ben naar de sportschool geweest, 7,5 km op de loopband. Ik moet overmorgen wel weer naar buiten, anders loop ik teveel binnen. Misschien morgen nog even met de gewichten aan de gang, zodat ik mijn buikspieren wat train.
Ik lees al lang regelmatig even mee als ik dit topic voorbij zie komen. Leuk om te lezen hoe jullie aanpakken en wat jullie doen. Wat maken jullie veel km zeg en die snelheden daar kan ik alleen maar van dromen.

Ik loop nu zo'n 5 jaar. Ben bij helemaal 0 begonnen en kon het al vrij snel een uur volhouden maar verder dan de 5 km net onder de 30 minuten ben ik nooit gekomen.

Meestal loop ik zo'n 2-3 keer per week. Ik fiets regelmatig 15km enkele reis naar mijn werk en vind het ook lekker om regelmatig een uur te zwemmen of thuis wat te sporten m.b.v youtube. (kettlebell of andere "krachttraining") dus vaker en vooral veel langer zit er niet in.

Regelmatig komt het er dus op neer dat ik maar een half uurtje loop. Afgelopen zomer met een schema wel langere afstanden gelopen. tot zo'n 1,5 uur. Ik merk heel erg dat ik na een half uur lopen pas een lekker ritme krijg en dan ook pas wat sneller kan maar dat eerste half uur is dan zo zwaar dat ik toch regelmatig afhaak. Toch is het lopen zo fijn dat ik er steeds weer naar uitkijk. De ene keer gaat het alleen een stuk makkelijker dan de andere keer. Hoe ervaren jullie dat?

Ng even een aanvulling. Het zonnetje schijnt hier al de hele dag en ik loop ook al de hele dag in mijn hardloopkleren met het idee zo lekker een uur naar buiten te gaan maar ik blijf het maar uitstellen. Ik heb er echt wel zin in maar ik zie er ook tegenop. Dinsdag voor het laatst gelopen en toen ging het echt prut. Ik had me een interval voorgenomen met afwisselend 5 minuten snel en 5 minuten langzaam en dat 6 keer herhalen maar daar is weinig van terecht gekomen. Bij de snellere 5 zakte ik steeds zo weer dat ik dacht laat ook maar ik ga gewoon door op 1 ontspannen tempo. Maar ook dat ging niet echt lekker en uiteindelijk heb ik een paar keer een paar minuten gewandeld en na 40 minuten was ik weer thuis. Ik weet niet zo goed wat ik er dan mee moet. Soms ga ik gewoon door en komt er ineens die flow dat het heerlijk gaat en ik bijna niet meer wil stoppen en soms geef ik het op en kom dan toch enigszins ontevreden thuis.

In elk geval ik zie er nu tegenop dat het nu ook niet lekker zal gaan. Maar nu ga ik gewoon want anders is de zon straks weer helemaal verdwenen.
Hoewel het lichamelijk de ene keer natuurlijk beter/gemakkelijker gaat dan de andere keer is het vaak toch hoofdzakelijk een mentale kwestie. Maar je geeft jezelf duidelijk de ruimte om van je eigen programma af te wijken. Geef je daar eenmaal aan toe dan wordt het mentaal alleen maar moeilijker.

Een streeft tempo halen is dan niet zo erg maar als je je een wisselduurloopje voorneemt dan doe je ook een wisselduurloopje. Dan loop je de rustige stukken maar iets langzamer.

Nu is twee keer per week trainen verre van ideaal voor een goede timing van de trainingen dus misschien heeft het ook daar mee te maken. Probeer toch vast te houden aan 3 keer per week. De lengte van de training bepaald ook niet de kwaliteit van de trainingen. Dus een korte training van een half uur met 10min inlopen een aantal gedoseerde versnellingen en 10min uitlopen kan al een hele goede training zijn die feitelijk nauwelijks tijd kost.

zelf heb ik ook een 10 tot 15min inlopen nodig om echt met de training te kunnen beginnen. Een half uur lijkt mij wat lang zeker als je niet echt zulke lange trainingen doet maar misschien is dat ook wel mentaal omdat het einde in zicht is. Zo zijn bij mij de vierde en derde laatste intervallen altijd het zwaarst, de laatste twee gaan weer gemakkelijker. Onzin natuurlijk want het lichaam is intussen vermoeider en vaak moeten die laatsten nog iets sneller. Puur mentaal dus van we zijn bijna klaar , even nog een paar eruit persen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik hou me nu even niet aan een schema en dan is het veel makkelijker om "op te geven"

Maar zonet heb ik me voorgenomen om gewoon lekker een uurtje te rennen en dat heb ik dan ook gedaan. 1 uur en 10 minuten zegt mijn garmin en 9,1 km. Ik dacht dat ik een heel mooi nieuw pad binnendoor had ontdekt maar dat bleek nog iets te nieuw. Na een paar 100 meter was er geen pad meer maar alleen modder, aangezien ik toch graag die kant op wou ben ik er maar gewoon doorheen blijven wandelen maar rennen ging daar echt niet. Gelukkig kwam ik toch op het fietspad uit zoals ik hoopte en kon ik toen weer wat sneller.

Ik was deze zomer begonnen met een schema om de 10km wat sneller te kunnen lopen, voornamelijk om dat in dit schema het duurvermogen wat wordt opgebouwd, dus ook trainingen van meer 1,5 uur. Dat ging heel goed tot ik weer werk had en twee keer vrij snel achterelkaar ziek werd. Ik had gewoon even geen zin en tijd voor die lange trainingen en wist niet goed waar weer te beginnen. Maar misschien is het wel goed om dat weer op te pakken en gewoon weer te beginnen en me dan er ook echt aan te houden.
Gromm, ik herken wel dat het de ene keer veel beter kan gaan dan de andere. Heeft niet zozeer met je basisconditie te maken, maar met wat je verder hebt gedaan die dag, wat je gegeten/gedronken hebt, en hoe je er mentaal in staat.

Na een half uur op gang komen en dan alweer te moe zijn is makkelijk op te lossen: langzamer beginnen. Maar dan moet je dat wel bewust doen en dus van tevoren een keuze maken: of een snel tempo en dan wat korter (of interval o.i.d.) of een rustig tempo maar dan wel een langere afstand.

Je kunt zoals baukje al zegt strenger voor jezelf zijn en met een schema gaan trainen (of in elk geval een planning). Het helpt dan wel om ergens naartoe te trainen.

Of je laat tempo en afstand los en gaat gewoon een uur lekker lopen.
Het opbouwen is bij de meeste geen probleem. Het doorstaan van tegenslagen of dat nu is in de vorm van een blessure , ziek zijn, extra drukte etc is vaak veel moeilijker en raakt er gemakkelijk de slob erin. Gewoon met frisse moed weer gaan opbouwen. Het niet weer gaan proberen maar het gewoon gaan doen, dat is het essentiële verschil.

Geen ruimte om af te haken, geen ruimte om te bedenken of je zin hebt gewoon plannen en gaan. Neem een goed behapbaar schema, dan maar iets minder snel opbouwen en dan komt het vast wel zeker goed.
Het is zeker niet zo dat ik na een half uur te moe ben om door te gaan. Meer dat ik na een half uur doorploeteren er gewoon geen zin meer in heb. Dat ik dan denk aan de andere dingen die ik nog allemaal wil doen vandaag en dus het na een half uur wel even weer genoeg vind. Terwijl als ik dan doorga het meestal, zoals vandaag ook, het daarna wel leuk is en ook veel makkelijker gaat. Het is ook niet altijd zo hoor dat het eerste half uur zo zwaar aanvoelt maar toch wel regelmatig.

Ik ga inderdaad gewoon weer met het schema beginnen, plan is om zoveel mogelijk om de dag te lopen en mocht dit niet gaan de dag erna zeker. Ik ben alleen soms bang dat ik daarmee toch te veel doe. Ik heb inderdaad gemerkt dat gewoon doen absoluut werkt. Toen ik nog maar net weer werkte probeerde ik inderdaad door te gaan met het schema wat er op neer kwam dat ik soms om 6 uur opstond naar mijn werk ging op de fiets om 6 uur weer thuis was, dan direct een training deed van meer dan een uur om dan na het eten als een blok in slaap te vallen op de bank.

Toen ik een paar keer een paar dagen goed ziek werd en ik toch al uit mijn schema was ben ik pas wat makkelijker gaan doen met wanneer. I.pv. s'avonds na het werk toch pas de volgende etc. maar als dat 2 keer per week gebeurd loop je toch al weer maar 2 keer die week.

Hoe doen jullie dat? Een half uurtje is toch makkelijk er nog even bij te doen dan trainingen van meer dan een uur.
Ik wissel af; lange training in het weekend of op mijn vrije dag bijvoorbeeld. Doe sowieso niet elke keer hetzelfde.

Voordeel van werken in het onderwijs is dat ik 's middags tijd kan maken.
Gromm ik denk dat het vooral een prioriteiten kwestie is. Bij mij heeft het hardlopen een hele hoge prioriteit, daarvoor laat ik heel veel andere dingen voor mezelf schieten. Maar omdat ik al die andere dingen laat schieten eis ik die tijd ook op van de andere gezinsleden. Klinkt misschien heel egoïstisch, is ook heel egoïstisch. Maar ik heb ervaren dat je pas goed voor anderen (in dit geval je gezin) kunt zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt.

Train 5 keer per week. In het weekend vaak de wat langere trainingen en dan heb je ook meer speling in de tijd. Hoewel het soms juist met bepaalde verplichtingen weer heel moeilijk kan zijn. Maar je kunt altijd een anderhalf uur eerder opstaan. Dinsdag probeer ik direct uit het werk te lopen, op woensdag ben ik 's middags vrij en heb ik meestal een kortere training, op donderdag avond train ik op de baan en die training is bijna heilig. Maar bv over een paar weken weet ik al dat ik naar school moet die avond (baal, baal , baal). Maar dan doe ik mijn training op de alternatieve 'baan' (stuk fietspad waar de 100m punten zijn aangegeven) wat vroeger op de dag.

Komend jaar zullen de trainingen helemaal allemaal langer gaan worden gezien mijn wedstrijdplannen en zal ik waarschijnlijk ook weer regelmatig naar 6 keer per week over gaan. ik wordt dan in die drukke periodes ook weleens moe van het plannen hoor.

Vanavond een korte pittige baantraining. Twee keer 1000-800-600-400-200m in hoge tempo's. Met in en uitlopen erbij een kleine 13km. die korte intervallen zijn helemaal mijn ding niet zo maar soms ook wel weer lekker (en dan vooral achteraf)
@Gromm: Ik loop meestal tussen de 40-70 minuten doordeweeks (2 keer), en in het weekend m'n lange duurloop. Ik kan soms onder werktijd lopen en dan loop ik wat langer, 's avonds maak ik meestal een wat korter rondje. Nu het 's avonds donker is, vind ik het wel lastiger om de deur uit te gaan. Ik ben meestal om 7 uur/half 8 thuis, en dan heb ik gewoon honger en wil ik eten. Maar na het eten hardlopen dat werkt gewoon niet voor mij. Ik probeer dus 1 dag wel wat eerder thuis te zijn (rond 6 uur) en dan meteen te gaan hardlopen. Niet zitten, meteen omkleden en gaan. Dat werkt voor mij wel, dan ben ik om 7 uur thuis, kan ik rond half 8 gaan koken en om 8 uur eten. Gelukkig word ik niet moe van hardlopen, eerder juist energieker. Heeeeeel soms sta ik ook wel wat eerder op om te gaan lopen, maar meestal blijft het bij mooie plannen en de wekker weer uit zetten

Ik ben de afgelopen paar dagen ziek geweest (migraine) maar gelukkig gaat het weer! Vandaag heb ik weer kunnen lopen: 7 km in totaal. Meestal ben ik helemaal kapot als ik migraine heb gehad maar vandaag leek het mee te vallen. Ik hoop morgen ook nog een duurloopje te doen.

Iedereen die morgen de Zevenheuvelenloop gaat doen, heel veel succes!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik heb vrijdag mijn loop gemist. Het regent constant hier, ik loop daar echt niet lekker in. Dus vanochtend lekker in de sportschool gelopen. Bijna 11 km, dus de afstanden lopen weer op. Ik kan volgend weekend aan een wedstrijd meedoen en dat als training gebruiken, dus misschien doe ik dat wel. Ik loop het liefst met een paar honderd anderen tegelijk, gezellig

Hoe is jullie zevenheuvelenloop gegaan??
Wat vervelend gioia, dat je last hebt van migraine. Gebeurt dat vaak?

Softijs, lekker lange loop! Zou zeker die wedstrijd gaan lopen. Zeker met dit saaie weer is een extraatje bij de training een goede stimulans.

Hopelijk hebben de deelnemers van de Zevenheuvelenloop lekker gelopen. Het was hier behoorlijk stormachtig in elk geval, maar aan de kust is dat meestal wat heftiger dan in het binnenland.

Vanochtend gelijk na het opstaan een stuk gaan lopen. Meestal fiets ik naar het park of bos maar vandaag ben ik vanuit huis gaan lopen. Het waaide enorm hard en door de regen zou het bos zompig zijn, dus gebruik gemaakt van de zondagochtendrust om door de stad te lopen. Ruim 8 km op een tempo van 10,6 km/uur.
Nou het was in Nijmegen ook gewoon stormachtig. Heb mezelf door zijwind toch een paar keer lelijk tegen mijn eigen benen geschopt. Heuveltjes waren ook best wel gemeen. Wel tevreden over de tijd. Niet helemaal over het verloop omdat ik twee keer kort gewandeld heb omdat ik het gevoel had mezelf helemaal op te blazen. Desondanks toch een derde podiumplaats. Daar had ik dus echt niet op gerekend.

Was wel blij dat ik voorin kon starten ondanks dat dan iedereen over je heen komt. Toen ik de finish over kwam was de start nog een 13min bezig. Moet er niet aan denken zo lang in de meute te moeten staan.

Conclusie dit soort massale evenementen is niets voor mij. De komende maanden duik ik voor mijn wedstrijden lekker de natuur in.
Toen Baukje binnen liep, was ik inderdaad net gestart..... Ik had wel kippenvel van de kou, maar ik had in dat startvak al heeeeeeeeeeeeeeeel erg veel gewonnen, want ik had geen enkele last van zenuwen! Zeldzaam voor mij. Terwijl ik een scherpe tijd in mijn gedachten had. Ik deed ook mee met de bedrijvenloop en ik had dus een heel clubje om me heen. We zouden samen gaan lopen, maar dat vergat ik spontaan toen ik de startstreep over ging - oeps! Ik ging er loeihard vandoor (sorry mates) 1 Kerel kon me bijhouden, maar die zag ik pas in km12 terug toen hij me eventjes voorbij liep. Eventjes inderdaad, want de laatste 3km liep ik nog een minuutje op 'm uit. Ik heb gewoon voor mijn doen loeihard gelopen. Het lastigste kwam aan het einde, want in de laatste 500 meter begon de regen te vallen die na de finish een behoorlijke bui werd. En dan koel je zo snel af... Dus ik heb uitgedribbeld naar de omkleedplaats, vermoeiend. De tijd die ik in gedachten had, heb ik zelfs nog verbeterd met 4 minuten. Ik vond de storm heerlijk en de heuveltjes vielen mij mee: ik had het gevoel vooral naar beneden te mogen Gefeliciteerd Baukje met je mooie derde plek.
Super dat het zo goed ging anke, en jij had dus een geheel andere ervaring betreffende wind en klimmetjes. Wat was je tijd? Jij dus een pr gelopen begrijp ik?
Vandaag heerlijk uitgelopen in het bos . Samen met kees een rondje van 10km. Meestal ga ik hardlopend richting bos maar met een klein rondje blijven er dan niet veel hardloopkm's in het bos meer over. Dus nu omdat ik kees mee wilde nemen en die nog niet naast de fiets loopt maar met de auto naar het bos gaan. Geheel tegen mijn principes om voor zo'n klein stukje de auto te nemen. Maar het was wel lekker. Wel een behoorlijke blubberzooi, schijnbaar was er hier ook behoorlijk wat regen gevallen.
Gefeliciteerd met je podiumplaats, baukje!

De gefaseerde start nam dus ruim een uur, misschien anderhalf uur in beslag? Wat lang!

Anke, klinkt of je heerlijk gelopen hebt! Gefeliciteerd met je goede tijd.
Het is meer dat er een trechter voor de start was. ik was zelf al door de trechter heen alvorens het startschot ging en had dus maar 7 sec nodig om over de startstreep te komen (en dat nog omdat ik zelf bescheiden achterin mijn vak was gaan staan-maar dat was dus een vak met heel veel ruimte over). Ik begreep dat er vervolgens maar een 300mensen per minuut door de trechter konden.

Maar de start heeft dus inderdaad 1hr20 in beslag genomen. Nu zullen veel mensen pas later het startvak zijn ingegaan maar ik moet er niet aan denken om een hele tijd in een vol vak te staan. En het lijkt me ook best frustrerend dat je al startende de eerste km mensen tegemoet loopt die evenwijdig aan je al naar de finish lopen.

Dit soort massale evenementen zijn ook echt niet mijn ding hoor. Het is dat ik gratis mocht starten met de wetenschap dat ik in het voorste vak zou staan. Anders had ik ook echt niet meegedaan.

En het parcours is best mooi maar er zijn zoveel niet zulke massale evenementen met een veel mooier parcours. En voor mij hoeft een massaal publiek niet maar als je dan in de massa loopt is wat vertier langs de kant dan wel weer leuk. Dat viel mij hier echt bitter tegen. wat dat betreft is dan de tilburg ten miles veel leuker. Dan staan er 10 mile lang publiek die zich laten horen, zingen , muziek maken , je naam schreeuwen.

ik vond het leuk deze een keer gelopen te hebben maar ik zal niet gemakkelijk nog een keer meedoen.
Gefeliciteerd met de Zevenheuvelen Baukje en Anke! Wat een supertijd Anke, je kunt inderdaad hard lopen Tja, het moet je liggen die massale lopen. Ik vind het vaak wel leuk, als je tenminste geen opstoppingen hebt. De Zevenheuvelenloop vind ik zelfs nog een van de leukste grote lopen. Goed georganiseerd en meer publiek dan bij de CPC of de marathon van A'dam. Lekker veel publiek aan de kant helpt mij wel. Volgens m'n vriend was er dit jaar wel minder publiek dan vorige jaren, misschien door het weer. Hij had trouwens de verkeerde medaille gekregen, die van de 7 km ipv de 15km. Voor hem maakt het niet zoveel uit, maar je zal maar voor het eerst zo'n afstand lopen en dan de verkeerde medaille krijgen!

@Tyche: Ja ik heb best regelmatig last van migraine, zo'n 1 keer per maand. Meestal duurt het maar 1 avond en nacht, maar deze keer heeft het bijna 2 dagen geduurd, heel vervelend. Ik moest ook eigenlijk van alles doen voor werk maar dat ging echt niet, dus dat heb ik allemaal in het weekend nog in moeten halen

Door de stad lopen is soms ook best leuk, zeker op zo'n rustige zondagochtend!

@Softijs: Leuk zo'n wedstrijd, dat is altijd een goede stimulans!

Ik heb gisteren 12,5 km gelopen. Het waaide inderdaad wel stevig zeg, maar op zich was het best lekker loopweer. Het was al een tijdje geleden dat ik 2 dagen achter elkaar had gelopen. Meestal probeer ik dat te voorkomen omdat ik het wel meer in m'n schenen voel maar gisteren ging het prima. Het gaat de goede kant op
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Baukje en Anke, gefeliciteerd met jullie goede prestaties! En wat een wind hè.

Gioia, ben je weer helemaal hersteld van migraine?

Ik heb ooit meer dan 25 jaar geleden de zevenheuvelenloop gelopen. Samen met een vriendin, leek ons leuk. Voor ons beiden volgens mij de eerste en de laatste keer dat we een massaal evenement hebben gedaan . Ik vind grote massa's altijd een beetje eng en je moet overal zo naar zoeken.

Dit weekeinde even geen cross gehad, volgens mij moet ik volgende week weer. Hier in huis tieren de virussen ook nog welig, man en ik zijn nog steeds niet fit (ik typ dit ook rillend van de kou onder de deken op de bank en dochter van 7 klaagde net ook al dat ze het, ondanks twee dekens, zo koud had in bed.
Gioia ik vond het publiek juist heel erg tegen vallen. Zelf hecht ik verder geen waarde aan herinneringsmedailles. Leuk maar niet meer dan dat . alleen echte gewonnen medailles hebben voor mij echt waarde.

Wat goed dat je schenen zich nu ook gedeisd houden na twee dagen achtereen trainen.

Anky wat vervelend al die zieken, beterschap voor allemaal.

Krijg net via garmin connect een connectie verzoek. Maar ik weet niet of het iemand van hier is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven