Werk & Studie alle pijlers

stewardess klm

30-08-2007 15:24 569 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

heb onlangs gesolliciteerd naar de funktie van stewardess bij de KLM. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere stewardessen. Min- en pluspunten, reisverhalen, ervaringen. Hoe zwaar is het? En tips zijn natuurlijk altijd welkom! Benieuwd naar reakties...

groetjes Isa
@ Meiden ik heb voor martinair (1seizoen)en transavia (bijna 3 seizoenen) gevlogen. Werk sinds 2 jaar voor KLM Cityhopper en mag dus over 3 jaar doorstromen. Vraag me wat je wilt.

Groetjes
quote:Elrothiel schreef op 29 september 2008 @ 08:09:

Nou, Martinair gaat overgenomen worden door KLM hoor ik, omdat ze failliet gaan?! Ik weet niet of het echt allemaal waar is maar ze hebben iig op het moment geen mensen nodig dus ik sta in het bestand. Ik heb morgen een gesprek met Transavia, dus dat is even afwachten.

Wat betreft KLC; je zit er meteen 5 jaar aan vast, en dat vind ik inderdaad wel een beetje een nadeel. Vooral omdat ik het liefst intercontinentaal wil en uiteindelijk het allerliefst bij KLM werken. Wat ik ook heb gehoord is dat je na KLC weer gewoon moet solliciteren bij KLM en dus helemaal geen voorrang ofzo krijgt.

Dus... nog even mijn Arkefly sollicitatie afwachten en morgen gesprek! Je hoeft niet te solliciteren, je stroomt gewoon door. En dan moet je nog 5 jaar wachten voordat je 2bander wordt..
quote:Shereen schreef op 29 september 2008 @ 15:41:

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten wat de snelste manier is om stewardess te worden? 21 worden

Ik ben 19 jaar, heb de Havo afgerond en werk nu als secretaresse.

Ook zou ik willen vragen of iemand een salaris indicatie weet van een beginnend stewardess. bij klm 1824,51 bruto

Alvast bedankt,

Shereen
Mayou,

een beetje laat, maar toch een reactie. Ze (Elrothiel) schreef dat ze het lieftst voor KLM wil gaan werken, maar door de lange wachttijd kan ze in elk geval ervaring op doen bij een ander bedrijf. Vandaar dat ik aangaf dat ze er rekening mee moest houden dat wanneer ze ontslag nam bij KLC ze 6 maanden zou moeten wachten voor ze bij KLM mag solliciteren.

Je krijgt daadwerkelijk bij KLC een contract van 5 jaar. Maar je mag opzeggen in die tussentijd én je mag na die 6 maanden wachttijd gewoon weer bij KLM solliciteren.

Trish
Sofieke,

Er zijn nieuwe cursusdata bekend. 17 februari is er 1 van. Ik ben nog niet opgeroepen hoor.

Trish
Hey!

Ik kwam net nog even piepen

Ik vertrek zo meteen voor drie daagjes naar Genève, is wel 'n leuk stopje, maar heb het nou echt wel 'n beetje gehad ...

vind 't vliegen op zich ook wel heel leuk en zo, met of zonder stopjes, maar toch kijk ik nu wel erg uit naar KLM, ach t' is gewoon eens tijd voor wat anders...

17 februari... thanx voor de inlichting, dat nieuws was nog niet tot bij mij geraakt, en nee... ben dus ook nog niet opgeroepen

heel veel groetjes van mij!!

Sofieke

quote:trish24 schreef op 05 oktober 2008 @ 00:25:

Sofieke,

Er zijn nieuwe cursusdata bekend. 17 februari is er 1 van. Ik ben nog niet opgeroepen hoor.

Trish
quote:LilliM schreef op 09 oktober 2007 @ 13:01:

Een nichtje van mij is KLM stewardess op de cityhopper en das niet heel tof.

Ze vliegt `s ochtends vroeg van Amsterdam naar Hamburg en dan s middag weer terug en `s avond weer naar hamburg en dan daar slapen. En dan naar bijv. Munchen en dan Amsterdam en dan Brussel en dan Amsterdam en dan Parijs.... maar iets gezien... nee.

Dat doet ze echt om ervaring op te doen voor de langere vluchten.

Waarschijnlijk heeft je nichtje gesolliciteerd bij de KLM, is afgewezen, heeft toen bij KLC gesolliciteerd waar ze is aangenomen en zit nu dus min of meer vast aan een 5-jarig contract - al is het nu versoepeld met de 6-maanden regel.

Bij KLC heb je soms 4 stretches op een dag en vlieg je dus logisch niet intercontinentaal (kortweg: ICA). Dat heeft niets te maken met 'ervaring op doen voor de langere vluchten'; als ze bij de KLM zou werken zou ze zo'n beetje vanaf dag 1 ICA vliegen.
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag, ik studeer in mei af aan de internationale hotelschool in Leeuwarden. En wil erg graag vliegen! Nu is mijn vraag waar ik kan solliciteren voor een functie als stewardess voor de KLM dus niet KLC. En wanneer raden jullie mij aan daarmee te beginnen?

Alsvast bedankt voor de reacties.

PKT
Hoi allemaal!

Ik heb binnenkort mijn eerste gesprek bij KLC. Heb er veel zin in. In tegenstelling tot veel anderen lijkt het mij fijn om binnen europa te vliegen om mee te beginnen. Misschien wil ik over een paar jaar wel naar de KLM, maar dat zie ik tegen die tijd wel.

Ik heb 6 november mijn gesprek bij schiphol en ben nu al beetje gespannen!

Dus heb ik wat vraagjes:

- Wat moet ik aan?

- Wat kan ik voor vragen verwachten?

- Ik las in mijn brief dat het gesprek in het engels en in het nederlands is, maar hoe gaat dat? Is dat een rollenspel of i.d.?

Dank je alvast!!!
quote:PKT schreef op 20 oktober 2008 @ 12:30:

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag, ik studeer in mei af aan de internationale hotelschool in Leeuwarden. En wil erg graag vliegen! Nu is mijn vraag waar ik kan solliciteren voor een functie als stewardess voor de KLM dus niet KLC. En wanneer raden jullie mij aan daarmee te beginnen?

Alsvast bedankt voor de reacties.

PKTAdecco werft voor de KLM. De procedure duurt ongeveer een half jaar (afhankelijk van diverse factoren - kan dus sneller gaan of juist nog langer duren).
quote:Nananadia schreef op 21 oktober 2008 @ 18:43:

In tegenstelling tot veel anderen lijkt het mij fijn om binnen europa te vliegen om mee te beginnen. Dus heb ik wat vraagjes:

- Wat moet ik aan? Netjes en verzorgd. Zoals je ook gekleed zou gaan als je solliciteert op een functie op kantoor.

- Wat kan ik voor vragen verwachten? Ik vlieg bij de KLM en heb geen idee of de vragen afwijken bij KLC. Zie link hieronder.

- Ik las in mijn brief dat het gesprek in het engels en in het nederlands is, maar hoe gaat dat? Is dat een rollenspel of i.d.? Bij de KLM voer je een klein deel van het gesprek in de engelse taal. Dan vragen ze bijvoorbeeld: How did you spend your summer holidays? En dan vertel jij dat je naar het strand bent geweest, elke dag ijsjes hebt gegeten, uitgeslapen en naar je oma op Texel bent geweest. Als dan al duidelijk is dat je de taal prima beheerst, ben je al klaar. Anders stellen ze nog een vraag. Ook weet ik dus niet hoe en of ze bij KLC een rollenspel hebben - denk 't overigens wel... Ook hiervoor verwijs ik je naar onderstaande link. Daar is erg veel te vinden mbt voorbereiden op het gesprek.

Dank je alvast!!!

Bij de KLM zou je ook 90% alleen maar binnen europa kunnen vliegen. Je maakt zo goed als je eigen rooster en dus kan je alleen binnen europa aanvragen. Maar dat terzijde....

Om alle ins en outs te weten over de sollicitatie en de procedure is het geen slecht idee om 's een kijkje te nemen op http://www.takeforum.com/stewardess/

Succes!
Sommige mensen onder jullie begrijpen het niet helemaal...beginnen met Europa... KLC is keihard werken. Het lijkt net alsof je je 5 jaar lang moet voorbereiden om uiteindelijk intercontinentaal te gaan vliegen. Je taken bij KLC als Ca1 of inflight Supervisor zijn gelijkwaardig, om het maar makkelijk te maken voor de leek, als die van een purser op de ICA vluchten. Op ICA vluchten ben je met een veel grotere bemanning, bij KLC met 2 of 3. Ga maar na hoeveel meer je heen en weer moet lopen. Aan Europa en ICA zitten beiden voor-en nadelen.

Ik sluit me volledig aan bij Lizzl.

Het nichtje van LilliM is een collega van mij ? die blijkbaar verkondigd dat het niet tof is om bij KLC te werken. Waarom vliegt ze er dan nog steeds??? Dat soort mensen willen we niet. Klagen, klagen...

PS Je hoeft na je doorstroom van klc naar klm geen 5 jaar te wachten voordat je 2bander mag worden.Je neemt je senioriteit mee gelukkig! Heb het nagevraagd op kantoor dus betrouwbare bron.

Groetjes.
Hoi meisjes

Heb nog even een vraag. Ik wil graag solliciteren als stewardess over een tijdje (nu druk met andere zaken) maar er brand mij nog een vraag... iets wat misschien raar is hoor maar als je vliegt en je verblijft ergens in een hotel slaap je dan ook alleen op je kamer of moet je die delen? Dat zou ik graag willen weten!

dank je alvast voor een eventueel antwoord
gevonden
Weet iemand welk gewicht je moet hebben bij een lengte van 1m75?
Het gewicht moet in overeenstemming zijn met je lengte. Dus 90kg zou een beetje zwaar zijn voor jouw lengte.

Dat betekent overigens niet dat je maat 34/36 moet hebben (wordt nog steeds gedacht).
Thx, een vriendin van mij zat daar nogal overin.

en zelf kom ik niet in aanmerking denk ik ;) maar zij weegt een kg of 80 dus misschien wel.
Hee iedereen!

Ik heb een vraagje, ik zie dat er vaak wordt verwezen naar de site www.takeforum.com/stewardess maar als ik naar deze site ga zie ik dat er wel ruim 700 berichten zijn gepost onder het kopje 'sollciteren' maar zodra ik er op klik verschijnt er de melding dat er geen berichten op dit forum staan. Ik ben een jaar geleden ook een keer op die site geweest en weet nog dat hier veel informatie op stond!

Weten jullie of er iets aan de hand is met de site??

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Mariella
Hallo dames ,,

Ik heb al jullie brichtjes gelezen ben namelijk zelf ook erg geintreseerd in t broep , ik ga per februari een particuliere opleiding doen tot stewardess,, Ik wilde eigelijk altijd al iets met grondstewardess doen , maar vliegen lijkt me ook super leuk!! alleen heb gehoord dat ze erg streng zijn daar qua aannemen!= wie o wie kan me helpen en meer info geven over t vliegen bij KLM ik hoor het graag van jullie.

Gr sarah
quote:Mariella22 schreef op 15 januari 2009 @ 13:39:

Hee iedereen!

Ik heb een vraagje, ik zie dat er vaak wordt verwezen naar de site www.takeforum.com/stewardess

Weten jullie of er iets aan de hand is met de site??

Ben je dan wel ingelogd? Als je bent ingelogd kan je contact opnemen met een moderator.
quote:saaartje schreef op 18 januari 2009 @ 01:16:

Hallo dames ,,

Ik heb al jullie brichtjes gelezen ben namelijk zelf ook erg geintreseerd in t broep , ik ga per februari een particuliere opleiding doen tot stewardess,, Ik wilde eigelijk altijd al iets met grondstewardess doen , maar vliegen lijkt me ook super leuk!! alleen heb gehoord dat ze erg streng zijn daar qua aannemen!= wie o wie kan me helpen en meer info geven over t vliegen bij KLM ik hoor het graag van jullie.

Gr sarah

Hi Saartje,

Ga je de particuliere opleiding doen omdat het een goede opleiding is (en dat zijn de particuliere opleidingen gericht op 'stewardess worden' doorgaans niet) of omdat het je een leuke opleiding lijkt en omdat je iets in de luchtvaart wil gaan doen?

Deze vraag stel ik omdat het eigenlijk onzin is om zo'n particuliere opleiding te doen. Om stess te worden heb je Mbo/Havo nodig. 70% van het cabinepersoneel bij de KLM heeft een Hbo of universitair diploma, dus als je toch een vervolgopleiding wil gaan doen, kies dan iets waar je meer aan hebt.

Je maakt net zoveel kans op de baan met een van bovenstaande diploma's (Mbo - uni) op zak en wat ervaring in de horeca (en/of verpleging), als met een te dure vervolgopleiding waar ze je dingen leren die echt overbodig zijn.

Ik vraag me altijd af waar je allemaal les in krijgt als je 3 of 4 jaar zo'n opleiding volgt?

Wat betreft de strenge selectie... Het is wel pittig ja. Sommigen ervaren het echt als heel zwaar, anderen (waaronder ikzelf) had er niet zo'n moeite mee. Geen idee wat je exact wil weten, maar misschien is het handig als je eens kijkt op het prikbord van stewardess.pagina.nl of op www.takeforum.com/stewardess.
quote:saaartje schreef op 18 januari 2009 @ 01:16:

Hallo dames ,,

Gr sarah

Of lees dit topic door, er staat genoeg over het vliegen bij de KLM.

Die particuliere opleiding is echt onzin en zonde van je geld. Er werkt ook veel cabine met een mtro opleiding bij de klm, daar heb je meer aan, als je toch een mbo opleiding wilt doen.
quote:Lizzl schreef op 18 januari 2009 @ 07:56:

[...]

Ben je dan wel ingelogd? Als je bent ingelogd kan je contact opnemen met een moderator.

Hai!

Dat is ook een probleem, want ik kan me niet registreren :s; als ik op registreren klik en ik ga akkoord met de voorwaarden verschijnt gelijk de melding dat deze gebruikersnaam al in gebruik is terwijl ik helemaal nog geen gebruikersnaam heb ingevuld. Heel vreemd!

Lukt het jou wel?

Dankjewel alvast!

Groetjes Mariella
Dat is idd wel raar, Mariella...

Ik ben er al een tijdje niet geweest en weet m'n inloggegevens niet eens meer

Helaas kan ik je dan verder niet helpen

Misschien eens een berichtje achterlaten op de prikpagina van stewardess.pagina.nl?
Hoi,

Er is een forum gemaakt op www.stewardessenpagina.nl nog helemaal leeg en overzichtelijk. Misschien een tip om daar vragen te gaan stellen?

Groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven