Help, ik wee t het niet meer, wat moet ik doen?!?!?

17-11-2008 10:32 344 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Egoistisch? Je bedoelt: ik vertel het en dan ben ik er maar vanaf? Als het een goede vriendin is begint "het" dan pas.

Ik zou trouwens gek van het piekeren worden als ik 2 weken tegen mijn vriendin niets mocht zeggen. Opeens zou ik het heel erg druk hebben op mijn werk.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 november 2008 @ 11:18:

[...]

Jij vindt het vertellen aan die vriendin egoistisch ? Interessante invalshoek ! Maar is misschien wel zo , ja .Lijkt me juist niet egoistisch, je loopt immers het risico dat het je kwalijk wordt genomen. Je mond houden is veel makkelijker. Ik zou het vertellen, omdat ik het zelf ook zou willen weten.
Ik zou het ook willen weten. Je wordt bedrogen door je vriend/man en de hele vriendengroep weet ervan, behalve jij. Nou lekker is dat. Als ik er dan later achter zou komen zou ik me door de hele groep bedrogen voelen.
...
Precies ik zou het ook willen weten.

En daarna trap ik hem 't huis uit.
@ Tijger. Je antwoordt politiek verantwoord. Zo zou het moeten gaan..maar mensen reageren niet rationeel als het de liefde aangaat..

Mbt egoïsme: Ik vroeg het me gewoon af...

Ik heb mijn mond gehouden toen en makkelijk was het zeker niet. Althans in het begin..tijd heelt.

Mocht ik zelf mijn tong in iemand anders (dan mijn vriend) zijn mond steken, zou ik het wel opbiechten. Omdat ik dat van hem ook verwacht. Wellicht is dat van hetzelfde soort egïsme..ik zeg het en ben het kwijt. Mijn vriend zit er mooi mee..

En dan nog..wie zijn billen brandt...
Volgens mij is het wel belangrijk om niet alleen vanuit jezelf te redeneren in dit soort gevallen. 'Know your audience' is hierbij wel van toepassing. Dat jij het zelf al dan niet wil weten, prima, wat wil die ander? Is het iemand die de waarheid eist, ook al is die nog zo pijnlijk? Of is het iemand die liever niet van de hoed en de rand weet?

Want voor wie vertel je die waarheid? Voor jezelf, omdat jij er dan vanaf bent, of voor die ander? En is dat omdat jij vindt dat hij/zij de waarheid moet weten, of omdat je denkt dat hij/zij dat wil?

Ik zou er maar mee uitkijken en het eerst voorzichtig eens vragen, wat de vriendin van de vreemdgaande vriend zelf wil.
Ik denk vooral dat het einde vriendschap zou zijn als ik het mijn vriendin niet zo mogen/willen/kunnen vertellen, want hoe kun je dan nog vriendinnen zijn als je zoiets weet? Elke keer dat zij iets leuks over haar vriend vertelt, denk je, 'ja, maar ik weet dat het een klootzak is en dat-ie je belazert'. Ik zou het niet voor me kunnen houden, echt niet. En da's ook egoistisch, want helemaal vanuit mezelf beredeneerd. Maar dan heb ik het natuurlijk ook wel over échte vriendinnen, het soort waar je maar een paar van hebt, maar in het geval van TO is dat ook zo volgens mij.
Ja je weet inderdaad nooit hoe iemand erop reageert.

Misschien maar beter eerst polsen hoe vriendin over dit soort dingen denkt.

Maar ik kan me zo slecht voorstellen dat er mensen zijn die hun oogkleppen opzetten. Ik ken ze ook in mijn omgeving. Vrouwen die best weten wat er gaande is, maar zich hiervoor afsluiten ofzo... Is natuurlijk helemaal aan hunzelf, maar ik denk niet dat ik dat zou kunnen.

Ben benieuwd hoe dit afloopt.
quote:marie_liselotte1981 schreef op 18 november 2008 @ 11:32:

@ Tijger. Je antwoordt politiek verantwoord. Zo zou het moeten gaan..maar mensen reageren niet rationeel als het de liefde aangaat..

Mbt egoïsme: Ik vroeg het me gewoon af...

Ik heb mijn mond gehouden toen en makkelijk was het zeker niet. Althans in het begin..tijd heelt.

Mocht ik zelf mijn tong in iemand anders (dan mijn vriend) zijn mond steken, zou ik het wel opbiechten. Omdat ik dat van hem ook verwacht. Wellicht is dat van hetzelfde soort egïsme..ik zeg het en ben het kwijt. Mijn vriend zit er mooi mee..

En dan nog..wie zijn billen brandt...

Ik heb zelf, jaren geleden, eens mijn tong in iemand anders gestoken (maar niet meer dan dat) en heb het idd opgebiecht. Misschien ook omdat ik van mijn schuldgevoel af wilde, maar vooral omdat hij dan zelf de keuze kon maken of hij met mij (en mijn fouten dus) verder wilde. We zijn nog samen overigens.

Als mijn vriendin degene zou zijn die vreemd zou gaan, zou ik wel mijn mond houden. Zoals ik al zei, mijn loyaliteit ligt mij haar.

Mijn man heeft een vriend die weer een vriendenclub heeft waarin er twee geregeld zoenen met anderen (en wie weet wel meer), die mannen vertellen niks aan de betreffende vriendinnen. Op een bruiloft zag ik een van die vriendinnen en ik had er best wel moeite mee om mijn mond te houden. Maar dat heb ik wel gedaan, toen vond ik het niet aan mij. Ik ken haar immers niet.
Lialak, ik hoop dat je eruit komt met je vriend.

Voor wat betreft de discussie wel niet aan je vriendin vertellen en alle motivaties daarachter, ik zou het ten allen tijden vertellen. Er is iets in háár (je vriendin) leven gebeurd en ze heeft er gewoon recht op dat te weten. Ik vind het ontzettend hypocriet om te gaan zitten afwegen wat voor wie het beste is. Daar heb je gewoon niks mee te maken. Waar je wel wat mee te maken hebt is het recht op zelfbeschikking van je vriendin. Dat dien je gewoon te respecteren.

En dus vind ik dat je het altijd moet vertellen. Zonder terughoudendheid en zonder te veroordelen. Vertel erbij dat je, wat ze ook besluit en wat ze ook met de informatie doet, je er altijd voor haar zal zijn en haar beslissing zult respecteren. Ook als ze met hem verder wil. En als zij met hem verder kan, jij dat zeker kan.

Heel veel succes ermee!
quote:eleonora schreef op 18 november 2008 @ 11:38:

Volgens mij is het wel belangrijk om niet alleen vanuit jezelf te redeneren in dit soort gevallen. 'Know your audience' is hierbij wel van toepassing. Dat jij het zelf al dan niet wil weten, prima, wat wil die ander? Is het iemand die de waarheid eist, ook al is die nog zo pijnlijk? Of is het iemand die liever niet van de hoed en de rand weet?

Want voor wie vertel je die waarheid? Voor jezelf, omdat jij er dan vanaf bent, of voor die ander? En is dat omdat jij vindt dat hij/zij de waarheid moet weten, of omdat je denkt dat hij/zij dat wil?

Ik zou er maar mee uitkijken en het eerst voorzichtig eens vragen, wat de vriendin van de vreemdgaande vriend zelf wil.Daar heb je wel gelijk in. Je moet naar die ander kijken. Maar ik weet dat mijn vriendin (mijn beste vriendin iig) het zou willen weten.
Stel een man gaat vreemd... geregeld een chicky uit de bar enzo....

Houdt hij dan toch echt van zijn vriendin? Is zij dan toch degene voor hem in zijn leven?

Mannen doen daar soms zo makkelijk over.. Kan me er niet veel bij voorstellen.

Maar dit ter zijde...
Lialak, ik vind het echt knap dat je met die "vriend" bent gaan praten! Goed dat je je niet hebt laten wegsturen met een smoesje! Je zou je inderdaad kunnen afvragen of het jouw plaats is om deze confrontatie aan te gaan, maar zelf zou ik geen van beiden (vriendin en haar vriend) meer recht in de ogen kunnen kijken. Laat staan 'gezellig' samen op wintersport gaan! (Btw, kan je dat niet cancellen?)

Aan de ene kant begrijp ik je vriend wel, nu is hij degene die zijn vriend 'erbij heeft genaaid', waardoor hij zich lullig voelt. Maar als ik jouw hele verhaal lees vraag ik me af hoe goed die vriendschap is! Je zegt dat die vriend heel erg laconiek reageerde bij het zien van de string en dat hij zelfs de suggestie wekte dat het wel eens van iemand zou kunnen zijn die je vriend mee naar huis had genomen! Wat is dat voor vriendschap?! Hij is degene die niet alleen liegt tegen z'n vriendin en haar straks ook enorm zal kwetsen met de waarheid, maar hij zorgt ook nog eens voor heel wat onrust binnen de relatie van zijn vriend! Het idee alleen al dat hij nog liever de relatie van jou en jouw vriend onder druk wil zetten, dan dat de waarheid boven tafel komt... Echt heel erg egoïstisch en ook ontzettend dom dat hij al z'n vrienden meesleept in z'n overspel. Hij gaat er dus eigenlijk gewoon van uit dat iedereen toch wel z'n mond houdt en doet niet eens moeite om discreet te zijn! Lekkere vriendschap heb je dan....

Maar goed, het valt nu allemaal toch niet meer terug te draaien. Ik geloof op zich wel dat de mannen er pas achter kwamen toen het hele seksgebeuren eenmaal plaatsvond. Op zo'n moment ga je natuurlijk niet de slaapkamer binnen lopen en het naakte meisje van die kerel afplukken. Maar je kan iemand toch zeker achteraf een flinke uitbrander geven!

Wel heel naar dat dit nu tot spanningen met je vriend heeft geleid, maar ik vind niet dat je iets verkeerd hebt gedaan! Zoals iemand anders al zei; als je vriend een onbekende boxershort in jullie bed had gevonden, dan zou hij dat ongetwijfeld ook tot de bodem willen uitzoeken!

Veel succes de komende weken, het zal een dramatische tijd worden waarschijnlijk...
ben in het verleden ook al eens een vriendin kwijtgeraakt omdat ikhaar vertelde dat haar vriend vreemdging en heb geen zin meer om voor legenaar uitgemaakt te worden, dus voor mij is het heel simpel: als iemand mij een directe vraag stelt, vertel ik wat ik weet, en als iemand niets vraagt ga ik er van uit dat ie niet wil weten. Ik ken via via iemand die af en toe flink de bloemetjes buiten zet, en die weet ook dat als zijn vrouw ooit bij mij aanklopt, ik niet voor m ga liegen, ( geldt ook voor vriendinnen) maar om zelf het initiatief te nemen om har in te lichten gaat mij te ver, dat vind ik niet mijn taak.

Je weet van anderen niet hoe hun relatie in elkaar steekt, misschien hebben ze wel afspraken dat het mag, of dat ze het juist niet van elkaar willen weten, dus in dit soort gevallen uitgaan van wat jij zou willen lijkt me niet zo handig.

Of ik het zelf zou willen wetenals mijn vriend vreemdging? Ik zou graag wiollen dat ie het zelf an me opbiecht, of misschien van een hele goede vriendin wel als ze het wist. ik heb echter totaal geen behoefte wanneer dit soort info komt van vage kennisen, of nog erger, de dame in kwestie waarmee ie me bedriegt.
Ik dacht ook een trouwe lobbes te hebben, maar die blijkt al een maandje verliefd te zijn op een andere vrouw. Ik zeg niet dat je je nu dus gelijk in een massaal wantrouwen moet storten omdat ik toevallig een toch niet trouwe lobbes heb.

Als zij jullie bed hebben gebruikt, dan had je vriend dat direct moeten zeggen, wel zo open en eerlijk. Dan had je die andere vriend kunnen confronteren met de string en kunnen zeggen dat het eenmalig is en dat hij voortaan maar een ander adresje moet zoeken om aan zijn gerief te komen.
Dapper van je, dat je de confrontatie bent aangegaan. Rot voor je vriendin, maar ik ben voor jou wel blij dat het niet je eigen vriend is.

Onder de omstandigheden zou ik het vertellen. Het is in jouw bed gebeurd, en jij wordt medeplichtig gemaakt door die hele voetbalclub. Het is voor je vriendin vreselijk als dadelijk iedereen het weet, behalve zij, want als ze nu al nattigheid voelt, komt het geheid uit.

Ik zou denk ik laaiend zijn op al die mannen. Wat hierboven ergens geschreven is klopt, hierna wordt het nooit meer hetzelfde in jullie vriendenclub, het vertrouwen en de onschuld is eraf. Ik denk niet dat je ooit nog even onbevangen met iedereen om kan gaan, of zonder dubbele gevoelens een weekendje weg gaat, of je het nu wel vertelt of niet.

Die figuur zet met zijn openlijke gerommel wel heel veel op het spel, en dat echte-mannen-dekken-elkaar vind ik ook niet van deze tijd. Ik zou woest zijn als een vriendin van mijn zoiets in mijn huis en bed uit probeerde te halen, en al helemaal als ik ook bevriend was met haar vriend. Je hoopt toch dat je vrienden ergens een grens trekken, of je nu een mannetje of een vrouwtje bent.

Maar ondertussen zit je mooi opgescheept met de puinhopen van een ander. Veel sterkte ermee, en het lijkt me goed om op je gevoel af te gaan. De ene vrouw zal het wel willen weten, de andere niet, en alleen jij kunt van hieraf denk ik inschatten bij welke groep je vriendin hoort.
Wat een bijzondere gedachtegang, hypocriet zijn als je afweegt of je iets al dan niet moet vertellen. Bepaal jij voor je vrienden wat ze moeten weten of niet Evidenza? Dat vind ik arrogant om zo te denken.

Ik ben met open ogen in die val gelopen en kreeg letterlijk te horen dat iemand het allemaal liever niet had geweten. Met terugwerkende kracht vond ik het toen heel vervelend dat ik iets verteld had waar ík vanaf wilde zijn, zonder rekening te houden met degene aan wie ik het vertelde.

Kijk niet alleen naar jezelf maar ook naar die ander, dat scheelt een hoop ellende.
of mijn vriend had vrijdag avond al iemand mee naar huis genomen zeker? Zei ie lachend

pfff...wat een toestand zeg!! Maar dat ie zei dat je vriend dan wel iemand mee naar huis had genomen, zou ik nog het meest pissig om zijn, jouw vriend vals beschuldigen, terwijl ie zelf met die griet in jullie bed heeft liggen vozen?!!!...
Ik vind het ook dapper hoe je die vriend aangepakt hebt. Van je vriend kan ik me voorstellen dat hij boos is dat jij je er toch mee bemoeit en dat je hem niet vertrouwde. Maar ik vind dat hij ook moet begrijpen dat het te vaag was en dat jij meer opheldering wilde. Een onbekende string in je bed vinden is niet zo maar iets immers.

Nu zou ik adviseren om het niet tegen je vriendin te vertellen: het zijn hun zaken. Maar komt tijd komt raad. Twee weken is best lang en wie weet komt de oplossing in die 2 weken.
Hallo Lia,

Goed gedaan hoor. Ik zou het in tegenstelling tot de meeste hier wel vertellen.

Ik ben er niet voor dat je het per defenitie aan de partner verteldt die wordt bedrogen.

Maar dit is een hele goede vriendin van je. Niet zomaar de partner van. Ik zou echt gekwets zijn als iedereen om me heen inclusief een van mijn beste vriendinnen dit allang wist en niks gezegd heeft. Indirect hou jij dan ook je hand boven zijn hoofd.

Succes
quote:eleonora schreef op 18 november 2008 @ 11:57:

Wat een bijzondere gedachtegang, hypocriet zijn als je afweegt of je iets al dan niet moet vertellen. Bepaal jij voor je vrienden wat ze moeten weten of niet Evidenza? Dat vind ik arrogant om zo te denken.

Ik ben met open ogen in die val gelopen en kreeg letterlijk te horen dat iemand het allemaal liever niet had geweten. Met terugwerkende kracht vond ik het toen heel vervelend dat ik iets verteld had waar ík vanaf wilde zijn, zonder rekening te houden met degene aan wie ik het vertelde.

Kijk niet alleen naar jezelf maar ook naar die ander, dat scheelt een hoop ellende.En ik vind het arrogant om voor ze te gaan denken. In te vullen wat iemand zou willen, of wel of niet zou aankunnen. Tenzij je daar afspraken over gemaakt hebt met vriendinnen zou ik er dus voor kiezen om altijd de waarheid te vertellen. Niet zodat ik ervan af ben, niet omdat ik het leuk vind om te vertellen maar omdat ze er recht op heeft. Het speelt zich af in haar leven, daar moet te zelf over kunnen beslissen.
Je zult de personen die ergens wel weten dat hun partner rotzooit maar daar verder niet aan willen, de kost moeten geven. Als vriendin ken je je vriendin goed genoeg om te weten of zij wel of niet zo iemand is.

Vorige week sprak ik een vroegere vriendin die ik 15 jaar niet gesproken had. Ze kwam gedurende ons telefoongesprek met allerlei zaken waar ik niks van wist en die ik helemaal niet wilde horen, ook niet na 15 jaar. En 15 jaar geleden had ik het absoluut niet van haar aangenomen, omdat ik graag wilde dat mijn leven wél klopte, al deed dat het niet.

Zij was er vanaf en voelde zich opgelucht, ik heb er een vieze smaak van in mijn mond.
quote:Evidenza schreef op 18 november 2008 @ 12:16:

[...]

En ik vind het arrogant om voor ze te gaan denken. In te vullen wat iemand zou willen, of wel of niet zou aankunnen. Tenzij je daar afspraken over gemaakt hebt met vriendinnen zou ik er dus voor kiezen om altijd de waarheid te vertellen. Niet zodat ik ervan af ben, niet omdat ik het leuk vind om te vertellen maar omdat ze er recht op heeft. Het speelt zich af in haar leven, daar moet te zelf over kunnen beslissen.

Jij kiest dus voor een ander. Dat doe je voor jezelf. Zeker als die ander helemaal niet zit te wachten op die waarheid want de waarheid maakt jou vrij, het hoeft niet de ander te bevrijden, het kan die ander ook belasten. Jij bepaalt dus wat iemand aankan en dat doe je omdat jij dat wil, omdat jij gelooft in dat recht. Dat is jouw point of view en hoeft niet dat van de ander te zijn.

Maar zoals ik al zei, als het om werkelijke vrienden gaat dan weet je hoe iemand daar in staat.
Leo: Dat had ik laatst ook. Het interesseert mij echt niets of ik door mijn ex een golddigger, H*r, weet ik veel wat genoemd word. Waarom hebben mensen die neiging om dat achteraf aan je te vertellen?

Ik denk dat je gelijk hebt over het feit dat je weet tegen wie je wat verteld, dat je weet wat die gene wil weten of juist niet wilt weten.

Evidenza: Waarom is dat arrogant? En maak je over zulke dingen afspraken?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Ik dacht er trouwens voorheen ook zo over als Evidenza hoor, het is niet dat ik haar punt niet begrijp of zo. Eerlijkheid boven alles ook al is de waarheid keihard was toen het devies. Tot ik tegen situaties aan ging lopen die ik of zelf niet wilde weten, of die een ander vervelend vond om te horen, omdat je niet al-tijd zin hebt om te handelen naar wat je weet terwijl dat wel zou moeten, en omdat anderen dat dan ook van je verwachten en je je dan alleen nog maar rotter gaat voelen dan je je al voelde.

Vandaar dat ik nu eerst nadenk voor ik iets al dan niet vertel en vooral de manier waaróp ik het vertel hou ik in de gaten. Niet iedereen is gediend van hoppekee klip, klap dit is de waarheid, hier heb je 'm bijvoorbeeld.

Relationele zaken zijn natuurlijk sowieso precair en gelukkig ben ik dat nog niet zo heel vaak tegengekomen in mijn leven maar om zomaar te roepen dat ik het al-tijd zou vertellen, nah nee. Zoals Kreng ook al schreef, niet meer, na slechte ervaringen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven