Accent afleren?
zaterdag 11 oktober 2008 om 22:33
Ik was hevig verontwaardigd over het interview met Sergio Herman en Ellemieke Vermolen in de Viva van deze week. ,,Toen hij zijn mond opendeed, schrok ik van zijn Zeeuwse accent. Hij werkt er nu aan en het klinkt al veel beter,'' blaat Ellemieke. Waarom zou die jongen z'n accent moeten afleren, vraag ik mij af. En hoe moet ie dan gaan praten? Vreemd, heel vreemd. Wat vinden jullie van zo'n opmerking?
't Is al met al een heel gedoe
zaterdag 11 oktober 2008 om 22:57
En je accent kan je nou eenmaal niet uitkiezen.Ik denk niet dat mijn accent voor 100 % zal weggaan al doe ik nog mijn uiterste best.Mijn accent verraadt waar ik vandaan kom.
Vind trouwens geen accent dom klinken.Het is meer de inhoud waar het op neerkomt.Of je een accent nou wel of niet mooi vind is verder persoonlijk.
Bij deze dan,de pc gaat uit want ik ga nu een dvd kijken en een wijntje nemen,gezellig!
Vind trouwens geen accent dom klinken.Het is meer de inhoud waar het op neerkomt.Of je een accent nou wel of niet mooi vind is verder persoonlijk.
Bij deze dan,de pc gaat uit want ik ga nu een dvd kijken en een wijntje nemen,gezellig!
zaterdag 11 oktober 2008 om 22:59
zaterdag 11 oktober 2008 om 23:00
Ik heb zelf een nog licht hoorbaar accent uit het oosten des landes, maar kan me er best aan ergeren als iemand zegt dat het dom klinkt. Aan de andere kant heb ik vaak hetzelfde vooroordeel, maar dan over mensen met een overduidelijk accent uit het westen des landes. Oftewel dat vooroordeel is mij ook niet vreemd, wellicht ingegeven door irritatie over het vooroordeel wat ik daar nogal vaak tegenkom over accenten in de rest van het land, want ik erger me dan weer niet aan Groningse, Friese, Limburgse, Brabantse, Drentse enz accenten.
Meestal is het vooroordeel wel weg als ik iemand beter leer kennen trouwens en soms ken ik iemand al voor ik diegene hoor praten door msn en fora waardoor een accent me niet opvalt.
Meestal is het vooroordeel wel weg als ik iemand beter leer kennen trouwens en soms ken ik iemand al voor ik diegene hoor praten door msn en fora waardoor een accent me niet opvalt.
zaterdag 11 oktober 2008 om 23:02
zaterdag 11 oktober 2008 om 23:02
Ik vind het een rare opmerking, dat die Sergio zijn accent moet afleren. Je kunt het niet maken om dat op zo'n manier tegen iemand te zeggen, je kunt daar iemand behoorlijk taalonzeker mee maken. Ook opmerkingen als 'je moet niet zo praten, dat klinkt dom,' kunnen naar mijn idee niet door de beugel. Je kunt het wel tactischer brengen, door kinderen op school al te leren wanneer het handiger is om iets meer op hun spraak te letten, bijvoorbeeld als ze te maken hebben met formelere situaties.
Het is jammer dat mensen zo beoordeeld kunnen worden op een accent of dialect (al werkt dit nu eenmaal zo, voor veel aspecten van spraak, bijvoorbeeld toonhoogte). Zeker ook omdat het helemaal niet wil zeggen dat ze geen ABN zouden kúnnen spreken. (In het geval van een dialect is er vaak zelfs sprake van meertaligheid.)
Het is jammer dat mensen zo beoordeeld kunnen worden op een accent of dialect (al werkt dit nu eenmaal zo, voor veel aspecten van spraak, bijvoorbeeld toonhoogte). Zeker ook omdat het helemaal niet wil zeggen dat ze geen ABN zouden kúnnen spreken. (In het geval van een dialect is er vaak zelfs sprake van meertaligheid.)
zaterdag 11 oktober 2008 om 23:04
ik ben een (ex) limburgse, woon al twee jaar in het midden van het land en mijn accent wordt al minder maar is nog niet weg (en gaat ook nooit weg want het is een stukje van mij)
ik vind het jammer dat een accent als dom wordt bestempeld omdat het niets zegt over de persoon zelf. Het gekke is dat ik nog nooit met het vooroordeel te maken heb gehad in het echte leven. Ik ben in ieder geval nog nooit als dom bevonden. En itsman vind mijn accent helemaal geweldig dus het zal een kwestie zijn van smaak
ik vind het jammer dat een accent als dom wordt bestempeld omdat het niets zegt over de persoon zelf. Het gekke is dat ik nog nooit met het vooroordeel te maken heb gehad in het echte leven. Ik ben in ieder geval nog nooit als dom bevonden. En itsman vind mijn accent helemaal geweldig dus het zal een kwestie zijn van smaak
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
zaterdag 11 oktober 2008 om 23:05
Omdat het echt vrij is van enig accent, Pingu. Zoals de koningin spreekt. Bijvoorbeeld. That's why.
Geraldine, jij bent buitenlands. Ik spreek wel Duits maar heb wel een accent. In het Engels en Frans heb ik geen accent. Nou ja, Frans uit Frankrijk en Engels uit Amerika. Ik had ook liever een Brits accent, maar goed.
Ik heb het ook niet verzonnen, maar er is een onderzoek geweest. En de meeste mensen vinden het inderdaad dommig klinken als iemand een sterk accent heeft. Sja. Ik ook.
Geraldine, jij bent buitenlands. Ik spreek wel Duits maar heb wel een accent. In het Engels en Frans heb ik geen accent. Nou ja, Frans uit Frankrijk en Engels uit Amerika. Ik had ook liever een Brits accent, maar goed.
Ik heb het ook niet verzonnen, maar er is een onderzoek geweest. En de meeste mensen vinden het inderdaad dommig klinken als iemand een sterk accent heeft. Sja. Ik ook.
zaterdag 11 oktober 2008 om 23:05
zaterdag 11 oktober 2008 om 23:06
quote:Digitalis schreef op 11 oktober 2008 @ 23:05:
Omdat het echt vrij is van enig accent, Pingu. Zoals de koningin spreekt. Bijvoorbeeld. That's why.
Ik heb het ook niet verzonnen, maar er is een onderzoek geweest. En de meeste mensen vinden het inderdaad dommig klinken als iemand een sterk accent heeft. Sja. Ik ook.de koningin geen accent??? sorry heur maar die heeft misschien nog t grootste accent van alle nederlanders, dat bekakte aangeleerde hooghollands koninklijk geneuzel
Ik heb het ook niet verzonnen, maar er is een onderzoek geweest. En de meeste mensen vinden het inderdaad dommig klinken als iemand een sterk accent heeft. Sja. Ik ook.de koningin geen accent??? sorry heur maar die heeft misschien nog t grootste accent van alle nederlanders, dat bekakte aangeleerde hooghollands koninklijk geneuzel
zaterdag 11 oktober 2008 om 23:06
quote:Lalein schreef op 11 oktober 2008 @ 23:03:
ik als rasechte limburger vind het doodzonde dat mensen als huub stapel, chantal janzen en stella gommans hun accent compleet hebben afgeleerd.
Ach, je moet maar zo denken: thuis zullen ze heus wel plat praten
Maar geef toe: je maakt het je wel een stuk makkelijker als je geen superzwaar accent hebt!
ik als rasechte limburger vind het doodzonde dat mensen als huub stapel, chantal janzen en stella gommans hun accent compleet hebben afgeleerd.
Maar geef toe: je maakt het je wel een stuk makkelijker als je geen superzwaar accent hebt!
Ja, dat vind ik echt.
zaterdag 11 oktober 2008 om 23:07
quote:Lalein schreef op 11 oktober 2008 @ 23:03:
Ik snap het ergens wel gezien hun werk.
Heb een Limburgse collega en heb vaak echt moeite hem te verstaan aangezien hij een erg accent heeft en erg snel praat.
Heb een Limburgse collega en heb vaak echt moeite hem te verstaan aangezien hij een erg accent heeft en erg snel praat.
zaterdag 11 oktober 2008 om 23:09
quote:Mamasaar schreef op 11 oktober 2008 @ 23:06:
[...]
Maar geef toe: je maakt het je wel een stuk makkelijker als je geen superzwaar accent hebt!klopt. maar ik was destijds, nieteens omdat ik n limbo ben, wel enorm gecharmeerd van die Maud, die later nog wat spotjes voor sns insprak
[...]
Maar geef toe: je maakt het je wel een stuk makkelijker als je geen superzwaar accent hebt!klopt. maar ik was destijds, nieteens omdat ik n limbo ben, wel enorm gecharmeerd van die Maud, die later nog wat spotjes voor sns insprak
quote:Star schreef op 11 oktober 2008 @ 23:07:
[...]
Heb een Limburgse collega en heb vaak echt moeite hem te verstaan aangezien hij een erg accent heeft en erg snel praat.ik heb me dus wel aangeleerd langzamer te praten, maar die zachte g blijft
[...]
Heb een Limburgse collega en heb vaak echt moeite hem te verstaan aangezien hij een erg accent heeft en erg snel praat.ik heb me dus wel aangeleerd langzamer te praten, maar die zachte g blijft
Je moet soms vallen om weer leren op te staan