Napraattopic 65

31-08-2016 13:41 4136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:13:

[...]

Maar dan is dat toch jouw gebrek? Dan kijk je toch gewoon niet goed genoeg?Of het interesseert je gewoonweg niet. Ik vind het namelijk niet zo belangrijk of iemand Surinaams/Antilliaans/Nederlands/Engels enz is. Wanneer ik dat wil weten omdat ik geïnteresseerd ben dan vraag ik er wel naar. Maar bij mensen die ik op straat zie lopen of waar ik kort mee in gesprek geweest ben op zeg een feestje, vind ik het echt totaal onbelangrijk wat de precieze afkomst is.
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 13:16:

[...]

Of het interesseert je gewoonweg niet. Ik vind het namelijk niet zo belangrijk of iemand Surinaams/Antilliaans/Nederlands/Engels enz is. Wanneer ik dat wil weten omdat ik geïnteresseerd ben dan vraag ik er wel naar. Maar bij mensen die ik op straat zie lopen of waar ik kort mee in gesprek geweest ben op zeg een feestje, vind ik het echt totaal onbelangrijk wat de precieze afkomst is.Dit

[...]

Of het interesseert je gewoonweg niet. Ik vind het namelijk niet zo belangrijk of iemand Surinaams/Antilliaans/Nederlands/Engels enz is. Wanneer ik dat wil weten omdat ik geïnteresseerd ben dan vraag ik er wel naar. Maar bij mensen die ik op straat zie lopen of waar ik kort mee in gesprek geweest ben op zeg een feestje, vind ik het echt totaal onbelangrijk wat de precieze afkomst is.Inderdaad.
quote:duende12 schreef op 09 september 2016 @ 13:13:

[...]

Waarom?Omdat het op dat moment helemaal niet toedoet wat voor kleir die persoon heeft. Het gaat dan om het gesprek, je partner vraagt dan door waar heb je hem gesprolen dan, ja in de trein we zaten naast elkaar en hij zat een boek te lezen en zo raakte we aan de praat. En dan vraagt je parnter door wat voor persoon was het dan, ik vond het best wel een aardige vent. Waar zie je in dit verhaal de kleur van de persoon? Nergens.
quote:sssssst schreef op 09 september 2016 @ 13:14:

[...]

Nee dan niet. Maar ps zit ik te kijken naar de wedstrijd van zoon. Jongen van de tegenpartij is echt heel goed. Steekt er met kop en schouders bovenuit. Man had ook gekeken maar we waren daar niet samen. Dus thuis vertelde ik dat, en benoemde ik inderdaad zijn huidskleur. Zijn huidskleur was hetgeen hem het meest onderscheidde van de rest. De ene helft was blond, de ander helft had donkere krullen en eentje had er een heel donkere huidskleur.

Correctie: zijn fantastische spel was hetgeen wat hem het meest onderscheidde, dat zeg je nota bene zelf. "Steekt er met kop en schouders bovenuit". Je had dus gewoon kunnen zeggen "dat ene jochie voetbalde echt het best van allemaal he?" en dan was ook duidelijk geweest wie je bedoelde.

Het is gewoon gemakzucht.
Am Yisrael Chai!
quote:Nouschi schreef op 09 september 2016 @ 13:04:

[...]

Houd eens op met je negers. Sneuneus! Ga ergens anders lopen provoceren.Dit is een geintje hoop ik? Het is een normaal Nederlands woord hoor die een persoon van het zwarte ras aanduid. Ik vind het ook gewoon een net woord die ik vroeger op school heb leren gebruiken. Nikkers vind ik wel provocerend. Ik ben totaal geen racist hoor.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 13:18:

[...]

Omdat het op dat moment helemaal niet toedoet wat voor kleir die persoon heeft. Het gaat dan om het gesprek, je partner vraagt dan door waar heb je hem gesprolen dan, ja in de trein we zaten naast elkaar en hij zat een boek te lezen en zo raakte we aan de praat. En dan vraagt je parnter door wat voor persoon was het dan, ik vond het best wel een aardige vent. Waar zie je in dit verhaal de kleur van de persoon? Nergens.Dat bedoel ik toch ook?!
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 13:18:

[...]

Omdat het op dat moment helemaal niet toedoet wat voor kleir die persoon heeft. Het gaat dan om het gesprek, je partner vraagt dan door waar heb je hem gesprolen dan, ja in de trein we zaten naast elkaar en hij zat een boek te lezen en zo raakte we aan de praat. En dan vraagt je parnter door wat voor persoon was het dan, ik vond het best wel een aardige vent. Waar zie je in dit verhaal de kleur van de persoon? Nergens.

Wat is nu je punt?

Iedereen geeft aan inderdaad niet over huidskleur te beginnen in een voorbeeld als de jouwe.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:13:

[...]

Maar dan is dat toch jouw gebrek? Dan kijk je toch gewoon niet goed genoeg?

Jezus Christus, waar slaat dit nou weer op? Zie jij het verschil tussen Polen, Russen, Tsjechen, Hongaren en Kroaten? Dat heeft niets te maken met een gebrek, maar gevoelig zijn voor nuances die je hebt meegekregen van je cultuur en je levenservaring.

Ik zie duidelijk het verschil tussen Turken en Marrokanen, en een Iraniër pik ik er soms ook nog wel uit, maar daarna houdt het voor mij wel zo'n beetje op. Ik weet gewoon niet op welke nuances ik moet letten. En zodra ik dat wel weet, zie ik het wél.

"Gebrek", hou toch op zeg.
Slik die kikker!
Bij mij is iedereen gelijk ongeacht huidskleur. Net als Duende het al zei. Ik zie ze als mensen.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:19:

[...]

Correctie: zijn fantastische spel was hetgeen wat hem het meest onderscheidde, dat zeg je nota bene zelf. "Steekt er met kop en schouders bovenuit". Je had dus gewoon kunnen zeggen "dat ene jochie voetbalde echt het best van allemaal he?" en dan was ook duidelijk geweest wie je bedoelde.

Het is gewoon gemakzucht.Wat is er mis met gemakzucht?
quote:Star schreef op 09 september 2016 @ 13:15:

[...]

Zou je deze willen toelichten?Dat heb ik al meerdere malen gedaan. Er zijn talloze artikelen over het onderwerp "reverse racism", bijvoorbeeld: http://www.dailydot.com/via/reverse-rac ... snt-exist/

[...]

Of het interesseert je gewoonweg niet. Ik vind het namelijk niet zo belangrijk of iemand Surinaams/Antilliaans/Nederlands/Engels enz is. Wanneer ik dat wil weten omdat ik geïnteresseerd ben dan vraag ik er wel naar. Maar bij mensen die ik op straat zie lopen of waar ik kort mee in gesprek geweest ben op zeg een feestje, vind ik het echt totaal onbelangrijk wat de precieze afkomst is.Maar je vindt het belangrijk genoeg om te benoemen, zeg je zelf. Want als het je niet zou interesseren wat iemand is, dan had je ook die huidkleur niet hoeven benoemen, dan had "ik stond met een vrouw te praten op dat feestje" volstaan. Of "ik zag een knappe/rare/goedgeklede/verwarde man lopen".
Am Yisrael Chai!

[...]

Het is gewoon gemakzucht.Ik snap het probleem hierin echt niet. Als hij de enige blonde gast was geweest, had ze dat gebruikt om duidelijk te maken wie ze bedoelde. Waarom wordt het gebruik van huidskleur als iets negatiefs gezien? Het is toch een onderdeel van jou? Net als dat je blauwe of bruine ogen hebt, lang of kort bent, smal of breed.
quote:Blondie456 schreef op 09 september 2016 @ 13:19:

[...]

Dit is een geintje hoop ik? Het is een normaal Nederlands woord hoor die een persoon van het zwarte ras aanduid. Ik vind het ook gewoon een net woord die ik vroeger op school heb leren gebruiken. Nikkers vind ik wel provocerend. Ik ben totaal geen racist hoor.Neger kan echt niet (meer) blondie. Ook al bedoel je het niet slecht.
quote:AllieBrosh schreef op 09 september 2016 @ 13:13:

[...]

Niet mee eens. Al woon je bijna je hele leven in NL, spreek je 100% foutloos Nederlands en zie je er niet eens allochtoon uit, dan nog: zodra mensen je afkomst weten, ben je "die Poolse". Mensen maken de hele tijd onderscheid. Jij in dat hokje, en ik in dit hokje, lekker veilig en overzichtelijk.

Wel de hele tijd mekkeren over inburgeren en dat we ons moeten aanpassen, maar ondertussen zelf de hele tijd benadrukken dat ik anders ben en vooral niet één van hen. Hypocrisie ten top.Zat iets te typen maar kreeg het niet goed uitgelegd. Dit dus! En bij mij is Nederlands ook nog mijn moedertaal dus daar ligt het al niet aan.
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 09 september 2016 @ 13:20:

[...]

Dat heb ik al meerdere malen gedaan. Er zijn talloze artikelen over het onderwerp "reverse racism", bijvoorbeeld: http://www.dailydot.com/via/reverse-rac ... t-exist/Ik wil geen links, ik vraag aan jou waarom jij het niet te vergelijken vindt. Ik vind het nogal een uitspraak namelijk.
quote:*-_lilith_-* schreef op 09 september 2016 @ 13:15:

[...]

Ja alsof het echt iets vreselijks is om een donkere huid te hebben, iets om je voor te schamen en dat vooral genegeerd moet worden.Ja precies, dat bedoel ik.
quote:AllieBrosh schreef op 09 september 2016 @ 13:20:

[...]

Jezus Christus, waar slaat dit nou weer op? Zie jij het verschil tussen Polen, Russen, Tsjechen, Hongaren en Kroaten? Dat heeft niets te maken met een gebrek, maar gevoelig zijn voor nuances die je hebt meegekregen van je cultuur en je levenservaring.

Ik zie duidelijk het verschil tussen Turken en Marrokanen, en een Iraniër pik ik er soms ook nog wel uit, maar daarna houdt het voor mij wel zo'n beetje op. Ik weet gewoon niet op welke nuances ik moet letten. En zodra ik dat wel weet, zie ik het wél.

"Gebrek", hou toch op zeg.in de regel kan ik inderdaad altijd zeer nauwkeurig benoemen wat iemands afkomst is, ja. Ook bij Tsjechen en Hongaren en Polen inderdaad.
Am Yisrael Chai!

[...]

Het is gewoon gemakzucht.Zo begon net gesprek ook, mar het was mijn man niet opgevallen, hij vroeg wie ik dan bedoelde. Hij had ondertussen veel meer aandacht gehad voor andere dingen.
Het is niet iets vreselijks om een donkere huid te hebben hoor. Maar ik omschrijf mensen die een ldonkere huis of lichte huid niet op basis van hun huidskleur want dat doet er niet toe.
quote:Falathiel schreef op 09 september 2016 @ 13:21:

[...]

Ik snap het probleem hierin echt niet. Als hij de enige blonde gast was geweest, had ze dat gebruikt om duidelijk te maken wie ze bedoelde. Waarom wordt het gebruik van huidskleur als iets negatiefs gezien? Het is toch een onderdeel van jou? Net als dat je blauwe of bruine ogen hebt, lang of kort bent, smal of breed.Omdat geen enkel mens een huidkleur is. Ik benoem trouwens mijn eigen bruine ogen ook nooit, of mijn haarkleur. Of mijn lengte. Ik ken geen enkele sociale setting waarin die kenmerken relevant zijn.
Am Yisrael Chai!

[...]

Of het interesseert je gewoonweg niet. Ik vind het namelijk niet zo belangrijk of iemand Surinaams/Antilliaans/Nederlands/Engels enz is. Wanneer ik dat wil weten omdat ik geïnteresseerd ben dan vraag ik er wel naar. Maar bij mensen die ik op straat zie lopen of waar ik kort mee in gesprek geweest ben op zeg een feestje, vind ik het echt totaal onbelangrijk wat de precieze afkomst is.Eens.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:21:

[...]

Maar je vindt het belangrijk genoeg om te benoemen, zeg je zelf. Want als het je niet zou interesseren wat iemand is, dan had je ook die huidkleur niet hoeven benoemen, dan had "ik stond met een vrouw te praten op dat feestje" volstaan. Of "ik zag een knappe/rare/goedgeklede/verwarde man lopen".

Wanneer ik het over iemand heb die de ander niet gezien heeft dan doe ik dat ook ja, maar dan ga ik helemaal geen uiterlijk omschrijven want heeft geen nut.

Wanneer ik iemands naam wil weten en daarvoor de persoon moet omschrijven doe ik dat dus wel, dan omschrijf ik iemand op basis van uiterlijk. Of wanneer ik weet dat gesprekspartner de ander wel kent, maar bij de naam die ik noem geen belletje gaat rinkelen.

Dan maar gemakzuchtig, ik heb helemaal geen zin om oeverloos politiek correct te gaan nadenken over ieder woord wat ik zeg tegen een gesprekspartner over de uiterlijke kenmerken van een ander. Als iemand donker is dan beschrijf ik die als donker. Als ik het over die ene man die 200kg weegt heb dan omschrijf ik die als die hele dikke man die er ook was.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 13:22:

[...]

in de regel kan ik inderdaad altijd zeer nauwkeurig benoemen wat iemands afkomst is, ja. Ook bij Tsjechen en Hongaren en Polen inderdaad.Dat soort dingen vind ik zo oninteressant dat ik er dus ook niet op let.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven