Geld & Recht alle pijlers

Mag dit?

31-05-2016 17:20 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Gisteren kwam mijn vriend thuis met het slechte nieuws dat hij ontslagen is met ingang van 29 juni.

Nu wil ik graag in twee dingen wat duidelijkheid ;

1. Zijn contract loopt tot 29 juni en het is op 30 mei aangezegd door beëindiging. Is dit dan 1 dag te laat volgens de nieuwe regels?

2. Zijn baas wil hem met ingang van 30 juni aannemen via een uitzendbureau voor 6 maanden zodat hij daarna weer een contract kan aanbieden. Zo omzeilt hij de wet om een vast contract aan te bieden. Maar mag dit wel?

We gaan donderdag naar het juridisch loket maar ik dacht misschien zijn hier alvast mensen die even mee willen denken?

Er is vorige maand nog iemand aangenomen en vorige week maandag is er ook een nieuwe collega begonnen. Daarom komt dit uit het niets voor mijn vriend. Er is genoeg werk maar de reden die ze hem hebben gegeven is de onzekerheid over het bedrijf.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!
quote:Hayek schreef op 31 mei 2016 @ 17:47:

[...]

Ik vind juist alleen maar dat sinds de WWZ de termijn zes maanden is geworden.Kans is groot dat zo is geworden sinds juli 2015.
Maar ja als je slim bent vecht je het dus niet aan, maar zo blijven dit soort praktijken wel verborgen.
quote:granny71 schreef op 31 mei 2016 @ 17:43:

[...]

Dus moet je alles maar slikken want ja, je mag blij zijn dat je werk hebt?

Een werkgever heeft zich nog altijd gewoon aan de wet te houden en als hij dat niet doet mag je best actie ondernemen.

Heb het niet over deze specifieke vraag maar in het algemeen.Klopt, alleen zou dat nu betekenen date werkgever gewoon geen nieuw contract geeft, ook niet via een uitzendbureau. Ik denk overigens dat het wel mag, die zes maanden is het uitzendbureau formeel de werkgever. Maar ik weet er niet genoeg vanaf.
quote:Frizz schreef op 31 mei 2016 @ 17:53:

Maar ja als je slim bent vecht je het dus niet aan, maar zo blijven dit soort praktijken wel verborgen.

Het lullige is dat de overheid allerlei dingen verzint, maar er vervolgens amper of geen handhaving is.

Naleving van CAO's is ook zo'n geval. Die dingen worden algemeen verbindend verklaard, maar een werkgever die de CAO aan z'n laars lapt, komt er doorgaans gewoon mee weg.......
Oh dear, how sad, never mind.
quote:spuit_111 schreef op 31 mei 2016 @ 17:52:

[...]

Ik zou goed nadenken wat je vriend hier te winnen heeft. Nee, je hoeft niet alles van je werkgever te pikken, maar ik zie niet echt hoe hier gedoe over gaan maken tot een uitkomst leidt die in zijn voordeel is.

Je vriend heeft nu een tijdelijk contract, dat mag gewoon niet worden verlengd. Had wel 1 dag eerder gemoeten, dus van die ene dag doorbetaling zou ik wel werk maken. Het aanbod dat werkgever hem nu heeft gedaan via een uitzendbureau, mag niet. Dan moet er minstens een maand tussen zitten. Maar dan is het gevolg toch gewoon dat vriend straks zonder werk zit? Dat het uitzend-aanbod niet rechtmatig is, levert helaas geen contract voor onbepaalde tijd op.Waarom niet dan? Dan is na die dag werken toch het contract voor onbepaalde tijd.
quote:Marana_ schreef op 31 mei 2016 @ 17:57:

[...]

Klopt, alleen zou dat nu betekenen date werkgever gewoon geen nieuw contract geeft, ook niet via een uitzendbureau. Ik denk overigens dat het wel mag, die zes maanden is het uitzendbureau formeel de werkgever. Maar ik weet er niet genoeg vanaf.Klopt, maar doordat er sprake is van opvolgend werkgeverschap, gaat de teller niet terug naar nul.
quote:Hayek schreef op 31 mei 2016 @ 17:57:

[...]

Het lullige is dat de overheid allerlei dingen verzint, maar er vervolgens amper of geen handhaving is.

Naleving van CAO's is ook zo'n geval. Die dingen worden algemeen verbindend verklaard, maar een werkgever die de CAO aan z'n laars lapt, komt er doorgaans gewoon mee weg.......Dat bedoel ik! Suf.
Nou als hij zo op deze manier nog jaren bij het bedrijf zou kunnen werken dan zou dat gewoon de oplossing zijn hoor! Hij heeft het prima naar z'n zin.
quote:dreamer85 schreef op 31 mei 2016 @ 17:58:

[...]

Waarom niet dan? Dan is na die dag werken toch het contract voor onbepaalde tijd.Nee, zo werkt dat niet.
quote:Hayek schreef op 31 mei 2016 @ 17:58:

[...]

Klopt, maar doordat er sprake is van opvolgend werkgeverschap, gaat de teller niet terug naar nul.Precies. Dat is het dus. Kunnen jullie hier toelichting op geven spuit11 en Marana
anoniem_183297 wijzigde dit bericht op 31-05-2016 18:03
Reden: Ehh het is hier... Geen h*er
% gewijzigd
Was al aan het zoeken: http://www.arbeidsrechter ... de-contract-bepaalde-tijd

Indien de werkgever vergeet om een maand voor het einde van rechtswege schriftelijk door te geven of het dienstverband wordt voortgezet, dan zal het dienstverband toch van rechtswege eindigen. Het vergeten van de aanzegging heeft namelijk niet tot sanctie dat het dienstverband voortgezet moet worden.
quote:dreamer85 schreef op 31 mei 2016 @ 18:00:

Nou als hij zo op deze manier nog jaren bij het bedrijf zou kunnen werken dan zou dat gewoon de oplossing zijn hoor! Hij heeft het prima naar z'n zin.Zonder enige zekerheid en met de constante dreiging van contract beëindiging en geen werk meer?
Nu de ww ingaan is veel risicovoller.

Er is genoeg werk te doen daar.
Ik ga nu de link lezen marana
Ok ik snap hem Marana. Maar dat gaat over die ene dag te laat opzeggen.

Ik heb het nu over dat hij de volgende dag, dus 30 juni, weer in dienst treedt. Zelfde functie alles maar dan via een uitzendbureau.
quote:Marana_ schreef op 31 mei 2016 @ 18:02:

Was al aan het zoeken: http://www.arbeidsrechter ... de-contract-bepaalde-tijd

Indien de werkgever vergeet om een maand voor het einde van rechtswege schriftelijk door te geven of het dienstverband wordt voortgezet, dan zal het dienstverband toch van rechtswege eindigen. Het vergeten van de aanzegging heeft namelijk niet tot sanctie dat het dienstverband voortgezet moet worden.Het niet op tijd aanzeggen is het probleem niet. Het opvolgend dienstverband bij het uitzendbureau is het lastige.
Waarom regelt je vriend dit soort zaken niet?

En een contract mag gewoon niet verlengd worden, ondanks dat ze net een nieuwe hebben aangenomen en er werk genoeg is.

Wel jammer voor je vriend, zeker als hij het naar zijn zin heeft.
Gelukkig hadden wij het wel over hetzelfde Hayek

Minni, hij vroeg me een topic te openen op viva haha. Hij is niet zo van dit soort dingen. Dus we doen het samen. En het klopt een contract hoeft niet verlengd te worden. Maar het gaat puur om het contract. Hij mag de volgende dag gewoon weer komen werken.
Als ze tevreden over hem zijn en hem op zich graag willen houden, dan zou ik geen slapende honden wakker maken. Ze komen er wel overheen dat je vriends straks een vast contract heeft.

Voorheen moest er drie (niet een) maanden tussen zitten voordat de teller op nul ging. Nu is dat zes maanden. Bij CAO kan er op sommige vlakken wel afgeweken worden van de standaardregels, dus let hierop.
quote:minnimouse schreef op 31 mei 2016 @ 18:11:

En een contract mag gewoon niet verlengd worden, ondanks dat ze net een nieuwe hebben aangenomen en er werk genoeg is.Maar het wordt dus wel verlengd, alleen via een uitzendbureau.
quote:Ikhierhuh schreef op 31 mei 2016 @ 17:46:

[...]

Geen idee, ik weet het, vraag me niet waarom.Dat weet je het niet correct. Mag ook niet met een maand ertussen.
quote:Hayek schreef op 31 mei 2016 @ 18:21:

[...]

Maar het wordt dus wel verlengd, alleen via een uitzendbureau.Dat snap ik wel. Ik heb het alleen over het stukje waarin TO aangeeft dat er werk genoeg is en eigenlijk vraagt of het contract daarom niet verlengd mag worden.
quote:Hayek schreef op 31 mei 2016 @ 17:58:

[...]

Klopt, maar doordat er sprake is van opvolgend werkgeverschap, gaat de teller niet terug naar nul.

Ow dit dus .

Mosterd.
quote:dreamer85 schreef op 31 mei 2016 @ 18:14:

Gelukkig hadden wij het wel over hetzelfde Hayek

Minni, hij vroeg me een topic te openen op viva haha. Hij is niet zo van dit soort dingen. Dus we doen het samen. En het klopt een contract hoeft niet verlengd te worden. Maar het gaat puur om het contract. Hij mag de volgende dag gewoon weer komen werken.Ok dan heb ik je verkeerd begrepen
quote:Goede-Fee schreef op 31 mei 2016 @ 18:23:

[...]

Dat weet je het niet correct. Mag ook niet met een maand ertussen.Ja, had zelf ook gelezen dat niet (meer) zo was, dankzij Hayek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven