Geld & Recht alle pijlers

Zelf hypotheek afsluiten?

08-04-2016 12:47 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Hypotheker vraagt €3000 aan advieskosten! Als je regelrecht naar de bank gaat bijvoorbeeld ABN AMRO betaal je ook gauw €1200. Vind ik nog steeds veel geld! Dit is wat ik belangrijk vind. Zie ik iets over het hoofd?

- rente zo laag mogelijk

- nhg

- annuïteitenhypotheek

- boetevrij kunnen aflossen evt. oversluiten

- min 10 jaar vast

Als ik weet wat ik wil, dan kan ik toch ook zelf mijn hypotheek afsluiten? LLoyds bank doet dat al voor €310,-. Eerst moet je een kennistoets doen, vet makkelijke toets overigens..

Ik heb gewoon voor de vergelijk drie gratis orientatiegesprekken gevoerd bij verschillende banken/adviseurs en ze zeggen allemaal hetzelfde.

Denk ik nu te makkelijk? Wat is het addertje onder het gras? Wie heeft hier ervaring mee? Waarom leggen mensen €3000,- voor wat blabla?

Roep maar!
Sommige mensen hebben echt geen verstand. Daar is het voor.
Ik gun mezelf alles en werk niet keihard
Wat de Hypotheker doet is kijken en vergelijken welke hypotheekverstrekker het beste bij jou past. Idd iets wat je zelf ook kunt doen. Ik heb het ook zelf gedaan door oa aan mensen te vragen wat hun ervaringen zijn.

Ben daarna zelf in gesprek met de hypotheekverstrekker. Betaalde ik wel 1795 voor maar je kunt dat weer (samen met andere kosten koper) gedeeltelijk terug krijgen van de belasting.

Zo'n kennistoets heb ik geen ervaring mee maar wellicht anderen wel
Als je weet wat je doet financieel is het te doen. Maar je moet dus wel alle papieren zelf regelen. Als je een georganiseerd persoon bent is het een prima optie.

Een van de aanbieders is dus niet bereikbaar voor aanvragers en dat kan ook wel vertraging opleveren.
bij veel banken betekenen de advieskosten ook dat ze je tijdens de looptijd advies geven. en eventueel de rentepercentage aanpassen.

de hypotheker kijkt niet naar 1 hypotheek maar vergelijkt de verschillende aanbieders en bepaald samen met jou wat de best hypotheekvorm is en hoeveel je maximaal kan lenen en wat verstandig is.

niet bij elke bank is die toets heel erg makkelijk. ik ken iemand die zelf bij de bank heeft gewerkt en die niet in 1 keer slaagde voor deze toets, tot zijn grote schande. er stonden best wel heel veel vreemde en gedetailleerde vragen in.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:hamerhaai schreef op 08 april 2016 @ 13:05:

bij veel banken betekenen de advieskosten ook dat ze je tijdens de looptijd advies geven. en eventueel de rentepercentage aanpassen.

de hypotheker kijkt niet naar 1 hypotheek maar vergelijkt de verschillende aanbieders en bepaald samen met jou wat de best hypotheekvorm is en hoeveel je maximaal kan lenen en wat verstandig is.

niet bij elke bank is die toets heel erg makkelijk. ik ken iemand die zelf bij de bank heeft gewerkt en die niet in 1 keer slaagde voor deze toets, tot zijn grote schande. er stonden best wel heel veel vreemde en gedetailleerde vragen in.De kennistoets van LLoyds bank heb ik al gemaakt en je mag het trouwens zo vaak maken als je wilt!
Als je geen ingewikkelde situatie hebt uit voorgaande hypotheken en je begrijpt het het in elkaar steekt, is het prima te doen.

Ik heb me er ook weleens in verdiept, maar mijn hypothekengeschiedenis is te ingewikkeld, met potjes en regelenen die je deels kan meenemen, dus ik durfde het niet aan.

Heb je dat allemaal niet, zou ik het zeker doen!
quote:parbleumondieu schreef op 08 april 2016 @ 13:03:

Als je weet wat je doet financieel is het te doen. Maar je moet dus wel alle papieren zelf regelen. Als je een georganiseerd persoon bent is het een prima optie.

Een van de aanbieders is dus niet bereikbaar voor aanvragers en dat kan ook wel vertraging opleveren.

Aan wat voor papieren moet ik dan denken?

- werkgeversverklaring

- taxatierapport

- jaaropgave

- ..?
quote:Stachia schreef op 08 april 2016 @ 12:52:

Sommige mensen hebben echt geen verstand. Daar is het voor.

Stompzinnige opmerking.

Sommige mensen hebben nu eenmaal wat meer kaas gegeten van de financiele wereld en zijn niet bang om zelf met grote bedragen om te gaan. Voor Jan met de Pet is dit te gedurft en te moeilijk, maar er zijn ook mensen die hier prima mee uit de voeten kunnen.
- Is het je eerste huis dat je koopt? Of heb je eerder een huis gehad? Dan kan je mogelijk gedeelte aflossingsvrij doen.

- Kijk eens naar MoneYou. Kan je het ook zelf regelen

- Boetevrij aflossen is vaak een maximum percentage aan verbonden. Bij Munt Hypotheken niet, maar die is alleen weer verkrijgbaar via intermediair.

- Heb je al een ORV?

- Waarom 10 jaar vast, 20 jaar is nauwelijks duurder. Hoe lang heb je nog HRA?

- Wat voor woning heb je op het oog? Klushuis? Zit je weer met verbouwing die niet helemaal mee te financieren is.

- Waar is de laagste rente? En verdien je hiermee de bemiddelingskosten terug?

- Hoe lang moet je offerte geldig zijn? (Wanneer is overdracht gepland)
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Een hypotheek is de grootste financiële verplichting die veel mensen aan gaan in hun leven. Een verplichting waar 30 jaar lang consequenties aan verbonden zijn en waarvan het vaak moeilijk is om te bedenken wat je allemaal belangrijk vindt.

Voor jou goed om over na te denken. Wil je extra kunnen aflossen? En hoeveel? Is het erg als daar een bandbreedte op zit en wil je dan lagere lasten of een kortere looptijd?

Ook goed om over na te denken, welke verzekeringen wil je afsluiten? Orv? of ook werkloosheid/arbeidsongeschiktheid? Zo ja voor wel bedrag en hoe snel moet er uit gekeerd worden?
quote:VeertjeLief schreef op 08 april 2016 @ 13:09:

Als je geen ingewikkelde situatie hebt uit voorgaande hypotheken en je begrijpt het het in elkaar steekt, is het prima te doen.

Ik heb me er ook weleens in verdiept, maar mijn hypothekengeschiedenis is te ingewikkeld, met potjes en regelenen die je deels kan meenemen, dus ik durfde het niet aan.

Heb je dat allemaal niet, zou ik het zeker doen!Ik heb vorig jaar een huis gekocht, half jaar hyp betaald en verkocht omdat we uit elkaar gingen. Officieel gezien heb ik een hypotheekgeschiedenis, maar geen schuld oid geen BKR-code. Of moet ik hier toch even achteraan?
quote:mevrouw87 schreef op 08 april 2016 @ 13:13:

[...]

Ik heb vorig jaar een huis gekocht, half jaar hyp betaald en verkocht omdat we uit elkaar gingen. Officieel gezien heb ik een hypotheekgeschiedenis, maar geen schuld oid geen BKR-code. Of moet ik hier toch even achteraan?

Nee hoor, dan heb je niet te maken met bijzondere dingen.

BKR staat los van hypotheek overigens.

Mijn hypotheekgeschiedenis loopt al terug van 1999, met potjes, rentejaren en een scheiding daarin. Dat bedoel ik met te ingewikkeld.
je zou eens kunnen kijken op de site van www.hetkangewoon.nl daar kan je gewoon binnenkort zelf óf met hulp van een adviseur een hypotheek afsluiten. Ik hoorde dat een vriendin dat wilde doen. Je kan in principe helemaal zelf de hypotheek afsluiten (moet je ook eerst zo'n kennistest doen en daarna bestanden uploaden) en wat fijn is dat als je je er toch niet goed bij voelt kan je op ieder moment toch overstappen naar afsluiten met behulp van een adviseur . ik vond het best inzichtelijk allemaal.

Zeker als je er een beetje thuis in bent dus best een aanrader
quote:mevrouw87 schreef op 08 april 2016 @ 13:09:

[...]

De kennistoets van LLoyds bank heb ik al gemaakt en je mag het trouwens zo vaak maken als je wilt!Dit is niet overal het geval. Ik weet in elk geval 1 bank waar een de test maar 1 keer mag maken. Overigens is dat niet om je te pesten maar vanuit de zorgplicht vanuit de wet financieel toezicht en vind ik dat een goed ding!
Ik heb ook een financieel bureau gebruikt en inderdaad €2750 betaald.

Zij hebben voor mij een selectie gemaakt, met redenering, zodat ik een keuze kon maken. Ik ben bij een hypotheekverstrekker terecht gekomen waarvan ik het bestaan niet eens wist...een echte leek hier en echt niet thuis in deze materie! Ik had ook geen zin om het zelfs uit te zoeken

Ook hebben zij al het papierwerk geregeld. Ik ben nog steeds klant van hun en erg tevreden met mijn financieel adviseur.

De kosten zijn trouwens wel aftrekbaar, tuurlijk krijg je niet alles terug, maar toch...

Toevoeging: dit is wel mijn allereerste koophuis.
"I love not Man the less, but Nature more..."
wat overigens wel is, het lijkt veel, maar opzich is het wel een hele grote beslissing.

'Vroeger' betaalde je dit bedrag net zo goed (voordat het verplicht werd advieskosten vooraf af te rekenen), maar toen zat het ergens als maandelijks percentage opgenomen
quote:mevrouw87 schreef op 08 april 2016 @ 13:10:

[...]

Aan wat voor papieren moet ik dan denken?

- werkgeversverklaring

- taxatierapport

- jaaropgave

- ..?

Ik zou je willen adviseren om een adviseur in te schakelen.....

Maar om je lijstje af te werken:

- WGV

- salarisstrook

- arbeidsovereenkomst (eventueel)

- taxatierapport

- koopovereenkomst (let op waardering roerende goederen, nihil)

- gezondheidsverklaring

- evt aangifte IB 2012

- kopie bijschrijving salaris (bankafschrift)

- lopen er kredieten? Kunnen die blijven lopen? Zo niet, aflossen en hier bewijs van aantonen.

- Echtscheiding? Dan moet je die stukken ook aanleveren.

Dat zijn de meest voorkomende.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Als je er verstand van hebt zou je het zo kunnen doen. Heeft overigens niets met domme mensen te maken: hier allebei HBO+, maar nul verstand van financiele zaken. En dan vind ik dit toch wel een te grote uitgave om zelf aan te frotten.

Houd er trouwens wel rekening mee dat je van de kosten voor een hypotheekadviseur een fijn deel terugkrijgt. Kun je aftrekken van de beslasting. Bij ons dus 42%.
Ja hoor, dat kan je gewoon zelf als je een beetje verstand hebt en in een niet al te ingewikkelde situatie (zodra je met meeneempotjes moet werken en zo, wordt het ingewikkeld). Wij hebben een hypotheek bij lloyd, toen bank of scotland en dat heb ik gewoon zelf geregeld. Kwestie van formulieren invullen en de juiste papieren opsturen. Zo geregeld. Scheelde 2700 euro. Toch weer een mooie parketvloer.
Schuldsaldoverzekering.

Indien je partner overlijdt, valt de schuld dan weg.
De rente heeft nog nooit zo laag gestaan, waarom dan maar 10 jaar vast? Ik zou gaan voor de volledige looptijd als het kan.
quote:Hightower schreef op 08 april 2016 @ 13:20:

[...]

Ik zou je willen adviseren om een adviseur in te schakelen.....

Maar om je lijstje af te werken:

- WGV

- salarisstrook

- arbeidsovereenkomst (eventueel)

- taxatierapport

- koopovereenkomst (let op waardering roerende goederen, nihil)

- gezondheidsverklaring

- evt aangifte IB 2012

- kopie bijschrijving salaris (bankafschrift)

- lopen er kredieten? Kunnen die blijven lopen? Zo niet, aflossen en hier bewijs van aantonen.

- Echtscheiding? Dan moet je die stukken ook aanleveren.

Dat zijn de meest voorkomende.

Haha, ja eerlijk gezegd heb ik er niet heel veel verstand van, maar alles valt toch te leren? Ik ga liever een avond (of meer) alles proberen uit te zoeken dan dat ik daar veel geld voor neerleg.

Bedankt voor de lijst!
quote:aliva schreef op 08 april 2016 @ 13:31:

De rente heeft nog nooit zo laag gestaan, waarom dan maar 10 jaar vast? Ik zou gaan voor de volledige looptijd als het kan.Ja, gelijk heb je. Ik vond het al aardig knap van mezelf dat ik tien jaar verder durfde te kijken, haha! Het kan ook net zo goed 20 jaar!
quote:eekhoorn12 schreef op 08 april 2016 @ 13:29:

Ja hoor, dat kan je gewoon zelf als je een beetje verstand hebt en in een niet al te ingewikkelde situatie (zodra je met meeneempotjes moet werken en zo, wordt het ingewikkeld). Wij hebben een hypotheek bij lloyd, toen bank of scotland en dat heb ik gewoon zelf geregeld. Kwestie van formulieren invullen en de juiste papieren opsturen. Zo geregeld. Scheelde 2700 euro. Toch weer een mooie parketvloer.Ja, precies dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven