Geld & Recht alle pijlers

Wegsluizen

05-08-2016 17:29 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel dat ik 35.000 euro op de bank heb staan, dan moet ik daar belasting over betalen want je mag volgens mij als alleenstaande niet boven de 24.000 euro bezitten. Is het dan niet slimmer om het geld van de rekening te halen voor 31 december? Voor de rente hoef je het niet te laten staan en ik denk zelf dat je over een tijdje rente moet gaan betalen als je een spaarrekening bezit. Heeft zoiets ook consequenties voor toeslagen?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn best wel wat opties, sparen in box 1 als je te weinig pensioen opbouwt, dus benutten van je jaarruimte, dan heb je gelijk een aftrekpost zodat je dat schijntje in box 3 niet hoeft te betalen en je spaart belastingvrij, vaak nog tegen een beter rendement dan op je gewone spaarrekening.

Of zorg voor meer rendement, aandelen kon olie geven een dividend van 6-7% per jaar,. Flink uitgeven, ook leuk is het bedrag ook zo onder de vrijstelling. Schenken aan een goed doel, is zelfs aan aan abi fiscaal aftrekbaar boven de giften drempel.

Daarbij gaat tot 2017 de vrijstelling omhoog naar 25.000 pp en wordt de grondslag lager voor spaarders onder ca 50.000.

In jouw situatie betaal je nu ca 136 vermogens rendementheffing en in 2017 87 euro.
Foutje
Alle reacties Link kopieren
quote:CenturyChild schreef op 08 augustus 2016 @ 20:26:

[...]







Helaas heeft de gemiddelde belastingambtenaar geen gevoel voor humor



Heeft niks met humor te maken.....Ik barst van de humor...

Maar als er geen betalingskenmerk van een openstaande schuld bij staat kan het "overschot" simpelweg niet verwerkt worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:summerheat schreef op 08 augustus 2016 @ 22:08:

[...]





Heeft niks met humor te maken.....Ik barst van de humor...

Maar als er geen betalingskenmerk van een openstaande schuld bij staat kan het "overschot" simpelweg niet verwerkt worden.

Tenzij het rekeningnummer gekoppeld kan worden aan een openstaand bedrag. Heb bij de belastingdienst gewerkt

Sprak mensen die al drie jaar elke maand hun toeslag terugstorten (en dat net zo hard weer terugkregen) en boos waren dat de fiscus niet begreep dat ze dat deden omdat ze oprecht dachten dat ze het zo konden stopzetten.
Noem me lief nu ik nog leef!
quote:CenturyChild schreef op 08 augustus 2016 @ 19:33:

[...]



Niet. Al jaren niet meer. Je geeft het saldo op 1 januari op, ze kijken niet naar het saldo op 31 december.

Vroeger keken ze naar beide data, maar dan wel van hetzelfde jaar. Je betaalde belasting over het gemiddelde.Dat bedoelde ik ook, het gemiddelde kan natuurlijk ook tussen 1 januari & 1 januari zijn ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:CenturyChild schreef op 08 augustus 2016 @ 22:50:

[...]



Tenzij het rekeningnummer gekoppeld kan worden aan een openstaand bedrag. Heb bij de belastingdienst gewerkt

Sprak mensen die al drie jaar elke maand hun toeslag terugstorten (en dat net zo hard weer terugkregen) en boos waren dat de fiscus niet begreep dat ze dat deden omdat ze oprecht dachten dat ze het zo konden stopzetten.



Maar dat is dus het hele probleem. Bij dit proces komt geen mens aan te pas. De computer legt niet het verband tussen openstaande schuld en teruggestort bedrag. Daarnaast als er een schuld is bij toeslagen, geldt dat vaak voor meerdere toeslagsoorten. Daarom moet er een kenmerk bij vermeld worden. Zelfs bij een openstaande vordering kan het niet verwerkt worden. Is allemaal geautomatiseerd. Ik werk er nog steeds



En dat die mensen niet begrijpen dat ze eerst de toeslag stop moeten zetten alvorens er een terugvordering kan ontstaat, tja....
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jetty1969 schreef op 08 augustus 2016 @ 20:59:

Er zijn best wel wat opties, sparen in box 1 als je te weinig pensioen opbouwt, dus benutten van je jaarruimte, dan heb je gelijk een aftrekpost zodat je dat schijntje in box 3 niet hoeft te betalen en je spaart belastingvrij, vaak nog tegen een beter rendement dan op je gewone spaarrekening.

Of zorg voor meer rendement, aandelen kon olie geven een dividend van 6-7% per jaar,. <knip>

In jouw situatie betaal je nu ca 136 vermogens rendementheffing en in 2017 87 euro.



Ja zeg, ik ben toch niet voor niets mijn vingers aan het blauwtikken?



Het gaat niet om de vermogensrendementsheffing, het gaat om de vermogensgrens voor de huurtoeslag! Dat gaat niet om honderdnogwat euro, maar kan zomaar over twee- of drieduizend euro op jaarbasis gaan, PLUS die vermogensrendementsheffing. En sparen in box 1? Ik weet niet hoe dat werkt, maar ik zie het niet staan bij de opsomming van "bijzonder vermogen" zoals hier: http://www.belastingdiens ... rmogen/bijzonder_vermogen

Dat is een opsomming van vermogen dat niet meetelt voor de huurtoeslag, en globaal gaat dat enkel om smartengeld en schadevergoedingen uit specifiek omschreven fondsen. O ja, en vermogen van pleegkinderen of van eigen kinderen waar jij noch je toeslagpartner bij kunnen. Volgens mij gaat het dan praktisch alleen om kinderen waarover je het gezag niet hebt trouwens.



Dat is ook nog even een tip want een paar jaar geleden veranderd: spaargeld van minderjarige kinderen telt óók mee als vermogen voor de huurtoeslag. Dat tikt vooral erg aan voor alleenstaande ouders natuurlijk, omdat voor hen de grens maar de helft is dan voor stellen. Dus heb je vier kinderen die elk 5000 euro hebben gespaard omdat de opa's en oma's die weten dat jij weinig geld hebt wilden voorkomen dat de kleinkinderen een enorme studieschuld zouden krijgen, dan heb je weinig ruimte om zelf nog een buffer op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sent schreef op 09 augustus 2016 @ 19:40:

[...]





Ja zeg, ik ben toch niet voor niets mijn vingers aan het blauwtikken?



Het gaat niet om de vermogensrendementsheffing, het gaat om de vermogensgrens voor de huurtoeslag! Dat gaat niet om honderdnogwat euro, maar kan zomaar over twee- of drieduizend euro op jaarbasis gaan, PLUS die vermogensrendementsheffing. En sparen in box 1? Ik weet niet hoe dat werkt, maar ik zie het niet staan bij de opsomming van "bijzonder vermogen" zoals hier: http://www.belastingdiens ... rmogen/bijzonder_vermogen

Dat is een opsomming van vermogen dat niet meetelt voor de huurtoeslag, en globaal gaat dat enkel om smartengeld en schadevergoedingen uit specifiek omschreven fondsen. O ja, en vermogen van pleegkinderen of van eigen kinderen waar jij noch je toeslagpartner bij kunnen. Volgens mij gaat het dan praktisch alleen om kinderen waarover je het gezag niet hebt trouwens.



Dat is ook nog even een tip want een paar jaar geleden veranderd: spaargeld van minderjarige kinderen telt óók mee als vermogen voor de huurtoeslag. Dat tikt vooral erg aan voor alleenstaande ouders natuurlijk, omdat voor hen de grens maar de helft is dan voor stellen. Dus heb je vier kinderen die elk 5000 euro hebben gespaard omdat de opa's en oma's die weten dat jij weinig geld hebt wilden voorkomen dat de kleinkinderen een enorme studieschuld zouden krijgen, dan heb je weinig ruimte om zelf nog een buffer op te bouwen.+100 ( wij zijn toch niet stiekem collega's he?)
Alle reacties Link kopieren
quote:summerheat schreef op 09 augustus 2016 @ 20:04:

[...]





+100 ( wij zijn toch niet stiekem collega's he?)



Nee, maar ben ik aangenomen?



(Soms moet je je verdiepen in bepaalde dingen als je er zelf mee te maken hebt. Ik weet ook zo goed als alles van het PGB. En van rolstoelen. En ik heb ook wel eens de Belastinginspecteur om de oren geslagen met jurisprudentie over iets wat volgens de rechter wél afgetrokken mocht worden en waarvan zij beweerde dat dat "in geen enkel geval aftrekbaar was of ooit was geweest." Ik ben dus gewoon iemand die d'r huiswerk doet: nergens echt specialist in, maar de dingen die ik nodig heb, daar leer ik alles van.

En stiekem heb ik dus een schurfthekel aan dat spaarplafond, omdat ik vanwege mijn handicap wel eens heeeule dure hulpmiddelen nodig heb die ik niet vergoed krijg. Soms dingen waar ik best wel vijftien jaar voor zou willen sparen. Daarbij bouw weinig tot geen pensioen op. Ik ga nooit op vakantie, leef heel zuinig en krijg ook altijd aardig wat geld terug vanwege aftrekposten, dus ik kan ondanks een laag inkomen vaak best wat sparen. Dus ehm.. ik heb een paar jaar geleden héél goed gekeken wat er allemaal legaal mogelijk was op dit gebied En dat was niet zo veel. T is dus een beetje een persoonlijke vete. En voor alleenstaande ouders vind ik het ronduit onrechtvaardig. O ja, en dat rolstoelen en woningaanpassingen niet meer aftrekbaar zijn onder de specifieke zorgkosten. Da vinnik ook stom )
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval heel knap dat je er zoveel kennis van hebt. Verdiepen in de stof is 1 ding, maar het helder en begrijpelijk uitleggen op een forum is een ander verhaal. En dat kan je ook goed. Ik denk dat jij gewoon heel goed bent in "geld".
Alle reacties Link kopieren
Box 1 telt niet mee voor de grens vermogen huurtoeslag. Lijfrente hoef je zelfs niet verplicht aan te spreken als je bijstand hebt. Daar geldt een vrijstelling voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:summerheat schreef op 11 augustus 2016 @ 00:00:

In ieder geval heel knap dat je er zoveel kennis van hebt. Verdiepen in de stof is 1 ding, maar het helder en begrijpelijk uitleggen op een forum is een ander verhaal. En dat kan je ook goed. Ik denk dat jij gewoon heel goed bent in "geld".

Nèh, je zou 'ns moeten weten.. toegegeven: ik kan best wel goed rondkomen met weinig geld, maar allerlei extra kosten i.v.m. mijn handicap (die ook láng niet allemaal aftrekbaar zijn, lol) helpen daar niet echt bij.



Ik vind het vooral leuk dat je vindt dat ik dingen goed uit kan leggen. Ik heb altijd overal véél te veel woorden voor nodig. Dat weet ik, maar toch lukt het me niet om minder woorden te gebruiken. Dus ik ben altijd bang dat mensen allang zijn afgehaakt voor ze überhaupt hebben kunnen zien waar het over gaat. Toch leuk om te horen dat dat blijkbaar niet altijd zo is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven