Gezondheid alle pijlers

Kapotte brandblaar

14-12-2015 22:19 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn voet eergisteren verbrand (koken op sokken, geen succes ;)).

Er zat een blaar van 1cm2 op en rondom de blaar is her rood en zitten er kleine blaartjes.

Nu is mijn dochter er vanmiddag met haar regenlaarzen overheen geschuurd en is de blaar helemaal open.

Ik moet morgen natuurlijk wel gewoon schoenen aan... Mijn vraag is nu: hoe zorg ik ervoor dat 't niet geinfecteerd raakt? Wel afdekken, juist niet, gaasje? Nestosyl?

Google geeft geen duidelijk antwoord, en de huisartsenpost bellen is ook wel lichtelijk overdreven ;)

Iemand hier tips/ervaring??
Volgens mij laten drogen, maar hoe raken je voeten in godesnaam verbrand als je staat te koken?! Roer je met je tenen?
Als ik een open blaar heb doe ik er een pleister met betadine op.

http://www.betadine.nl/blaren
Brandblaren altijd afdekken. Dat geld voor bijna alle wonden. Genezing komt niet via de lucht. Infecties daar in tegen wel.

Deze zou ik nu hij open is even eerst zachtjes afspoelen onder de kraan. Daarna met steriel gaasje en Betadine schoon deppen. Betadine mag je volgens de beschrijving op brandwonden gebruiken. Daarna steriel afdekken. Met gaasje en dat regelmatig vervangen. Daarbij in de gaten houdt of het niet gaat ontsteken. De komende dagen. Anders even naar huisarts.
Als er vocht uit de wond komt gewoon gaasjes vaker vervangen door schone.
http://www.betadine.nl/brandwonden

Deze link is beter. Brandblaren probeer je altijd in takt te laten en mag je nooit bewust doorprikken. Gewone blaren wel als je weet hoe en er de spullen voor hebt (steriele blarenprikkers bijvoorbeeld)
Ik kreeg van de hap de tip om vette gazen te gebruiken omdat het anders aan de wond gaat plakken.
http://download.nhg.org/F ... FTR/Brandwonden_text.html

Even scrollen en daar staat dan ook welke wondverzorging het beste is bij welke brandwond.

Succes!
Klopt. Je kunt het beste nietverklevende gazen gebruiken. Bijvoorbeeld vette gazen, niet verklevende wondcompressen (hebben soort kunststof laagje) of metaline gaas. Met zo een aluminium laagje. Helaas zitten die dingen vaak niet in je kruitvat verbandtrommel. Erg slecht eigenlijk.
Vroeger had je die groene gaasjes, ideaal waren die. Geen idee of je die nog kan verkrijgen.

Anders gewoon betadine zalfgaas
Ik heb het pasgeleden ook gehad en heb er door onwetendheid weken mee rondgelopen.

Het uiteindelijk advies van de dokter:

Als het niet ontstoken (meer) is, bij de apotheek vettige gaasjes halen, afdekgaas en tape. Ook calendulazalf.

Een flinke klodder calendulazalf op het vette gaasje doen en op de wond leggen. Daarna het andere gaasje erop, verband om de pols ( daar zat/zit het bij mij) en met tape lucht en vuildicht afsluiten.

Klinkt heel overdreven maar met een paar dagen duidelijk een wond die begon te genezen. Vet houden. Door de brandwond verlies je lichaam vocht en je lichaam heeft dat nodig om de wond vanuit binnen te herstellen. Vandaar ook het aftapen.

Succes!
quote:GateKeeper schreef op 14 december 2015 @ 22:23:

Volgens mij laten drogen, maar hoe raken je voeten in godesnaam verbrand als je staat te koken?! Roer je met je tenen?

Uuuuh... ja.... domme actie.

Ik ging wokken, had wokolie en wilde deze in de pan 'ronddraaien'. Dat ging dus wat te hard waarop de olie uit de pan vloog...
Ok, wel afplakken dus.

Helaas geen calendulazalf, vette gaasjes etc in huis en ik ga het ook niet redden dit morgen voor mijn werk te halen.

Zou ik er voor nu ook vaseline op kunnen doen, dan een gaasje en het dan afplakken voor zover dat gaat? (stuk tussen m'n tenen). Vaseline dan zodat het gaas niet vastplakt.

Dan haal ik morgen als het kan even speciale pleisters/gaasjes oid om het af te plakken.

thanks voor de reacties!!
Ik vind het helemaal niet gek om daar de hap voor te bellen. Je hoeft er niet naartoe, maar gewoon even beschrijven hoe het er uitziet en vragen of je het beter af kunt dekken of juist niet, lijkt me nou typisch een vraag die de assistenten daar prima telefonisch kunnen (en willen) beantwoorden.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik heb onlangs een brandbaar gehad. Het advies van de huisarts: vettig gaasje ( anders plakt het aan de wond vast) en die afdekken met bijvoorbeeld een verband. Iedere dag verschonen. Na een kleine week de wond regelmatig laten drogen aan de lucht. Zodra het gaat ontsteken moest ik bellen.
Op mijn brandwonden moest ik juist vaseline smeren, dus is geen gek idee.
quote:Dana schreef op 14 december 2015 @ 22:48:

Ik vind het helemaal niet gek om daar de hap voor te bellen. Je hoeft er niet naartoe, maar gewoon even beschrijven hoe het er uitziet en vragen of je het beter af kunt dekken of juist niet, lijkt me nou typisch een vraag die de assistenten daar prima kunnen (en willen) beantwoorden.

Oh... Leek me niet spoedeisend, vandaar dat ik niet wil(de) bellen.

Het doet verder ook geen pijn ofzo (is geen 3e graads hoor) en de plek is al best droog.
quote:Zusenzoo schreef op 14 december 2015 @ 22:49:

Op mijn brandwonden moest ik juist vaseline smeren, dus is geen gek idee.

Kijk, dat heb ik dus wel in huis.

Vaseline, gaasje en dan afplakken gaat t dus worden
Vaseline zou ik juist mee oppassen in dit geval. De brandblaar is een open wond en vaseline is erg onsteriel. Die pot zit vol bacteriën van iedere keer dat je er met je vingers in gezeten hebt. Zalf uit een tube is minder erg doordat je daar niet met je vingers in roert.
Ik heb ook vaseline uit een tube, thanks
Ik zou er idd niks opsmeren. Als je het toch vettig wilt houden tegen het vastkleven van het verband kan je bij kruidvat vette gazen kopen. Een stukje daarvan over het open wondje en daar een droog gaasje overheen doen. Als het droog is kan je het net zo goed alleen tijdelijk beschermen met een droog gaasje.
Ja, het was wel steriele vaseline inderdaad. Maar als het wel al dicht is dan kan het geen kwaad, zeker niet uit een tube.
De randjes zijn nog wel vochtig, het middenstuk is droog. Ik laat het vannacht onbedekt en als het morgen nog vochtig is doe ik er vaseline op en dek het af.

Ik ga het niet redden om voor mijn werk nog naar de winkel/apotheek te gaan helaas!
Je kunt altijd de hap bellen natuurlijk als je het niet vertrouwd.

Toen ik er al bijna een maand mee liep en het niet wilde genezen begon het dikker te worden en nog zeerder dan het al deed. Het was vrijdagavond en ze wilden toch dat ik langskwam.

Was inderdaad ontstoken en kreeg antibioticazalf mee. Een week later zat ik vij de huisarts die concludeerde dat de ontsteking over was en toen kreeg ik het bovenstaande advies.
Misschien kan je de vaseline dan beter op het gaasje smeren dan op de wond, lijkt me pijnlijk namelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven