Het Stamcafé XI

21-04-2016 20:39 3023 berichten
Deel elf van ons heerlijke café!

We zijn in Barcelona neergestreken.

Het is weer eens wat anders.

Zuigen wordt op prijs gesteld, zolang het stof betreft. Verder houden we ruzie en andere ellende graag buiten de deur, verder kan alles en is iedereen, ook nieuwe mensen, meelezers en incidentele bezoekers, van harte welkom.

Met veel hartelijks van Lady Voldemort, Star, Yasmijn en Leo.

quote:hatsetats schreef op 30 april 2016 @ 12:36:

[...]

Ja de mijne verkoopt ook groenten maar dan paksoy, amsoy, cassave etc. Geen bloemkool etc. Dat halen we wij bij islamitische winkeltjes.Aziatische bladgroentes (héérlijk!), paprika, uien, kouseband, pepers, allerlei soorten bonen, enz.
quote:-Puss-in-Boots- schreef op 30 april 2016 @ 12:35:

[...]

Allemaal al klaar Wow
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveTheDay schreef op 30 april 2016 @ 12:38:

[...]

Heb een vega recept voor broodje kroket, hebben?altijd!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:SaveTheDay schreef op 30 april 2016 @ 12:34:

[...]

Vanwege?

Ik ben een recept aan het freubelen met ander meel.

Koolhydraatarm. En ja vanwege medische redenen ( diabetes en nog wat narigheid) voordat iedereen me de les komt lezen..

Maar zeer benieuwd naar een recept met ander meel dan wit meel, dus als je wil delen met ons?
Wáárom zijn juist op het moment dat je helemaal niets meer wilt doen de vuilniszakken op?
De plantaardige kroketburger! Wederom met dank aan Bjorn. Met als basis het VeganChallenge recpet voor ragout.

Recept voor 8 - 10 kroketten

Ingrediënten

100 ml + 1 el vloeibare margarine (bijvoorbeeld Alpro)

100 gr bloem

125 ml witte wijn

250 ml sojaroom

250 ml groentenbouillon

1 ui

250 gram kastanje champignons

1 tl tijm

1 handje verse peterselie

Peper en zout naar smaak

Paneermeel (zonder ei)

No egg (o.a. bij Ekoplaza)

Groentebouillonpoeder naar smaak

4 el mayonaise

1 - 2 tl Dion mosterd

Bereidingswijze

Stap 1: ragout maken (zie recept beneden)

Stap 2: ragout laten opstijven in de koelkast

Stap 3: paneermeel naar smaak mengen met groentebouillonpoeder.

Stap 4: 4 theelepels no egg mengen met 4 eetlepels water.

Stap 5: McKroket vormen met ragout, laagje paneermeel, laagje no egg, en nog een laagje paneermeel.

Stap 6: Saus maken met 4 theelepels mayo en naar smaak 1 a 2 theelepels scherpe dion mosterd.

Stap 7: McKroket frituren.

Stap 8: broodjes door de midden en de binnenkant enkele minuten in de pan met dichte deksel op hoog vuur bakken tot ze licht bruin zijn.

Stap 9: Mckroket op warm broodje, daarna de saus.

Stap 10: Smulllllllllen!!!

Ragout: http://veganchallenge.nl/broodje-paddenstoelenragout/
quote:Goede-Fee schreef op 30 april 2016 @ 12:43:

[...]

Koolhydraatarm. En ja vanwege medische redenen ( diabetes en nog wat narigheid) voordat iedereen me de les komt lezen..

Maar zeer benieuwd naar een recept met ander meel dan wit meel, dus als je wil delen met ons?Google eens op cloud bread!
Jesus Save, wat een werk!
quote:SaveTheDay schreef op 30 april 2016 @ 12:45:

De plantaardige kroketburger! Wederom met dank aan Bjorn. Met als basis het VeganChallenge recpet voor ragout.

Recept voor 8 - 10 kroketten

Ingrediënten

100 ml + 1 el vloeibare margarine (bijvoorbeeld Alpro)

100 gr bloem

125 ml witte wijn

250 ml sojaroom

250 ml groentenbouillon

1 ui

250 gram kastanje champignons

1 tl tijm

1 handje verse peterselie

Peper en zout naar smaak

Paneermeel (zonder ei)

No egg (o.a. bij Ekoplaza)

Groentebouillonpoeder naar smaak

4 el mayonaise

1 - 2 tl Dion mosterd

Bereidingswijze

Stap 1: ragout maken (zie recept beneden)

Stap 2: ragout laten opstijven in de koelkast

Stap 3: paneermeel naar smaak mengen met groentebouillonpoeder.

Stap 4: 4 theelepels no egg mengen met 4 eetlepels water.

Stap 5: McKroket vormen met ragout, laagje paneermeel, laagje no egg, en nog een laagje paneermeel.

Stap 6: Saus maken met 4 theelepels mayo en naar smaak 1 a 2 theelepels scherpe dion mosterd.

Stap 7: McKroket frituren.

Stap 8: broodjes door de midden en de binnenkant enkele minuten in de pan met dichte deksel op hoog vuur bakken tot ze licht bruin zijn.

Stap 9: Mckroket op warm broodje, daarna de saus.

Stap 10: Smulllllllllen!!!

Ragout: http://veganchallenge.nl/broodje-paddenstoelenragout/

OMG wat een werk!

Lang leve de cafetaria!
Ja die kwam ik ook al vaak tegen op Pinterest, gepint ook maar nog nooit gemaakt. Het is dus wel echt eetbaar Hats?

Want dan kan ik dat best eens proberen morgen.
O hahaha, Hats
quote:Goede-Fee schreef op 30 april 2016 @ 12:43:

[...]

Maar zeer benieuwd naar een recept met ander meel dan wit meel, dus als je wil delen met ons?

Ik heb een recept voor een pizza bodem, dat is onderstaande maar ben er nog niet helemaal tevreden mee.

http://lowcarbyum.com/coc ... za-crust-or-bread-sticks/
quote:hatsetats schreef op 30 april 2016 @ 12:46:

Jesus Save, wat een werk! valt best mee
quote:SaveTheDay schreef op 30 april 2016 @ 12:48:

[...]

Ik heb een recept voor een pizza bodem, dat is onderstaande maar ben er nog niet helemaal tevreden mee.

http://lowcarbyum.com/coc ... za-crust-or-bread-sticks/Ow kokosmeel, dat heb ik wel eens gebruikt. Nooit bedacht om daat een bodem mee te maken. Wat is er nog niet naar je zin? Te droog?
quote:yasmijn schreef op 30 april 2016 @ 12:47:

[...]

OMG wat een werk!

Lang leve de cafetaria!
quote:SaveTheDay schreef op 30 april 2016 @ 12:49:

[...]

valt best mee
quote:Goede-Fee schreef op 30 april 2016 @ 12:49:

[...]

Ow kokosmeel, dat heb ik wel eens gebruikt. Nooit bedacht om daat een bodem mee te maken. Wat is er nog niet naar je zin? Te droog?Nog niet knapperig genoeg zonder te droog te zijn maar das een kwestie van de verhoudingen goed hebben. Ik meng kokosmeel met amandel of kastanjemeel.
quote:Goede-Fee schreef op 30 april 2016 @ 12:47:

Ja die kwam ik ook al vaak tegen op Pinterest, gepint ook maar nog nooit gemaakt. Het is dus wel echt eetbaar Hats?

Want dan kan ik dat best eens proberen morgen.Tja, een die hard broodeter zal het smerig vinden. Als je je niet instelt op een lekkere volkorenboterham met knapperige korst is het te doen.
Kokosmeel kan je niet 1 op 1 vervangen voor ander meel. Dat reageert anders.
Bakken met kokosmeel

Doordat het meel voornamelijk uit vezels bestaat, werkt het meel ook als een soort spons in bakrecepten. Dit is dan ook meteen de reden dat je bloem of meel niet 1 op 1 kunt vervangen met kokosmeel. Doe je dat wel dan krijg je 1 grote droge klonterige massa .

Als algemene regel geldt(maar ik geef geen garanties) dat je maar 20% van de hoeveelheid bloem in het oorspronkelijke recept hoeft te vervangen door kokosmeel met een gelijke hoeveelheid vloeistof(dus plantaardige melk of eieren, bananen). Dit betekent dat je bij een normaal recept meestal 200/300 gram meel nodig hebt, waar je in dit geval dus maar 40-60 gram kokosmeel hoeft te gebruiken in combinatie met 3-4 eieren.

Gebruik je 100 gram kokosmeel, dan zul je merken dat je minimaal 6 eieren + een flinke hoeveelheid plantaardige melk of bananen nodig hebt om het beslag een beetje vloeibaar te houden. Als je aan de slag gaat met een recept, denk dan nooit ‘het beslag is te dun, er zit te weinig kokosmeel in’, dus ik gooi er nog maar wat bij. Kokosmeel moet zeker even een paar minuten staan, en dan absorbeert het al snel super veel vocht en is je beslag gelijk een stuk dikker. Even geduld dus!

Kokosmeel is ook handig als bindmiddel voor soepen, stoofschotels of curry’s. Hier heb je dan ook zeker maar 1 eetlepel van nodig.

Even op een rijtje:

Amandelmeel:

– Bestaat enkel uit gezonde vetten

– Hoog in eiwitten

– Veel mineralen

– Koolhydraatarm

– Neutraal van smaak

– Let op je porties in verband met de calorieën

– Best prijzig

Kokosmeel:

– Koolhydraatarm(nog armer dan amandelmeel)

– Glutenvrij

– Bomvol vezels(vult goed!)

– Caloriearmer als amandelmeel

– Bevat 8 essentiële eiwitten(goed voor de spieren!)

– Het bakt heel lastig. Je hebt heel weinig meel nodig, en veel eieren/plantaardige melk

– Ook klontert het beslag heel snel. Bakken met kokosmeel is een vak apart ????

– Stuk goedkoper als amandelmeel
Ik experimenteer met veganistische snackjes want mijn zus is veganistisch en mijn broer vegetarisch. Aangezien de dreum geen koemelk kan hebben zijn dit ook uitstekende snackjes voor hem.
quote:hatsetats schreef op 30 april 2016 @ 12:52:

[...]

Tja, een die hard broodeter zal het smerig vinden. Als je je niet instelt op een lekkere volkorenboterham met knapperige korst is het te doen.Onee, ik ben al wat gewend qua anders eten en andere smaakbeleving. Morgen eens kijken of ik er zin in heb. Ik maak een mexicaanse groentesoep dus anders kan ik het nog mooi dippen.
quote:hatsetats schreef op 30 april 2016 @ 12:53:

Kokosmeel kan je niet 1 op 1 vervangen voor ander meel. Dat reageert anders.Precies, het is even zoeken naar de beste verhouding. Laatst een bananen/mangobrood gebakken die was echt super lekker geworden.
Ja dat van de kokosmeel weet ik, dat is 'droger' inderdaad. Nog nooit kastanjemeel geprobeert. Wel amandelmeel en hazelnootmeel.
quote:Goede-Fee schreef op 30 april 2016 @ 12:55:

[...]

Onee, ik ben al wat gewend qua anders eten en andere smaakbeleving. Morgen eens kijken of ik er zin in heb. Ik maak een mexicaanse groentesoep dus anders kan ik het nog mooi dippen. Je kan er ook allerlei kruiden doorheen doen. Ik maakte vaak kwarkbrood met rozemarijn (moest wel meel doorheen) of juist zoet met speculaaskruiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven