Gezondheid alle pijlers

Discussie: Abortus

09-05-2016 21:18 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Gezien veel topics mbt. advies/ervaringen omtrent abortus, en over zwangerschappen in ongelukkige relaties al snel ontmonden in felle voor-tegen abortus discussies, leek het mij een goed idee om er een apart topic voor te openen. Bij deze dus iedereen welkom!d

Edit: Ik plaats het er toch weer bij;

- Elke mening mag maar wees repectvol en bereid het toe te lichten bij onduidelijkheden;

- Stel vragen als je elkaar niet begrijpt;

- De keuze voor abortus is een gevoelige kwestie, houd hier rekening mee als je schrijft.

Edit 2:

- t/m +/- 8 weken spreek men van een embryo (bronnen wijken hierin licht van elkaar af) na deze periode van foetus. Na de geboorte spreekt men van een baby. Het staat eenieder vrij om de ongeboren vrucht te noemen zoals hij/zij wil. Echter wil ik jullie vriendelijk verzoeken om te spreken met neutrale termen als "ongeboren baby", "foetus" etc. zodat de discussie on-topic blijft en men elkaar niet voor het hoofd stoot met al dan niet verkeerd opgevatte aanduidingen als "klompje cellen" etc.
quote:Dragisa schreef op 10 mei 2016 @ 14:30:

Deze uitspraak woldertje:

Ik vind dat. Ook dan is het iets levends en een vrouw die moeilijk zwanger raakt zou dolblij zijn met zo'n pril leven in haar. Het hartje klopt al met 6 weken...

Dat impliceert van alles. Voornamelijk dat je erg vind dat vrouwen een abortus plegen terwijl andere moeilijk of niet zwanger worden.

Nee dat zeg ik daar dus niet mee. Want dat vind ik niet!

Ik zeg hiermee alleen dat die vrouwen ook zouden vinden dat het al een (pril) leven is. En geen klompje cellen wat niks is.

Dat zeg ik er alleen mee. Niet de aanname die je nu maakt, dat maak jij er zelf van. Heb ik nooit gezegd en nooit bedoeld.
quote:Dragisa schreef op 10 mei 2016 @ 15:45:

[...]

Daar kom je ook niet uit. Een ieder zal daar een eige visie op hebben

Ik zelf vind de benaming 'moord' dan ook heel erg extreem voor een niet levensvatbare foetus van een paar weken. Dat maakt een heleboel vrouwen een moordenares. Dat vind ik nogal een label!Nee hoor, ze geven de opdracht, ze plegen de moord niet zelf, maar schakelen een huurmoordenaar in. Ik vind moord in deze ook een extreme benaming, zelfs levensbeëindiging past hier niet. Ik zie een zwangerschap als een biologisch proces in het lichaam, het heeft alle potentie om nieuw leven te worden, maar ik vind de lichamelijke integriteit en het recht op zelfbeschikking van een vrouw toch zwaarder wegen en zie het als een medische behandeling. Moord vind ik echt heel wat anders. Hoe gaan we het dan noemen als bevruchte eicellen worden ingevroren, zware mishandeling?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Het is de beëindiging van andermans (prille) leven.

Laat dat prille nu eens weg. Welke zin krijg je dan? En hoe wordt dat genoemd?

De dokters in zo'n kliniek maken een einde aan een (soms zeer pril) leven: hoe wil je het dan noemen?

Ik mag het toch wel een mensje vinden, ook al lijkt het in het begin nog helemaal niet op een mens?

Til alsjeblieft niet zó zwaar aan een woordje mensen... Het is alleen maar mijn mening die ik mag hebben in dit land.
Je vind het dus moord, en bent voor abortus.

Snap je echt niet dat dat verwarring zaait? Dat heeft niets met kapotte snappertjes te maken hoor..
quote:Woldertje schreef op 10 mei 2016 @ 16:08:

De dokters in zo'n kliniek maken een einde aan een (soms zeer pril) leven: hoe wil je het dan noemen?

Ik mag het toch wel een mensje vinden, ook al lijkt het in het begin nog helemaal niet op een mens?

Til alsjeblieft niet zó zwaar aan een woordje mensen... Het is alleen maar mijn mening die ik mag hebben in dit land. En ook dit is geen juiste benaming, want voor heel veel mensen is er geen leven als de foetus buiten de baarmoeder sowieso al niet levensvatbaar is.

Til alsjeblieft niet zó zwaar aan een woordje mensen... Het is alleen maar mijn mening die ik mag hebben in dit land. Je mening is je mening maar hij is enigszins verwarrend.
verba volant, scripta manent.
quote:Dragisa schreef op 10 mei 2016 @ 16:22:

Je vind het dus moord, en bent voor abortus.

Snap je echt niet dat dat verwarring zaait? Dat heeft niets met kapotte snappertjes te maken hoor..Dat kan prima samengaan.

Til alsjeblieft niet zó zwaar aan een woordje mensen... Het is alleen maar mijn mening die ik mag hebben in dit land. Ik vraag me wel af hoe je dan kijkt naar bevruchte eicellen in een diepvriezer. Dan stoppen ze toch mooi iemand levend in een vriezer als je het zo bekijkt.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Dragisa schreef op 10 mei 2016 @ 16:24:

[...]

En ook dit is geen juiste benaming, want voor heel veel mensen is er geen leven als de foetus buiten de baarmoeder sowieso al niet levensvatbaar is.Ik vind het een leven, ook al is het nog heel klein en nog lang niet levensvatbaar.
Als er al sprake is van leven is het in ieder geval van parasitaire aard: een embryo of jonge foetus leeft bij de gratie van het lichaam van de vrouw in wier baarmoeder het verblijft. Klinkt niet erg gezellig ik weet, maar mooier kan ik het niet maken. En als een vrouw om voor haar moverende redenen geen zin heeft om haar lichaam daarvoor te lenen is dat haar goed recht, lijkt me.

Zelf zou ik niet snel overgaan tot abortus, omdat ik zo'n emotionele doos ben die zich niet kan voorstellen dat je zo'n lief kindje niet zou willen. Maar zelfs voor mij zijn er redenen te bedenken waarom ik er wel toe zou besluiten, en wie ben ik dan in vredesnaam om voor een ander te gaan zitten bepalen of haar redenen beter of slechter zijn dan de mijne.
Ik snap namelijk best dat sommigen het absoluut niet willen houden wat hun reden ook is. Ik begrijp ook dat sommigen een zeer late abortus willen vanwege een aandoening die het kind heeft en ze dat het kind (of zichzelf) niet aan willen doen. Het kan in Nederland.

Daarbij kan niet eens tegen abortus zijn, want als ik zwanger zou raken zou ik binnen een minuut nadat ik erachter zou zijn gekomen de abortuskliniek bellen voor een 1e gesprek.
quote:Woldertje schreef op 10 mei 2016 @ 16:36:

[...]

Dat kan prima samengaan.

Dat vind ik dus niet. Het is zo bizar tegenstrijdig. Maar prima als je er over denkt, dat mag zeker.

Maar, ga alsjeblieft niet verrast zitten doen dat mensen geen pap kunnen maken van jou schommelende en tegenstrijdige normen en waarden, en dat jij die mensen vervolgens beschuldigd van een gebrek aan intelligentie.

Dat is behoorlijk laag.
quote:Dragisa schreef op 10 mei 2016 @ 16:57:

[...]

Dat vind ik dus niet. Het is zo bizar tegenstrijdig. Maar prima als je er over denkt, dat mag zeker.

Maar, ga alsjeblieft niet verrast zitten doen dat mensen geen pap kunnen maken van jou schommelende en tegenstrijdige normen en waarden, en dat jij die mensen vervolgens beschuldigd van een gebrek aan intelligentie.

Dat is behoorlijk laag.Ik heb hier nooit iemand beschuldigd van gebrek aan intelligentie!!
quote:Woldertje schreef op 10 mei 2016 @ 17:01:

[...]

Ik heb hier nooit iemand beschuldigd van gebrek aan intelligentie!!

Volgens mij weet jij in de helft van de gevallen niet wat je zelf hebt geschreven. Jouw formuleringen komen namelijk niet altijd overeen met wat in jouw hoofd duidelijk schijnt te zijn.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:Woldertje schreef op 10 mei 2016 @ 17:01:

[...]

Ik heb hier nooit iemand beschuldigd van gebrek aan intelligentie!!

Dan zal ik het jou in taal zeggen, je beschuldigd ons van "kapotte snappertjes".

Echt, lees je zelf wel eens terug wat je schrijft?
quote:Woldertje schreef op 10 mei 2016 @ 16:46:

Ik snap namelijk best dat sommigen het absoluut niet willen houden wat hun reden ook is. Ik begrijp ook dat sommigen een zeer late abortus willen vanwege een aandoening die het kind heeft en ze dat het kind (of zichzelf) niet aan willen doen. Het kan in Nederland.

Daarbij kan niet eens tegen abortus zijn, want als ik zwanger zou raken zou ik binnen een minuut nadat ik erachter zou zijn gekomen de abortuskliniek bellen voor een 1e gesprek.Dat is toch nog veel gekker? Abortus moord vinden, maar wel zelf abortus (dus moord) uit voeren?
quote:Dragisa schreef op 10 mei 2016 @ 17:16:

[...]

Dan zal ik het jou in taal zeggen, je beschuldigd ons van "kapotte snappertjes".

Echt, lees je zelf wel eens terug wat je schrijft?

Dat heb ik inderdaad gezegd. Maar dat heeft niks te maken met intelligentie...

"Je snappertje is misschien een beetje kapot" (als grapje overigens! ) is zeker niet gelijk aan: "Jij bent echt zo niet intelligent"

Of ben je meteen dom als je iets niet gelijk snapt? Nee hoor, dat heeft dus niks met intelligentie te maken. Ook (zeer) intelligente mensen begrijpen weleens iets niet gelijk. Dat is gewoon menselijk.

Dus beschuldig mij alsjeblieft niet van het zeggen van gebrek aan intelligentie, want dát heb ik nooit gezegd.
Wees gewoon eens duidelijker. Je bent zo wazig, sorry hoor.

Ik ben echt niet de enige die geen touw kan vastknopen aan je uitspraken die je vervolgens weer ontkracht of tegenspreekt.
quote:Dragisa schreef op 10 mei 2016 @ 19:37:

Wees gewoon eens duidelijker. Je bent zo wazig, sorry hoor.

Ik ben echt niet de enige die geen touw kan vastknopen aan je uitspraken die je vervolgens weer ontkracht of tegenspreekt.

- Ik vind abortus moord in de letterlijke zin van het woord, omdat het voor mij al iets levends is vanaf het eerste moment, ook al is het nog lang niet levensvatbaar.

- Dit betekent niet dat ik tegen abortus ben.

- Ik vind dat elke vrouw zelf mag weten waarom ze abortus laat doen.

- Ik vind die vrouwen GEEN moordenaressen.

- Ik begrijp waarom sommigen een late abortus laten uitvoeren vanwege aandoening kindje (of omdat ze er zo laat achter zijn gekomen).

- Er is de optie adoptie, maar dat betekent niet dat ik vind dat elke vrouw die het kind niet wil dat maar moet doen. Ook dat is niet zo makkelijk gedaan als gezegd, net als abortus, voor sommigen.

Zo duidelijk?

Zo niet, dan weet ik het ook niet meer hoor.
Woldertje ik ben het met jee eens. wat is nu een woord, zoals moord, waarom zo beladen? Het eten van een hamburger, noem je ook geen koeienmoord. In letterlijke zin, moord of doden, zit er een verschil?

"Doodslag plegen betekent 'iemand opzettelijk doden zonder voorbedachten rade', een moord plegen betekent 'iemand opzettelijk doden met voorbedachten rade'. Dit juridische onderscheid wordt echter in het gewone taalgebruik vaak niet gemaakt."

Abortus is met voorbedachte rade.

Maar onze wetgeving zit goed in elkaar, en ik zou geen vrouw willen verplichten een zwangerschap te voldragen van een ongewenst kind.

Ik zat vandaag erover te peinzen en dacht, zou ons consumentisme ende vervangbaarheid van de mens (want zeg nu zelf, als iemand zijn werk niet goed doet, ontsla je hem, en neem je iemand nieuw. of jonger, zo ook in relaties en met spullen nog makkelijker). Zou dit ook een rol spelen in onze maatschappij, hoe wij denken over abortus?

Ook al is een persoon uniek, wij denken toch meer in termen van vervangbaarheid.

Dit is niet bedoeld om te stoken of pesten trouwens, maar gewoon een gedachte over de invloed van onze cultuur op abortus. Net als religie een invloed kan hebben. Zoiets dus.
quote:swifty schreef op 10 mei 2016 @ 20:03:

Woldertje ik ben het met jee eens. wat is nu een woord, zoals moord, waarom zo beladen? Het eten van een hamburger, noem je ook geen koeienmoord. In letterlijke zin, moord of doden, zit er een verschil?

"Doodslag plegen betekent 'iemand opzettelijk doden zonder voorbedachten rade', een moord plegen betekent 'iemand opzettelijk doden met voorbedachten rade'. Dit juridische onderscheid wordt echter in het gewone taalgebruik vaak niet gemaakt."

Abortus is met voorbedachte rade.

Maar onze wetgeving zit goed in elkaar, en ik zou geen vrouw willen verplichten een zwangerschap te voldragen van een ongewenst kind.

Ik zat vandaag erover te peinzen en dacht, zou ons consumentisme ende vervangbaarheid van de mens (want zeg nu zelf, als iemand zijn werk niet goed doet, ontsla je hem, en neem je iemand nieuw. of jonger, zo ook in relaties en met spullen nog makkelijker). Zou dit ook een rol spelen in onze maatschappij, hoe wij denken over abortus?

Ook al is een persoon uniek, wij denken toch meer in termen van vervangbaarheid.

Dit is niet bedoeld om te stoken of pesten trouwens, maar gewoon een gedachte over de invloed van onze cultuur op abortus. Net als religie een invloed kan hebben. Zoiets dus.

Euthanasie is ook moord. Maar ben blij dat het bij sommigen die echt heel erg lijden gedaan mag worden.

Als een vrouw een miskraam krijgt dan word je afgefikt als je zou zeggen: "Ah joh, je kan toch zo weer een nieuwe maken?" Dus dan is het volgens veel mensen ineens wel iets... over dezelfde periode waarin diezelfde personen het "een klompje cellen wat nog niks is" vinden, als het gaat om abortus...
quote:Woldertje schreef op 10 mei 2016 @ 20:15:

[...]

Euthanasie is ook moord. Maar ben blij dat het bij sommigen die echt heel erg lijden gedaan mag worden.

Als een vrouw een miskraam krijgt dan word je afgefikt als je zou zeggen: "Ah joh, je kan toch zo weer een nieuwe maken?" Dus dan is het volgens veel mensen ineens wel iets... over dezelfde periode waarin diezelfde personen het "een klompje cellen wat nog niks is" vinden, als het gaat om abortus...

Bij mij heeft moord in eerste instantie ook de reactie die wellicht anderen ook hebben, als zijnde een misdaad. Maar het is niet altijd een misdaad, maar een daad (van compassie) of van noodzaak (eten) etc etc.

Maar het is wel een onhandige term om euthanasie of abortus of doden van dieren voor opeten te beschrijven. Ik zou zelf het nooit gebruiken in ieder geval.

Maar mij boeit het ook niet of mensen zeggen na een miskraam, komt wel weer een nieuwe, of na abortus. Punt blijft, als een vrouw niet de zwangerschap wil, dan is afbreken een goed geregelde keuze in ons land.

En als het helpt voor vrouwen om het als klomp cel te zien, of als fetus of als kind of whatever, boeit me ook niet zo, het leeft, maar je wil wel of niet doorgaan met de zwangerschap. En bij afbreken stopt het. Voor 20 weken is er geen enkele levensvatbaarheid dus ook geen noodzaak tot medisch handelen mocht dit wel zo zijn.

In sommige plekken in de wereld mag je nog ruim na 24 weken afbreken. Kijk, dan moet je eerst het hart stoppen, voordat je overgaat tot verwijderen. Dat zou mij te ver gaan. Dat hebben we niet in Nederland, behalve als blijkt dat er ernstige deformatie is van kind. En dat begrijp ik ook.
Denk nog steeds dat er veel te winnen is bij betere voorlichting gebruik voorbehoedsmiddelen.
Ja, maar nog steeds werken voorbehoedsmiddelen niet altijd.
Later is nu
Ik ben vooral voor keuze vrijheid. Wel of niet een abortus is aan de zwangere en hopelijk in samenspraak met een eventuele partner.

Vwb de termijn. Ja vrijwillig tot 24 weken is laat. Ik denk dat in veel gevallen er al wel eerder een mogelijkheid is om de zwangerschap te beëindiging en dat dat te prefereren is. Aan de andere kant kreeg ik ooit met 22+ 5 te horen dat ons kindje geen leven zou hebben buiten mijn buik. We kregen vijf dagen bedenk tijd en met 23 weken en 4 dagen beviel ik van ons kindje. Dat was een keuze we hadden ook de zwangerschap kunnen voldragen. Ik ben van mening dat dit meer humaan was dan nog 17 weken wachten. Niet alleen voor ons kindje maar ook voor mijn man en mij.

Kortom voor mij is de keuze vrijheid het aller belangerijkste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven