Het Heerlijke kooktopic.
zaterdag 17 maart 2007 om 14:56
Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
donderdag 19 juli 2007 om 21:33
hellup ik heb een blender gekregen op mijn verjaardag.
in de 1ste plaats om groente en fruit voor mijn zoontje te maken maar wie heeft er lekkere recepten om nog meer te maken.
dus niet voor mijn zoontje maar voor mezelf.
Heb dus geen idee wat dat ding allemaal kan he behalve babyvoeding maken.
alvast bedankt
in de 1ste plaats om groente en fruit voor mijn zoontje te maken maar wie heeft er lekkere recepten om nog meer te maken.
dus niet voor mijn zoontje maar voor mezelf.
Heb dus geen idee wat dat ding allemaal kan he behalve babyvoeding maken.
alvast bedankt
donderdag 19 juli 2007 om 21:43
vrijdag 20 juli 2007 om 08:41
Noem het maar peanuts. Ik heb nog nooit zelf brood gemaakt. Heb jij een broodbakmachine? Pasta klinkt lekker. Wat voor pasta en appel gebruik je? Lekker een koude pasta met dit weer. Kan je zonder een broodbakmachine het brood ook maken? En rucola in het brood?
Jeuj!
Brood: pak mix voor witbrood kopen, deeg maken volgens recept op het pak. Groot vierkant maken van het deeg, beleggen met een laag parmaham, rucola erover heen strooien, en dan een lading parmezaanse kaas erover heen strooien, ik gebruik zelf snippers, kan je bij de AH kopen.(belangrijk dat je deze kaas gebruikt en geen andere!) daarna het brood inelkaar draaien (zeg maar net zoals bij een croissant) en dan 45 min. laten rijzen onder een theedoek. Daarna nog een half uurtje in de oven. Echt superlekker! Ik dacht eerst ook: rucola in het brood, maar het is echt zalig. Ik heb wel een broodbakmachine, maar dat is juist bij dit brood niet handig. De broodbakmiachine gaat namelijk alle ingredienten zelf mengen, en bij dit brood is het lekkerder / makkelijker als je er zelf een soort gevulde croissant van maakt. Broodbakmachine dus absoluut niet nodig, alleen een oven.
Bij de koude pasta salade gebruik ik zelf penne, maar je kan denk ik ook wel canneloni of fossili gebruiken. Ik gebruik zelf golden delicious appels, die vind ik lekker fris en lekker in combinatie met walnoot en geitenkaas . Ik kook de pasta, gooi het in de vergiet en spoel het af met koud water. Dan doe ik er wat peper en zout overheen, en roer er een eetlepel pesto doorheen, zodat de pasta wat meer smaak heeft. Daarna roer ik de andere ingredienten er door heen. Ik ben er helemaal verslaafd aan, heb het afgelopen week drie keer gegeten, haha! Het brood maak ik iets minder vaak, kost wat meer tijd en niet echt geschikt voor iemand die vaak alleen eet, tis nogal veel en ook vrij machtig. Nou als iemand het gaat maken, laat je dan even weten hoe het was???
Jeuj!

Brood: pak mix voor witbrood kopen, deeg maken volgens recept op het pak. Groot vierkant maken van het deeg, beleggen met een laag parmaham, rucola erover heen strooien, en dan een lading parmezaanse kaas erover heen strooien, ik gebruik zelf snippers, kan je bij de AH kopen.(belangrijk dat je deze kaas gebruikt en geen andere!) daarna het brood inelkaar draaien (zeg maar net zoals bij een croissant) en dan 45 min. laten rijzen onder een theedoek. Daarna nog een half uurtje in de oven. Echt superlekker! Ik dacht eerst ook: rucola in het brood, maar het is echt zalig. Ik heb wel een broodbakmachine, maar dat is juist bij dit brood niet handig. De broodbakmiachine gaat namelijk alle ingredienten zelf mengen, en bij dit brood is het lekkerder / makkelijker als je er zelf een soort gevulde croissant van maakt. Broodbakmachine dus absoluut niet nodig, alleen een oven.
Bij de koude pasta salade gebruik ik zelf penne, maar je kan denk ik ook wel canneloni of fossili gebruiken. Ik gebruik zelf golden delicious appels, die vind ik lekker fris en lekker in combinatie met walnoot en geitenkaas . Ik kook de pasta, gooi het in de vergiet en spoel het af met koud water. Dan doe ik er wat peper en zout overheen, en roer er een eetlepel pesto doorheen, zodat de pasta wat meer smaak heeft. Daarna roer ik de andere ingredienten er door heen. Ik ben er helemaal verslaafd aan, heb het afgelopen week drie keer gegeten, haha! Het brood maak ik iets minder vaak, kost wat meer tijd en niet echt geschikt voor iemand die vaak alleen eet, tis nogal veel en ook vrij machtig. Nou als iemand het gaat maken, laat je dan even weten hoe het was???
vrijdag 20 juli 2007 om 08:49
quote:Volgens mij is [fgcolor=#ff0000]DIT[/fgcolor] de beste toepassing voor een blender....
:D
Ik gebruik mijn blender vaak voor sapjes. Jusd'orange (of dubbeldrank) met een verse banaan erdoor heen, of een paar geschilde perssinaasappels erbij in. Yoghurt met een lading aardbeien, bramen of ander (rood) fruit is ook erg lekker. Daarnaast maak ik af en toe een milkshake, wat vanille of aardbeien ijs erin, scheutje melk, paar lepels aardbeienjam of saus erbij (of verse aardbeien), ff mixen en je hebt een lekkere milkshake. Maar ik moet zeggen, ik gebruik m niet vaak en zou er prima zonder kunnen.
:D
Ik gebruik mijn blender vaak voor sapjes. Jusd'orange (of dubbeldrank) met een verse banaan erdoor heen, of een paar geschilde perssinaasappels erbij in. Yoghurt met een lading aardbeien, bramen of ander (rood) fruit is ook erg lekker. Daarnaast maak ik af en toe een milkshake, wat vanille of aardbeien ijs erin, scheutje melk, paar lepels aardbeienjam of saus erbij (of verse aardbeien), ff mixen en je hebt een lekkere milkshake. Maar ik moet zeggen, ik gebruik m niet vaak en zou er prima zonder kunnen.
vrijdag 27 juli 2007 om 10:20
Badmeester reageert niet meer, dus kom ik maar even met een vraag. 
Mijn schoonouders hebben twee weken lang een huisje gehuurd in Zeeland. Ze hebben ons uitgenodigd om 5 dagen langs te komen, we gaan morgen heen. Nu wilde ik ff punten scoren bij de schoonfamilie
door een lekkere cake voor ze te bakken!! Mijn creatieve bak-geest gaat alleen niet verder dan een arretjescake (maar is zo vet!!) en een marmercake. Ook kruidkoek heb ik wel eens gemaakt (met rozijnen, noten en appel) maar wil eigenlijk eens iets heel anders maken! Iemand een leuk / lekker ideetje?
Jaja, I know, via google kan ik de wereld recepten vinden. Maar... ik vind jullie hier altijd zo heerlijk creatief (meen ik!) dus ben heel benieuwd naar wat jullie maken als je een lekkere cake maakt (als jullie dat doen, tenminste)

Mijn schoonouders hebben twee weken lang een huisje gehuurd in Zeeland. Ze hebben ons uitgenodigd om 5 dagen langs te komen, we gaan morgen heen. Nu wilde ik ff punten scoren bij de schoonfamilie

Jaja, I know, via google kan ik de wereld recepten vinden. Maar... ik vind jullie hier altijd zo heerlijk creatief (meen ik!) dus ben heel benieuwd naar wat jullie maken als je een lekkere cake maakt (als jullie dat doen, tenminste)
vrijdag 27 juli 2007 om 13:37
Zelf maak ik (bijna) nooit taarten of cake. Maar welke ik graag eet bij mijn moeder is onderstaande, die is zo lekker, gelukkig maakt zij hem geregeld.
Appelkwarktaart.
Ingrediënten:
500 g zachtzure appels
3 eetl. citroensap
100 g boter (Melkan)
150 g suiker
3 eieren
250 g kwark (Melkan)
150 g cakemeel
boter om in te vetten
50 g geschaafde amandelen
2 eetl. suiker
1 theel. kaneelpoeder
springvorm ø 24 cm
Voorbereiding:
Verwarm de oven voor op 160°C. Schil de appels en snijd ze in smalle partjes. Besprenkel ze met de helft van het citroensap. Roer of mix de boter en de suiker tot een luchtige massa. Klop de eieren er één voor één door. Meng de rest van het citroensap door de kwark. Schep het kwarkmengsel door de eieren met de suiker. Spatel het cakemeel er luchtig door. Vet de bakvorm licht in.
Bereiding:
Schep het beslag in de springvorm en strijk de bovenkant iets glad. Verdeel de appelpartjes over het beslag. Strooi de geschaafde amandelen erover. Meng suiker en kaneelpoeder en strooi dit mengsel over de appel en amandel. Bak de cake iets onder het midden van de oven in ca. 50 minuten goudbruin en gaar.
Appelkwarktaart.
Ingrediënten:
500 g zachtzure appels
3 eetl. citroensap
100 g boter (Melkan)
150 g suiker
3 eieren
250 g kwark (Melkan)
150 g cakemeel
boter om in te vetten
50 g geschaafde amandelen
2 eetl. suiker
1 theel. kaneelpoeder
springvorm ø 24 cm
Voorbereiding:
Verwarm de oven voor op 160°C. Schil de appels en snijd ze in smalle partjes. Besprenkel ze met de helft van het citroensap. Roer of mix de boter en de suiker tot een luchtige massa. Klop de eieren er één voor één door. Meng de rest van het citroensap door de kwark. Schep het kwarkmengsel door de eieren met de suiker. Spatel het cakemeel er luchtig door. Vet de bakvorm licht in.
Bereiding:
Schep het beslag in de springvorm en strijk de bovenkant iets glad. Verdeel de appelpartjes over het beslag. Strooi de geschaafde amandelen erover. Meng suiker en kaneelpoeder en strooi dit mengsel over de appel en amandel. Bak de cake iets onder het midden van de oven in ca. 50 minuten goudbruin en gaar.
vrijdag 27 juli 2007 om 14:19
Appeltaart-tips:
1 of 2 kruidnageltjes fijn malen en met de kaneel over de appeltjes strooien.
De appeltjes gesneden even een kwartiertje in de brandewijn leggen en daarna kruiden en op de taart.
amandelspijs over de bodem smeren voor de appeltjes erop gaan.
Denk dat ik ook maar ga bakken vanaaf. Krijg dr helemaal zin in. Overigens maak ik vaak ipv appeltaart, appelflappen of appelbollen, met bladerdeeg. Lekker en snel klaar!
1 of 2 kruidnageltjes fijn malen en met de kaneel over de appeltjes strooien.
De appeltjes gesneden even een kwartiertje in de brandewijn leggen en daarna kruiden en op de taart.
amandelspijs over de bodem smeren voor de appeltjes erop gaan.
Denk dat ik ook maar ga bakken vanaaf. Krijg dr helemaal zin in. Overigens maak ik vaak ipv appeltaart, appelflappen of appelbollen, met bladerdeeg. Lekker en snel klaar!
oh that purrrrrrrrrfect feeling

zaterdag 28 juli 2007 om 09:13
Ok:
Wat ik erg lekker vind: gekookte witlof, in de oven met ham, zongedroogde tomaat en kaas
maar
Hoe maak ik een kaassausje? Somebody told me (you had a boyfriend who looked like a girlfriend oh nee das een liedje) dat dat met maizena moest, dus ik proberen, met het resultaat kon ik zeg maar een huis bouwen, dus:
Hoe maak je een goede stevige kaassaus zodat niet alles wegsmelt...
Wat ik erg lekker vind: gekookte witlof, in de oven met ham, zongedroogde tomaat en kaas
maar
Hoe maak ik een kaassausje? Somebody told me (you had a boyfriend who looked like a girlfriend oh nee das een liedje) dat dat met maizena moest, dus ik proberen, met het resultaat kon ik zeg maar een huis bouwen, dus:
zaterdag 28 juli 2007 om 11:59
Gehaktpasteitjes met koriander
250 gr. bloem
150 ml melk
1 ui, gesnipperd
1 el olie
1 teentje knoflook, uitgeperst
250 gr. rundergehakt
1 tl gemalen gember
2 tl kerriepoeder
1/2 tl chilipoeder
15 gr verse koriander
olie om te frituren
plastic folie
In
kom bloem met 1/2 tl zout mengen. Melk erdoor roeren en tot een
samenhangend deeg kneden. Deeg in 12 stukken verdelen en bolletjes
vormen. Aanrecht bestuiven met bloem. Bolletjes uitrollen tot ronde
lapjes met doorsnede van 9 cm. Deegrondjes op elkaar op bord leggen en
tussen elk laagje plasticfolie leggen. Tot gebruik afgedekt in koelkast
zetten.
In koekenpan ui 3 minuten fruiten in olie. Knoflook, gehakt,
zout, gember, kerrie en chilipoeder toevoegen. Gehakt in 5 min. rul
bakken. Pan van vuur nemen. Helft van koriander erdoor mengen. Laten
afkoelen.
Gehaktmengsel nogmaal omscheppen en over deegrondjes
verdelen. Deegrondjes dubbelvouwen. Randen met koud water vastplakken
en met tanden van vork goed dichtdrukken. Pasteitjes in 3-4 minuten
goudbruin frituren en op keukenpapier laten uitlekken.
250 gr. bloem
150 ml melk
1 ui, gesnipperd
1 el olie
250 gr. rundergehakt
1 tl gemalen gember
2 tl kerriepoeder
1/2 tl chilipoeder
15 gr verse koriander
olie om te frituren
plastic folie
In
zetten.
afkoelen.
zondag 29 juli 2007 om 02:20
quote:
Ok:
maar
Men neme wat room (gewone slagroom ongeklopt). Doet het in een pannetje op het vuur en gooit er veel kaas bij (kaas die jij lekker vindt, en ik doe er ook flink wat vers gemalen peper en een snuf nootmuskaat bij).
Lekker smelten (ik doe er op het laatst nog verse bieslook bij).
Doe de 4 min. voorgekookte witlof (eerst water koken, dan een paar minuten de witlof erin), gerold in ham, in een ovenschaal en giet de kaassaus er overheen. Doe er geraspte kaas bovenop. 15-20 minuten in de oven.
Met zongedroogde tomaatjes; voeg ze toe aan de room, op het vuur.
Ok:
maar
Men neme wat room (gewone slagroom ongeklopt). Doet het in een pannetje op het vuur en gooit er veel kaas bij (kaas die jij lekker vindt, en ik doe er ook flink wat vers gemalen peper en een snuf nootmuskaat bij).
Lekker smelten (ik doe er op het laatst nog verse bieslook bij).
Doe de 4 min. voorgekookte witlof (eerst water koken, dan een paar minuten de witlof erin), gerold in ham, in een ovenschaal en giet de kaassaus er overheen. Doe er geraspte kaas bovenop. 15-20 minuten in de oven.
Met zongedroogde tomaatjes; voeg ze toe aan de room, op het vuur.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
zondag 29 juli 2007 om 22:09
quote:
250 gr. bloem
150 ml melk
1 ui, gesnipperd
1 el olie
250 gr. rundergehakt
1 tl gemalen gember
2 tl kerriepoeder
1/2 tl chilipoeder
15 gr verse koriander
olie om te frituren
plastic folie
In
zetten.
afkoelen.
En hier de foto's:
volgens het kookboek
Volgens AgentL
NB: de pasteitjes waren heerlijk, alleen de vulling was een beetje flauw. Dus de volgende keer voeg ik zout aan het gehaktmengsel toe.
250 gr. bloem
150 ml melk
1 ui, gesnipperd
1 el olie
250 gr. rundergehakt
1 tl gemalen gember
2 tl kerriepoeder
1/2 tl chilipoeder
15 gr verse koriander
olie om te frituren
plastic folie
In
zetten.
afkoelen.
En hier de foto's:
volgens het kookboek
Volgens AgentL
NB: de pasteitjes waren heerlijk, alleen de vulling was een beetje flauw. Dus de volgende keer voeg ik zout aan het gehaktmengsel toe.
maandag 30 juli 2007 om 08:19
quote:
quote: AgentL reageerde
250 gr. bloem
150 ml melk
1 ui, gesnipperd
1 el olie
250 gr. rundergehakt
1 tl gemalen gember
2 tl kerriepoeder
1/2 tl chilipoeder
15 gr verse koriander
olie om te frituren
plastic folie
In kom bloem met 1/2 tl zout mengen. Melk erdoor roeren en tot een samenhangend deeg kneden. Deeg in 12 stukken verdelen en bolletjes vormen. Aanrecht bestuiven met bloem. Bolletjes uitrollen tot ronde lapjes met doorsnede van 9 cm. Deegrondjes op elkaar op bord leggen en tussen elk laagje plasticfolie leggen. Tot gebruik afgedekt in koelkast zetten.
In koekenpan ui 3 minuten fruiten in olie. Knoflook, gehakt, zout, gember, kerrie en chilipoeder toevoegen. Gehakt in 5 min. rul bakken. Pan van vuur nemen. Helft van koriander erdoor mengen. Laten afkoelen.
Gehaktmengsel nogmaal omscheppen en over deegrondjes verdelen. Deegrondjes dubbelvouwen. Randen met koud water vastplakken en met tanden van vork goed dichtdrukken. Pasteitjes in 3-4 minuten goudbruin frituren en op keukenpapier laten uitlekken.
En hier de foto's:
volgens het kookboek
Volgens AgentL
Wow dat ziet er echt fantastisch lekker uit AgentL
quote: AgentL reageerde
250 gr. bloem
150 ml melk
1 ui, gesnipperd
1 el olie
250 gr. rundergehakt
1 tl gemalen gember
2 tl kerriepoeder
1/2 tl chilipoeder
15 gr verse koriander
olie om te frituren
plastic folie
In kom bloem met 1/2 tl zout mengen. Melk erdoor roeren en tot een samenhangend deeg kneden. Deeg in 12 stukken verdelen en bolletjes vormen. Aanrecht bestuiven met bloem. Bolletjes uitrollen tot ronde lapjes met doorsnede van 9 cm. Deegrondjes op elkaar op bord leggen en tussen elk laagje plasticfolie leggen. Tot gebruik afgedekt in koelkast zetten.
In koekenpan ui 3 minuten fruiten in olie. Knoflook, gehakt, zout, gember, kerrie en chilipoeder toevoegen. Gehakt in 5 min. rul bakken. Pan van vuur nemen. Helft van koriander erdoor mengen. Laten afkoelen.
Gehaktmengsel nogmaal omscheppen en over deegrondjes verdelen. Deegrondjes dubbelvouwen. Randen met koud water vastplakken en met tanden van vork goed dichtdrukken. Pasteitjes in 3-4 minuten goudbruin frituren en op keukenpapier laten uitlekken.
En hier de foto's:
volgens het kookboek
Volgens AgentL
Wow dat ziet er echt fantastisch lekker uit AgentL
dinsdag 31 juli 2007 om 16:57
dinsdag 31 juli 2007 om 16:59
Wie heeft er een tip voor mij?
Dat ik in Amsterdam werkte hadden we een traiteur in de buurt die gehaktballetjes in piripiri saus verkocht. Heerlijk. Het is al een tijd geleden en ik kan nergens het recept vinden. Of een lekkere saus piripiri in een pot. Nu weet ik dat ik natuurlijk weer terug moet gaan naar die zaak maar die is niet naast de deur.
Weten jullie hoe je het moet maken? Of weten jullie waar je het kan kopen?
Dat ik in Amsterdam werkte hadden we een traiteur in de buurt die gehaktballetjes in piripiri saus verkocht. Heerlijk. Het is al een tijd geleden en ik kan nergens het recept vinden. Of een lekkere saus piripiri in een pot. Nu weet ik dat ik natuurlijk weer terug moet gaan naar die zaak maar die is niet naast de deur.
Weten jullie hoe je het moet maken? Of weten jullie waar je het kan kopen?