Ziek kind - overbezorgde moeder?

06-11-2008 20:48 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff.... mag ik hier even de overbezorgde moeder uithangen?

Dinsdagavond is zoonlief (6jr) begonnen met braken... tot hij alleen nog vocht braakte. Gelukkig koortsvrij. Gisteren met domperidon-zetpillen aan de slag en gelukkig stopte gisteravond het braken. Toen kwamen de verschrikkelijke buikkrampen... gekromd lag hij in bed. Omdat hij niet kan vertellen wat er aan de hand is de huisartsenpost gebeld voor overleg. Voor controle geweest en ze konden niet vinden... vermoeden van voedselvergiftiging (al is vandaag gebleken dat hij de enige is van zijn groep die ziek is).

Vannacht koorts gekregen (38.8), krampen bleven, elk halfuur wakker en kreunend huilen. Vanmiddag naar de huisarts met een zielig hoopje ellende. Hij kan niet meer zitten, staan etc. Nogmaals de standaard controles. Zorgelijk is dat hij in de afgelopen 24 uur maar 2 heeft geplast... dus misschien een urineweginfectie. Omdat zoonlief het afgelopen halfjaar bijna 10 kilo is aangekomen zonder aanwijsbare reden vond de huisarts het verstandig om bloed af te nemen -> schildklier, diabetes en ontstekingen.

Gelukkig is hij vanmiddag weer goed gaan drinken (AA-drank), maar er zit werkelijk geen leven in. Vanavond na 10 uur eindelijk weer een plas.

Maar waar ik werkelijk van ga flippen is dat hij zijn temperatuur nu stijgt. Hij heeft nu 39,6. Hij wil geen paracetamol, blijft wel drinken gelukkig. Wanneer mag ik weer alarm gaan slaan bij een huisarts? In mijn hoofd zit dat 41 graden koorts echt gevaarlijk is... maar ik kan het zo snel niet terug vinden op het www.

Morgen de huisarts bellen voor de bloeduitslag.

Pfff... ik voel me zo onmachtig... weet niet wat ik kan doen voor het mannetje. Hij is zo ziek en kan niet vertellen wat hij voelt, nodig heeft enz. (hij autistisch en verstand. beperkt). Alles moet op gevoel en ik weet het niet meer.... waarschijnlijk ook als gevolg van het feit dat ik de hele nacht niet heb geslapen .
Even over koorts.. bij ons bij de hap zeggen ze dat ze het graag per kind bekijken. Volgens hun kan een kind met 38 graden die traag/suf/afwezig/aan het kreunen is, zieker zijn dan een kind met 41 graden koorts die allert is en reageert op zijn omgeving. Ik neem nooit de thermometer maar zoveel mogelijk mijn zoon en eigen gevoel als graadmeter!

Hoe gaat het nu met je zoontje, Maroetje?

Snap dat je je zorgen maakt! Knuffel vanaf hier!!
Beste Maroetje,

ik vind je verhaal erg herkenbaar. Vorig jaar had mijn zoon (toen 5 jaar) eigenlijk precies hetzelfde. Hij bleek uiteindelijk een nierbekkenontsteking te hebben.

Ik wil je niet ongerust maken, maar wees hier alert op.

We zijn in het ziekenhuis terecht gekomen, en zijn 10 dagen gebleven (aan de intraveneuze antibiotica gelegen). Later is hij nog in het AMC geopereerd aan de oorzaak van de ontsteking (blaas) maar dat kan voor iedereen anders zijn.

Helaas is zijn ene nier beschadigd uit 'de strijd' gekomen (vijf dagen het proces wat jij beschrijft. Ik was op dag 2 en 4 al bij de HA maar die was niet alert,- griepje zei hij- op dag 5 ben ik met een kind met 40 graden koorts zelf naar het ziekenhuis gereden)

Nierbeschadiging is onomkeerbaar en iets waar hij de rest van zijn leven mee moet dealen.

Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt, vreselijk is het die ongerustheid. Sterkte!
Jeetje, dat klinkt allemaal helemaal niet fijn...

Heel veel sterkte vandaag en ik hoop dat het iets is dat met een simpel pilletje beter gaat en dat je mannetje morgen weer een groot deel boven jan is.
En al iets gehoord?
Ben benieuwd wat ze hebben gezegd, Maroetje.

Vind het wel een beetje zorgelijk dat je nog niet hebt gepost....
The time is now
@jemamem:

ik heb dit ook gehad toen ik jong was en deze nierbekkenontsteking werd bij mij toen ook niet direct als zodanig herkend. Met dus ook nierbeschadiging als gevolg.

Op latere leeftijd ben ik, als gevolg van deze beschadiging, met een torenhoge gevaarlijke bloeddruk in het ziekenhuis beland. Misschien een tip om in de gaten te houden bij je zoontje !

Wil je niet bang maken, maar alleen even waarschuwen.
Maroetje.. denk dat er actie is ondernomen.. hoop dat alles goed gaat!!
hoi Samm30, dank voor je bericht.

(sorry, wel even off-topic)

Mag ik vragen hoe oud jij was bij de ontsteking en bij die hoge bloeddruk? En hoe zeer beschadigd je nier was/is?

Wat was de oorzaak? Bn je destijds ook geopereerd?

Mijn zoontje is nu zes en zal elk half jaar gecontroleerd worden op bloeddruk en groei enzo. De oorzaak van de ontsteking was een tweezijdige reflux, vanwege een blaas met allerlei uitstulpingen (hij heeft dus een blaas reconstructie gehad, en nieuwe urinebuisjes) en een cyste.

Nooit iets gemerkt tot z'n vijfde!

Zijn linkernier is helemaal goed, z'n rechter licht beschadigd...

Maroetje, ben benieuwd of jullie inmiddels geholpen worden, wederom sterkte.
Update:

De huisarts vermoedt, na overleg met de kinderarts, dat er sprake is van een urineweginfectie. Zeker weten doen ze het niet, omdat ik geen urine bij het mannetje kan afnemen. Gezamelijk met de huisarts besloten geen katheter te laten plaatsen, maar de behandeling vandaag te starten -> ab-kuur.

De huisarts was wel heel duidelijk, zodra het minder gaat met hem moet ik meteen contact opnemen met de HAP.

Dus net de ab-kuur in huis gehaald... en natuurlijk wil hij niet innemen :(... dus maar mengen door de AA. Ik hoop maar dat het snel aanslaat.
Wat lief al deze belangstelling

Ik heb na het tel. van de arts eerst manlief op de hoogte gesteld. En toen oma opgetrommeld om op te passen. Zo kon ik meteen even snel boodschappen doen en de kuur ophalen.

Ik denk zelf ook dat er sprake is van een nierbekkenontsteking. Heb vannacht zitten googlen en de beschrijving komt wel heel erg overeen met hetgeen Thijs laat zien. De reacties van jullie bevestigen dit vermoeden... en ik hoop oprecht dat we erop tijd bij zijn. Maar ik kies er ook bewust voor om die zekerheid nu niet te hebben. Thijs is nu zo ver weg... en reageerde al zo angstig op de plaszak dat ik hem erger niet wil gaan aandoen. Niet als het niet nodig is. Knapt hij niet op dan hangen we nu echt heel rap aan de telefoon... wat moet dat moet. Maar nu nog even niet.
maroetje, er is een grote salmonella-uitbraak momenteel in Nederland. Ik zeg dit niet om je bang te maken, maar de symptomen lijken erg op die van je zoontje.

http://www.nu.nl/news/182...braak_van_salmonella.html
Whatever, I do what I want
o dat van die urineweginfectie had ik nog niet gelezen, ik had alleen je openingspost gelezen, sorry.
Goed om te horen dat de huisarts zo alert is en kordaat handelt!
The time is now
o en die heb ik zelfs niet goed gelezen, sorry sorry
@jemanem (sorry weer even off topic)

Jemig, klinkt heftig allemaal voor je zoontje !

Ik was 13 jaar en de oorzaak is nooit achterhaald. Pas achteraf hadden ze zoiets dat het dat geweest zou moeten zijn. Heb nog wel urinewegonderzoeken gehad, maar die hebben niets opgeleverd. Verder is er destijds nooit naar gekeken (echo van nieren ofzo).

Erg vervelend want op mijn 19e openbaarde zich dus die huizenhoge bloeddruk (werd met spoed naar de IC vervoerd) die dus komt omdat mijn nier nog maar voor 70% werkt.

Ben blij dat jouw zoontje ieder half jaar gecheckt wordt, dan kunnen ze dat tenminste in de gaten houden, zodat je straks niet voor zo'n ' verrassing' komt te staan.
Blijf hier even spuien als jullie het goed vinden.

Thijs vind de ab-kuur dus echt verschrikkelijk. Hij gaat ervan kokken, in zijn limonade verstoppen werkt niet. Hij drinkt nu echt minimaal terwijl ik maar 2 ml in zijn drinken heb gedaan. Zonet opnieuw geprobeert en jawel hij spuugt het weer uit. Bah bah waarom moet het altijd moeilijk?

Nou ja met grote twijfel de spoedlijn opgebeld. Want als hij geen ab-kuur krijgt dan ben ik bang voor nierbeschadigingen. Zeker na jullie verhalen. Nou ja ze gaan weer overleggen... de assistente (een andere deze keer) had het over amoxcilline. Tja dat is een standaard ab en die krijgen we wel naar binnen. Maar ben zo bang dat dit niet voldoende zal zijn.
Mijn zoon van 5 vind dat drankje ook echt verschikkelijk, zelfs met een spuitje.

Nu neemt hij gewoon capsules, die slikt ie gewoon door en geen drama's meer, misschien kan jouw zoon dat ook al?
Nee helaas Zusenzo, hij kan geen pillen slikken.

Heel soms zou ik willen dat hij iets makkelijker was... of dat ik een zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing had meegekregen bij zijn geboorte.

Hij heeft nu co-trimoxazol en bah wat is het vies... zelfs aangelengd met AA-drank en honing smaakt het bitter en vies. En ja ik heb een heel klein beetje geproefd. Wil graag weten waar hij moeilijk over doet.
Beterschap voor de zieke Thijs!

Ik moet ook urine inleveren voor Compugirlie, ook lastig.

Wilde je Thijs niet in de wc laten plassen met potje erin? En dan overgieten in klein potje?

Omdat hij de plaszak eng vond..
Hee Compu alvast succes met Compugirl. Als antwoord op je vraag Thijs is niet zindelijk en draagt dus luiers.Hij raakt in paniek als hij naar het toilet moet. En een potje heeft echt nog nooit nut gehad... helaas.

O, ja we krijgen nu amoxcilline/calvulaarzuur... hiervan ben ik in ieder geval zeker dat we het in het in augustus nog naar binnen kregen. Op dit ogenblik weigert hij al het drinken... we wachten af.
Heel veel sterkte maroetje!!!

Hoop dat hij het laatste wel gedronken heeft.
Nee... hij drinkt niet meer. Hij vraagt wel om drinken maar gaat kokken als hij het ziet... zo zielig. We bereiden hier ons geestelijk voor op een ziekenhuisopname. Want niet drinken is dus ook geen ab-kuur binnen krijgen en dan gaat het mis.

Ik heb manlief even de ruimte gegeven om bij te komen van zijn werk... even eten, douchen. En dan zo maar de HAP bellen.

Triest ik hoop nu ergens dat ze opnemen... dan kan hij aan het infuus en zal hij hopelijk sneller opknappen dan thuis.
Arme jongen...

Ik hoop voor hem en jullie dat hij het infuus accepteert. Ik ga voor jullie duimen.
Ach arm jochie.

Veel sterkte. Hopelijk kan een opname ervoor zorgen dat hij snel opknapt. Liever dat hij bang is voor witte jassen, dan dat hij bang wordt voor jullie (en het eten/drinken dat jullie aanbieden), moet je maar denken.
Ach meid toch, wat een zorgen.

Ik heb niet alles gelezen maar ik zou aandringen op verwijzing naar de spoedeisende hulp. Of daar direct zelf heen gaan.

Veel beterschap gewenst!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven