week weg met schoonfamilie leuk?

19-10-2008 16:09 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar gaan mijn partner en ik met zijn familie een week of lang weekend weg. Iets wat ik verschrikkelijk vind. Een week lang met mijn schoonfamilie in een centerparcshuisje zitten op elkaar lip!

Ik wil dat niet meer. Ik vind het zonde om hiervoor mijn vrije dagen op te nemen of er uberhaupt geld aan te besteden.

Nu hebben we laatst met de familie afgesproken om niet langer meer te gaan dan een weekend of lang weekend. Omdat het voor ieder toch wel lastig was om vrij te krijgen.

Groot is mijn verbazing dan ook dat mijn schoonouders gewoon voor volgend jaar een week weg heeft gepland ter ere van een 65e verjaardag! Zij betalen de overnachtingen, alle is ook voor de kleinkinderen geregeld, dus het enige wat je hoeft te doen is vrij nemen! Ik voel me gewoon voor blok gezet.

Iedereen heeft enthousiast gereageerd. Wat leuk dat pa en ma dat geregeld hebben!

Ik vind het dus helemaal niet leuk. Mijn partner gaat liever ook niet een hele week met zijn eigen familie op vakantie, maar omde lieve vrde te bewaren zal hij toch gaan. Hij wil dat ik ook gewoon zal gaan. HIj wil ook geen partij kiezen voor zijn ouders nog voor mij.

Stel ik mij nou aan? Zijn er meer mensen die jaarlijks een week met hun (schoon)familie op vakantie gaan? Is het eigenlijk gewoon wel leuk en ben ik ondankbaar?

Eigenlijk wil ik weigeren om deze week mee te gaan. Maar ik ben bang dat ik dan een heel familiedrama op de hals haal.

Wat zijn jullie ervaringen / tips?
Ai, moeilijk. Is het een grote familie? Waarschijnlijk heben ze de grootste lol met elkaar. Ik begrijp heel goed dat je er geen zin in hebt, maar als je je partner hiermee een groot plezier doet (ook al zegt hij zogenaamd van niet), en het vergt niet de hemel en aarde van je, dan zou ik op m'n lippen bijten en meedoen.

Ik maak het andersom mee, mijn ouders wonen in het buitenland dus de helft van onze vakantiedagen gaan hieraan op. Mijn vriendin zit dan ook opgescheept met schoonfamilie. Gelukkig zijn we dan wel redelijk vrij om te doen en laten wat we willen en het helpt ook dat het daar erg tropisch is met strand en zon. Ter compensatie heeft mijn vriendin het laatste woord in wat we doen met de rest van onze vakantiedagen.

Dus ja, zoals ik zei, als je hem (hun) hiermee een heel groot plezier doet, dan zou je je erovereen kunnen zetten. Geld is al door hun betaald en jij bepaalt bijvoorbeeld wat je met de drie resterende vakantieweken doet. Soms hoort het er gewoon een beetje bij, de schoonfamilie. Maar als je het echt niet wilt, dan moet je het laten natuurlijk.

Off topic: Zusenzo, heb net heel mannelijk een kast uit elkaar gehaald en opgeruimd, dus ze is weer helemaal blij
Tja.. ik kan me voorstellen dat het leuk kan zijn als

1) jullie gewoon een eigen huisje hebben!

2) je schoonouders af en toe willen oppassen zodat jullie een keer lekker uit eten kunnen of zo.

3) je ook in ieder geval deels je eigen programma kunt invullen. En dus niet de dag volplempen met verplichte boswandelingen, ganzebordspelletjes en tochtjes naar de subtropische zwemhel.

Ik vind het wel raar dat als af is gesproken een lang weekend of midweek er toch weer een hele week uit de bus komt rollen.
quote:inkipinkie schreef op 19 oktober 2008 @ 16:53:

Tsja schoondochter heb ik dan het gevoel een beetje de spelbreker te zijn.Je doet het als schoondochter toch gauw fout... dus adem in, adem uit en kaart het probleem aan. Jij bent jij en jij hebt aangegeven niet meer een hele week weg te willen met schoonfamilie. Beter nu een paar uurtjes een vervelend gevoel als spelbreker dan straks verplicht een week tegen je zin in gezellig lopen doen in een huisje... TOCH?
Offtopic voor jc.
Tja, als ze elke keer een gelegenheid bedenken, dan denk ik dat het tijd is om nu je poot stijf te houden.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
quote:Laura80 schreef op 19 oktober 2008 @ 16:54:

subtropische zwemhel Jow Laura, die houden we erin! Als iets een hel is, is het dat wel!

Ik vind het wel raar dat als af is gesproken een lang weekend of midweek er toch weer een hele week uit de bus komt rollen.Tja, zoals ik al zei: een midweek is goedkoper dan een lang weekend, juist omdat mensen dan speciaal vrij moeten nemen...
Ik zou me ook voor het blok gezet voelen. Maar als jij niet wilt, kun je toch zeggen: Sorry ik kan "helaas" geen vrij krijgen.

Ik heb het 1 keer gedaan...NOOIT MEER! (Nou ja...of dat met toekomstige schoonouders ook zo zal zijn, moet nog uitwijzen.)

Maar wat een hel was dat zeg. Kan er nu nog steeds zo boos erom worden. Mijn schoonvader uitte zich nml ff tegen mij. Moet je je voorstellen, kende m nog niet zo lang, was een rustig, stil meisje en dan krijg je inene een stortvloed van woorden van je schoonvader waarom je niet bent zoals alle anderen. En of je alsjeblieft wat meer wilt gaan praten.

Ik ben in tranen naar de badkamer gevlucht, vanaf toen wilde ik alleen maar WEG.

Mijn a.s schoonouders moeten mij nemen zoals ik ben, en anders hoef ik ze maar 4 keer per jaar te zien. (Verplichte verjaardagen.) Daar ben ik sinds mijn ex-schoonouders heel stellig in.
quote:inkipinkie schreef op 19 oktober 2008 @ 16:33:

Ik heb ook het gevoel dat ik nu ook mijn poot stijf moet houden. We hadden immers afgesproken om voortaan maar een (lang) weekend te gaan. Dan zou ik nu mijn poot heel erg stijf gaan houden. Die afspraak stond, de schoonouders wijken bewust af van de afspraak. Als je nu meegaat, heb je volgend jaar weer exacrt het zelfde probleem.
Ik krijg al plaatsvervangede moordneigingen bij de gedachte verplicht mee te moeten met mijn schoonouders. 1 keer gedaan hier met hun 40 jarig huwelijks"feest". Nou NOOIT meer!! Er wordt niks overlegd, óf je wel vrij kunt krijgen, wat eventueel handig is mbt werk, je hebt geen inspraak in waar je naar toe gaat, wat je eet, wanneer je eet, hoe laat je naar bed gaat, hoe laat je eruit komt enz enz. NOOIT NOOIT meer. En je bent beleefd want het is hun feest en dat wil je niet bederven maar alles wat ze bedacht hebben druist zo ontzettend tegen jezelf in: eurokotsdisney met oud en nieuw. Dat wij dus zelf als de pest mijden. Ze kennen ons zo slecht dat ze dat niet eens weten. Drama.

We hebben toen echt een overdosis schoonouders gehad want na het lange weekend eurokotsdisney wilden ze graag nog blijven logeren, want feestdagen 40 jaar getrouwd= speciaal. Dus wij beleefd: Tuurlijk gezellig. Na een eeuwigheid met schoonouders opgescheept te hebben gezeten waren we ZO blij dat ze weer weggingen, Oh ik heb gewoon een dansje gemaakt van geluk.
Ik zou mijn poot stijf houden. Je schrijft dat je schoonouders elk jaar wel een reden verzinnen. Wat verzinnen ze volgend jaar dan. Jij hebt aangegeven niet meer een midweek te willen, ik zou dit als reden geven. Ook zou ik dit met je man bespreken, en duidelijk samen een lijn trekken.

Ik wil mijn eigen vakantie dagen invullen en daar gebruik ik deze niet voor. Overigens is een weekend weg met schoonouders voor mij al te veel. Ik heb het geprobeerd en het was eens en nooit weer.
Je weet het he, familie en vis blijven drie dagen fris.

Ik vind het nog dapper dat je in eerste instantie een weekend wel zou accepteren, ik ren na een paar uur al gillend naar huis.

Gister belde mijn schoonmoeder alweer over kerst. Of we even wilden beslissen. Ik zou overleggen of het niet anders kan, nadat je hebt aangegeven dat je op deze manier voor het blok zetten geen manier van doen vindt.
quote:JC_79_ schreef op 19 oktober 2008 @ 16:29:

Een hele week? Ik moet er niet aan denken, maar zit helaas in een soortgelijke situatie. Mijn schoonouders vinden het namelijk leuk om iedere zomer de kinderen achterna te rijden en bij hen op de camping te gaan staan.

Ooooooooooh sorry, het is te erg maar ik lig onder de tafel van het lachen
quote:kaetje schreef op 19 oktober 2008 @ 16:42:

Je wilt wel een lang weekend maar niet een midweek. Weet je wel dat het maar 1 dag scheelt? Stel anders aan je vriend voor dat jullie maandagavond pas arriveren en vrijdagochtend na het ontbijt weer vertrekken. Ik vind deze gelegenheid zelf wel bijzonder en zou er geen ruzie over willen hebben. Niet met mn man en niet met mn familie.En daar rekenen ze ook op. Het is je reinste manipulatie en ik zou er niet aan mee doen.
quote:whopper schreef op 19 oktober 2008 @ 17:53:

[...]

En daar rekenen ze ook op. Het is je reinste manipulatie en ik zou er niet aan mee doen.

Eens met Wopper.

Geen ruzie over de situatie willen??? Je laat je (schoon)familie toch niet bepalen hoe jij je vrije dagen indeelt??? Hallo, het zijn wel 5 dagen die er opgenomen moeten worden (als je 40 uur p/w werkt). Geloof me, het is mij best een woordenwisseling waard om duidelijk te maken dat ik dat niet pik. Weekendje (vrijdagavond-zondagavond) prima, maar van mijn vrije dagen blijft iedereen af.
Het zou mij niet eens een woordenwisseling waard zijn. Ik zou het er niet eens over hebben. Ik vind het echt zo absurd dat ik het hele gedoe compleet zou negeren.
Nou Wopper, ik vrees dat je toch een woordewisseling krijgt als je meedeelt dat je niet meegaat op het "gezellige" weekje .

Verder heb je net zo'n leuke schoonvader als ik!
Fijn he?
Ik realiseer me ineens dat ik niet anoniem ben op t forum dus ik ga even eea nuanceren
Inkipinkie,

Ik ben weleens met de familie van mijn vriend meegeweest en hij met mijn familie. Maar wij kunnen godzijgedankt goed met elkaars families overweg. En het 'moet' niet. Dus als we het doen, is het leuk.

Daar zit jouw probleem, je doet het niet voor jezelf en dan 'kost' '(tijd, geld, maar vooral energie) zon week je veel. Ik zou vooral nog eens heel goed met je vriend overleggen welke weg te bewandelen. Maar wat je niet moet doen is klakkeloos hier in mee gaan, want je voelt zelf al aan dat er dan steeds weer iets anders georganiseerd gaat worden waar jij geen stem in hebt.
Je kunt er ook donder op zeggen dat je, als je een week lang je op zit te vreten omdat je daar eigenlijk niet wilt zijn, je een keer enorm uit je slof schiet en dat lijkt me de relatie met je schoonouders, maar vooral die met je man, niet ten goede komen.
Mijn posting was nog voordat TO had verteld dat ze ieder jaar wel een reden verzinnen. Als het iets eenmaligs is zou ik er inderdaad geen ruzie over willen. Maar als het elk jaar iets anders is dan weet ik het niet....

Ik heb trouwens makkelijk praten want ik werk in het onderwijs. Geen enkele mogelijkheid dus om zomaar doordeweeks vrij te nemen. Switchen van baan is misschien nog een goeie tip....
Heel offtopic, maar: Surface, heel goed motto!
Peas on earth!
Nou Kaetje, ik zou bij geen enkele gelegenheid toegeven aan zo'n beslissing. Ik vind het echt absurd dat mensen denken te kunnen beslissen over jouw vrijetijdsbesteding. Dus ook als het eenmalig is dan zou ik vriendelijk bedanken.
Dankje pode
Ik vind 't vooral absurd dat het zomaar zonder overleg gedaan wordt. Als je (schoon)ouders met de familie overleggen om te vragen of zij zoiets leuk vinden, dan heeft de familie ook kans om te zeggen dat ze liever 'n weekendje gaan ivm de vakantiedagen die ze liever aan hun eigen vakanties besteden. Vind de schoonouders in dit verhaal wel heel erg hun zin doordrammen. Zou dus ook mijn poot stijf houden en niet meegaan. Man kan zelf beslissen of ie al dan niet gaat, maar ik zou thuis blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven