Staatsgreep in Turkije

15-07-2016 22:18 2330 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.ad.nl/buitenla ... -coup-te-plegen~a419a948/

Sjonge, nu weer een staatsgreep. Never a dull moment in deze wereld.

Wat zou dit betekenen voor toeristen die nu daar zijn?
quote:muurbloempje66 schreef op 17 juli 2016 @ 22:51:

[...]

Je voelt je aangesproken?Jij?
quote:muurbloempje66 schreef op 17 juli 2016 @ 23:04:

[...]

Soldaten horen niet op burgers te schieten. Maar dat vindt jij blijkbaar rechtvaardig.Soms moet geweld met geweld worden bestreden.
quote:mienietjefietje schreef op 17 juli 2016 @ 23:05:

[...]

Ach het was al de 5de staatsgreep sinds de jaren 60, gewoon het zoveelste onstabiele land in het midden oosten.....allemaal met dezelfde vredelievende godsdienst....Dus laat ze elkaar maar lekker afmaken.
quote:Wageningen1985 schreef op 17 juli 2016 @ 23:06:

[...]

Soms moet geweld met geweld worden bestreden.Soo hee
@muurbloempje, je visie op de gebeurtenissen is behoorlijk gekleurd.

Ik woon in de kuststreek van Turkije en wij hebben inderdaad staan juichen in de straten toen we hoorden dat er staatsgreep bezig was. Eindelijk zou het land bevrijd worden maar niets was minder waar.

Er is maar één persoon verantwoordelijk voor deze coup en dat is Erdogan zelf. En waarop ik dat baseer...op tig redenen. Ik zal er aantal noemen:

In 14 jaar tijd heeft Erdogan niet kunnen afrekenen met de PKK maar de coup was binnen 4 uur van tafel.

Tijdens de Gezi park demonstraties stond Erdogan te schuimbekken van woede omdat een paar honderd mensen zich verzetten tegen het ruimen van een park. Hij was zo boos dat die letterlijk paars aanliep en aan het stotteren was uit onmacht. Nu wordt er een coup gepleegd waarbij het leger tegen hem keert en staat hij te glimlachen. Geen woede, niks nada. Enkel de bevolking prijzen dat het de straat op gegaan is.

En dan de gebeurtenissen zelf.

Erdogan vertrekt uit zijn hotel en even later wordt dat "aangevallen". Vervolgens vliegt hij van Dalaman naar Istanbul en landt daar gewoon. Vreemd dat zoiets kan terwijl F16's van de coup militairen rondvlogen. Misschien waren ze hem vergeten neer te halen?

En dan Hulusi Akar, hoofd van de strijdmachten. Tevens best friends met Erdogan en getuige op de bruiloft van Sumeyye. Akar wordt gegijzeld door de coup plegers maar wordt vervolgens vrij gelaten. Wat een rare en oneffectieve manier op een coup te plegen. Je pakt de grootste vijanden op en vervolgens laat je ze gaan.

Het parliament wordt bestoken vanuit de lucht met geluidsbommen notabene. Inderdaad veel schade want alle ramen zijn kapot en veel gewonden vanwege oorproblemen. Weer enigszins oneffectief, vind je ook niet?

Je zou bijna denken dat het de bedoeling was dat er geen slachtoffers zouden vallen onder de "belangrijke" personen. Dat er tig jonge onschuldige soldaten die verplicht zijn hun dienstplicht te vervullen, sneuvelen doet er niet toe. Laat de menigte ze maar afmaken. Alles uit naam van Allah en Erdogan. Het is te triest voor woorden en het maakt me misselijk.

En een groot gedeelte van het Turkse volk is te dom om hem te doorzien. Degenen die hem wel doorzien en kritisch reageren, hebben te vrezen voor hun leven waarbij jarenlange opsluiting de optimistische variant is.
quote:Wageningen1985 schreef op 17 juli 2016 @ 23:02:

[...]

Dat probeer ik uit te leggen, elke persoon die kritiek op Erdogan heeft gaat de gevangenis in, de gek wilt weer de doodstraf invoeren, zo moeilijk is het niet om die vergelijking dan te maken.

Dat snap ik. Maar er zijn zoveel dictators (geweest) of een type zoals mc carthy in de VS. Ik snap dus niet waarom Hitler er telkens bijgehaald wordt.

En er zijn meer landen waar de doodstraf bestaat. Zo heel uitzonderlijk is dat nu ook weer niet. Mijn voorkeur heeft het niet. Maar nogmaals, de doodstraf bestaat in meer landen. Ook bevriende naties.

Los daarvan vind ik de ontwikkelingen in Turkije zorgelijk.
quote:muurbloempje66 schreef op 17 juli 2016 @ 23:07:

[...]

Dus laat ze elkaar maar lekker afmaken.Slotje!
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Yabanci: denk je dat kritische mensen gaan vluchten? Het lijkt mij verschrikkelijk om in zo'n land te leven. Maar tegelijkertijd heb ik geen flauw idee of ze bijvoorbeeld politiek asiel aan zouden kunnen vragen.
quote:mick87 schreef op 17 juli 2016 @ 22:53:

Eens met muurbloempje. Een coup zorgt alleen maar voor meer onrust en is niet de oplossing.

al ben ik wel bezorgd om Turkije dat het een soort Iran gaat worden.+1
En wat betreft het feit dat de soldaten op de menigte geschoten heeft...dit is minimaal gebeurd.

Kom op zeg...er waren tig tanks en honderden volledig uitgeruste soldaten. Denk je echt dat er niet meer slachtoffers waren gevallen als ze die intentie hadden gehad? Éen bus in Nice maakt 84 slachtoffers. Moet je nagaan wat die tanks hadden kunnen aanrichten temidden van duizenden mensen die niet in staat zijn tanks tegen te houden.

Nee, dit was een zogenaamde "vredige" staatsgreep. Had ik zelf nog nooit van gehoord. Misschien moet het maar toegevoegd worden op Wikipedia...
Yabanci , jij woont daar? Waarom dan? Volgens mij ben je er op vakantie? Als de coup was gelukt zou je nu al in Nederland zijn.

Een coup is niet de oplossing van de problemen die jij beschrijft.
quote:Yabanci schreef op 17 juli 2016 @ 23:09:

@muurbloempje, je visie op de gebeurtenissen is behoorlijk gekleurd.

Ik woon in de kuststreek van Turkije en wij hebben inderdaad staan juichen in de straten toen we hoorden dat er staatsgreep bezig was. Eindelijk zou het land bevrijd worden maar niets was minder waar.

Er is maar één persoon verantwoordelijk voor deze coup en dat is Erdogan zelf. En waarop ik dat baseer...op tig redenen. Ik zal er aantal noemen:

In 14 jaar tijd heeft Erdogan niet kunnen afrekenen met de PKK maar de coup was binnen 4 uur van tafel.

Tijdens de Gezi park demonstraties stond Erdogan te schuimbekken van woede omdat een paar honderd mensen zich verzetten tegen het ruimen van een park. Hij was zo boos dat die letterlijk paars aanliep en aan het stotteren was uit onmacht. Nu wordt er een coup gepleegd waarbij het leger tegen hem keert en staat hij te glimlachen. Geen woede, niks nada. Enkel de bevolking prijzen dat het de straat op gegaan is.

En dan de gebeurtenissen zelf.

Erdogan vertrekt uit zijn hotel en even later wordt dat "aangevallen". Vervolgens vliegt hij van Dalaman naar Istanbul en landt daar gewoon. Vreemd dat zoiets kan terwijl F16's van de coup militairen rondvlogen. Misschien waren ze hem vergeten neer te halen?

En dan Hulusi Akar, hoofd van de strijdmachten. Tevens best friends met Erdogan en getuige op de bruiloft van Sumeyye. Akar wordt gegijzeld door de coup plegers maar wordt vervolgens vrij gelaten. Wat een rare en oneffectieve manier op een coup te plegen. Je pakt de grootste vijanden op en vervolgens laat je ze gaan.

Het parliament wordt bestoken vanuit de lucht met geluidsbommen notabene. Inderdaad veel schade want alle ramen zijn kapot en veel gewonden vanwege oorproblemen. Weer enigszins oneffectief, vind je ook niet?

Je zou bijna denken dat het de bedoeling was dat er geen slachtoffers zouden vallen onder de "belangrijke" personen. Dat er tig jonge onschuldige soldaten die verplicht zijn hun dienstplicht te vervullen, sneuvelen doet er niet toe. Laat de menigte ze maar afmaken. Alles uit naam van Allah en Erdogan. Het is te triest voor woorden en het maakt me misselijk.

En een groot gedeelte van het Turkse volk is te dom om hem te doorzien. Degenen die hem wel doorzien en kritisch reageren, hebben te vrezen voor hun leven waarbij jarenlange opsluiting de optimistische variant is.Die arme jongens.
Yabanci, ik ben het grotendeels met je eens behalve dat ik toch een militaire coup niet toe kan juichen. Op onze site (in Cesme) waren de meningen verdeeld. Iedereen wil hier af van RTE, dat wel maar een militaire regering ziet ook niet iedereen zitten.
if we all light up, we can scare away the dark...
@muurbloempje, de problemen die ik beschrijf zijn veroorzaakt door Erdogan en mocht hij één dezer dagen verdwijnen, dan zou wel degelijk een oplossing zijn.

Ik ben hier niet op vakantie maar woon er al meer dan 20 jaar maar niet voor lang meer.

@Mick, als het aan Erdogan ligt, gaat jet land zeker richting Iran.
Hoe dan ook, de gebeurtenissen zijn zorgelijk. Ook aan zijn tijd komt een eind. Maar er is geen oppositie die het kan overnemen.
quote:muurbloempje66 schreef op 17 juli 2016 @ 23:08:

[...]

Soo heeJa je kunt wel sarcastisch gaan doen en zeggen dat een coup niks oplost, die soldaten hebben hun leven gegeven voor een beter turkye maar jij zult ook wel een gehersenspoeld Erdogan aanbidster zijn.
Ik geloof Yabanci!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Weet je Tatli, tuurlijk zit niemand op een coup te wachten maar voor veel Turken heiligt het doel de middelen. Ze willen niets liever dan van die vent verlost te worden. Maar zoals ik schreef, dat is in het westen van Turkije. In veel steden wordt Erdogan aanbeden.

P.S. Wij "kennen" elkaar ;)
Jaaaaa dat dacht ik. Moeder van mini toch?
quote:Wageningen1985 schreef op 17 juli 2016 @ 23:22:

[...]

Ja je kunt wel sarcastisch gaan doen en zeggen dat een coup niks oplost, die soldaten hebben hun leven gegeven voor een beter turkye maar jij zult ook wel een gehersenspoeld Erdogan aanbidster zijn.Die soldaten zijn er naar mijn idee ingeluisd.
@Wageningen, die soldaten hebben niet hun leven gegeven voor een beter Turkije. Ze hadden geen idee wat er gaande was en dachten dat ze met een soort oefening bezig waren. Totdat ze door een woedende menigte gelynched werden. Uit naam van Allah werd hen de keel door gesneden.

Kinderen van 18, amper droog achter de oren. Op de foto's zie je de wanhoop en onbegrip in hun ogen. Ze hebben geen idee wat er aan de hand is en waarom ze worden aangevallen.
Ik vond het opvallend, de ouderen vonden het allemaal wel prima. Ach een staatsgreep meer of minder werden ze niet warm of koud van. De 'jongeren' (behoren we daar nog toe??), nouja dertigers/veertigers hier vonden het toch allemaal wel link.

Maar RTE weg liever vandaag dan morgen.
@Tatli...helemaal goed (was vast niet moeilijk te raden ha ha)
quote:Ieleen schreef op 17 juli 2016 @ 23:25:

[...]

Die soldaten zijn er naar mijn idee ingeluisd.Dat maakt het nog triester voor die mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven