Geld & Recht alle pijlers

Zonder spaargeld samenwonen?

28-02-2016 08:41 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag, en ben benieuwd wat jullie zouden doen!

Ik sta op het punt te gaan samenwonen met mijn vriend met wie ik nu 2 jaar samen ben. We hebben een supermooi huurhuis op het oog dat aan al onze wensen voldoet. Juist daarom vraag ik me af of ik niet (verblind door het mooie huis) financieel domme dingen doe. We verdienen allebei 2000 euro netto in de maand. Onze nieuwe maandlasten worden 1200 euro per maand per persoon (inclusief boodschappen, zorgverzekering, alles). Wat dus betekent dat we allebei 800 euro per maand overhouden om te gaan sparen/uit te geven aan luxe. Zowel mijn vriend als ik hebben op dit moment GEEN spaargeld. Wat zouden jullie doen; samenwonen of niet?
Hebben jullie al spullen etc? Moet er veel aan gebeuren?

4000 samen is een prima bedrag toch?

Ik zou het gewoon doen, het is een huurhuis.
Optie 3: voor een minder duur huurhuis gaan.
Wonen jullie nu al op jezelf. Oftewel, heb je dus inderdaad al meubels ed?
Jullie wonen nu allebei apart? Dan neem ik aan dat je door samen te gaan wonen makkelijk geld overhoudt. Het is natuurlijk van de zotte dat jullie van zulke goedesalarissen kennelijk allebei niet kunnen sparen, heb je een beetje inzicht hoe dat komt?

Je kan wel samen gaan wonen maar wat ik absoluut níet zou doen is me daarvoor in de schulden steken. Dus geen geld lenen om het huis op te knappen, te verhuizen, of nieuwe spullen te kopen. Dat wordt dus in eerste instantie er in trekken zoals het nu is, verhuizen door zelf de zooi in een boedelbak te sjouwen en gewoon je huidige meubels mee te nemen.

En dan zou ik met zn tweeen eens gaan zitten en de administratie bekijken. Ik word er helemaal zenuwachtig van als ik geen spaargeld heb, want wat doe je dan als de wasmachine stuk gaat of je je baan verliest? Ik zou dus een plan opzetten om te gaan sparen. Misschien zelfs met verscheidene potjes voor verschillende doelen, zoals een potje voor vakantie en een potje 'buffer als er wat stuk gaat' enz.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Waarom.zou je niet samen gaan wonen? Het is een huurhuis. Geen koophuis.

Ga wel sparen, dan heb je altijd wat achter de hand.
Van 1600euro kun je aardig sparen.
Hatsjikideee...
quote:edamame schreef op 28 februari 2016 @ 08:44:

Optie 3: voor een minder duur huurhuis gaan.Kan niet. Met zulke inkomens kom je niet voor goedkoop huurhuis in aanmerking.
Moet kunnen

Alleen vraag ik me af waarom jullie niet kunnen/willen sparen, en of je die knop dan nu wel opeens om kunt zetten
Ik zou het ook doen maar wel beginnen met sparen.
Hoi, wat fijn meteen reacties!

Nog wat aanvullende info: wonen nu allebei op onszelf. Ik kan erg goed sparen alleen is mijn spaargeld door omstandigheden nu zo goed als op. Mijn vriend is niet goed in sparen, en ik vind het inderdaad de grootste prioriteit om ons spaargedrag direct aan te passen zodra we samen wonen; oftewel samen elke maand een bedrag (welk bedrag weten we nog niet precies) sparen op een gezamenlijke spaarrekening. Mijn vriend is het hiermee eens. We hebben omdat we al jaren op onszelf wonen genoeg spullen om het huis in te richten dus dat is geen probleem!

We hebben geen schulden, en zijn ook geen types die geld lenen of spullen op afbetaling kopen. Ik heb wel een studieschuld, betaal die met 100 euro per maand af.

Een goedkoper huurhuis is helaas niet zo makkelijk in de stad waar wij wonen, en de wensen die we hebben. We zijn niet alleen, we hebben samen 3 katten en ook die willen we genoeg ruimte kunnen geven (tuin/kamers, etc.).
quote:tvandattum schreef op 28 februari 2016 @ 08:49:

[...]

Kan niet. Met zulke inkomens kom je niet voor goedkoop huurhuis in aanmerking.

Goedkoop hoeft niet, maar ook ik vraag me af hoe duur het huurhuis is als de vaste lasten gezamenlijk 2400 euro per maand zijn. Dat is nogal een berg namelijk

Met vier kinderen en een koophuis boven het middensegment en niet in de goedkope tijd gekocht rentetechnish en een inkomen wat een stuk hoger ligt spenderen wij net een paar honderd euro meer. Aan alles.
Je zult het huis toch moeten inrichten en voorzien van vloerbedekking in één of andere vorm, je hebt keukengerei nodig, linnengoed (denk aan de ouderwetse uitzet) witgoed, daar ben je al snel 3 x ca ¤ 800 kwijt en dan heb je geen vaatwasser maar alleen een ijskast met vriesgedeelte, wasmachine en -droger. O, kookplaat of fornuis, magnetron, koffie-apparaat. Meubels kun je misschien voor een ramsjprijs op de kop tikken bij een kringloopwinkel maar tweedehands witgoed lijkt me griezelig.
verba volant, scripta manent.
Je hebt 'alles' al meegerekend in je vaste maandlasten, waar is dat vrije bedrag dan nog voor? Als je je huur, gwe, al je verzekeringen en belastingen en zelfs je boodschappen al betaald hebt dan is de rest voor een uitje, cadeautjes, kleding? Dat is luxe hoor met 800 EUR elk.

Hebben jullie allebei al eens eerder op jezelf gewoond of wonen jullie nu nog bij jullie ouders? Als jullie bij jullie ouders wonen, hoe kan het dat je van 2000 netto niets overhoudt om te sparen? Ga dan eens een paar maanden leven alsof je al uit huis bent en zet een rem op je uitgaven. Dan weet je of je eraan toe bent.
Over het algemeen is samenwonen goedkoper dan alleen wonen, tenzij je nu bij je ouders woont, of jullie een huurhuis nemen dat extreem veel duurder is dan waar je nu zit.

Hebben jullie nu al alle meubelen? Want die ga je natuurlijk wel van iets moeten betalen, en daarvoor zal je dus iets van spaargeld nodig hebben.

Los van samenwonen, vind ik het meer zorgelijk dat jullie beiden geen spaargeld hebben, hoe komt dat?
Ah, extra uitleg
Schrijf alle vaste lasten op, denk dat 2400 euro best veel is als vaste lasten!

Ik zou het gewoon doen, jullie redden het makkelijk joh! En gewoon beginnen met sparen. Het is nooit te laat ;)
waar ben je bang voor? Wat zou er volgens jou fout kunnen gaan?
Hoe hoog is de huur? Kan jij of je vriend er alleen blijven wonen mocht je / hij onverhoopt alleen komen te staan?
Je zegt dat je voor een gezamenlijke spaarrekening gaat gaan bij het samenwonen, ik zou toch ook een eigen spaarrekening aanhouden. Zeker omdat je zegt dat jij en je vriend andere spaargeschiedenis hebben.

Verder vind ik 1200euro/pp als vaste kosten wel heel hoog, komt dat voornamelijk door het dure huurhuis?
Wat is de reden dat jullie nu geen spaargeld hebben?

Geven jullie altijd alles wat binnenkomt meteen uit of hebben jullie iets duurs gedaan waar jullie voor gespaard hadden (grote reis ofzo)?

In het eerste geval zou ik er nog eens goed over na denken, want als jullie gewend zijn om alles meteen uit te geven en nooit te sparen is het maar de vraag of dat nu wel lukt (en geld opzij hebben staan voor een onverwachte rekening, kapotte auto, wasmachine enz. is wel belangrijk). In het tweede geval, als jullie dus gewend zijn ergens voor te sparen, vind ik het een betere basis, al is het dan alsnog niet handig om altijd precies genoeg te sparen, beter iets meer sparen dan wat je precies nodig hebt voor je geplande uitgaven.

Daarnaast is 2400 aan maandlasten voor twee personen heel veel geld, hoe kan het dat jullie nieuwe maandlasten zo hoog zullen zijn?
Ik vind 1200 pp inclusief alles niet veel. Dus ook incl zorgverzekering etc. Lijkt me realistisch bedrag.

Verder kan eea op de lopende rekening opgevangen worden, zoals bijvoorbeeld nieuwe wasmachine of autoreparatie etc. Dat t rek je echt wel van 1600 euro...

Veel plezier met samenwonen! Begin te sparen en geniet van jullie nieuwe huis!
Ik begrijp niet waarom jullie niet kopen en die obsessie met spaargeld met zo'n inkomen.

Sparen is natuurlijk leuk en goed maar ik vind per maand 2400 euro woonkosten met zijn tweeën erg fors voor een huurwoning. Als je koopt kun je met dat inkomen stap voor stap je eigen huis naar je zin gaan inrichten.

Zo ben ik ook ooit begonnen, klein bouwdepot en gaan. Je krijgt altijd wel vakantiegeld etc en daar kun je van sparen in het begin of in je EIGEN huis stoppen.

Ik zie de logica niet zo in van deze stap.
Stel 1000 huur

Boodschappen 400

Zorg 400

G/w/l 150

Internet etc 50

Verzekeringen 50

Auto 150

Gemeenten belasting 100

Zit je zo aan dus
Overigens: als jij een flinke spaarder bent en zenuwachtig wordt als je geen geld achter de hand hebt en je vriend heel makkelijk leeft, is dat wel een recept voor relatie-issues (lees de pijler relaties er maar eens op na...)

Het is belangrijk om daar goed over op één lijn te zitten voordat je gaat samenwonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven