Geld & Recht alle pijlers

Scheiden

26-07-2016 15:39 41 berichten
Ik vind het maar heel erg raar. Een familie lid van mij is gescheiden, het was een heftige scheiding. Hij moest z'n ex paar duizend euro geven en het huis, die ze uiteindelijk verkocht heeft en de winst in haar zakken heeft gestopt.

Hij bijt op een houtje en heeft helemaal niets. Mag dit gewoon in Nederland?
quote:ted63 schreef op 26 juli 2016 @ 16:09:

zorg eerst dat je t hele verhaal kent.

ze hebben zelf deze afspraken gemaakt en beide voor akkoord getekend

Ik heb het huis behouden en mijn vrouw moeten uitkopen met een bedrag waar ze ook een huis voor kon kopen, en gekocht heeft, daarnaast betaal ik nog 12 jaar een leuk bedrag aan alimentatie.

Dit alles is ook gezamenlijk afgesproken, en in vrede getekend

Ik heb mijn ex-man partneralimentatie moeten betalen (ik heb het in 1x afgekocht, geen zin in jarenlang betalen) en een flink bedrag voor zijn deel van het huis, hij heeft een huis gekocht zonder hypotheek en ik kon de hypotheek van ons gezamenlijke huis niet op mijn naam krijgen, terwijl ik wel alle kosten in mijn eentje droeg (huis staat nu dan ook al 2 jaar te koop).

Er zijn ook vrouwen die flink dokken dus, ook al heeft de ex-man fulltime werk en zijn er geen kinderen.
quote:ted63 schreef op 26 juli 2016 @ 16:22:

[...]

Nee geen moment, we hebben samen veel opgebouwd doordat we er beiden voor gewerkt hebben, dan zou het behoorlijk asociaal zijn om haar nu niets te gunnen.

Deels heb ik dan misschien meer buitenhuis gewerkt maar in die tijd heeft zij de kinderen opgevoed, en mij mijn carrière gegund.

Zou dus nu zo weer dezelfde afspraken maken

Wow, jij bent mijn exman!

Hetzelfde hier. Hij hield het huis en ik kreeg een grote zak geld mee en een riante alimentatie. Alles in pais en vree. De alimentatie na anderhalf jaar gestopt want ik kon mijn eigen boontjes weer doppen.

Inmiddels wonen we al 6 jaar tegenover elkaar, huizen tegelijk gekocht en verbouwd. Mijn exman en huidige echtgenoot hebben dat samen gedaan, verbouwen. Exman heeft ook nieuwe partner.

Hij was zelfs getuige op mijn huwelijk met mijn huidige man
Alle reacties Link kopieren
denk het niet Yasmijn, maar heeft in mijn ogen vooral met stuk fatsoen te maken, van beide kanten.

en wie gun je het meer, de advocaat of je ex?

Indien het bespreekbaar is neem een mediator, of nog beter probeer het onderling te regelen.

en voor het trouwens huwelijkse voorwaarden helpt deels ook, al kom je er later achter dat die soms ook eenzijdig kunnen werken, maar ben je zelf bij

[...]

Nee geen moment, we hebben samen veel opgebouwd doordat we er beiden voor gewerkt hebben, dan zou het behoorlijk asociaal zijn om haar nu niets te gunnen.

Deels heb ik dan misschien meer buitenhuis gewerkt maar in die tijd heeft zij de kinderen opgevoed, en mij mijn carrière gegund.

Wat Marana zegt. Het is echt onzin om te beweren dat vrouwen beter beschermd worden. Staat nergens in de wet. Maar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd wordt eigen bezit wel gezamenlijk bezit. En de meest verdienende partner betaalt alimentatie aan de minder verdienende partner. En dat is helaas vaak nog de vrouw. Maar dat heeft wettelijk dus nul te maken met geslacht, zoals marana al terecht opmerkt. Word zo moe van dat soort verhalen. Zelfde als dat vrouwen bij gezamenlijk gezag meer rechten op de kinderen hebben. Is niet zo. Wel staat de ouder op voorsprong die het meeste zorgt. En laat dit nu vaak de vrouw zijn...

Enfin, TO, weet je zeker dat het zo oneerlijk is als je zelf denkt? Wat is de achtergrond van het stel? Hoe zijn ze getrouwd? Zijn er kinderen? Maakt nogal wat uit voor een totaalbeeld. En voor een familielid natuurlijk niets makkelijker om op familiefeestjes te mopperen over nare en inhalige exen...
En hulde voor Ted. Wat fijn dat je na een scheiding nog zo eerlijk naar de situatie kunt kijken. Zijn niet alleen jullie bij gebaat maar ook en vooral je kinderen, of ze nu volwassen zijn of niet.
Zijn de kinderen niet alleen bij gebaat, ik zou ze ook niet recht in de ogen durven te kijken als ik geprobeerd had er een slaatje uit te slaan
quote:Ttass28 schreef op 26 juli 2016 @ 15:54:

Er moet toch bescherming zijn of niet?Want? Hij is er toch zelf bij geweest toen de afspraken werden gemaakt?

[...]

conversation = awareness
Roos, ik dacht precies hetzelfde! hahahaha..

Zelf bezig met scheiding. Helaas kom ik er bekaaid van af. Door ziekte krijg ik nergens een hypotheek. De alimentatie kan ik wegbrengen naar de verhuurder van mijn toekomstige nieuwe onderkomen. Man blijft in het geweldige mooie appartement wat wij hadden en aangepast is aan mijn handicap. Kan het alleen niet zelf betalen.. Ik mag naar een flatje 3 hoog achter ben ik bang.

Ja, ik ben wel boos en verdrietig. Zal wel slijten hoop ik..
quote:S-Groot schreef op 26 juli 2016 @ 16:01:

[...]

Simpeler kunnen we het niet maken mensen.

Precies. En als je dat niet doet zal er ook wel een reden voor zijn.

Of je bent dom omdat je niet weet wat je tekent of je kiest er samen bewust voor en dan zijn de consequenties zoals ze zijn. In beide gevallen niet miepen.

Niks vals aan.

[...]

Zou dus nu zo weer dezelfde afspraken makenDit.
Ja tas. Dit is nou precies wat trouwen inhoudt. Vastleggen wat er gebeurt als je gaat scheiden. Dat is veel belangrijker dan al je vrienden invliegen naar je feestje.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
idd Fame, voordat je trouwt moet je de scheiding regelen. goed gezegd
Ja dat weet ik, ik wil het zelf goed geregeld hebben en dat ik er later niet bekaaid van afkom dat ik bijvoorbeeld mijn erfenis moet verdelen dat soort dingen.
quote:Ttass28 schreef op 26 juli 2016 @ 15:58:

[...]

Huis was van beide.Misschien afgekocht ipv alimentatie?
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven