Mag dit?
dinsdag 31 mei 2016 om 17:20
Beste allemaal,
Gisteren kwam mijn vriend thuis met het slechte nieuws dat hij ontslagen is met ingang van 29 juni.
Nu wil ik graag in twee dingen wat duidelijkheid ;
1. Zijn contract loopt tot 29 juni en het is op 30 mei aangezegd door beëindiging. Is dit dan 1 dag te laat volgens de nieuwe regels?
2. Zijn baas wil hem met ingang van 30 juni aannemen via een uitzendbureau voor 6 maanden zodat hij daarna weer een contract kan aanbieden. Zo omzeilt hij de wet om een vast contract aan te bieden. Maar mag dit wel?
We gaan donderdag naar het juridisch loket maar ik dacht misschien zijn hier alvast mensen die even mee willen denken?
Er is vorige maand nog iemand aangenomen en vorige week maandag is er ook een nieuwe collega begonnen. Daarom komt dit uit het niets voor mijn vriend. Er is genoeg werk maar de reden die ze hem hebben gegeven is de onzekerheid over het bedrijf.
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Gisteren kwam mijn vriend thuis met het slechte nieuws dat hij ontslagen is met ingang van 29 juni.
Nu wil ik graag in twee dingen wat duidelijkheid ;
1. Zijn contract loopt tot 29 juni en het is op 30 mei aangezegd door beëindiging. Is dit dan 1 dag te laat volgens de nieuwe regels?
2. Zijn baas wil hem met ingang van 30 juni aannemen via een uitzendbureau voor 6 maanden zodat hij daarna weer een contract kan aanbieden. Zo omzeilt hij de wet om een vast contract aan te bieden. Maar mag dit wel?
We gaan donderdag naar het juridisch loket maar ik dacht misschien zijn hier alvast mensen die even mee willen denken?
Er is vorige maand nog iemand aangenomen en vorige week maandag is er ook een nieuwe collega begonnen. Daarom komt dit uit het niets voor mijn vriend. Er is genoeg werk maar de reden die ze hem hebben gegeven is de onzekerheid over het bedrijf.
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
dinsdag 31 mei 2016 om 17:36
quote:dreamer85 schreef op 31 mei 2016 @ 17:34:
Ok thanks Hayek!
Ik hoop voor punt 2 dat je gelijk hebt. Dan kan hij misschien nog iets aanvechten.
Ja inderdaad dat is het natuurlijk ook. Alleen het voelt wel als ontslag voor hem.
Aanvechten? Contract wordt niet verleng en na een maand kan hij daar opnieuw gaan werker via een uitzendbureau. Leuk? Absoluut niet, maar mag dus wel.
IK zou blij zijn in de huidige tijden.
Ok thanks Hayek!
Ik hoop voor punt 2 dat je gelijk hebt. Dan kan hij misschien nog iets aanvechten.
Ja inderdaad dat is het natuurlijk ook. Alleen het voelt wel als ontslag voor hem.
Aanvechten? Contract wordt niet verleng en na een maand kan hij daar opnieuw gaan werker via een uitzendbureau. Leuk? Absoluut niet, maar mag dus wel.
IK zou blij zijn in de huidige tijden.
dinsdag 31 mei 2016 om 17:39
quote:Ikhierhuh schreef op 31 mei 2016 @ 17:36:
[...]
Aanvechten? Contract wordt niet verleng en na een maand kan hij daar opnieuw gaan werker via een uitzendbureau. Leuk? Absoluut niet, maar mag dus wel.
IK zou blij zijn in de huidige tijden.Maar geldt dat dan niet als opvolgend werkgeverschap?
[...]
Aanvechten? Contract wordt niet verleng en na een maand kan hij daar opnieuw gaan werker via een uitzendbureau. Leuk? Absoluut niet, maar mag dus wel.
IK zou blij zijn in de huidige tijden.Maar geldt dat dan niet als opvolgend werkgeverschap?
Oh dear, how sad, never mind.
dinsdag 31 mei 2016 om 17:39
quote:dreamer85 schreef op 31 mei 2016 @ 17:34:
Ok thanks Hayek!
Ik hoop voor punt 2 dat je gelijk hebt. Dan kan hij misschien nog iets aanvechten.
Ja inderdaad dat is het natuurlijk ook. Alleen het voelt wel als ontslag voor hem.ja lekker aanvechten! Verstoorde werkrelatie en je wordt er echt niet rijk van ofzo..
Ok thanks Hayek!
Ik hoop voor punt 2 dat je gelijk hebt. Dan kan hij misschien nog iets aanvechten.
Ja inderdaad dat is het natuurlijk ook. Alleen het voelt wel als ontslag voor hem.ja lekker aanvechten! Verstoorde werkrelatie en je wordt er echt niet rijk van ofzo..
dinsdag 31 mei 2016 om 17:43
quote:Gooloib schreef op 31 mei 2016 @ 17:39:
[...]
ja lekker aanvechten! Verstoorde werkrelatie en je wordt er echt niet rijk van ofzo..
Dus moet je alles maar slikken want ja, je mag blij zijn dat je werk hebt?
Een werkgever heeft zich nog altijd gewoon aan de wet te houden en als hij dat niet doet mag je best actie ondernemen.
Heb het niet over deze specifieke vraag maar in het algemeen.
[...]
ja lekker aanvechten! Verstoorde werkrelatie en je wordt er echt niet rijk van ofzo..
Dus moet je alles maar slikken want ja, je mag blij zijn dat je werk hebt?
Een werkgever heeft zich nog altijd gewoon aan de wet te houden en als hij dat niet doet mag je best actie ondernemen.
Heb het niet over deze specifieke vraag maar in het algemeen.
dinsdag 31 mei 2016 om 17:47
quote:granny71 schreef op 31 mei 2016 @ 17:43:
[...]
Dus moet je alles maar slikken want ja, je mag blij zijn dat je werk hebt?
Een werkgever heeft zich nog altijd gewoon aan de wet te houden en als hij dat niet doet mag je best actie ondernemen.
Heb het niet over deze specifieke vraag maar in het algemeen.Natuurlijk mag je actie ondernemen, maar of het uiteindelijk in je eigen voordeel werkt, is maar zeer de vraag..........
[...]
Dus moet je alles maar slikken want ja, je mag blij zijn dat je werk hebt?
Een werkgever heeft zich nog altijd gewoon aan de wet te houden en als hij dat niet doet mag je best actie ondernemen.
Heb het niet over deze specifieke vraag maar in het algemeen.Natuurlijk mag je actie ondernemen, maar of het uiteindelijk in je eigen voordeel werkt, is maar zeer de vraag..........
Oh dear, how sad, never mind.
dinsdag 31 mei 2016 om 17:49
quote:Frizz schreef op 31 mei 2016 @ 17:47:
Maar... Als het niet mag hè, waar kan je dan eigenlijk terecht als werknemer? Is er een meldpunt voor zoiets?
Nou ja....je kunt het bij een vakbond aankaarten, als je daar lid van bent.
In principe is het zo dat de vriend van TO het beste z'n bek kan houden en op den duur als ze 'm weer een tijdelijk contract willen aanbieden, subtiel opmerken dat 'ie al een vast contract heeft doordat z'n werkgever de regels niet goed heeft uitgevoerd.
Maar... Als het niet mag hè, waar kan je dan eigenlijk terecht als werknemer? Is er een meldpunt voor zoiets?
Nou ja....je kunt het bij een vakbond aankaarten, als je daar lid van bent.
In principe is het zo dat de vriend van TO het beste z'n bek kan houden en op den duur als ze 'm weer een tijdelijk contract willen aanbieden, subtiel opmerken dat 'ie al een vast contract heeft doordat z'n werkgever de regels niet goed heeft uitgevoerd.
Oh dear, how sad, never mind.
dinsdag 31 mei 2016 om 17:50
Van de link van Hayek;
Nog een voorbeeld is de uitzendkracht die eerst via één en vervolgens via een ander uitzendbureau bij hetzelfde bedrijf in dezelfde functie werkt. Het ‘opvolgende’ uitzendbureau moet in dat geval rekening houden met de gewerkte periodes en contracten bij het eerste bureau.
Dus het mag inderdaad niet.
Thnx Hayek. Ik denk dat dat inderdaad de beste oplossing zou zijn dan.
Nog een voorbeeld is de uitzendkracht die eerst via één en vervolgens via een ander uitzendbureau bij hetzelfde bedrijf in dezelfde functie werkt. Het ‘opvolgende’ uitzendbureau moet in dat geval rekening houden met de gewerkte periodes en contracten bij het eerste bureau.
Dus het mag inderdaad niet.
Thnx Hayek. Ik denk dat dat inderdaad de beste oplossing zou zijn dan.
dinsdag 31 mei 2016 om 17:51
quote:dreamer85 schreef op 31 mei 2016 @ 17:50:
Van de link van Hayek;
Nog een voorbeeld is de uitzendkracht die eerst via één en vervolgens via een ander uitzendbureau bij hetzelfde bedrijf in dezelfde functie werkt. Het ‘opvolgende’ uitzendbureau moet in dat geval rekening houden met de gewerkte periodes en contracten bij het eerste bureau.
Dus het mag inderdaad niet.
Stel dat hij gewoon akkoord gaat.. Heeft hij dan op 30 juni een vast contract?Ligt eraan wat er aan voorafgaande contracten is geweest.
Van de link van Hayek;
Nog een voorbeeld is de uitzendkracht die eerst via één en vervolgens via een ander uitzendbureau bij hetzelfde bedrijf in dezelfde functie werkt. Het ‘opvolgende’ uitzendbureau moet in dat geval rekening houden met de gewerkte periodes en contracten bij het eerste bureau.
Dus het mag inderdaad niet.
Stel dat hij gewoon akkoord gaat.. Heeft hij dan op 30 juni een vast contract?Ligt eraan wat er aan voorafgaande contracten is geweest.
Oh dear, how sad, never mind.
dinsdag 31 mei 2016 om 17:52
quote:dreamer85 schreef op 31 mei 2016 @ 17:43:
Er zit geen maand tussen. Is gewoon de volgende dag na einde van arbeidsovereenkomst.
Thnx Hayek ik ga nu de link even lezen.
Ik zou goed nadenken wat je vriend hier te winnen heeft. Nee, je hoeft niet alles van je werkgever te pikken, maar ik zie niet echt hoe hier gedoe over gaan maken tot een uitkomst leidt die in zijn voordeel is.
Je vriend heeft nu een tijdelijk contract, dat mag gewoon niet worden verlengd. Had wel 1 dag eerder gemoeten, dus van die ene dag doorbetaling zou ik wel werk maken. Het aanbod dat werkgever hem nu heeft gedaan via een uitzendbureau, mag niet. Dan moet er minstens een maand tussen zitten. Maar dan is het gevolg toch gewoon dat vriend straks zonder werk zit? Dat het uitzend-aanbod niet rechtmatig is, levert helaas geen contract voor onbepaalde tijd op.
Er zit geen maand tussen. Is gewoon de volgende dag na einde van arbeidsovereenkomst.
Thnx Hayek ik ga nu de link even lezen.
Ik zou goed nadenken wat je vriend hier te winnen heeft. Nee, je hoeft niet alles van je werkgever te pikken, maar ik zie niet echt hoe hier gedoe over gaan maken tot een uitkomst leidt die in zijn voordeel is.
Je vriend heeft nu een tijdelijk contract, dat mag gewoon niet worden verlengd. Had wel 1 dag eerder gemoeten, dus van die ene dag doorbetaling zou ik wel werk maken. Het aanbod dat werkgever hem nu heeft gedaan via een uitzendbureau, mag niet. Dan moet er minstens een maand tussen zitten. Maar dan is het gevolg toch gewoon dat vriend straks zonder werk zit? Dat het uitzend-aanbod niet rechtmatig is, levert helaas geen contract voor onbepaalde tijd op.
dinsdag 31 mei 2016 om 17:52
quote:Hayek schreef op 31 mei 2016 @ 17:49:
[...]
Nou ja....je kunt het bij een vakbond aankaarten, als je daar lid van bent.
In principe is het zo dat de vriend van TO het beste z'n bek kan houden en op den duur als ze 'm weer een tijdelijk contract willen aanbieden, subtiel opmerken dat 'ie al een vast contract heeft doordat z'n werkgever de regels niet goed heeft uitgevoerd.Oh ja. Wie het laatst lacht enzo...
[...]
Nou ja....je kunt het bij een vakbond aankaarten, als je daar lid van bent.
In principe is het zo dat de vriend van TO het beste z'n bek kan houden en op den duur als ze 'm weer een tijdelijk contract willen aanbieden, subtiel opmerken dat 'ie al een vast contract heeft doordat z'n werkgever de regels niet goed heeft uitgevoerd.Oh ja. Wie het laatst lacht enzo...
•
dinsdag 31 mei 2016 om 17:53
quote:spuit_111 schreef op 31 mei 2016 @ 17:52:
[...]
Ik zou goed nadenken wat je vriend hier te winnen heeft. Nee, je hoeft niet alles van je werkgever te pikken, maar ik zie niet echt hoe hier gedoe over gaan maken tot een uitkomst leidt die in zijn voordeel is.
Je vriend heeft nu een tijdelijk contract, dat mag gewoon niet worden verlengd. Had wel 1 dag eerder gemoeten, dus van die ene dag doorbetaling zou ik wel werk maken. Het aanbod dat werkgever hem nu heeft gedaan via een uitzendbureau, mag niet. Dan moet er minstens een maand tussen zitten. Maar dan is het gevolg toch gewoon dat vriend straks zonder werk zit? Dat het uitzend-aanbod niet rechtmatig is, levert helaas geen contract voor onbepaalde tijd op.Kun jij me misschien vertellen waar ik die maand kan terugvinden?
[...]
Ik zou goed nadenken wat je vriend hier te winnen heeft. Nee, je hoeft niet alles van je werkgever te pikken, maar ik zie niet echt hoe hier gedoe over gaan maken tot een uitkomst leidt die in zijn voordeel is.
Je vriend heeft nu een tijdelijk contract, dat mag gewoon niet worden verlengd. Had wel 1 dag eerder gemoeten, dus van die ene dag doorbetaling zou ik wel werk maken. Het aanbod dat werkgever hem nu heeft gedaan via een uitzendbureau, mag niet. Dan moet er minstens een maand tussen zitten. Maar dan is het gevolg toch gewoon dat vriend straks zonder werk zit? Dat het uitzend-aanbod niet rechtmatig is, levert helaas geen contract voor onbepaalde tijd op.Kun jij me misschien vertellen waar ik die maand kan terugvinden?
Oh dear, how sad, never mind.