Het Heerlijke kooktopic.

17-03-2007 14:56 512 berichten
Alle reacties Link kopieren

Tja wat eten we als we iets bijzonders willen maken? Lastiger is het als we een apart gerecht /diner moeten bedenken voor bijv. vegatariers, een koud of warm buffet, een kinderfeest, een paas-ontbijtje, high tea, een 3 gangen menu, iets in een thema van een land, tapas, borrelhapjes, grote gezelschappen, erotisch hapje voor ... , de barbeque voor van de zomer, ja kerst is nog ver weg. Of gewoon maar een idee voor een gerecht willen hebben? Mexicaans, Italiaans, Grieks, mmmm. Lekkere gerechten, makkelijk of met 1 specifiek ingredient. Maar waar moet je heen met al je keukenhulp vraagjes? Of originele ideeen voor als vrienden komen eten? Tips en vragen!?Uiteraard heb ik niet voor al deze, en nog 1000den vragen antwoord. Maar met alle tips van de rest van de forummers komen we er wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Hallo MV, het was gisteren SUPER.

Buiten wat zalmsalade en een bakje rundvleessalade (zus) en wat wraps is alles schoon opgegeten:D.

30 personen en 6 kinderen.

Er zouden er 36 komen.

Er heeft iemand foto's gemaakt, maar ik kan ze er niet opzetten:(. 

Moge Junikreeft, wat heerlijk dat het een succes was. Beter compliment dat het allemaal op is kan je niet hebben. Jammer dat die foto's niet lukken, lijkt me een imposant gezicht jouw buffet gisteren. Ik zal strakjes nog even die zelfgemaakte zalmsalade voor je opschrijven. Moet je echt proberen, pas wel op, je wilt nooit meer anders en zeker geen zalmsalade meer uit de supermarkt ;).
Goedemorgen MV,

Tja....als je het zo bekijkt is het inderdaad een compliment:). Ik had meer zoiets, ben blij dat die andere personen niet geweest zijn, anders had ik niet genoeg gehad. Errug he:(

Ik moet binnenkort ook een nog een familie BBQ organiseren, dus kan ik dat recept van de zalmsalade uit gaan proberen.

Nu ga ik puinruimen!! We hebben gisteravond nog het één en ander gedaan, maar nu nog even stofzuigen, dweilen, wc soppen etc...

Fijne dag

Revival, is het gister gelukt met je vlaai(s)? Ik hoop dat het een succes was.
Zalmsalade

Ik maak het altijd op gevoel, het is niet een recept wat ik van iemand heb gehad. Zie foto, het is normaal niet dat mijn kat dit eet hoor maar ik had toen nog geen digitale camera en moest die schaal op de grond zetten. Goede foto of betere scan komt binnenkort.

Nodig;

Rode zalm (roze kan natuurlijk ook, is goedkoper maar iets minder smaak)

augurk

ei

sjalotjes

tomaat

peper

dille

mayo (ik gebruik yoghurtnaise)

tomatenketchup

(Als je een zalmschotel maakt zoals op de foto, slablaadjes om de zalm erop te doen, asperges in blik, amsterdamse uien, zilver uitjes, paling, blokjes zalm, kappertjes, ei) Dit kan je uiteraard naar eigen smaak varieren, ik lust bijv geen garnalen en zeefruit maar andere wellicht wel.

Ei(eren) hard koken. Even voordat ze klaar zijn de tomaat(en) erin doen tot het velletje loslaat, vooraf bij het kruintje een x maken met mes. Zalm secuur schoonmaken, niets is viezer dan botjes end die je in je zalmsalade vindt.

Sjalotje(s) heel fijn snijden. Augurk in hele kleine stukjes snijden. Tomaat ontvellen, alleen vruchtvlees in stukjes snijden, sap er niet bij doen. Ei fijn snijden. Alles mengen, klein scheutje augurkensap erbij doen, peper en dille naar smaak toevoegen. Beetje mayo erbij, ook naar smaak, teveel is niet lekker dus kijk uit en een drup tomatenketchup.

Opmaken, sla op een schaal, zalmsalade in een vorm van een vis leggen. Met een tube ketchup en mayo oogje en schubben tekenen :$. Beetje dille er nog overheen strooien. Er omheen dingetjes erbij doen die je lekker vindt. 

Ik hoop dat je het lekker vind Junikreeft.
Thanx MV, ik heb het recept opgeslagen voor de volgend keer.

Hoi Juni
Al jaren wil ik graag eens een calzone maken. Ik ben er dol op en iedere keer 10 euro bij de pizzaria ervoor betalen is mij ook te dol.

Ik heb vorige week de lekkerste calzone gegeten ooit bij een pizzaria. Met gorgonzola en champignons en een tomatensaus eroverheen.

Ik heb op internet een gerecht ervan gevonden. Heeft iemand hier wel eens een calzone gemaakt? Nog tips voor mij? Ik ga het pas volgende week denk ik maken.

Zou je ipv een grote ook van die kleintjes kunnen maken? Ook als kleine hapjes te serveren?  Ik kan zo'n grote nooit op.
Hallo Kookgodinnen,

Sinds enige tijd fabriceer ik wel eens een kwarktaart van Dr. Oetker. Kost weinig tijd en moeite en het is toch soort van zelfgemaakt, wat het altijd goed doet bij bring-your-own-food-feestjes. Ik heb er al een aantal gemaakt met fruit (in stukjes door het kwarkmengsel en in plakjes bovenop) en nu is de tijd rijp om te gaan experimenteren met meerdere smaken in één taart ;) Ik zat zonet te denken dat als toevoeging op een fruitsmaak bv. vanille wel lekker zou kunnen zijn. Hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken? Paar drupjes vanille-essence door de kwark (en hoeveel dan)? Vanillestokjes gebruiken - maar hoe dan? Et cetera. Alvast bedankt voor eventuele tips!
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
MV, ik maak regelmatig pizza Calzone want ik vind ze ook zo lekker! De truc die ik heel belangrijk vind, is de ingredienten voorbakken. Ik gebruik bijv veel chapignons en verse tomaat, maar als je die rauw in de Calzone doet, zit er heel erg veel vocht in. Dus eerst je groenten voor de vulling even bakken.

Voor het deeg gebruik ik gewoon pizza deeg, en de buitenkant haal ik nog even flink door de bloem. Als basissaus gebruik ik bolognesesaus en dan vind ik dit een erg lekker recept (ik maak altijd een grote pan en vries porties in):

400 gram runder gehakt

2 dl bouillon

1 dl rode wijn

70 gram tomatenpuree

50 gram ontbijtspek

vers gehakte italiaanse kruiden

2 uien

2 tenen knoflook

forse scheut olijfolie

zout, peper, nootmuskaat naar smaak

Hak de uien en de knof fijn, spek in stukjes. Olie in de pan,en uien en knof fruiten met het spek. Gehakt toevoegen en rul bakken. Tomatenpuree, wijn, bouillon en kruiden erbij. Ongeveer een half uurtje zachtjes sudderen.

Op smaak brengen met peper, zout en nootmuskaat.

Afmaken door een beetje roux toe te voegen.

Roux:

Roomboter in de pan, smelten en op het vuur bloem beetje bij beetje erbij doen tot het mooi glad en sticky is. Scheutjes melk toevoegen tot het een mooi sausje is.

De roux doe je naar smaak bij de bolognese saus, afhankelijk waarvoor je hem wilt gebruiken. Voor pizza doe ik maar heel weinig roux bij het tomatenprutje, voor lasagne veel meer.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Oh, en ik maak ook altijd wat kleinere. Die hele grote zijn mij teveel....
Dank je Poez. Ik ga het zo op deze manier proberen, hopelijk morgen. Waarom weet ik niet maar ik zag er altijd tegenop, bang dat het zou mislukken. Op internet staan veel recepten maar overal op een andere manier. Blij nu te horen van iemand die het ook zelf maakt. Je hoort nog hoe het geworden is.
quote:

Hallo Kookgodinnen,

Sinds enige tijd fabriceer ik wel eens een kwarktaart van Dr. Oetker. Kost weinig tijd en moeite en het is toch soort van zelfgemaakt, wat het altijd goed doet bij bring-your-own-food-feestjes. Ik heb er al een aantal gemaakt met fruit (in stukjes door het kwarkmengsel en in plakjes bovenop) en nu is de tijd rijp om te gaan experimenteren met meerdere smaken in één taart ;) Ik zat zonet te denken dat als toevoeging op een fruitsmaak bv. vanille wel lekker zou kunnen zijn. Hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken? Paar drupjes vanille-essence door de kwark (en hoeveel dan)? Vanillestokjes gebruiken - maar hoe dan? Et cetera. Alvast bedankt voor eventuele tips! Wil je de smaken mengen, of wil je de taart in stukken verdelen die elk een andere smaak hebben?

Als je smaken wilt mengen, moet je er om denken dat als je iets toevoegt, je ook iets weg moet laten. Anders krijgt je taart te veel smaak.
MV, bij mij mislukt er regelmatig iets als ik wat nieuws probeer. Ik volg dan ook zelden afgepaste recepten. Maar van je fouten leer je!

Niet al te bang zijn voor mislukkingen. Door dingen fout te doen kom je vaak zelf op de beste oplossingen, die niet in recepten staan. Zorg ervoor dat je een alternatief achter de hand hebt. Diepvriespizza ofzo....;)
quote:

Hallo Kookgodinnen,

Sinds enige tijd fabriceer ik wel eens een kwarktaart van Dr. Oetker. Kost weinig tijd en moeite en het is toch soort van zelfgemaakt, wat het altijd goed doet bij bring-your-own-food-feestjes. Ik heb er al een aantal gemaakt met fruit (in stukjes door het kwarkmengsel en in plakjes bovenop) en nu is de tijd rijp om te gaan experimenteren met meerdere smaken in één taart ;) Ik zat zonet te denken dat als toevoeging op een fruitsmaak bv. vanille wel lekker zou kunnen zijn. Hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken? Paar drupjes vanille-essence door de kwark (en hoeveel dan)? Vanillestokjes gebruiken - maar hoe dan? Et cetera. Alvast bedankt voor eventuele tips!

Ik heb ook zo'n kwarktaart gemaakt en dat ging helemaal goed op 1 ding na: de buitenkant was GROEN, je echt groen en ik heb geen flauw idee waar dat van kan komen. Iemand ooit meegemaakt?
@Poezewoez,

De calzone is mislukt. Ik had zo'n pak pizzabodem van Koopmans. Deed precies wat er op het pak stond. Het deeg bleef vloeibaar dus toen heb ik er meer van dat deegpoeder erbij gedaan. Ik had gemaakt voor 1 pers. dus 1/4 van het pak. Om het deeg te krijgen dat je het kon uitrollen zat er uiteindelijk 3/4 uit het pak erin. De rest ook allemaal gedaan hoe het moest. Nou het deeg was hard nadat ik het uit de oven haalde. De oven was op 220 ipv 225 graden (heb ik niet op mijn oven zitten). Precies de tijd die het moest. Hier was ik al bang voor. Jammer hoor, ik vind het zoooo lekker. Ik heb het maar wel opgegeten maar het ligt als een baksteen op mijn maag.
Mmm, vreemd Mylene dat het deeg vloeibaar bleef. Toch iets niet goed gegaan met de verhoudingen. Heb je na het mengen het deeg wel goed laten rijzen? Want als he dat niet doet, dan wordt het net steen. Het gist moet eerst werken voor het deeg de oven in gaat.

Overigens meng ik meestal zelf, gebruik zelden een pak:

200 gr bloem

1 dl lauw water (of lauwe melk)

3 eetlepels olijfolie

1 tl zout

1 tl suiker

half zakje gedroogde gist of 10 gr gewone gist

De gist en de suiker in de helft van het lauwwarm water op laten lossen en even laten staan (10 min) De bloem en het zout door elkaar en op een hoop neerleggen met in het midden een kuiltje. De gistoplossing en de olijfolie in het kuiltje gieten, en langzaam met de hand mengen met de bloem. Beetje bij beetje de rest van het water erbij, tot er een soepel deeg is ontstaan. Dit deeg nog een minuut of 10 krachtig kneden. Deze deegbal een uurtje laten rijzen (in een kom, doek erover, warme plek) en daarna een pizzabodem hiervan maken.
@ Poezewoez. Ohh, over dat rijzen stond niets vermeld. Ik ga het nog een keer van de week proberen op jouw manier, niet uit een pak. Hopelijk lukt het dan wel. Ik vond het ook heel vreemd dat ik het deeg bijna niet compact kreeg.

Ik ga nog een poging wagen. Bedankt alvast voor de heldere uitleg van het deeg. Je zou bijna zeggen dat het zo niet kan mislukken. Ik laat het nog weten.
Rijzen is idd wel het toverwoord. Maar dat het deeg niet compact werd heeft met de mengverhouding te maken. Al na de eerste menging, moet het in ieder geval taai zijn en niet meer vloeibaar. Hopelijk lukt het met deze uitleg! 

Doe ande

rs eerst een proefje met het deeg. Zo zonde als weer een pizza vol met lekkers mislukt. Als het dan lukt, kan je hem altijd nog opleuken met (in knoflook) gebakken ui erop en daarna gratineren met kaas. Heb je heerlijk kaasbrood!
Hoi hoi!

Van een vriendinnetje van mij heb ik een soort van amusevorkjes/prikkers gehad van de Ikea. Nu vieren wij binnenkort onze verjaardag en wil ik er graag hapjes meemaken. Het "steek"gedeelte van de vorkjes is ongeveer 1,5 cm. en het heeft twee pinnetjes waar je het voedsel mee vast kan zetten. (ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg, het zijn dus eigenlijk kleine vorkjes met 2 ipv 3 tanden).

Zelf zat ik al te denken aan een plakje meloen met een beetje parmaham. Wie heeft er nog meer ideetjes voor deze stekertjes?

quote: Wie heeft er nog meer ideetjes voor deze stekertjes?

Voor aan de prikker.

Bij de AH heb je van bij de vleesafdeling van die griekse rollade, wat zachte geitenkaas opleggen en als een envelopje dichtvouwen.

Dit kan je ook doen met rauwe ham, rookvlees enz. en dan bijv kruidenroomkaas.

Cherry tomaatjes vullen met bijv roomkaas of iets anders.

Zelf hele kleine gehaktballetjes maken. Zelf kruiden kiezen wat je lekker vind.

Van die klein kwarteleitjes kopen, halveren, eigeel eruit, eigeel mengen met bijv. wat yogonaise, heel fijn augurkje, sjalotje, eitjes vullen en aan het vorkje.

Asperges uit blik klein snijden en met rauwe ham omwikkelen.

Stukje leverworst met een klein amsterdams uitje of zilveruitje.

Op een poffertje beetje guacamolesaus doen, dubbel vouwen en aan het vorkje.
Wat ik zelf niet lekker vind maar wat wel kan met die prikkertjes.

Gevulde dadels, gevulde olijven of iets met garnalen.

Wat wel lekker is en ook kant en klaar te koop is, gevulde pepertjes met roomkaas (nee zijn niet zo heet hoor), gevulde champignons met roomkaas.
Vegetarisch; falafall balletjes

Zoet; Grote gedroogde abrikozen, vullen met;

mengsel van roomkaas, mayo, gehakte walnoten, (evt. wat sherry, hoeft niet)

Gegrilde paprika uit pot, zachte geitenkaas mengen met pijnboompitjes en kruiden. Beetje op het paprika reepje leggen, oprollen, beginnen met de dunne kant naar de brede kant, prikker er doorheen.

Zachte kaasjes zoals geitenkaas, gorgonzola in stukjes snijden, handen vochtig maken en balletjes van maken en door een bakje met pijnboompitten rollen. Kan uiteraard ook door iets anders wat je lekker vindt, rozijnen, stukjes fijngesneden gedroogde abrikoos enz.

Mocht je bowl of sangria maken, doe dan wat stukjes fruit zoals ananas end op een prikker. Lekker even in de wijn laten intrekken.
ik moet echt even mn nieuwe culinaire hoogstandje hier kwijt :D

Koude pastasalade met appel, geitenkaas, walnoot, gerookte kip, rucola, echt een aanrader! En daarbij: zelfgemaakt brood met parmaham, rucola en parmezaanse kaas. (meegebakken)

Waarschijnlijk is dit "peanuts" voor jullie, maar ik ben errug trots hierop ;)

Zo, dat wilde ik even kwijt!
quote:

ik moet echt even mn nieuwe culinaire hoogstandje hier kwijt :D

Koude pastasalade met appel, geitenkaas, walnoot, gerookte kip, rucola, echt een aanrader! En daarbij: zelfgemaakt brood met parmaham, rucola en parmezaanse kaas. (meegebakken)

Waarschijnlijk is dit "peanuts" voor jullie, maar ik ben errug trots hierop ;)

Zo, dat wilde ik even kwijt! Noem het maar peanuts. Ik heb nog nooit zelf brood gemaakt. Heb jij een broodbakmachine? Pasta klinkt lekker. Wat voor pasta en appel gebruik je? Lekker een koude pasta met dit weer. Kan je zonder een broodbakmachine het brood ook maken? En rucola in het brood?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven