Geld & Recht alle pijlers

Zonder spaargeld samenwonen?

28-02-2016 08:41 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag, en ben benieuwd wat jullie zouden doen!

Ik sta op het punt te gaan samenwonen met mijn vriend met wie ik nu 2 jaar samen ben. We hebben een supermooi huurhuis op het oog dat aan al onze wensen voldoet. Juist daarom vraag ik me af of ik niet (verblind door het mooie huis) financieel domme dingen doe. We verdienen allebei 2000 euro netto in de maand. Onze nieuwe maandlasten worden 1200 euro per maand per persoon (inclusief boodschappen, zorgverzekering, alles). Wat dus betekent dat we allebei 800 euro per maand overhouden om te gaan sparen/uit te geven aan luxe. Zowel mijn vriend als ik hebben op dit moment GEEN spaargeld. Wat zouden jullie doen; samenwonen of niet?
quote:tvandattum schreef op 28 februari 2016 @ 09:02:

Stel 1000 huur

Boodschappen 400

Zorg 400

G/w/l 150

Internet etc 50

Verzekeringen 50

Auto 150

Gemeenten belasting 100

Zit je zo aan dusfoutje
Je gemeentebelasting is toch geen 100pm? Ik betaal iets van 240. Per jáár!
Lief! @tvvandattum :-)

We zijn allebei gewoon volwassen en reeds 10 jaar uitwonend hoor lieve mensen! Dus spullen genoeg! Eerder te veel dan te weinig. Ik neem jullie tips van harte, en heb besloten voor te leggen aan mijn vriend dat we allebei 150 euro automatisch per maand gaan storten op een gezamenlijke spaarrekening (los van onze eigen spaarrekening). Dan kunnen we gewoon meteen goed beginnen met een pot maken voor de toekomst!
quote:starbright schreef op 28 februari 2016 @ 09:04:

Je gemeentebelasting is toch geen 100pm? Ik betaal iets van 240. Per jáár!Ik 75 per maand.
Wij hebben ook 2500 vaste lasten hoor...

huur, gwl, afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting, auto, zorgverzekering, inboedelverzekering, ongevallenverzekering, glasverzekering, WA-verzekering, boodschappen, huisdieren, ohnee wacht... Daar zit nog 300 sparen bij en 200 euro voor gezamenlijke 'leuke dingen'.

2000 dan. Maar ik bedoel, zoveel vind ik het nu ook weer niet, 2400. Onze huur is al 1000.
[quote][message=21919667,noline]nephthys schreef op 28 februari 2016 @
Daar zit dan de OZB bij lijkt me? Anders hebben jullie gouden vuilniscontainers of zo 😁
Maar TO: waarom vraag je je dit af? Je zit er blijkbaar mee, anders open je geen topic. Wat denk jij zelf dat er mis kan gaan?
TO, waarom zou je moeten sparen om samen te wonen?

Ga gewoon samenwonen. Mijn man en ik gingen samenwonen toen ik 21 was op een studentenkamertje, we hadden niks. Heb ik me geen seconde druk om gemaakt hoor. Hoeveel wou je gespaard hebben dan voor je gaat verhuizen?
quote:tvandattum schreef op 28 februari 2016 @ 09:02:

Stel 1000 huur

Boodschappen 400

Zorg 400

G/w/l 150

Internet etc 50

Verzekeringen 50

Auto 150

Gemeenten belasting 100

Zit je zo aan dusMis nog sportschool/hobby's, afschrijving auto, eventueel tweede auto, andere reiskosten, kleding. Dus ja, 2000 is zo op
Zonder oorzaak geen gevolg
Hier is de afvalstoffenheffing 400eur per jaar.
quote:starbright schreef op 28 februari 2016 @ 09:04:

Je gemeentebelasting is toch geen 100pm? Ik betaal iets van 240. Per jáár!

Ik heb net de rekening gekregen: ¤ 535,84 per jaar.

Ligt aan je gemeente, 1persoons of meerpersoons huishouden etc.

Per maand is ¤100 inderdaad wel veel, geloof niet dat er een gemeente ¤ 1.200,- aan gemeentelijke belastingen doorbelast
quote:Fruity-Pebbles schreef op 28 februari 2016 @ 09:13:

[...]

Per maand is ¤100 inderdaad wel veel, geloof niet dat er een gemeente ¤ 1.200,- aan gemeentelijke belastingen doorbelastIk heb even grove schatting gemaakt.
Ik vind 2400 ook niet zoveel hoor. Als dat echt inclusief alles is, dus ook boodschappen, kleding, persoonlijke verzorging etc.

Hier is het 2300 met een koophuis. Met een huurhuis zou het hier ook meer zijn, huren liggen hier hoog.
quote:Het-groepje schreef op 28 februari 2016 @ 09:02:

Ik begrijp niet waarom jullie niet kopen en die obsessie met spaargeld met zo'n inkomen.

Sparen is natuurlijk leuk en goed maar ik vind per maand 2400 euro woonkosten met zijn tweeën erg fors voor een huurwoning. Als je koopt kun je met dat inkomen stap voor stap je eigen huis naar je zin gaan inrichten.

Zo ben ik ook ooit begonnen, klein bouwdepot en gaan. Je krijgt altijd wel vakantiegeld etc en daar kun je van sparen in het begin of in je EIGEN huis stoppen.

Ik zie de logica niet zo in van deze stap.Ze zijn net twee jaar samen en gaan voor het eerst samenwonen. Lijkt me heel verstandig dat ze eerst gaan huren en niet gelijk een huis kopen.
quote:Het-groepje schreef op 28 februari 2016 @ 09:02:

Ik begrijp niet waarom jullie niet kopen en die obsessie met spaargeld met zo'n inkomen.

Sparen is natuurlijk leuk en goed maar ik vind per maand 2400 euro woonkosten met zijn tweeën erg fors voor een huurwoning. Als je koopt kun je met dat inkomen stap voor stap je eigen huis naar je zin gaan inrichten.

Zo ben ik ook ooit begonnen, klein bouwdepot en gaan. Je krijgt altijd wel vakantiegeld etc en daar kun je van sparen in het begin of in je EIGEN huis stoppen.

Ik zie de logica niet zo in van deze stap.

Ik weet helemaal niet of ik wel lange tijd wil blijven wonen waar ik nu woon, als mijn doucheputje verstopt is staat er morgen iemand voor de deur, als mijn dak eraf waait is het niet mijn probleem, al mijn onderhoud is gecoverd met de huur, als ik minder ga verdienen/mijn baan kwijtraak of mijn man overlijdt, dan ben ik zo van dit huis af, binnen 1 maand en kan ik elders gaan wonen en het huis is nieuwbouw met badkamer, inbouwkeuken en vloerverwarming voor een huur die lager uitkomt dan de hypotheeklasten voor deze woningen excl. het meerwerk (vloerverwarming, inbouwkeuken en badkamer dus).

Ik word zenuwachtig van het idee van kopen. De vrijheid van huren vind ik heerlijk, de risicoloosheid ervan. Ik snap die obsessie met kopen niet zo. Dat kan altijd nog.
Ik snap niet waarom kopen altijd zo wordt verheerlijkt. Huren lijkt mij helemaal niet gek in deze situatie. Ik vind 2400 euro incl boodschappen ook niet zo gek. Wel zou ik als ik TO was vriend stimuleren om voor zichzelf te sparen. Waarom een gezamenlijke spaarrekening, wat wil je daarmee doen in de toekomst?

[...]

Per maand is ¤100 inderdaad wel veel, geloof niet dat er een gemeente ¤ 1.200,- aan gemeentelijke belastingen doorbelastEcht wel in gevolg van een kooppwoning, gaat aan de hand van de WOZ. Ik betaalde op gegeven moment ook 100 euro/m maar dat was dan wel verspreid over 9 maand. En dan nog zaten niet alle gemeentelijke woonlasten erin. Oh ja dat huis had WOZ waarde van 250k.
fietsen varen vrouwelijk doen
2400 euro aan vaste lasten is wel echt heel erg veel. Vraag mij dan echt af wat jullie dan allemaal betalen daarvan zeg. Geen spaargeld hebben lijkt mij niet zo'n probleem maar de bedragen die je opnoemt vind ik wel erg veel. Als er een inkomen weg valt hebben jullie een groot probleem.
Huh? Dus jullie verdienen allebei net bovenmodaal en nu vraag je je af of dit wel een goed idee is? Nu ben ik geen ster met rekenen, maar iedereen kan toch wel bedenken dat je met 1600 over gezamenlijk deze stap makkelijk kan zetten?

Ik vind 150 sparen per maand belachelijk weinig. Je houdt pp 800 euro echt over. Spaar daar de helft van! Waarom willen jullie zoveel verbrassen?
Oh, en inderdaad: zelf gaan sparen, niet gezamenlijk.
Toen ik als 19 jarige ging samenwonen met mijn man hadden we allebei niets en veel lager inkomen. Gewoon lekker gaan samenwonen, kan prima met jullie inkomen. Ik denk zelfs dat jullie veel meer kunnen sparen als jullie beide 800 euro per maand overhouden voor luxe en sparen.

[...]

Per maand is ¤100 inderdaad wel veel, geloof niet dat er een gemeente ¤ 1.200,- aan gemeentelijke belastingen doorbelastOoh jawel hoor (en nee wij wonen niet in een dikke villa.. gewoon een rijtjeshuis)
2400 vaste lasten vind ik enorm. Wij hebben iets meer inkomen, 2 auto's en hebben een vrij royaal boodschappenbudget (en verder de gebruikelijke vaste lasten), maar zitten echt niet aan 2400 euro. Sparen reken ik hier niet bij. Ik zou allereerst gewoon opzoek gaan naar een goedkopere woning. Zo zonde.
Ik vind 2400 euro aan vaste lasten ook niet heel extreem. Dat zijn wij aan gezamenlijke vaste lasten al kwijt (zit dan wel 380 euro hyprente bij dus netto 2000). Dan hebben we nog ieder eigen vaste lasten zoals zorgverzekering, telefoon en auto's. En vriend alimentatie.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven