Accent afleren?

11-10-2008 22:33 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was hevig verontwaardigd over het interview met Sergio Herman en Ellemieke Vermolen in de Viva van deze week. ,,Toen hij zijn mond opendeed, schrok ik van zijn Zeeuwse accent. Hij werkt er nu aan en het klinkt al veel beter,'' blaat Ellemieke. Waarom zou die jongen z'n accent moeten afleren, vraag ik mij af. En hoe moet ie dan gaan praten? Vreemd, heel vreemd. Wat vinden jullie van zo'n opmerking?
't Is al met al een heel gedoe
quote:Mevrouwdekees schreef op 12 oktober 2008 @ 22:27:

Die taalfout heb ik de pest over in, ben op zoek geweest maar weet het niet zeker waar die zit, is het 'verklaard'? Ja, stam + t in dit geval.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 22:33:

[...]

Maar nogmaals: het spreken van een dialect betekent niet automatisch een gebrekkiger Nederlands.Iedereen die ik ken die als eerste taal (dus thuis exclusief) dialect heeft gesproken spreekt geen foutloos Nederlands. Daar baseer ik me op, bovendien heb ik dat nooit tegengesproken .
Niemand spreekt foutloos Nederlands. Maar qua taalvaardigheid geloof ik niet dat Limburgers achterlopen op de rest van Nederland. Zeker onze generatie niet.
daffodil wijzigde dit bericht op 12-10-2008 22:43
Reden: Even veranderd voordat dadelijk beweerd wordt dat mijn Nederlands toch ook niet geweldig is.
% gewijzigd
Mevrouwdekees, heb je het nu over een accent of over dialect?

Ik kom niet uit de Randstad, maar vind mensen die alleen maar dialect spreken ook niet erg intelligent overkomen. Een accent stoort mij daarentegen niet vaak. Zoals ik al schreef, het ligt er voor mij vooral aan wát er gezegd wordt. Maar, ieder zijn ding. Kan me voorstellen dat Mevrouwdekees gillend gek wordt van sommige accenten en dat is ieders goed recht lijkt me.
quote:Ann Liv schreef op 12 oktober 2008 @ 22:42:

Ik kom niet uit de Randstad, maar vind mensen die alleen maar dialect spreken ook niet erg intelligent overkomen. Een accent stoort mij daarentegen niet vaak.Wij leren op school ook gewoon Nederlands hoor. Mensen die alleen maar dialect spreken zullen er (ik heb geen cijfers, maar dit verwacht ik) dus ook niet (meer) zijn.
In mijn leeftijdscategorie ben ik er ook niet veel tegen gekomen, maar ik ken behoorlijk veel mensen die alleen maar dialect of met een zwaar accent spreken.
Ik heb het over dialect. Iemand met een accent van heb ik jou daar kan nog steeds correct Nederlands spreken, daarbij vind ik de eerder genoemde 'is ondertiteling nodig op tv' een aardige maatstaf hoeveel accent nog acceptabel is.
Om trouwens nog een knuppel in het hoenderhok te gooien: ik zie een correlatie tussen mensen die alleen maar/ overwegend dialect spreken en een gebrek aan intellect/ educatie. Met name voor de jongere generatie lijkt dit op te gaan.
quote:Mevrouwdekees schreef op 12 oktober 2008 @ 22:38:

[...]

Iedereen die ik ken die als eerste taal (dus thuis exclusief) dialect heeft gesproken spreekt geen foutloos Nederlands. Daar baseer ik me op, bovendien heb ik dat nooit tegengesproken .

En wat mag foutloos Nederlands dan wel zijn? Wat moet ik mij bij "foutloos" Nederlands in jouw ogen voorstellen.

Ik heb van kleins af aan dialect gepraat, mijn ouders, familie en de meeste vrienden praatten ook dialect. Op school natuurlijk uitsluitend Nederlands en hé, ik spreek vrij neutraal Nederlands. Dus mag best zijn dat iedereen die jij kent die dialect praat geen "foutloos" Nederlands spreekt, maar mijn ervaring is het niet.
Ja precies, als ondertiteling nodig is, is het nogal heftig.
quote:niekie1 schreef op 12 oktober 2008 @ 22:54:

[...]

En wat mag foutloos Nederlands dan wel zijn? Wat moet ik mij bij "foutloos" Nederlands in jouw ogen voorstellen.

Ik heb van kleins af aan dialect gepraat, mijn ouders, familie en de meeste vrienden praatten ook dialect. Op school natuurlijk uitsluitend Nederlands en hé, ik spreek vrij neutraal Nederlands. Dus mag best zijn dat iedereen die jij kent die dialect praat geen "foutloos" Nederlands spreekt, maar mijn ervaring is het niet.Ik hoorde hen regelmatig zinsconstructies vormen die in het dialect correct zijn maar in het Nederlands niet. Je hoort als het ware dat mensen in hun hoofd vertalen. Overigens hoorde ik het minder naarmate je mensen langer kent, je went er aan.
quote:niekie1 schreef op 12 oktober 2008 @ 22:54:

Ik heb van kleins af aan dialect gepraat, mijn ouders, familie en de meeste vrienden praatten ook dialect. Op school natuurlijk uitsluitend Nederlands en hé, ik spreek vrij neutraal Nederlands. Dus mag best zijn dat iedereen die jij kent die dialect praat geen "foutloos" Nederlands spreekt, maar mijn ervaring is het niet.Die van mij ook niet.
quote:Mevrouwdekees schreef op 12 oktober 2008 @ 22:54:

Om trouwens nog een knuppel in het hoenderhok te gooien: ik zie een correlatie tussen mensen die alleen maar/ overwegend dialect spreken en een gebrek aan intellect/ educatie. Met name voor de jongere generatie lijkt dit op te gaan.De voertaal op elke school in Limburg is Nederlands, in ieder geval tijdens de lessen. Je bent tot je 18e leerplichtig, dus iedereen (tot 18 jaar) spreekt minimaal een beduidend gedeelte van de tijd Nederlands.
quote:Ann Liv schreef op 12 oktober 2008 @ 22:57:

Ja precies, als ondertiteling nodig is, is het nogal heftig.

Al kunnen ze bij sommige tvzenders daar echt in overdrijven, het wordt bijna standaard ondertiteld als het in Limburg is terwijl het toch écht wel te verstaan is.

En weer zijn/moeten de Limbo's zich verdedigen dat ze absoluut niet dom zijn. Typisch
Ik dacht eerder dat mijn talenknobbel ervoor zorgde dat ik alle ondertitelde mensen gewoon kon verstaan, hè, blijkt gewoon dat ze steeds vaker ondertitelen...

Ik denk dat het kunnen spreken van een dialect een verrijking kan zijn, mits je kan schakelen naar gelang de situatie. Maar ik ken echt mensen die dit niet kunnen en als ik met hen in gesprek ben moet ik oppassen dat ik niet al te ingewikkelde woorden gebruik. Dit zijn voornamelijk mensen van een andere generatie, maar we hebben het toch niet alleen over jeugd?
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 23:11:

[...]

De voertaal op elke school in Limburg is Nederlands, in ieder geval tijdens de lessen. Je bent tot je 18e leerplichtig, dus iedereen (tot 18 jaar) spreekt minimaal een beduidend gedeelte van de tijd Nederlands.In andere delen van het land ook. Toch zie ik bijvoorbeeld bij personeel van de sociale werkvoorziening of (z)mlk-leerlingen dat er nauwelijks Nederlands gesproken wordt.
quote:[message=2102298,noline]Ann Liv schreef op 12 Ik denk dat het kunnen spreken van een dialect een verrijking kan zijn, mits je kan schakelen naar gelang de situatie. Maar ik ken echt mensen die dit niet kunnen en als ik met hen in gesprek ben moet ik oppassen dat ik niet al te ingewikkelde woorden gebruik. Dit zijn voornamelijk mensen van een andere generatie, maar we hebben het toch niet alleen over jeugd?Nou ja, ik denk dat je in zo'n geval moet oppassen de onkunde Nederlands te spreken als dom op te vatten. Mijn oma, bijvoorbeeld, had grote moeite Nederlands te spreken. Maar goed, wat wil je ook als je na de dorpsbasisschool (waar amper Nederlands gesproken werd) meteen moest gaan werken. Heeft niets met intelligentie te maken, eerder met de financiële situatie.
quote:Schravelvot schreef op 12 oktober 2008 @ 23:14:

Al kunnen ze bij sommige tvzenders daar echt in overdrijven, het wordt bijna standaard ondertiteld als het in Limburg is terwijl het toch écht wel te verstaan is.

En weer zijn/moeten de Limbo's zich verdedigen dat ze absoluut niet dom zijn. Typisch Ja, wordt "Spoed" op de Nederlandse tv niet ondertiteld? Of vinden jullie dit ook niet te verstaan?
Ik ken het programma niet
quote:Mevrouwdekees schreef op 12 oktober 2008 @ 23:29:

[...]

In andere delen van het land ook. Toch zie ik bijvoorbeeld bij personeel van de sociale werkvoorziening of (z)mlk-leerlingen dat er nauwelijks Nederlands gesproken wordt.

En dat is echt niet alleen bij deze instellingen. Maar door deze te noemen duw je het dialect weer in een bepaalde hoek.

Zelf praat ik nooit nederlands in mijn omgeving en waarom zou ik? Als iedereen dialect spreekt en dat hier de 'voertaal' is.. Als ik door een Hollander de weg word gevraagd zal ik ook netjes in het nederlands antwoorden. (als dit een duitser betreft is het een ander verhaal )
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 23:34:

[...]

Nou ja, ik denk dat je in zo'n geval moet oppassen de onkunde Nederlands te spreken als dom op te vatten. Mijn oma, bijvoorbeeld, had grote moeite Nederlands te spreken. Maar goed, wat wil je ook als je na de dorpsbasisschool (waar amper Nederlands gesproken werd) meteen moest gaan werken. Heeft niets met intelligentie te maken, eerder met de financiële situatie.Ik vind mensen die alleen dialect spreken niet per definitie onintelligent en zal al helemaal niet zeggen dat ik ze dom vind. Ik denk wel dat mensen met een hogere intelligentie veel sneller Nederlands oppikken, al is het op de lagere school, in de kerk of later via bijvoorbeeld tv en radio.
Ik bedoel dat ze het ook niet goed kunnen. Ik noem deze voorbeelden omdat ik er van uit ga dat we het eens zijn dat in deze hoek inderdaad sprake is van lage opleiding/ intelligentie.
quote:Schravelvot schreef op 12 oktober 2008 @ 23:38:

Ik ken het programma niet Beter ook maar van niet. Het is een soort van Belgische namaakvariant op ER, met zo slecht acteerwerk dat het grappig is.
quote:Daffodil schreef op 12 oktober 2008 @ 22:42:

Niemand spreekt foutloos Nederlands. Maar qua taalvaardigheid geloof ik niet dat Limburgers achterlopen op de rest van Nederland. Zeker onze generatie niet.

Dank je wel. In mijn familie en vriendenkring zijn er ook mensen die Nederlands spreken en daar spreek ik ook Nederlands tegen. Waaraan ik me wel aan irriteer is als je een winkel oid opbeld en ze beginnen in het dialect. Echt het gebeurt hier in Limburg.

Soms als ik mezelf in terug hoor dan denk ik die zachte G is echt erg en dat terwijl ik in het Noorden van Limburg woon.
quote:steph schreef op 12 oktober 2008 @ 23:50:

Waaraan ik me wel aan irriteer is als je een winkel oid opbeld en ze beginnen in het dialect. Echt het gebeurt hier in Limburg. Dat verbaast me niet en daar zou ik me ook niet aan ergeren. Wel als ze bij het dialect blijven terwijl jij Nederlands terugspreekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven