Feminisme ouderwets?

01-03-2016 13:36 421 berichten
Is feminisme ouderwets of juist van nu? Voor een artikel naar aanleiding van Internationale Vrouwendag (8 maart) zijn wij benieuwd naar jullie mening over de volgende stellingen.

1. Feminisme is niet meer van deze tijd.

2. Vrouwen dienen hetzelfde te verdienen als mannen.

3. Het merendeel van de topfuncties wordt bekleed door mannen omdat vrouwen niet zo hard willen werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 01 maart 2016 @ 14:57:

[...]

Het is geen vrije keus men denkt automatisch al dat de vrouw partime gaat werken en de man fultime als de kinderen er zijn. Waarom gaat de man niet partime werken en de vrouw fultime zie je dat in onze maatschapij?

Maar waar gebeurt dat nou? Dat het automatisch gaat?

Je praat daar toch over met elkaar? Wat wil jij, wat wil ik, en daar kom je dan samen uit.

Waar is nou nog sprake van dwang hier in?

Dat anderen er automatisch van uit gaan dat de vrouw minder gaat werken en de man niet, dat is weer een andere discussie.

Maar ik woon in een redelijk achtergesteld gebied en het is hier echt fifty fifty op het schoolplein qua vaders en moeders hoor.

Blijkbaar is het ook niet meer zo heel gangbaar dat de vader automatisch fulltime blijft werken.
quote:rosanna08 schreef op 01 maart 2016 @ 14:06:

[...]

kun jij ooit ergens op reageren zonder er een anti-islamverhaal van te maken?

Als feminisme over onderdrukking van vrouwen gaat dan kun je met deze godsdiens nog wel een paar jaar los gaan!

Jongetjes mogen nu al met popjes spelen en meisjes mogen de bus besturen! Nou dan zijn we klaar toch? Gaan zitten zeiken dat je met je twee dagen per week niet het hoofd van de busonderneming bent, doet het bij mij niet zo.

Er zijn toch ook nog steeds massa,s mannen die ondanks dat ze de juiste opleiding hebben ook nog steeds niet de baas zijn van Shell.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:WD-40 schreef op 01 maart 2016 @ 15:03:

[...]

Wij hebben een makelaar gehad, die zei zo, mevrouwtje, ik overleg wel met uw man vrouwen hebben er geen verstand van. Die kleunde mooi mis en kwam er meteen niet meer in.Autoverkoper die hele verhandelingen over de motor van de auto tegen man hield (die echt de ballen verstand van auto's heeft) en tegen mij zei 'de kleur is ook mooi, hè, mevrouwtje?'
quote:Baudolino schreef op 01 maart 2016 @ 15:03:

[...]

Maar waar gebeurt dat nou? Dat het automatisch gaat?

Je praat daar toch over met elkaar? Wat wil jij, wat wil ik, en daar kom je dan samen uit.

Waar is nou nog sprake van dwang hier in?

Zie mijn eerder post.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:mienietjefietje schreef op 01 maart 2016 @ 15:03:

[...]

Als feminisme over onderdrukking van vrouwen gaat dan kun je met deze godsdiens nog wel een paar jaar los gaan!

Jongetjes mogen nu al met popjes spelen en meisjes mogen de bus besturen! Nou dan zijn we klaar toch? Gaan zitten zeiken dat je met je twee dagen per week niet het hoofd van de busonderneming bent, doet het bij mij niet zo.

Er zijn toch ook nog steeds massa,s mannen die ondanks dat ze de juiste opleiding hebben ook nog steeds niet de baas zijn van Shell.Als je denkt dat het daarover gaat heb je het niet gesnapt.
Ik ben feminist:

Omdat mijn man het vrijwilligerswerk op het kdv vol trots op zijn cv zet, en ik er niet mee aan hoef te komen bij een werkgever.

Omdat het nog steeds MOEDER en kind zwemmen is.

Omdat ik moet uitleggen waarom ik voor mijn dochter autotjes in huis heb.

Omdat er eeuwig wordt afgegeven op het vermeende okselhaar van feministen, alsof dat op zichzelf al niet beledigend is. Laat staan relevant.

Omdat... 'help mijn MAN is klusser' en 'het mooiste MEISJE van de klas', 'het stoutste JONGETJE van de klas'.

Verder alles wat return-of-the-sid zegt
quote:Return-of-the-Sid schreef op 01 maart 2016 @ 15:04:

[...]

Autoverkoper die hele verhandelingen over de motor van de auto tegen man hield (die echt de ballen verstand van auto's heeft) en tegen mij zei 'de kleur is ook mooi, hè, mevrouwtje?'Dat vind ik ook irritant, maar toch denk ik dat wij het ook doen als het gaat over make up, shampoo, kleding designers, et cetera. De meeste vrouwen weten ook niet veel van auto's, dat hoor ik vaak genoeg in mijn omgeving van vrouwen zelf. Het denigrerende mevrouwtje er bij hoeft ook weer niet, maar de meeste auto hobbyisten zijn wel man.
quote:Return-of-the-Sid schreef op 01 maart 2016 @ 15:05:

[...]

Als je denkt dat het daarover gaat heb je het niet gesnapt.Het gaat toch ook mede daarover? Het gaat toch over gelijkheid voor mannen en vrouwen over de gehele linie?
quote:strikjemetstippels schreef op 01 maart 2016 @ 15:07:

[...]

Dat vind ik ook irritant, maar toch denk ik dat wij het ook doen als het gaat over make up, shampoo, kleding designers, et cetera. De meeste vrouwen weten ook niet veel van auto's, dat hoor ik vaak genoeg in mijn omgeving van vrouwen zelf. Het denigrerende mevrouwtje er bij hoeft ook weer niet, maar de meeste auto hobbyisten zijn wel man.Idd..
quote:Return-of-the-Sid schreef op 01 maart 2016 @ 13:46:

* pakt vast popcorn en voorspeld 33 pagina's vrouwen die elkaar verbaal de grond in boren en kwaliteitsargumenten als 'ja maar vrouwen zíjn gewoon anders dan mannen, dat moet je juist koesteren' en 'evolutie en dus jagen mannen en zorgen vrouwen' en 'neem dan géén kinderen als je ze door een ander laat opvoeden' en 'tegenwoordig stofzuigt niemand meer onder de bank, vroeger was alles beter en de BSO is de hel' enz enz enz*wat doe je nou! nu kan het topic het archief in!
En doooooor!
quote:WD-40 schreef op 01 maart 2016 @ 15:03:

[...]

Wij hebben een makelaar gehad, die zei zo, mevrouwtje, ik overleg wel met uw man .Ik heb de man direct aangegeven dat hij het met mij van doen had of anders niet, dat ik gebeld moest worden en dat hij heel snel zich naar afspraak kon gaan gedragen omdat hij anders een klant kwijt zou zijn. Man hield hem ook aan deze afspraken. Totdat er onderhandeld moest worden. Man en ik hadden de afspraak gemaakt dat hij hierin het voortouw zou nemen want onderhandelen is een onderdeel van zijn werkgebied en niet van het mijne. Dus toen moesten de zaken weer omgedraaid worden in de beleving van de makelaar. De makelaar heeft een toen uiteindelijk alles beklonken was aangegeven dat hij het lastig had gevonden om met ons samen te werken. Jammer joh... pas je aan bij de tijd waarin je leeft en luister naar wat mensen aangeven.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Return-of-the-Sid schreef op 01 maart 2016 @ 15:04:

[...]

Autoverkoper die hele verhandelingen over de motor van de auto tegen man hield (die echt de ballen verstand van auto's heeft) en tegen mij zei 'de kleur is ook mooi, hè, mevrouwtje?'En wat zei jij toen tegen die autoverkoper?
Verder ben ik het eens met returnofthesid.
Overigens werk ik al lang in typische mannenwereld. Ik heb wel eens echt grove dingen mee gemaakt bij een vorige baan lang geleden, dat is gewoon echt totaal not done. Maar dat ik bij voorbeeld in eerste instantie wat vraagtekens op roep als een van de weinige vrouwen ergens, of met bepaalde hobbies die 'typisch' voor mannen zijn, dat heb ik wel kunnen relativeren. Ik denk namelijk dat een man op een kookclubje op het platteland, of een man op het kinderdagverblijf, of een jonge mannelijke verpleger ook wat verwarring op roept, of zelfs seksueel getinte opmerkingen (dat is over de grens heen uiteraard). Of een witte rapper, of een zwarte viool speler, of een Aziatische smartlappen zanger...het kan, het mag, maar het is niet typisch, dus mensen merken het op.
quote:Enn schreef op 01 maart 2016 @ 15:05:

[...]

Zie mijn eerder post.

Het het net gelezen, maar daar wordt wel een andere invulling aan keuzevrijheid gegeven dan hoe ik 'em insteek.

Er staat: Volgens Drayer heerst in Nederland de wonderlijke opvatting dat vrouwen alleen buitenshuis hoeven te werken als ze daar zín in hebben.

En dat lijkt me wel wat kort door de bocht. Ik denk dat er eerder gekeken wordt naar wat er allemaal mogelijk is op financieel gebied.

Want laten we wel wezen, voor velen is thuisblijfmoeder zijn financieel niet eens een optie.

Maar goed, zelfs degenen die ik ken die maar 2 dagen werken, die hebben dat geld wel nodig, maar hebben het dan ook goed. Dus meer is niet noodzakelijk. Maar die denken niet, ach, ik heb wel zin om een paar dagen te gaan werken, laat ik dat maar gaan doen.

Overigens ben ik het wel eens dat we verwende prinsesjes zijn.

En daar komen straks de verwende prinsjes bij.

En ik ga het boek ook lezen, lijkt me erg interessant!
quote:Pantax schreef op 01 maart 2016 @ 14:53:

1. Feminisme is nog steeds nodig. Mannen en vrouwen zijn in onze maatschappij absoluut niet gelijk, al is het bon ton om dat te ontkennen.

2. Uiteraard

3. Het merendeel van de topfuncties wordt bekleed door mannen omdat mannen en vrouwen in onze maatschappij ongelijk zijn en vrouwen in gezinnen met twee carrières het onderspit delven. Ook al is het bon ton om dat te ontkennen.

Helemaal mee eens. Ik was zwanger en op mijn werk werd aan mij gevraagd of ik zou blijven werken. Ik geloof er niets van dat ze me dat ook gevraagd hadden als ik man was geweest en mijn vrouw zwanger.

Daarom is feminisme nog heel hard nodig.
quote:ZonnigKleintje schreef op 01 maart 2016 @ 15:07:

Ik ben feminist:

Omdat mijn man het vrijwilligerswerk op het kdv vol trots op zijn cv zet, en ik er niet mee aan hoef te komen bij een werkgever.

Omdat het nog steeds MOEDER en kind zwemmen is.

Omdat ik moet uitleggen waarom ik voor mijn dochter autotjes in huis heb.

Omdat er eeuwig wordt afgegeven op het vermeende okselhaar van feministen, alsof dat op zichzelf al niet beledigend is. Laat staan relevant.

Omdat... 'help mijn MAN is klusser' en 'het mooiste MEISJE van de klas', 'het stoutste JONGETJE van de klas'.

Verder alles wat return-of-the-sid zegtErger je je daar serieus aan? Wauw, wat een vervelend leven moet je dan hebben.
quote:aikidoka schreef op 01 maart 2016 @ 15:20:

[...]

Helemaal mee eens. Ik was zwanger en op mijn werk werd aan mij gevraagd of ik zou blijven werken. Ik geloof er niets van dat ze me dat ook gevraagd hadden als ik man was geweest en mijn vrouw zwanger.

Daarom is feminisme nog heel hard nodig.Zolang de meeste vrouwen na hun bevalling korter gaan werken of soms zelf stoppen, is die vraag niet zo raar. Ik ken niet één vrouw die niet korter is gaan werken nadat zij een kind kreeg. Ook de hooggeschoolden gingen korter werken, dus het opleidingsniveau is ook niet doorslaggevend.
fout gelezen
quote:Tessvd31 schreef op 01 maart 2016 @ 15:20:

[...]

Erger je je daar serieus aan? Wauw, wat een vervelend leven moet je dan hebben.Doordat mensen zich ooit aan 'normale' zaken ergerden terwijl anderen reageerden zoals jij heb jij nu de vrijheid die je hebt.
Toch zie ik veel minder vrouwen met wasmachines sjouwen dan mannen.
Naar aanleiding van dit topic het artikel van Joke Smit "Het onbehagen bij de vrouw" uit 1967 weer eens gelezen. ( leestip voor vooral de jongere generatie)

Als je dit artikel bijna 50 jaar later dus leest en toepast op de huidige maatschappij, verbaas ik mezelf over het feit dat de maatschappelijke visie op de rol van de vrouw nog steeds niet wezenlijk is veranderd.

Natuurlijk zijn er zaken verbeterd ten opzichte van toen, maar evenzoveel zaken niet.

Feminisme blijft nodig om vrouwen bewust te maken van hun rol in het geheel, vooral in de mate van de "vrije keuze" hoe het leven in te richten als mens en in hoeverre de maatschappelijke visie daar toch - al dan niet bewust- invloed op heeft.
Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. T.Lau
quote:Tessvd31 schreef op 01 maart 2016 @ 15:20:

[...]

Erger je je daar serieus aan? Wauw, wat een vervelend leven moet je dan hebben.

Nee hoor, ik erger me niet (nouja, behalve als het heel erg wordt).

Het valt mij vooral op dat dit soort stereotypering als volkomen normaal worden gezien. Daar ga ik graag tegenin om zaken een beetje bij te buigen. Zie het als een goed doel.

Dus maak je geen zorgen, mijn leven is niet heel vervelend
Ik weet niet of het altijd vrije keus is dat vrouwen minder werken dan hun mannelijke partner als ze kinderen krijgen. Man en ik wilden het eerlijk verdelen, 4x4. Dat doen we, ruim zes jaar later, nog steeds, maar naar mate onze banen meer van ons vragen is dat bijzonder moeilijk vol te houden. Twee carrières in een gezin met jonge kinderen is eigenlijk net niet te doen. Het is niet leuk, niet voor de kinderen en niet voor ons. Het gaat allemaal precies zolang iedereen gezond en blij is, en de opvang soepel loopt, maar als dat niet het geval is, loopt alles in de soep. Iedere dag is een minutieuze coördinatie van halen, brengen, reistijd plannen en files incalculeren. Ik vind mijn werk geweldig, maar mijn gezin ook. En steeds vaker vraag ik me af of mijn geweldige werk alle stress voor ons vieren waard is. En ja, ìk vraag het me af, niet man. Want ondanks dat we met een gelijk salaris gestart zijn, verdient hij inmiddels bijna 50% meer dan ik. Op alleen zijn salaris kunnen we leven, niet op dat van mij. Als ik een bijbaan van twee dagen zou kiezen zou dat uiteraard mijn eigen keus zijn, maar wel ingegeven door ongelijke omstandigheden. Het is een keus op basis van de situatie zoals hij is, inclusief ongelijkwaardigheid tussen mijn man en mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven