Geld & Recht alle pijlers

vve-bijdrage samenwonen

04-09-2016 08:09 38 berichten
Verwijderd
anoniem_70265 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 02:24
94.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je hem laat sparen voor de overdrachtsbelasting etc kan je zelf toch ook voor de helft sparen dmv hem huur te vragen? Hoezo moet dat dan op zijn rekening bedoel ik. Wees verstandig
quote:-Isabella- schreef op 04 september 2016 @ 09:46:

[...]

Dit lijkt mij het enige wat van belang is ja.

Zo woon ik in het koophuis van mijn vriend en ik betaal helemaal niets mee aan vaste lasten. Het is maar wat je samen af wilt spreken hè.

Maar jij bent een vrouw en je vriend betaalt dus voor je. Dat is anders dan TO die voor haar man moet betalen. Dat is al raar op een date, laat staan bij zoiets

Terwijl het meestal de vrouw is die minder gaat werken bij kinderen etc
quote:oemiee1234 schreef op 04 september 2016 @ 10:15:

[...]

Maar jij bent een vrouw en je vriend betaalt dus voor je. Dat is anders dan TO die voor haar man moet betalen. Dat is al raar op een date, laat staan bij zoiets

quote:felicia schreef op 04 september 2016 @ 10:00:

Ik wil mezelf niet in de vingers snijden financieel. Het samenwonen is ook van invloed op de duo aflossing in die zin dat mijn aflossing omhoog gaat door samenwonen en zijn aflossing juist naar beneden. Ik heb dus eigenlijk niks aan deze constructie. Wellicht dat gelijk all-in middels een geregisteerd partnerschap toch verstandiger is. Dan is het huis ook van hem en geen gedoe met moeilijke berekeningen meer Je kunt de berekening zo moeilijk maken als je zelf wil. Als jij alle kosten van je huis zelf wil betalen, moet je dat vooral doen. Als jullie het willen verdelen, doe je dat.
Ik vind het ook raar en financieel niet verstandig om je vriend niet mee te laten betalen aan jouw hypotheekrente. Meest logische zou zij hypotheekrente min hypotheekrenteaftrek, helft van g/w/l, inboedelverzekering, gemeentelijke lasten min woz en de boodschappen.

Anders heeft jouw vriend geen woonlasten op g/w/l en gemeentelijke lasten na. Zo is de verhouding wel heel erg scheef. De helft van de hypotheekrente minus aftrek is eigenlijk zijn huur. Goedkoper zou hij nergens kunnen huren. Omdat hij nu zo weinig kwijt is aan wonen kan hij zelf sparen voor een gezamelijk huis. Dat zou hem niet lukken als hij in zijn eentje zou moeten huren.

De VVE bijdrag moet je even uitzoeken en splitsen in wat voor onderhoud is en wat b.v. voor schoonmaken e.d.

Jij gaat door het samenwonen ook nog eens meer aflossen bij Duo en hij juist minder. Dat trekt de verhouding nog schever.

Niet je huis inbrengen in een geregistreerd partnerschap. Kijk eerst eens een paar jaar aan hoe het gaat. Mocht het over 2 jaar fout gaan dan zit je met een huis wat je moet delen. Dan kan het zijn dat jij weg moet uit het huis wat jij in eerste instantie gekocht hebt.

Laat hij zich inschrijven voor een huurwoning als hij nog niet ingeschreven is, mocht het uitgaan dan heeft hij al wat opgebouwd.

Als je over een paar jaar samen een ander huis gaat kopen kan je dat b.v. wel 50/50 kopen.

[...]

Ohwkee.

[...]

Dat jij alle kosten voor het huis op je neemt, vind ik niet zo vreemd, maar dan zou ik hem zeker wel een bedrag huur laten betalen. Dan hebben jullie beide voordeel.

[...]

Terwijl het meestal de vrouw is die minder gaat werken bij kinderen etcWelkom op het viva forum van 1960
quote:felicia schreef op 04 september 2016 @ 09:04:

Hypotheekrente kan je delen maar dan deel je de hypotheekrenteaftrek dus ook. Die houd ik voor mezelf. Ik vind het dan niet redelijk om geld voor de hypotheekrente te vragen. Deze situatie is trouwens wel tijdelijk. Hij zit qua werk even niet handig. Over 1-3 jaar gaan we alles op beide namen zetten/ander huis kopen. We vinden deze verdeling nu goed. Hij kan dan sparen voor bijv de overdrachtsbelasting straks. Hij neemt ook de auto voor zijn rekening.

Ik zal mij even verdiepen wat er in de vve zit. Huis is nog maar net gekocht. Onderhoudgedeelte eerst aftrekken en dan delen lijkt mij slim.De hypotheekrente minus de hypotheekrenteaftrek is een bedrag dat zou je moeten delen als vaste woonlast, net als de overige vaste lasten die je benoemd. Dat bedrag kun je namelijk zien als woonvergoeding, net als bijvoorbeeld huur minus huurtoeslag en dat zou je ook delen ga ik van uit.
Worden jullie fiscale partners? In dat geval kun je niet zomaar zeggen dat de hypotheekrenteaftrek helemaal voor jou is...

Ik zou uitrekenen wat je aan hypotheekrente kwijt bent (na aftrek van de teruggave), en je VVE-kosten en vaste lasten als energie, internet, inboedelverzekering, etc., en dan hem de helft daarvan laten betalen. Dan woont hij nog goedkoper dan hij ergens anders zou betalen, en jij hebt ook wat lagere lasten.
Soortgelijke situatie gehad, alleen was mijn koopwoning nog niet klaar toen wij samen waren. Eerst in tijdelijke huurwoning samen alles gewoon gedeeld. Na ons huwelijk was de woning klaar en trokken we daar in. Het huis stond op mijn naam (en dmv huwelijkse voorwaarden bleef dit ook van mij) en we deelde het als volgt:

Aflossing: volledig voor mij

Rente: % naar rato van verdienste in ons geval toen nog precies ieder de helft (aftrek eraf natuurlijk)

VVE: % naar rato, want alles daarbij is in dienste van de woning

Overige vaste lasten: % naar rato

We zagen het als 'huur' zegmaar, maar omdat de aflossing/woning van mij bleef was het niet fair dat hij mee zou betalen aan de aflossing.

Wat ik ergens las over apart zetten en dan verdelen bij uit elkaar gaan (of zoiets?) lijkt mij niet fair. Zie het als huur in jouw woning, die geef je de huisbaas na vertrek toch ook niet terug?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

[...]

Terwijl het meestal de vrouw is die minder gaat werken bij kinderen etcHuh watte? Waarom?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven