Gezondheid alle pijlers

Baarmoederverwijdering

05-03-2016 10:43 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren last van ernstige endometriose. Jaren geleden zijn er endometriosehaarden verwijderd tijdens een laparoscopie en daarna twee keer zwanger geworden door middel van IVF. Nu worden de klachten steeds heviger en deze week bleek na een MRI-scan dat ik ook adenomyosis heb. De gynaecoloog heeft tot grote opluchting van mij baarmoederverwijdering voorgesteld. Een flinke buikoperatie, maar hopelijk dan wel voor de laatste keer. Mijn gevoel zegt dat dit de juiste beslissing is, maar ik hoor uit mijn omgeving toch veel negatieve klanken. Verhalen over in de overgang komen, verzakkingen, minder goed seksleven, blaasproblemen, enz.

Ik wil graag ervaringsverhalen horen van andere vrouwen bij wie hun baarmoeder verwijderd is en op welke manier, vaginaal bijvoorbeeld. Ik heb eind deze maand pas weer een afspraak met mijn gynaecoloog over hoe, wat en wanneer, we hebben de MRI dus nog niet besproken, ik weet alleen dat één eierstok nog goed is, er meerdere endometriosehaarden zijn in de buikholte en adenomyosis dus. Ik heb nog geen idee welke opties ik heb wat betreft de methode en of ik überhaupt wel opties heb.
Dat vind ik wel heel erg vroeg na drie weken. Verder kan ik je niet helpen helaas, ik heb geen druppel bloed verloren na de verwijdering.
Jeetje ik zou niet gaan werken als je nog bloedverlies hebt, eerst helen. Ook al heb je 'maar' een kantoorbaan.!
Help iedereen een handje
Ik zou toch even niet werken maar je rust nemen. Mij is gezegd echt minimaal zes weken rust!

Hier is uiteindelijk de baarmoeder blijven zitten. Wel nog een behoorlijke operatie geweest van 3,5u. Eileiders zijn er volledig uit incl twee kleine hapjes baarmoeder. De veertjes hadden mijn buik behoorlijk beschadigd. Alle verklevingen weggehaald. Had na de operatie veel last van het gas voor een dag of vier. Erg pijnlijk in mijn schouder. En het duurde uiteindelijk 4 weken voor de steken in mijn buik weg waren, zit nu op vijf weken na de operatie. Ben alleen nog belachelijk moe. Huisarts heeft mij bloed laten prikken daarvoor (ach ja, eigen risico is toch al op). Moet het nog steeds rustig aan doen anders krijg in last van mijn buik.

De essure veertjes waren behoorlijk uitgerekt en zaten door mijn buik verkleefd. Normaal is het veertje zo'n 4 cm en het binnenste deel was vijf keer zo lang geworden.

Maar gelukkig is het nu weg en zijn daarmee ook een deel van mijn klachten weg! Heerlijk!

Dit waren mijn klachten, waar een achter staat is verdwenen:

Enorme pijn linksonder in mijn buik

Darmklachten, afwisselend krampen en diarree.

Enorm pijnlijke eisprong (althans die ene was minder pijnlijk, wel voelbaar)

Gevoel dat de veertjes prikken

Stinkende urine

Koliekaanvallen (gal?) óf net als bij de leverontsteking door pfeiffer

Opgeblazen buik

Gevoelloos been/koude voet/zenuwpijn

Gevoel van beenweeën

Tandvleesproblemen

Blaasontstekingen (nog niet weer gehad, alleen wat irritatie van het catheter)

Cyste borst

Steken, gevoel van ontsteking in heup

Hoge bloeddruk (was nu na 4,5wk 125/80, vorig jaar 150/95)

Hartkloppingen

Netelroos 8:-)8

Opvliegers 8:-)8

Bekkenpijn (maar heb nog niet veel gedaan en dit had ik al voor de essure)

vermoeidheid -> erger maar heb ME

migraine (nog niet weer gehad, maar had ik ook al voor essure)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik ben inmiddels geopereerd en er zijn tijdens de operatie flinke complicaties opgetreden, uiteindelijk heeft de operatie in totaal 6 uur geduurd om de ontstane schade te herstellen. Door die complicaties hebben ze alsnog een verticale snede gemaakt van schaambot tot navel. Het had allemaal nog veel erger gekund, maar het is toch een flinke tegenvaller. Voorlopig ben ik hier nog niet klaar mee helaas, het herstel van de complicaties verloopt niet zo voorspoedig en geen idee wanneer ze me gaan ontslaan hier. Natuurlijk wist ik dat deze complicaties konden optreden, maar het valt me toch allemaal vies tegen.
Sterkte vaporilla! Wanneer ben je geopereerd? Heb je veel pijn?
Nu een week geleden. Ik heb nog veel pijn, maar ben inmiddels wel van de morfine af. Klein stapje vooruit dus.
Wat een tegenvaller inderdaad, heftig.. Je zult het met die kleine stapjes moeten doen, maar ik weet uit ervaring dat dat lastig is. Als je nou weet: Over een maand fiets ik weer rond en gaat het goed, dan kun je daar naar toe leven, maar herstel is afwachten en erin mee gaan. Balen zeg... Probeer het je zo comfortabel mogelijk te maken en ben lief voor jezelf, ik hoop dat het elke dag een beetje beter gaat.
Ik heb vannacht wel rustiger geslapen. Kort, maar niet zulke bizarre dromen. Wat dat betreft wel blij dat ik van de morfine af ben, maar werd wel vroeg wakker door de pijn. Inmiddels werkt de pijnmedicatie weer een beetje, hopelijk zometeen even douchen want ik stink als een varken.

Ik kan inderdaad niks zeggen over hoe het herstel gaat lopen, de katheter moet nog tot na het weekend blijven zitten. Maar uiteindelijk zal de schade wel volledig herstellen, zeggen ze. Daar probeer ik dan maar op te vertrouwen, maar wat een flinke tegenvaller nu.
Hoe gaat het nu met je?
Eindelijk weer thuis na drie opnames. ik zal je de details besparen, maar ik ben uiteindelijk in een ander ziekenhuis terecht gekomen, waar ze gelukkig wel patiënten proberen te genezen. Sinds twee dagen is de pijn een stuk dragelijker en merk ik dat het de goede kant opgaat. Morgen moet ik weer op controle en wordt de volgende ingreep besproken. Daar zie ik echt als een berg tegen op, maar het Is hopelijk wel de laatste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven