Ik wil niet meer

26-11-2015 22:13 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even om mijn gedachten op een rij te zetten en misschien een beetje te relativeren.

Volgende week woensdag is mijn kaakoperatie, en ik wil gewoon niet meer. Ik moet van mezelf, want ik weet dat ik anders later spijt ga hebben. Maar ik ben super bang, en ik zie er zo tegenop. Het gevoel komt heel erg in vlagen. Het ene moment laat ik het allemaal maar over me heen komen, en vind ik het niet zo erg. Daarna sla ik helemaal om en ga ik zitten huilen en roep ik dat ik absoluut niet meer wil! Het speelt ook wel mee dat ik de dag van tevoren pas weet hoe laat ik geopereerd ga worden. Het komt gewoon zo dichtbij.

Dit weekend ga ik met mijn vriend sushi eten als een soort laatste avondmaal. Daar grappen we over omdat ik later een week vloeibaar moet eten, maar nu begin ik daar ook heel erg tegenop te zien. Ik ben misselijk en ik heb paniekaanvallen.

Ik moet dit gewoon zien te relativeren maar ik weet niet hoe. Deze operatie heeft alleen zin als ik de vervolg operatie ook neem. Wat nou als dit heel erg tegenvalt? Dan heb ik deze eigenlijk voor niks gedaan!

Zucht. Ik zie het even niet meer zitten.

Edit voor de duidelijkheid: dit is mijn eerste operatie.
Is het uit medische noodzaak of een ingreep voor de mooiheid?

Ik heb de dagen voor een chirurgische ingreep ook altijd ervaren als verschrikkelijk met precies dat zelfde gevoel inclusief een laatste avondmaal en de kwelling. Vooral het idee dat je eerst een tijdje slechter af bent dan hoe je de operatie bent ingegaan en de onzekerheid (gaat de operatie wel door, gaat het wel goedkomen etc.)

Wat mij hielp is om de dagen ervoor en de eerste dagen na de operatie veel mensen om mij heen te hebben die voor afleiding zorgden, zodat ik niet de gehele tijd de gelegenheid had om er aan te denken.

Sterkte alvast!

Na een paar dagen had ik veel afleiding met een goed boek en de Sims spelen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Waarvoor wordt je geopereerd? En waarom zie je er zo tegenop?

Een week lang vloeibaar eten om daarna bepaalde klachten niet meer te hebben is wel te overzien toch? Misschien kunnen we je lekker maken met fijne soeprecepten hier?
Oef.... Wat een stress...

Ik snap dat je er tegenop ziet, maar jij lijdt het meest aan het lijden dat je vreest...

Ik heb 11 kaakoperaties gehad, 2 knie en 10 darm. En nee het is niet leuk, maar je hoeft geen pijn te hebben, je kunt zelfs iets tegen de angst krijgen en als je aangeeft dat je bang bent, zullen ze extra lief voor je zijn. De dagen zullen ook weer voorbij gaan... Dag voor dag en dan heb jij wel mooi je doel bereikt. Het is echt een kwestie van even doorbikkelen...

Mag ik vragen waar je vooral zo bang voor bent?
Niet mokken, maar knokken!
Ik krijg deze operatie omdat ik een grote overbeet heb die voor veel problemen zorgt. Ik weet niet zozeer of het noodzaak is, maar voor mij wel!

Ik ben vooral bang voor het onbekende denk ik.. Ik ben nooit eerder geopereerd dus ik weet er niks van. Ik heb wel instructies gekregen (nuchter zijn, wanneer pijnstilling slikken etc) maar verder is het gewoon afwachten.
Een week maar! Dat moet te overzien zijn. Sterkte in ieder geval.
Misschien kun je nog een keer naar het ziekenhuis bellen? Aangeven dat je bang bent, en vragen of er nog een momentje is dat je al je vragen kunt stellen?

Verder: extra lekker drinken in huis halen. En goeie soep maken, lekker fruit in huis halen voor smoothies. Jezelf verwennen dus.
Ik heb een half jaar geleden ook een gezichtsoperatie gehad en vond het ook heel spannend! Ik dacht met name aan de positieve uitkomsten en dat kalmeerde mij. Denk maar zo dat jij een hele week films of series kan kijken, of boeken lezen of toch eindelijk eens leren breien of naaien na je operatie. Series kijken was mijn tijdverdrijf tijdens mijn 2 weken amper mogen bewegen. Vond het heeeerlijk!
Idd, bekijk het van de positieve kant. Mss kun je op internet ook lekkere recepten van smoothies en soepen uitzoeken.
Ik snap dat je er tegen op ziet maar straks kan je zo lang genieten van het resultaat! Probeer daar naar te kijken.
Ik ben zes weken geleden geopereerd en heb een angststoornis. Kan je nagaan.

Ik was ook heel bang! Ik kreeg van de anesthesist in het voorgesprek een recept voor oxazepam. Mocht ik -onder duidelijke instructies- paar dagen van tevoren mee beginnen. Hielp erg goed, voelde me een stuk beter. Misschien is dat iets voor je? Weet niet waar de kaakoperatie toe dient, maar vraag je af waar je precies bang voor bent; de ingreep, de nasleep, de vervolgoperatie of het resultaat? Natuurlijk is een operatie niet leuk, maar ik ben nu zes weken verder, en het was even afzien, maar ik ben nu gigantisch blij dat het beter gaat en dat ik weer bijna de oude ben.

Sterkte!
Ik snap het wel. Ik ben als kind vaak geopereerd en ook als tiener nog, dus geen vreemde in n ziekenhuis.

Vant zomer had ik binnen 1 wk een voet operatie en mn keelamandelen, ik zag er erg tegenop. Voor mij was dat voornamelijk vanwege t onbekende en t feit dat je je "over moet geven" en er maar gewoon in mee moet gaan.

Geen tips TO maar wel dat het normaal is
Bel je huisarts en bespreek deze angsten. Mogelijk kun je kalmerende middelen krijgen vooraf. Wel ook in overleg met het ziekenhuis!
Ik had terug willen komen, maar kon na die ene post ineens een poos niet reageren. Hierbij dus alsnog. Ik heb geen ervaring met operaties, maar het klinkt wel alsof je heel blij zal zijn als je van je overbeet af bent. Dus kom op, het zijn twee grote stappen en de ene is al bijna (en dus ook alweer bijna klaar).

Hier wat lekkere dingen die je (denk ik?) wel mag eten:

Pompoensoep

Courgettesoep

Ijs

Warme chocolademelk

Smoothies

Zet 'm op!
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 28-11-2015 21:18
Reden: De pompoensoep wilde niet laden
% gewijzigd
Een collega van mij had dit vorig jaar ook wegens overbeet. Bij haar heeft 't echt lang (zeker 8 weken) geduurd voor de pijn weg ging. Wél een voordeel: ze is enorm afgevallen van het vloeibare dieet!
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 28 november 2015 @ 23:19:

Een collega van mij had dit vorig jaar ook wegens overbeet. Bij haar heeft 't echt lang (zeker 8 weken) geduurd voor de pijn weg ging. Wél een voordeel: ze is enorm afgevallen van het vloeibare dieet!

Ja, dit heeft TO echt nodig, deze informatie.

@ TO: Heb vertrouwen, het komt heus wel goed. Sterkte!
nou inderdaad, lekker hoor Redbull,

Hier nog een positief verhaal; een vriendin van me heeft zich ook daaraan laten opereren. Ja, natuurlijk was het vervelend en ook even pijnlijk maar het duurde bij haar niet weken hoor. Ze is er heel blij mee!

Niet dat dat direct iets zegt maar overleg met het ziekenhuis/huisarts, vertel ze je angst en dat je er erg last van hebt. Het is gunstiger voor je herstel als je je toch iets minder gespannen voelt, hoe lastig ook. Heel veel sterkte!
Herkenbaar! Tenminste, de angst is herkenbaar. Ik ben alleen zo bang dat ik de operatie al heel lang uitstel. Ik moet een kunstgebit. Echt waar, mijn gebit is zo slecht dat ik er niet meer mee kan kauwen, bijna alles is bij de basis afgebroken. Door een combinatie van cptss (heel hard tandenknarsen) en een maagaandoening. Ik eet al een tijdje vloeibaar of zacht voedsel. Ik kan wel zeggen wat ik vaker eet omdat ik niet kan kauwen, dan wil ik graag meelezen hoe je operatie verloopt. Kan ik het nog even uitstellen.

Ik eet veel zuivel, yoghurt, pudding etc. Ik hou niet van vla, ik eet liever moesjes, appelmoes, bananenmoes etc. Wake-up van Brinta is mijn ontbijt meestal, of rijstebloempap (ik vind gewone Brinta pap vies en havermout ook, brrr). Avondeten is het makkelijkst, puree, gekookte groentes en aardappelen, stamppotjes. Iets als macaroni hoef je nauwelijks te kauwen. Je zou ook potjes Olvarit kunnen halen, die zijn best lekker, als je er een beetje zout en kruiden door doet. Als je van vis houdt, tonijn uit een blikje of gekookte vis, geprakt, kun je wel eten, toch? Of moet alles echt helemaal vloeibaar zijn? Gazpacho is een erg lekkere koude, Spaanse soep, die lust ik elke dag wel.

Ironisch eigenlijk, ik vermijd de operatie en jij de toestand waarin ik me al een hele tijd begeef. Tot iedereens wanhoop. Behalve de mijne, gek genoeg, je kunt bijna niet zien aan me dat ik geen tanden meer heb, mijn lippen vallen eroverheen. Grote mond, kleine tandjes. Als ik praat, zie je het wel maar alleen als je het weet. Echt waar. En nee, ik ga geen foto posten. Maar de angst is toch groter dan mijn ijdelheid gebleken. En het eten gaat op zich best, ik ben wel afgevallen maar dat komt meer door stress dan wat ik eet want ik ben ook iets te zwaar geweest, zonder tanden. Als je bv slagroom gaat drinken, ja, dan val je natuurlijk niet af.

Misschien stelt mijn ervaring je iets gerust, al zal het zwaar worden natuurlijk. Voor de pijn, ijs, veel ijs. Ijs zorgt ervoor dat je zenuwen slaperig worden en de pijnprikkel minder goed door kunnen geven. Dat is bij zenuwpijn de beste pijnstilling, is mijn ervaring, gewoon een ijsblokje of icepack erop. Bij ontstekingspijn helpt het ook en koelen zorgt ervoor dat de bacterien minder hard kunnen groeien. Het probleem is alleen dat ijs smelt, dus vries veel ijsblokjes in en/of meerdere icepacks. En slik niet al het smeltwater door want dan drink je veel teveel water. Been there, done that. Ik weet niet of je er ijs op mag houden trouwens, of in je mond mag doen, maar voor het geval dat.

En pijnstillers afwisselen, dus je mag 6 paracetamol en bij veel pijn mag je meestal tijdelijk meer ibuprofen, dus ook 6 ibuprofen. Dan kun je elke 2 uur een pijnstiller nemen. Ik zou om een maagbeschermer vragen, of er ranitidine of omeprazol bij slikken want het is de pest voor je maag. En misselijkheid speelt een rol natuurlijk dus dat wil je voorkomen. Je kunt misselijkheid ook voorkomen door steeds te zorgen dat je wat in je maag hebt, dus veel kleine maaltijden ipv drie grote.

Ik ga niet vertellen waar ik precies bang voor ben trouwens, wat voor zin heeft dat? Het mot gewoon gebeuren en het heeft geen zin om het uit te stellen. Ik ben gewoon nogal dom. Dus ik ben ergens blij dat je een topic opent want dat inspireert mij om de duik ook te gaan nemen. Ergens zou ik graag weer tanden willen hebben met de feestdagen namelijk. Veel sterkte iig en veel plezier bij je 'laatste avondmaal'. Gewoon blijven lachen! Heel goed bedacht, humor kan je helpen om dapper te zijn in lastige situaties, ik gebruik het daarvoor iig. Als je om jezelf kunt lachen, heb je imo een leuker leven. En het komt gewoon goed natuurlijk, al is dat nu lastig in te schatten. Vertrouwen hebben is lastig maar dat gaat je gewoon lukken. Mij ook hoor, ik ben al een paar maanden aan het voorbereiden en dat is al heel wat vooruitgang tov hoe ik er vorig jaar over dacht. En na de operatie denk je vast, waar maaakte ik me nou zo druk om? Ik ga je topic iig volgen en voor je duimen dat het goed verloopt.
Ik heb ook een overbeet, en ik zou het zo doen als het zo kon gaan als bij jou! Bij mijn operatie zou ik er twee jaar zoet mee zijn, omdat dan mijn halve gezicht gereconstrueerd moet worden. Ik ga het dan ook niet doen. Ik wil graag op mezelf blijven lijken en de klachten vind ik niet ernstig genoeg om me te laten opereren.

*Ik zie er niet raar uit, voordat men dat gaat denken*
Wauw Chiefseattle, ik snap het heel goed. Ik heb ook een hele tijd uitgesteld. Ik zou mijn orthodontist vertellen of ik wel of niet verder zou gaan met de behandeling. Toen heb ik een tijdje niks gedaan, totdat ik bij de tandarts een gaatje in een verstandskies had en zei dat die getrokken zouden worden tijdens de operatie. Toen moest ik wel! Dit is ook wel de reden dat ik nu echt die operatie wil. Mijn mond kan eigenlijk niet dicht, en dat is natuurlijk niet goed voor je tanden! Ik wil zelf nog zo lang mogelijk kunnen genieten van mijn tanden. Ik ga zeker wat updates plaatsen hier

Morgen krijg ik de beugel al, maar daar kijk ik niet zo tegenop.

Ik zit nu weer in een hele nuchtere periode. En ik ben nu dus bang dat ik het niet goed overzie ofzo. Ik heb wel flinke pijnstilling meegekregen (Oxycodon). Ze zeiden dat ik er roze olifanten van kan gaan zien, dus kom maar op! Met groene giraffen neem ik ook wel genoeg, maar die roze olifanten lijken me zeer leuk! (Plus dat ik dan waarschijnlijk high die operatie in ga, dat scheelt toch ook wat.)
Ik vind het wel verfrissend eigenlijk, dames die de gezondheid belangrijker vinden dan het uiterlijk! Ja toch. Ik maak ook dezelfde overweging, maar ik moet wel toegeven dat het nu wel genant wordt af en toe. Bij de kassa moet ik vaak mezelf herhalen omdat ik slis en slecht te verstaan ben. Maar ik vind mezelf nog steeds een mooie vrouw, maar dan zonder tanden. Ik gebruik deze emoticon ook zo vaak omdat die wel tanden heeft. Dat grijnzen lukt helaas niet meer irl want dat deed ik graag altijd. Mijn gezicht gebruik ik om mensen te laten lachen maar ik vind het niet leuk om ze te laten griezelen. Vooral als ik kleine kinderen zie ergens, vind ik het jammer dat ik geen big smile kan geven. Dus dan knipoog ik maar.

Maar fijn dat je er zo instaat, ik vind je dapper. Bang maar wel gewoon de duik nemen, zo hoort het ook. Zo suf dat ik dat zelf nog niet heb gedaan. Maar wel fijn dat er mensen zijn die het ook zo uitstellen door angst, dat ik niet de enige ben, bedoel ik. Het is ook niet niks, narcose, en idd die barbituraten en heftige pijnstillers. Maar ik lees hier ook vaak dat mensen het juist best prettig vonden verlopen, juist door die medicatie. Dus ik ga ook wel hoor. De laatste tijd waren er nogal wat verwikkelingen in mijn priveleven die stressvol waren maar die zijn nu bijna over. Ik had het deze zomer willen doen maar daar kwam wat tussen. Ik denk dat ik maandag maar eens ga proberen te bellen. Nou ik hou je topic wel in de gaten, succes!
Hoera! De beugel zit erin -.-

Drama dit. Ik kan niet normaal praten, niet normaal slikken, en niet normaal eten xD

Ik deed wat boodschappen, en de cassiere kon me niet verstaan! "Wat zegt u mevrouw?" "Kunt u dat nog een keer herhalen?"

Pfffff!

Ik sta er nu nog verrassend rustig in. Geen zenuwen ofzo. Die gaan waarschijnlijk woensdagochtend tot uiting komen. Gelukkig is deze stap bijna voorbij. Grappig hoe iedereen me dapper vind. Ik push mezelf gewoon. Ik wil niet, maar ik moet van mezelf omdat ik anders later spijt ga krijgen.

De tijd gaat wel snel zeg! Die laatste paar weken zijn zo voorbij gevlogen!

Nu nog even mijn koffer inpakken voor bij mijn moeder. Bijna de schone onderbroeken vergeten -oeps-

Go Mepi!
Goed zo Mepi!
Ik lees even mee, want misschien is dat bij mij ook nodig. Vroeger als tiener gebeugeld, maar nu heb ik een open beet en mijn kiezen zijn wat naar binnen gaan staan, waardoor ze regelmatig tegen elkaar botsen. Nu ben ik een orthodontist aan het zoeken. Volgens mijn tandarts gaat de open beet niet weg zonder operatie en dat vind ik nogal ingrijpend. Volgens hem staat mijn onderkaak wat gekanteld. Hij had het over botankers. Ik wil eerst weten wat de ortho zegt. Want hoop zo dat het alleen met weer een beugel kan opgelost. Ik zie op tegen het nuchter moeten zijn (als ik niet op tijd eet ga ik bibberen en zweten) en het uit roulatie zijn.

Moet je na zo'n operatie echt weken plat liggen? En als je daar moet overnachten, mag je dan wel gewoon naar de wc of krijg je een katheter?

Ik ben ook nog nooit ergens aan geopereerd en weet echt niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven