Mode & Beauty alle pijlers

Witte blazer bruiloft?

08-06-2016 20:29 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Witte blazer naar een bruiloft, kan dat?

Ik heb morgen een bruiloft en neig er dus naar om een witte blazer aan te doen. De rest van de outfit is een topje met een broek dus lijkt in niks op een bruidsjurk.

Wat vinden jullie daarvan?
Een vriendin was laatst op een bruiloft waar de gasten van te voren een kleurenkaart met drie specifieke pasteltinten kregen, met het - niet eens zo heel vriendelijke verzoek - om uitsluitend in die kleuren te verschijnen. Dát vind ik bridezilla gedrag.

Maar om algemeen bekende en geaccepteerde etiquette zoals géén wit op een bruiloft bridezilla gedrag te noemen, dat vind ik te ver gaan.

Dat je niet altijd zit te wachten op - of kan voldoen aan - opmerkelijke eisen van een bruidspaar, daar kan ik inkomen.Maar bij zoiets vanzelfsprekends als geen wit op een bruiloft min of meer te roepen "dat je dat zelf toch wel uitmaakt", dat vind ik oprecht onfatsoenlijk.

Het gaat die dag niet om jou. Hoe erg is het nu echt om die paar dagen per jaar waarop dat niet gepast is (bruiloften en begrafenissen) géén wit te dragen?

En voor we de discussie krijgen over dat een bruidspaar hun gasten niet op kosten mag jagen: daar ben ik het mee eens als het om de bovengenoemde kleurenwaaier gaat. Maar ik geloof gewoon echt niet dat er mensen zijn die uitsluitend witte kledingstukken hebben en dan hun laatste cent uit zouden moeten geven aan een kledingstuk in wat voor andere kleur dan ook.
anoniem_35033 wijzigde dit bericht op 08-06-2016 22:00
Reden: Typo
% gewijzigd
quote:Marana_ schreef op 08 juni 2016 @ 21:56:

[...]

Wat belachelijk zeg. Iedereen moet even laten horen hoeveel beter ze het weten of zo? Ik geloof echt niet dat dat het enige is wat je hebt onthouden.Tja, toch echt wel. Was een jaar of 5 geleden en dat is echt nog het enige dat ik heb onthouden.
quote:YellowLemon schreef op 08 juni 2016 @ 21:52:

[...]

Het lijkt me dat als TO daar zo zeker van was, dat ze niet zou twijfelen over gaat witte blazer.

En dan snap ik dus oprecht niet waarom je niet gewoon even iets anders dan wit uit de kast kan pakken op die dag. Ik zou dan ook verder geen extreem nette kleren of wat dan ook verwachten, want zo is mijn kring niet. Maar als iemand wit aan zou hebben zou ik toch wel heel hard moeten slikken en ik kan me voorstellen dat ik er iets van zou zeggen. Dan maar egoïstisch hoor, die bruiloft daar droom ik al van jongs af aan over, inclusief witte jurk.

Misschien had ze een leuke zomerse jurk, en bedenkt ze nu ze het weerbericht heeft gezien dat de jurk te koud is en ze er niets anders passends bij heeft of zo?

Als iemand van je avondgasten een witte blazer draagt zou dat echt voor jou als bruid de dag verpesten?
Wat ik zo vreemd vind, is dat iedereen etiquette maar lastig vindt als het henzelf even niet uitkomt, maar in andere gevallen wél vindt dat men niet handelt zoals het hoort.

Als je in een duur restaurant komt, en men legt het bestek netjes neer zoals het hoort, vind je het ook vanzelfsprekend. Maar als men al het bestek gewoon lukraak neergooit naast je bord, zonder erop te letten of het in de goede volgorde ligt voor je gerechten, is het opeens niet goed. Dan zeg je toch óók niet "nou ja, moet kunnen, niet zo zeuren, gewoon een beetje relaxt zijn joh".

Maar als het om ons eigen gedrag gaat, moet het wél "gewoon kunnen" en moet er niet gezeurd worden. Want dan is het opeens blijkbaar minder belangrijk hoe het hoort.

Raar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Marana_ schreef op 08 juni 2016 @ 21:57:

[...]

Misschien had ze een leuke zomerse jurk, en bedenkt ze nu ze het weerbericht heeft gezien dat de jurk te koud is en ze er niets anders passends bij heeft of zo?

Als iemand van je avondgasten een witte blazer draagt zou dat echt voor jou als bruid de dag verpesten?Avondgasten dragen geen blazers. Een blazer hoort bij middagkleding, niet bij avondkleding.
Waarom is het raar om een mening te hebben over 1 enkele etiquetteregel?

Die regels zijn immers ook maar ooit verzonnen en aan de tijdgeest onderhevig.
quote:pejeka schreef op 08 juni 2016 @ 22:00:

[...]

Avondgasten dragen geen blazers. Een blazer hoort bij middagkleding, niet bij avondkleding.Nou ja witte blouse of wit shirt dan, zou dat echt je bruiloft verpesten? Ik weet echt niet meer wat mijn gasten aanhadden. Er waren er ongetwijfeld met witte tops etc. Ik weet wel dat ik een geweldige dag heb gehad.
quote:Bibi1973 schreef op 08 juni 2016 @ 22:03:

Waarom is het raar om een mening te hebben over 1 enkele etiquetteregel?

Die regels zijn immers ook maar ooit verzonnen en aan de tijdgeest onderhevig.Natuurlijk, maar zoals blijkt volgen vele mensen nog altijd die regel. Dan kan je natuurlijk toch gewoon lekker je ding doen, maar dan ook niet achteraf klagen dat mensen je vreemd bekijken.
quote:Marana_ schreef op 08 juni 2016 @ 21:57:

[...]

Als iemand van je avondgasten een witte blazer draagt zou dat echt voor jou als bruid de dag verpesten?De dag zelf misschien niet, maar m'n foto's voor mijn gevoel echt wel. Maar dat is voor mij echt gewoon een esthetisch ding. Wat ik zeg ik ben niet de moeilijkste qua kleren, al draagt iemand een simpel vestje of wat dan ook. Dat valt toch weg naast je mooie jurk en man in pak. Maar wit is een eyecatcher. Dat valt niet weg naast je jurk, dat springt erbij uit. Of laat jou jurk misschien wel viezig ogen omdat het een andere kleur wit is, etc. Het zou gevoelsmatig gewoon niet kloppen voor me.
Gewoon niet doen. Het zal niet het enige zijn dat in je kast hangt.
Mij zou het niet kunnen schelen.

Wit op mijn bruiloft vind ik prima. Teenslippers vind ik prima en donkere kleding ook.

Ik ben niet van de etiquette.

Maar als je twijfelt, zou ik het niet doen.
Nog een aanvulling (ik blijf bezig). Wij zijn vorig jaar getrouwd, ik droeg een korte witte bruidsjurk (wel tot over de knie en wijd en echt een bruidsjurk zegmaar).

Als dresscode hadden wij "feestelijk" op de uitnodiging gezet, want we wilde dat iedereen zich gemakkelijk zou voelen en weinig moeite zou hoeven doen als dat niet kon/ ze daar geen zin in hadden. Kijkend naar onze gastenlijst dachten wij dat deze boodschap over zou komen (er stond niemand op die een Ajax trainingspak als feestelijk zou beschouwen). Dit bleek ook te kloppen, op één uitzondering na.

Op het feest hadden wij ook onze (achter)neven en nichten plus aanhang uitgenodigd. Het vriendinnetje van mijn mans jongste neefje (van 17) was nog nooit op een bruiloft geweest en verscheen in een - overigens superleuk - spierwit rockabilly jurkje wat echt heel erg op mijn trouwjurk leek.

Het meisje voelde zich vreselijk opgelaten, maar ik vond het vooral reuze grappig en vooral sneu voor haar. Want ze geneerde zich duidelijk toen allerlei (oudere) gasten zich hiermee gingen bemoeien en er schande van spraken.

Het heeft onze dag op geen enkele wijze besmet of verpest of wat dan ook. Maar het meisje heeft - ondanks dat ik haar gerust probeerde te stellen - geen echt leuke avond gehad.

Etiquette is er niet perse alleen voor de bruid en bruidegom, maar ook - of juist - voor de gasten, zodat de gasten zich niet ongemakkelijk hoeven te voelen.
quote:Broedkippetje schreef op 08 juni 2016 @ 21:43:

@dana

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat etiquette-goeroe Beatrijs de witte blazer niet afkeurt en spreekt over 'geen overtreding'.

http://www.beatrijs.com/s ... aagt-ook-wit-op-bruiloft/

Dus ik keer terug op mijn schreden... sportief
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:vitamined schreef op 08 juni 2016 @ 22:08:

Mij zou het niet kunnen schelen.

Wit op mijn bruiloft vind ik prima. Teenslippers vind ik prima en donkere kleding ook.

Ik ben niet van de etiquette.

Maar als je twijfelt, zou ik het niet doen.Maar de etiquette is er niet alleen om de bruid een plezier te doen, de etiquette is er voor iedereen, ook voor de andere gasten, incluus jezelf.
quote:nephthys schreef op 08 juni 2016 @ 21:57:

[...]

Tja, toch echt wel. Was een jaar of 5 geleden en dat is echt nog het enige dat ik heb onthouden.Kortom: de rest van zo'n 'sprookjeshuwelijk' is te saai voor woorden en de moeite van het onthouden niet waard.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Dana schreef op 08 juni 2016 @ 22:18:

[...]

Kortom: de rest van zo'n 'sprookjeshuwelijk' is te saai voor woorden en de moeite van het onthouden niet waard. Nuja, het was een gewoon standaard feest. Niet persé saai, maar de zus van de bruidegom was duidelijk toch memorabeler, althans voor de gewone gasten
quote:nephthys schreef op 08 juni 2016 @ 22:17:

[...]

Maar de etiquette is er niet alleen om de bruid een plezier te doen, de etiquette is er voor iedereen, ook voor de andere gasten.

Ja, weet ik.

Maar aan de andere kant: als iedereen zich nou wat minder bemoeit met wat een ander aantrekt (of doet), is er minder etiquette nodig.
quote:vitamined schreef op 08 juni 2016 @ 22:19:

[...]

Ja, weet ik.

Maar aan de andere kant: als iedereen zich nou wat minder bemoeit met wat een ander aantrekt (of doet), is er minder etiquette nodig.

Tja, etiquette heeft wel zijn nut hoor. Ik vind dat je niet altijd je eigen zin moet kunnen doen, en dat sommige gelegenheden nu eenmaal bepaalde 'regels' met zich meebrengen.

Dat je niet op de begrafenis van nonkel Jos in je pyjama verschijnt, of op de diploma uitreiking van je dochter in je meest sexy leren rode jurkje met netkousen.
quote:Christiana schreef op 08 juni 2016 @ 21:49:

Als het mijn bruiloft was geweest mocht je in je witte blazer komen, je aanwezigheid is het belangrijkste! Ben je getuige of ceremoniemeester zou ik het niet doen, maar een "gewone" gast geen probleem.

Mijn vriendin gaat binnenkort trouwen, wilde per se dat zus (getuige) en ik (ceremoniemeester) ook in t wit komen

na 3 keer navragen wist ze het nog steeds zeker, dan kon iedereen goed zien dat we bij haar horen.
Feit is, dat de meeste tegenstand tegen etiquette komt van mensen die het hoe en waarom niet van huis uit hebben meegekregen. Dus meer om de eigen onkunde te maskeren dan dat het een daadwerkelijke aversie is. En juist omdát ze het niet weten, lossen ze het dan op door te stellen dat "het niet uitmaakt".

Etiquette heeft echter niks met elitair ofzo te maken, het zijn gewoon simpele richtlijnen die, als iedereen zich er een beetje aan houdt, het maatschappelijk verkeer wat eenvoudiger maken. Een soort smeerolie van de samenleving, zeg maar. Vergelijk het met verkeersregels. Dan zeg je toch ook niet "Pff, niet door rood mogen rijden is zo achterhaald, ik trek gewoon mijn eigen plan".

Of niet?
Uuh wauw, het enige wat in het bericht staat is ik neig naar het dragen van en de vraag of het kan. Om me dan meteen onfatsoenlijk te noemen en dat ik de etiquette aan de laars lap vind ik wel wat overdreven. Ik vroeg het omdat ik niet zeker wist of het kon en ik 2 outfits heb waaruit ik kan kiezen. Maar als ik de reacties zo zie betwijfel ik of die andere outfit wel door jullie goedgekeurd zou worden en die is niet wit:p
quote:QQelleQ schreef op 08 juni 2016 @ 21:56:

Een vriendin was laatst op een bruiloft waar de gasten van te voren een kleurenkaart met drie specifieke pasteltinten kregen, met het - niet eens zo heel vriendelijke verzoek - om uitsluitend in die kleuren te verschijnen. Dát vind ik bridezilla gedrag.

Maar om algemeen bekende en geaccepteerde etiquette zoals géén wit op een bruiloft bridezilla gedrag te noemen, dat vind ik te ver gaan.

Dat je niet altijd zit te wachten op - of kan voldoen aan - opmerkelijke eisen van een bruidspaar, daar kan ik inkomen.Maar bij zoiets vanzelfsprekends als geen wit op een bruiloft min of meer te roepen "dat je dat zelf toch wel uitmaakt", dat vind ik oprecht onfatsoenlijk.

Het gaat die dag niet om jou. Hoe erg is het nu echt om die paar dagen per jaar waarop dat niet gepast is (bruiloften en begrafenissen) géén wit te dragen?

En voor we de discussie krijgen over dat een bruidspaar hun gasten niet op kosten mag jagen: daar ben ik het mee eens als het om de bovengenoemde kleurenwaaier gaat. Maar ik geloof gewoon echt niet dat er mensen zijn die uitsluitend witte kledingstukken hebben en dan hun laatste cent uit zouden moeten geven aan een kledingstuk in wat voor andere kleur dan ook.

Algemeen bekende en geaccepteerde etiquette? Dat is het dus niet, zie bijv. ook de hierboven geplaatste links naar Beatrijs.

Grappig genoeg ken ik de wereld van oud geld best goed van vroeger, maar daar werd destijds toch echt heel anders met etiquetteregels omgegaan dan de gemiddelde vivaforummer ze opvat. Het ging om omgangsregels, juist bedoeld om je gasten zich niet de mindere te laten voelen maar ze op hun gemak te stellen in jouw gezelschap. Het op kosten jagen van mensen was nooit de bedoeling, het regels naleven/opleggen om de regels ook niet.
Jeetje, daar heb ik nou echt nooit bij stil gestaan dat een witte colbert niet kan.

Ik heb volgende week een bruiloft waar ik een leuk jurkje voor gekocht heb. Zwart met rode, groene en witte bloemen.

Voor als het koud is (en dat is het waarschijnlijk) heb ik er een gebroken witte colbert over. Een zwarte vond ik te somber en iets anders wat passend is, heb ik niet.

Gelukkig had ik een foto van complete outfit naar de bruid gestuurd. Ze vond het erg leuk. Dus ik denk niet dat zij er een probleem mee heeft.

Maar voor de zekerheid ga ik bet nog even na vragen.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
quote:nephthys schreef op 08 juni 2016 @ 22:22:

[...]

Tja, etiquette heeft wel zijn nut hoor. Ik vind dat je niet altijd je eigen zin moet kunnen doen, en dat sommige gelegenheden nu eenmaal bepaalde 'regels' met zich meebrengen.

Dat je niet op de begrafenis van nonkel Jos in je pyjama verschijnt, of op de diploma uitreiking van je dochter in je meest sexy leren rode jurkje met netkousen.

Ja en sommige dingen vind ik dan weer 'common sense'.

Maar geen wit op een bruiloft, vork links mes rechts, bestek van buiten naar binnen...

Van mij hoeft het niet.
quote:pejeka schreef op 08 juni 2016 @ 22:29:

Feit is, dat de meeste tegenstand tegen etiquette komt van mensen die het hoe en waarom niet van huis uit hebben meegekregen. Dus meer om de eigen onkunde te maskeren dan dat het een daadwerkelijke aversie is. En juist omdát ze het niet weten, lossen ze het dan op door te stellen dat "het niet uitmaakt".

Etiquette heeft echter niks met elitair ofzo te maken, het zijn gewoon simpele richtlijnen die, als iedereen zich er een beetje aan houdt, het maatschappelijk verkeer wat eenvoudiger maken. Een soort smeerolie van de samenleving, zeg maar. Vergelijk het met verkeersregels. Dan zeg je toch ook niet "Pff, niet door rood mogen rijden is zo achterhaald, ik trek gewoon mijn eigen plan".

Of niet?Dit bewijst wat Dana zegt. Oud geld weet dat de etiquette er is om niemand zich ongemakkelijk te laten voelen. Mensen die het echt van huis uit, via de genen als het ware, meekrijgen zullen er alles aan doen om een ander op zn gemak te stellen. En dus hebben ze het niet over onkunde, en kijken ze niet neer op anderen die niet weten hoe het heurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven