Algemeen vluchtelingentopic deel 6

12-02-2016 19:34 3104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Deel 3: Algemeen vluchtelingentopic deel 3

Deel 4: Algemeen vluchtelingentopic deel 4

Deel 5: Algemeen vluchtelingentopic deel 5

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 21:01:

[...]

Dat staat los van het werk van deze stichting waar het nu even over ging.

Maar wat jij nu aangeeft, is de reden dat ik vind dat het aantal asielzoekers flink ingedamd moet worden en de grenzen moeten sluiten. Niet iedereen moet zomaar even hierheen komen om dr hand op te houden. Daarvoor moet gewaakt worden, dus die opvang mag van mij best somber zijn om te ontmoedigen.. Verblijfsvergunningen moeten tijdelijk zijn, van kortere duur. Asielverzoeken sneller afgehandeld. Laat de mensen maar zelf werk verrichten, bijv schoffelen. Net als nu van toepassing is met de participatiewet.

Maar ik zie niet in waarom de stichting zich moet verdedigen omdat er onder hun ex-werknemers misschien ook wel mensen zijn die het moeilijk hebben en ze die dan maar moeten ondersteuren. Privegeld, moeten ze helemaal zelf weten. Ik ben blij met het initiatief, omdat het overheidsgeld scheelt.OK, ik begrijp jouw redenatie. Maar ik begrijp ook de redenatie van mensen die zeggen "waarom waren deze fondsen er niet toen Nederlandse mensen het zwaar hadden".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:tvandattum schreef op 29 februari 2016 @ 20:59:

[...]

En die kans is zo ongeveer nihil. Laten we realistisch zijn. Elke econoom of dat nu hier of in dtsl is voorspelt dat. Zelf heb ik met statushouders gewerkt. Mee laten draaien in de maatschappij is voor heel veel van hen niet haalbaar. Degene die het meeste kans hebben, zijn de jonge ama's. Die hier een opleiding gaan volgen. De rest? Nope. Amper tot niet. En dat is een hele realistische inschatting.

Ja, is dat zo? Jij weet nu al de selectiecriteria en welke mensen in aanmerking komen voor de 200 woningen? Knap!

Maar als niemand deze mensen hulp en begeleiding biedt, ja, dan kun je er onder op zeggen dat ze het niet zullen redden. Daarom hoop ik ook dat de 'goede' groep geholpen wordt.
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 20:55:

[...]

Nou, volgens mij kan het je wel een reet schelen. Ik zie, ruik, voel een enorme partij afgunst en jaloezie op de goedheid van deze stichting omdat deze gerund wordt door een industriele familie met veel poen die mensen in dienst heeft gehad die dat nu niet meer zijn.

Je zou ook trots kunnen zijn op die landgenoten, dat zij zoveel geld investeren in een poging Nederland toch een stukje mooier te maken. Want uiteindelijk is de bedoeling deze mensen mee te laten draaien in de maatschappij hier, in plaats van ze aan dr lot over te laten.Ik vraag me alleen af waar deze familie/stichting was in de afgelopen 10 jaar, toen steeds meer nette Nederlanders het water aan de lippen zagen stijgen, en ze dús ook de kans hadden Nederland een stukje mooier te maken...
quote:pejeka schreef op 29 februari 2016 @ 21:04:

[...]

OK, ik begrijp jouw redenatie. Maar ik begrijp ook de redenatie van mensen die zeggen "waarom waren deze fondsen er niet toen Nederlandse mensen het zwaar hadden".

Er zijn altijd al fondsen geweest die mensen ondersteunden. Je moet ze alleen wel zien te vinden.

En nu is deze wat grootschaliger dan andere, maar deze mensen vonden het kennelijk nodig om daar een berg geld in te stoppen. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. En ik vind het fijn voor de mensen die er gebruik van kunnen maken. En hoop dat het rendement oplevert.
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 21:04:

[...]

Ja, is dat zo? Jij weet nu al de selectiecriteria en welke mensen in aanmerking komen voor de 200 woningen? Knap!

Maar als niemand deze mensen hulp en begeleiding biedt, ja, dan kun je er onder op zeggen dat ze het niet zullen redden. Daarom hoop ik ook dat de 'goede' groep geholpen wordt.

Ik schrijf wat gerenommeerde mensen vinden en wat mijn ervaring is.

Enig idee hoe de overgang van Eritrea of Syrië naar de Nederlandse samenleving is? En dan nog los van de taalaspecten. Nederlanders lopen hier al steeds meer vast, omdat onze samenleving enorm complex is geworden.

Maar jij mag denken wat je wilt. Ik ga toch meer af op nationale en Internationale economen en eigen ervaring. En dat lijkt mij het meest realistische.

Lees eens interviews met oud-ministers van asielzaken. Er zal een wereld voor je opengaan.
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 21:04:

[...]

Ik weet in elk geval dat er in die contreien al zeker 200 mensen jarenlang op lijsten staan voor een woning, die maar wát blij zouden zijn met zo'n woning, maar die zijn opeens niet belangrijk.

En ik wil zeker niet zeggen dat die mensen het niet gaan redden. Maar de realiteit is dat, waar er al 650.000 goed opgeleide Nederlanders in de wacht staan voor een baan, de kans dat deze mensen die nog geen woord Nederlands spreken, vaak geen of onvoldoende opleiding hebben of een opleiding die niet aan onze standaarden voldoet, aan een baan komen, uiterst nihil is.
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 21:07:

[...]

Er zijn altijd al fondsen geweest die mensen ondersteunden. Je moet ze alleen wel zien te vinden.

En nu is deze wat grootschaliger dan andere, maar deze mensen vonden het kennelijk nodig om daar een berg geld in te stoppen. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. En ik vind het fijn voor de mensen die er gebruik van kunnen maken. En hoop dat het rendement oplevert.Ik ken weinig zzp ers die kunnen terugvallen op.een of ander fonds. Ken er wel een aantal die na een faillissement aan de goden zijn overgeleverd.
Ik ken het fonds verder niet, heb me er niet in verdiept. Maar ik kan me zo voorstellen dat de mensen en de familie achter het kapitaal wat ouder worden en in leven nog goede dingen met het familiekapitaal wilden doen. Ergens moet je starten. Misschien was deze migrantencrisis wel de reden om hierin te stappen?
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 21:07:

[...]

En nu is deze wat grootschaliger dan andere, maar deze mensen vonden het kennelijk nodig om daar een berg geld in te stoppen. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. En ik vind het fijn voor de mensen die er gebruik van kunnen maken. En hoop dat het rendement oplevert.Nou, ik hoop mét jou dat deze 200 gezinnen binnen een jaar self-supporting zullen zijn. Maar de eerlijkheid gebiedt me het ten zeerste in twijfel te trekken.
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 21:12:

Ik ken het fonds verder niet, heb me er niet in verdiept. Maar ik kan me zo voorstellen dat de mensen en de familie achter het kapitaal wat ouder worden en in leven nog goede dingen met het familiekapitaal wilden doen. Ergens moet je starten. Misschien was deze migrantencrisis wel de reden om hierin te stappen?Die familie zal ook voldoende internationale netwerken en connecties hebben. Ze hadden hun geld dan beter kunnen investeren in het creëren van kansen in de regio voor die mensen.
quote:pejeka schreef op 29 februari 2016 @ 21:10:

[...]

Ik weet in elk geval dat er in die contreien al zeker 200 mensen jarenlang op lijsten staan voor een woning, die maar wát blij zouden zijn met zo'n woning, maar die zijn opeens niet belangrijk.

En ik wil zeker niet zeggen dat die mensen het niet gaan redden. Maar de realiteit is dat, waar er al 650.000 goed opgeleide Nederlanders in de wacht staan voor een baan, de kans dat deze mensen die nog geen woord Nederlands spreken, vaak geen of onvoldoende opleiding hebben of een opleiding die niet aan onze standaarden voldoet, aan een baan komen, uiterst nihil is.

Maar die 200 mensen wonen nu toch ook wel al ergens? Of hadden toch wel een beetje kunnen sparen voor een goedkope eigen woning?

Ik zie het voor de meeste ook somber in, maar zonder hulp is dat zeker het gevalals het bij de juiste personen terecht komt die hulp, zie ik wel mogelijkheden. Maar goed, dat is aan de stichting. Als zij het in een hopeloze put willen gooien, moeten ze dat zelf weten. Je kunt nu wel stellen dat door dit initiatief er meer woningen op de sociale woningmarkt blijven voor niet-vluchtelingen. Wat mij betreft mogen ze die eerst jaren op een caravanpark neerzetten voor ze een echt huurhuis krijgen.
quote:pejeka schreef op 29 februari 2016 @ 21:12:

[...]

Nou, ik hoop mét jou dat deze 200 gezinnen binnen een jaar self-supporting zullen zijn. Maar de eerlijkheid gebiedt me het ten zeerste in twijfel te trekken.Een jaartje lijkt me wat kort, maar bij hogere opgeleiden zie ik wel mogelijkheden met bijscholing/omscholing. Lang niet iedereen is dom gelukkig.
quote:pejeka schreef op 29 februari 2016 @ 21:13:

[...]

Die familie zal ook voldoende internationale netwerken en connecties hebben. Ze hadden hun geld dan beter kunnen investeren in het creëren van kansen in de regio voor die mensen.En nu pompen ze het geld indirect in de Nederlandse economie. Is nog altijd beter dan op de bank ongebruikt in tijden van crisis.
quote:pejeka schreef op 29 februari 2016 @ 21:13:

[...]

Die familie zal ook voldoende internationale netwerken en connecties hebben. Ze hadden hun geld dan beter kunnen investeren in het creëren van kansen in de regio voor die mensen.

Ik heb echt geen.oordeel over hoe dit fonds zijn geld moet investeren. Huizen bouwen rendeert sowieso weer. En DVB investeert altijd in.kwetsbare doelgroepen. Dat is niks nieuws. En volgens mij investeren zij alleen in de regio Rotterdam.

Wel kan er een niet gewenste aanzuigende werking vanuit gaan: je moet in Nld zijn, daar krijg je zo een mooi huis. Want zo werkt het gewoon. Dit gaat razendsnel rond.
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 21:17:

[...]

Een jaartje lijkt me wat kort, maar bij hogere opgeleiden zie ik wel mogelijkheden met bijscholing/omscholing. Lang niet iedereen is dom gelukkig.

Da's dan discriminatie hé.

En een Syrische chirurg kan hier als taxichauffeur ofzo aan de slag. Zo'n diploma stelt hier niks voor.

Dan de taal. De complexe Nederlandse samenleving. En trauma's die verwerkt moeten worden.
quote:tvandattum schreef op 29 februari 2016 @ 21:21:

[...]

Da's dan discriminatie hé.

En een Syrische chirurg kan hier als taxichauffeur ofzo aan de slag. Zo'n diploma stelt hier niks voor.

Dan de taal. De complexe Nederlandse samenleving. En trauma's die verwerkt moeten worden.

Ja, maar discriminatie is aan de orde van de dag. Zie alleen al dit topic, waar schande gesproken wordt over de huizen die voor vluchtelingen zijn. Dat is ook discriminatie. Maar das zo makkelijk zeiken. Je kan alles onder de term discriminatie gooien tegenwoordig.

Maar zonder begeleiding, zullen ze de taal zeker niet machtig zijn binnen 1 jaar. Met begeleiding, acht ik dat weldegelijk mogelijk. Daarom wil die familie ook investeren in ze...
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 20:55:

[...]

Nou, volgens mij kan het je wel een reet schelen. Ik zie, ruik, voel een enorme partij afgunst en jaloezie op de goedheid van deze stichting omdat deze gerund wordt door een industriele familie met veel poen die mensen in dienst heeft gehad die dat nu niet meer zijn.

Je zou ook trots kunnen zijn op die landgenoten, dat zij zoveel geld investeren in een poging Nederland toch een stukje mooier te maken. Want uiteindelijk is de bedoeling deze mensen mee te laten draaien in de maatschappij hier, in plaats van ze aan dr lot over te laten.

Over jaloezie gesproken boomheide:

quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 20:18:

Het enige dat ik zuur vind, is dat er 200 direct voor asielzoekers beschikbaar komen, terwijl wij Nederlanders jaren op de wachtljst moeten staan voor een goedkope woning als kopen geen optie is.
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 21:26:

[...]

Ja, maar discriminatie is aan de orde van de dag. Zie alleen al dit topic, waar schande gesproken wordt over de huizen die voor vluchtelingen zijn. Dat is ook discriminatie. Maar das zo makkelijk zeiken. Je kan alles onder de term discriminatie gooien tegenwoordig.

Maar zonder begeleiding, zullen ze de taal zeker niet machtig zijn binnen 1 jaar. Met begeleiding, acht ik dat weldegelijk mogelijk. Daarom wil die familie ook investeren in ze...Nederlands is best te leren, dat zag je aan Bernard.....Iek bin blei, das Iek ein Nierlander bin
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:dianavankrimpen schreef op 29 februari 2016 @ 21:33:

[...]

Over jaloezie gesproken boomheide:

[...]

Klopt. Dat kun je onder jaloezie scharen. Maar ik ben tegelijkertijd wel weer blij voor die mensen. Wat ook weer niet zeg dat ik ze het van harte gun trouwens.

Maar ik heb al een sociale huurwoning. AL 9 jaar. Wachtlijst toen: 2.5 jaar hier. Inmiddels: 5 jaar minimaal als je geluk hebt.
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 21:41:

[...]

Maar ik ben tegelijkertijd wel weer blij voor die mensen. Wat ook weer niet zeg dat ik ze het harte gun trouwens.Jij bent niet te peilen. Zal aan mij liggen ik weet het niet.
quote:dianavankrimpen schreef op 29 februari 2016 @ 21:46:

[...]

Jij bent niet te peilen. Zal aan mij liggen ik weet het niet.Je hoeft mij ook niet te peilen. Er zijn veel interessantere meningen en mensen om te peilen.
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 21:26:

[...]

Maar zonder begeleiding, zullen ze de taal zeker niet machtig zijn binnen 1 jaar. Met begeleiding, acht ik dat weldegelijk mogelijk. Daarom wil die familie ook investeren in ze...

Tja. En dat legt dan.meteen het gebrek aan beleid in Nld bloot.

De gemiddelde statushouder krijgt max 1 jaar begeleiding. En dat is dan wat hulp van een vrijwilliger of stagiaire maatschappelijk werk met het aanvragen van toeslagen etc. De regeldingen zeg maar.

En dat is het dan. Dat is ook de reden dat ik zo negatief ben. Nld laat mensen maar binnen. En dan? Wat komt daarna? Daar is geen beleid op of geld voor.

Vrijwilligers die begeleiden haken af, omdat het loeizwaar is om te doen. Een taalmaatje vind je nog wel. Maar begeleiding? Wat het hardste nodig is? Wegbezuinigd. Alleen het minimale. En nederland is bijzonder complex. Ook als je de taal wel spreekt.

En daar wringt de schoen toch met wat VDB gaat doen. Want de regering moet hier eindelijk eens beleid op gaan maken. Sowieso in het algemeen. En zo'n stichting die erin springt, klinkt oke, maar lost werkelijk niks op. Da's niet eens een druppel op de gloeiende plaat. En dat valt VDB niet aan te rekenen. Maar wel de overheid.

Overigens brengt dit soort projecten ook onder statushouders het eea teweeg. Waarom jij wel en ik niet?
quote:Boomheide schreef op 29 februari 2016 @ 21:41:

[...]

Maar ik heb al een sociale huurwoning. AL 9 jaar. Wachtlijst toen: 2.5 jaar hier. Inmiddels: 5 jaar minimaal als je geluk hebt.Hier meer dan 10 jaar. Van de 40 vrijkomende woningen gaan er 30 naar statushouders. De gemeente heeft een inhaalslag te maken vanwege achterstand. De druk op gemeentes is heel hoog. En ik ken er die met de kont tegen de krib gaan.
quote:dianavankrimpen schreef op 29 februari 2016 @ 20:27:

[...]

De samenleving is niet schuldig. Europa overheid en gemeente wel. En geloof mij , deze hele vluchtelingenstroom is bewust op gang gezet.Wat voor belang heeft Europa ooit gehad bij het bewust in gang zetten van een vluchtelingenstroom? Het is echt voor helemaal niemand goed. Behalve voor de mensensmokkelaars die hun geld zitten te tellen.
quote:tvandattum schreef op 29 februari 2016 @ 21:50:

[...]

Tja. En dat legt dan.meteen het gebrek aan beleid in Nld bloot.

De gemiddelde statushouder krijgt max 1 jaar begeleiding. En dat is dan wat hulp van een vrijwilliger of stagiaire maatschappelijk werk met het aanvragen van toeslagen etc. De regeldingen zeg maar.

En dat is het dan. Dat is ook de reden dat ik zo negatief ben. Nld laat mensen maar binnen. En dan? Wat komt daarna? Daar is geen beleid op of geld voor.

Vrijwilligers die begeleiden haken af, omdat het loeizwaar is om te doen. Een taalmaatje vind je nog wel. Maar begeleiding? Wat het hardste nodig is? Wegbezuinigd. Alleen het minimale. En nederland is bijzonder complex. Ook als je de taal wel spreekt.

En daar wringt de schoen toch met wat VDB gaat doen. Want de regering moet hier eindelijk eens beleid op gaan maken. Sowieso in het algemeen. En zo'n stichting die erin springt, klinkt oke, maar lost werkelijk niks op. Da's niet eens een druppel op de gloeiende plaat. En dat valt VDB niet aan te rekenen. Maar wel de overheid.

Overigens brengt dit soort projecten ook onder statushouders het eea teweeg. Waarom jij wel en ik niet?Ja want waar is deze groep op geselecteerd? IQ? Dus dan maken degenen met een lager IQ geen kans op een kruiwagen? Dit klopt ook van geen kanten. Mooi project of experiment hoor als je slechts 200 vluchtelingen zou hebben binnengehaald maar het zijn er meer dan 100000 eind dit jaar. Had dit geld in een algemene vluchtelingen pot gedaan. Zodat niet alles uit de belasting pot gehaald hoeft te worden. Ik zal wel weer kwaad bloed zetten maar in mijn omgeving zijn veel mensen die hun medische kosten niet meer kunnen betalen, niet meer naar de tandarts kunnen. Als deze kosten nou weer eens uit de belastingpot gehaald zouden kunnen worden, dat zou dan heel fijn zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven