Dominante schoonmoeder

02-02-2016 14:41 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Ik heb ook zulke schoonouders, mijn man en ik zijn al een heel stuk langer bij elkaar. Hij is meer dan 2x zo oud als jouw vriend, maar denk maar niet dat zijn ouders hem losgelaten hebben hoor. Overal mee bemoeien, tot gekwordens aan toe, en uiteraard deugde er niets. Onze vakantiebestemming was "een apeland", onze hobby (wandelen) "krenterig", ons eten "buitenissig" en als we op vakantie waren, nodigden ze zichzelf uit in ons huis, doorzochten de kasten, gaven de slaapkamer nieuwe decoratie en deelden de badkamer anders in. Ik werd knéttergek van ze. Zichzelf uitnodigen als we vrienden hadden en dan heel onbeschoft tegen hen doen, privédingen van ons aan de buren/de kassamedewerkster vertellen, als mijn man ziek thuis was van zijn werk waren ze woest omdat hij niet langskwam "want hij was toch thuis", als ze bij ons binnenvielen terwijl we een film aan het kijken waren werd er naar een ander kanaal gezapt ("want die serie is veel leuker") kortom ik kon ze binnen no time wel schieten. En zij mij ook, want ik stelde paal en perk aan hun gedrag. Man zat in een spagaat, werd zelf ook gek van hun verstikkende gedrag maar als hij er voorzichtig wat van probeerde te zeggen waren ze óf boos óf zielig-want-oud-en-bijna-dood-en-dan-zou-ie-spijt-krijgen. Op een dag deden ze iets wat echt veel en veel te ver ging (ik zeg niet wat precies, maar in de orde van mijn dokter achter mijn rug bellen en doen alsof ze mij was om te weten te komen welke medicijnen ik gebruik en waarvoor) en toen is man ontploft. Sinds die tijd hebben we ze niet meer gezien en ik moet zeggen, heerlijk rustig! Zeeën van tijd, weer een privéleven en ook geen ruzie meer over het gedrag van zijn ouders. Bal ligt in dezen echt bij je vriend. Zolang hij het zich laat aanleunen, gaan ze ermee door.
quote:Globox schreef op 02 februari 2016 @ 15:16:

Ange, je vriend had gelijk. En jij reageerde kinderachtig.

Als jij straks bij je schoonmoeder op de thee zit, heeft ze een nieuwe jas voor je gekocht en sommeert ze je om je huidige winterjas aan het Leger de Heils te geven. Of aan de kledinginzameling voor Moldavië. Of aan de voddenboer.

Lief hè, van je schoonmamma, dat ze zo goed voor je zorgt.
quote:-Ange- schreef op 02 februari 2016 @ 15:20:

[...]

Als jij straks bij je schoonmoeder op de thee zit, heeft ze een nieuwe jas voor je gekocht en sommeert ze je om je huidige winterjas aan het Leger de Heils te geven. Of aan de kledinginzameling voor Moldavië. Of aan de voddenboer.

Lief hè, van je schoonmamma, dat ze zo goed voor je zorgt.

Goed idee als mijn jas een vodje is

En als dat niet zo is bedank ik voor de jas. Heb ik er twee -:d

Er zijn verschillende manieren om ergens mee om te gaan. Jouw man ziet iets als positief, jij voelt je overdreven beledigd. Hij blij, jij ruzie. Tja...
Een dan te bedenken dat het hier gaat om een 22 jarige jongen.

Laat em lekker genieten van zijn vrijheid en hoe hij daarmee om wil gaan. Als hij dominante ouders heeft vervang dat aub niet met dominantie.. hoewel, dat moet hij ook zelf weten.
TO, wat heb jij gedaan om de relatie met jouw schoonmoeder te herstellen?

Na het schrijven van 'dat mens' en 'de navelstreng' in je OP vind ik jou ook niet heel sympathiek overkomen. Verder eens met Globox.
Hakuna Matata
Even over grenzen, daar hoeft niemand voor zichzelf overheen te gaan. Als je vriend niet in jou mal kan gieten, laat dan los. Dan passen jullie gewoon niet bij elkaar.
quote:Ttass28 schreef op 02 februari 2016 @ 15:10:

Schoonmoeders zijn heksen. Alhoewel mijn vriend duidelijk is naar zijn moeder.Ik heb anders een hele lieve. En volgens mij kan mijn man ook prima met de zijne opschieten...
Globox, zo is het. Wees gezegend in jouw positie.

Ik heb ook ooit zulke schoonouders gehad. Bij elke zucht en scheet zaten ze bij vriend op de bank. Ze hadden een sleutel van zijn huis. Zij kwam gewoon binnen om zijn was te halen, of ik er nu was en/of woonde of niet. En terwijl er een wasmachine stond. En ik kreeg te horen dat ik mijn mascara beter diende te verwijderen omdat de handdoeken niet meer schoon te krijgen waren! Dus niet op een vragende manier, maar als sommatie.

Schoonouders hebben samen met vriend ONZE eerste auto uitgezocht, want 'ik betaalde er toch niets aan mee wel?'. En ik was toch nog even met mijn eigen sport bezig dus ik was er nog niet. Was wel zo makkelijk om hen dan even met vriend te laten kijken.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben uiteindelijk weggegaan bij deze familie en ik ben nu zielsgelukkig met mijn schoonmoeder. Die koopt alle winkels leeg voor haar kleinzoon maar.... als ik het niet mooi vind, gaat het zonder morren weer terug naar de winkel en ze vraagt áltijd naar het ruilbeleid. Zo kan het ook.
quote:Even een voorbeeld: Als ik tegen haar zeg dat we voor mijn vriend binnenkort nette schoenen gaan halen in de stad omdat hij die nodig heeft (en die informatie deel ik alleen om de conversatie op gang te houden) koopt zij achter mijn en zijn rug, twee paar nette schoenen die hij dan moet gaan dragen.

Ja, ze is wat overactief, denkt niet goed na hoe dat overkomt.

Ik zou haar dit soort dingen voortaan niet meer vertellen. Maar jullie kunnen de schoenen ook gewoon vriendelijk in ontvangst nemen en ze daarna diep in een kast leggen. Dan doet ze dat op den duur ook niet meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Globox schreef op 02 february 2016 @ 15:06:

TO, ik gun je een zoon en een schoondochter als jij later.Klinkt alsof je ervaringsdeskundige bent of BEN jij stiekem mijn schoonmoeder?
Houd er maar vast rekening mee dat als jullie gaan verhuizen en hij zich weet los te weken, jij altijd de schuld zult blijven krijgen van al zijn beslissingen die zij niet meteen begrijpt of waar zij het niet mee eens zal zijn. Want zoiets doet haar kind niet...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
jeetje,

ik zou er alleen maar blij van worden als mijn schoonmoeder twee paar schoenen zou kopen voor haar zoon.

De mijne is zo gierig, altijd maar janken dat ze geen cent heeft, dat ze bijkans wil dat wij haar onderhouden.

Heb je geen voorbeeld wat echt erg is? Want van je voorbeeld met de schoenen denk ik 'mens, is dat echt echt het probleem, wat een luxe-probleem".

En normaliter geven mensen echt het ergste geval als voorbeeld. Dussss als dit alles is? Ruilen van schoonmoeder?
Je vriend is volwassen, maar nog wel jong (22) en de eerste die het ouderlijk nest verlaat. Ik kan me voorstellen dat moeder en hij nog even moeten wennen aan de nieuwe situatie.

Ik zou op mijn tanden bijten en schoonmoeder maar een beetje laten kletsen en zelf mijn eigen plan trekken. 'Goh nieuwe schoenen, kijk toch eens aan' en alsnog samen andere nette schoenen kopen.

'Zozo' 'het is me wat' 'dat zijn van die dingen'. En dan is het tweewekelijkse zondagmiddagbezoekje weer voorbij.
quote:spinnetje_ schreef op 02 februari 2016 @ 15:30:

TO, wat heb jij gedaan om de relatie met jouw schoonmoeder te herstellen?

Na het schrijven van 'dat mens' en 'de navelstreng' in je OP vind ik jou ook niet heel sympathiek overkomen. Verder eens met Globox.

Ja inmiddels ben ik zoals ik ook in mijn openingspost al zei: behoorlijk klaar mee. Ik vind niet dat zijn ouders respect hebben voor het feit dat wij ons Eigen leven hebben en Eigen keuzes kunnen maken. Het lijkt alsof ze een beeld in hun hoofd hebben hoe mijn band met hen moet zijn, en hoe de familie zich nu moet gedragen nu er een 'externe' is bijgekomen. Want zo voel ik me echt als ik bij hen op bezoek ben: 'de externe'. Ze laten me het op alle manieren voelen dat ik geen onderdeel van de familie ben.

Voorheen heb ik mede om escalatie te voorkomen en voor mijn vriend wel geprobeerd een band met ze op te bouwen. Ik contacteerde ze af en toe, kwam op verjaardag of gewoon eens langs in het weekend. Toen mijn vriend in het buitenland was heb ik nauw contact gehouden met zijn moeder en ben ik eens komen eten. Het is niet dat er niets uit mij komt. Maar ik stel inderdaad ook niet voor om te gaan shoppen met schoonmoeders, simpelweg omdat ik daar geen behoefte aan heb en dat weet ze. Ik ben ook niet de persoon die gaat winkelen met schoonmoeders.
quote:DG2015 schreef op 02 februari 2016 @ 15:57:

Houd er maar vast rekening mee dat als jullie gaan verhuizen en hij zich weet los te weken, jij altijd de schuld zult blijven krijgen van al zijn beslissingen die zij niet meteen begrijpt of waar zij het niet mee eens zal zijn. Want zoiets doet haar kind niet...

Ja dat ben ik nu al.

Sowieso kent zij haar zoon beter, want zij kent hem immers 22 jaar en ik 'maar' 2 jaar. Dat argument gebruikt ze ook te pas en te onpas. Net alsof het aantal jaren dat je iemand kent garant staat voor hoe goed je iemand kent. In haar ogen zal ik na 20 jaar huwelijk haar zoon waarschijnlijk nog steeds niet zo goed kennens als haar. Want zij kent hem immers dan 50 jaar en ik maar 25... schoonmoeder-logica

Overigens is zoonlief inmiddels wel zo gewiekst dat hij heel goed weet wat hij zijn ouders wel moet zeggen en wat niet (en wie heeft geen privé dingen die niet bestemd zijn voor ouders?) maar zijn ouders zijn zo naief dat ze inderdaad geloven dat hun kleine jonge echt een bovenmatige brave 22 jarige is. En ik ben natuurlijk de gemene heks die hem 'verandert'.
Zelf een beetje bazig TO? Strijdend om de rol van "belangrijkste vrouw"?

Je zal het maar belangrijk vinden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:suicideblond schreef op 02 februari 2016 @ 15:59:

jeetje,

ik zou er alleen maar blij van worden als mijn schoonmoeder twee paar schoenen zou kopen voor haar zoon.

De mijne is zo gierig, altijd maar janken dat ze geen cent heeft, dat ze bijkans wil dat wij haar onderhouden.

Heb je geen voorbeeld wat echt erg is? Want van je voorbeeld met de schoenen denk ik 'mens, is dat echt echt het probleem, wat een luxe-probleem".

En normaliter geven mensen echt het ergste geval als voorbeeld. Dussss als dit alles is? Ruilen van schoonmoeder?

Het gaat niet alleen om de schoenen. Nu zijn het schoenen, over 10 jaar zijn het de 'echte erge dingen'.

En dan heb ik nog niet verteld dat ze het fijn vindt om hartjes te sturen, extreme klem te doen met mijn vriend (aka hand in hand lopen). Als ik hand in hand met mijn vriend loop, loopt zij er binnen de kortste keren hand in hand aan de andere kant naast dat ik uit schaamte maar mijn vriend zijn hand loslaat omdat dat er inmens debiel moet uitzien.

Als we op de bank zitten en vriendlief heeft een arm om mij heen komt zij er aan de andere kant naast zitten met zijn andere arm om haar heen.

Het is gewoon awkward, raar en het maakt mij echt onpasselijk.

Maar uiteraard snapt zij niet wat het probleem is en durft vriendlief er niets van te zeggen omdat ze sowieso weer boos wordt en in haar Eigen slachtofferrol kruipt. Dan gaat ze boos weglopen om 23 uur s'avonds in het donker omdat ze 'even moet wandelen' omdat ze dan gepikkeerd is en weet dat vriendlief zich dan erg kut voelt door haar 'gekwetste' gedrag.
Je schoonmoeder is zoals ze is. Je vriend is zoals hij is. En nu?
quote:Ttass28 schreef op 02 februari 2016 @ 15:10:

Schoonmoeders zijn heksen. Alhoewel mijn vriend duidelijk is naar zijn moeder.Hoeveel schoonmoeders heb jij?
quote:Globox schreef op 02 februari 2016 @ 16:19:

Je schoonmoeder is zoals ze is. Je vriend is zoals hij is. En nu?

Kijk ook al beslis ik om niet vanwege deze reden met mijn vriend verder te gaan, want heel onze toekomst staat onder het 'bewind' van wat deze vrouw in haar hoofd voor haar lieve zoontje in gedachten heeft. En dat is een toekomst met een huis op een steenworp van haar huis en 4 keer per week daar avondeten en spelletjes spelen in het weekend. Een toekomst waar ze volgens mij vurig hoopt dat ik er geen deel vanuit maak omdat ik wel een Eigen ruggengraat bezit en deze ook gebruik.

Je kunt nu vuile reacties blijven plaatsen maar fact is dat jij mij niet kent, noch mijn vriend, noch mijn schoonmoeder. Ookal ga ik weg, leeft mijn vriend het leven wat zijn moeder voor hem in gedacht heeft.

Hij is niet voor niets op zichzelf gaan wonen (voor ik hem uberhaupt kende), want zijn moeder was de redden. De onrust die zij meebracht in huis als dingen niet volgens haar 'manier' gebeurde.

Ik vind dat een hoogst ongezonde situatie om de rest van je leven door te brengen. En ja, ik kan hem niet helpen. Maar het lijkt mij ook dat als je zo wordt opgevoed, dat je ook niet beter 'weet' en je leven aan je voorbij gaat terwijl er nog veel meer in de wereld is dat wat mama voor je in gedachten heeft.

Bijvoorbeeld als ik een baan in het buitenland zou krijgen, zou dat ondenkbaar zijn voor haar. Haar lieve zoontje zo ver weg, geen familieleven meer. Terwijl ons dat heel leuk zou lijken om een paar jaar in het buitenland te wonen/werken.

Het beheerst te leven zijn leven, voor een deel mijn leven en daarmee onze hele relatie. Ik vind dat niet gezond.
quote:Flora99 schreef op 02 februari 2016 @ 16:18:

[...]

En dan heb ik nog niet verteld dat ze het fijn vindt om hartjes te sturen, extreme klem te doen met mijn vriend (aka hand in hand lopen). Als ik hand in hand met mijn vriend loop, loopt zij er binnen de kortste keren hand in hand aan de andere kant naast dat ik uit schaamte maar mijn vriend zijn hand loslaat omdat dat er inmens debiel moet uitzien.

Als we op de bank zitten en vriendlief heeft een arm om mij heen komt zij er aan de andere kant naast zitten met zijn andere arm om haar heen.

Het is gewoon awkward, raar en het maakt mij echt onpasselijk.

Maar uiteraard snapt zij niet wat het probleem is en durft vriendlief er niets van te zeggen omdat ze sowieso weer boos wordt en in haar Eigen slachtofferrol kruipt. Dan gaat ze boos weglopen om 23 uur s'avonds in het donker omdat ze 'even moet wandelen' omdat ze dan gepikkeerd is en weet dat vriendlief zich dan erg kut voelt door haar 'gekwetste' gedrag.

Onpasselijk omdat ze een arm om haar zoon heen slaat?

ok hand in hand lopen is raar maar alsnog denk ik dat je meer actie van je vriend moet verwachten en niet van haar.

Je kan haar niet veranderen maar wel hoe je er op reageert.
Zou je vriend misschien openstaan voor een psycholoog? Zodat hij met een onafhankelijke derde de knellende band met zijn ouders en loyaliteitsconflict kan bespreken?
Tja TO, het is aan jou of je er mee wilt dealen of niet. Je vriend heeft er kennelijk geen probleem mee. Dat zegt ook wat over hem natuurlijk.
Laat je vriend merken dat je het niet meer trekt... Hij zal de keus moeten maken of hij een eigen leven wilt met zijn moeder achter hem in plaats naast hem.

Wel zou ik toch proberen om te gaan naar je schoonouders. Ook voor je vriend is het dan makkelijker om te veranderen, hij voelt dat je hem vertrouwt en dat je je best wilt doen! Juist door nu te gaan ontwijken kan hij ook het gevoel hebben in de steek gelaten te worden en juist dicht naar mammie kruipen!
quote:dolfje schreef op 02 februari 2016 @ 16:32:

[...]

Onpasselijk omdat ze een arm om haar zoon heen slaat?

ok hand in hand lopen is raar maar alsnog denk ik dat je meer actie van je vriend moet verwachten en niet van haar.

Je kan haar niet veranderen maar wel hoe je er op reageert.

Op de bank wel. Vooral als ze dan ook nog tegen zijn borst aankruipt en zichtbaar geniet dat ze zo met haar volwassen zoon ligt, terwijl ik heel awkward aan de andere arm zit. Zulke dingen maken mij echt misselijk want ik vind dat niet normaal.

Ik weet dat ik het van mijn vriend moet verwachten maar buiten dat het moeilijk en lastig is komt er weinig actie vanuit heb. Volgens mij heeft hij de hoop dat alles wel losloopt na een tijdje.

Daarnaast is hij inderdaad de eerste die 'uitvliegt' en snap ik dat dat lastig is maar na 1,5 jaar verwacht ik wel dat er zicht is op een verbetering in deze 'nieuwe' rollen. Maar het lijkt alleen maar te verslechteren en alles wordt ook steeds erger. De opmerkingen, het stoken, de ruzies.

Ik heb er minder last van want ik zie ze gelukkig niet zo vaak maar vriendlief krijgt wekelijks de volle lading en wordt meerdere keren per week gesommeerd dat hij naar huis moet komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven