Geld & Recht alle pijlers

De erfenis van oma

15-09-2016 08:14 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe dit zit

Kleine familie, al volwassen kleinkinderen. Oma overlijdt, haar kinderen regelen alles. De kleinkinderen zoeken iets uit, uit het huis, wat sentimentele waarde heeft. (de beker waar je altijd chocolademelk uitkreeg). De rest regelen de ouders. Er blijft 1 ding van waarde (serieuze waarde, 5.000 euro) over.

Kleinkind A heeft er geen plek voor. Kleinkind B wil het wel hebben.

Hoe gaat het nu? Heeft B mazzel en krijgt een object voor 5000 euro en A heeft ´niets´. Of krijgt B het object, maar moet aan A de helft van de waarde betalen?
Als A daar echt een punt van wil maken, ws het laatste. Persoonlijk als ik A was zou ik het laten zitten.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Tenzij A het aan kind B wil doneren lijkt het me dat kind B de helft van de taxatiewaarde aan A moet betalen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik persoonlijk zou het de ander wel gunnen. Ik denk ook dat het daar mee heeft te maken. Anders zou het denk ik verkocht moeten worden en de opbrengst delen. Dat verminderd natuurlijk wel de waarde(qua geld maar ook persoonlijkheid want nu heb je iets van oma wat tastbare waarde heeft)
Blijft het object het hele leven van B in het huis en later naar kinderen dan zou ik als ik A was niks doen. Besluit B om het te verkopen dan zou de helft aan A geven wel netjes zijn. Maar geen idee of dit officieel moet als er niks op papier staat.
Wij hebben het zo gedaan dat kleinkind B een bedrag betaalt wat bij de erfenis gaat. Dan krijg je er later geen ruzie over en het is wel zo eerlijk ten opzichte van andere kleinkinderen.
Als je een goede familieband belangrijker vindt dan geld laat je het erbij zitten. Ruzie om een erfenis is echt vreselijk, en voor wat? Een paar duizend euro?

Gun het de ander gewoon.
quote:dolfje schreef op 15 september 2016 @ 08:20:

Blijft het object het hele leven van B in het huis en later naar kinderen dan zou ik als ik A was niks doen. Besluit B om het te verkopen dan zou de helft aan A geven wel netjes zijn. Maar geen idee of dit officieel moet als er niks op papier staat.Zo zou ik het ook doen. Dan voorkom je ook gedoe achteraf als het over 20 jaar 3.000 of 12.000 waard blijkt te zijn.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Kleinkinderen zijn, tenzij bij testament anders geregeld, helemaal geen erfgenaam. Kleinkinderen hoeven onderling niks te regelen, dat moeten de kinderen doen.
quote:Mariejan schreef op 15 september 2016 @ 08:24:

Kleinkinderen zijn, tenzij bij testament anders geregeld, helemaal geen erfgenaam. Kleinkinderen hoeven onderling niks te regelen, dat moeten de kinderen doen.Maar de kinderen (erfgenamen) kunnen wel in onderling overleg besluiten dat de kleinkinderen spullen mogen uitzoeken die anders naar het grof vuil gaan.
quote:Starshine-2 schreef op 15 september 2016 @ 08:22:

Als je een goede familieband belangrijker vindt dan geld laat je het erbij zitten. Ruzie om een erfenis is echt vreselijk, en voor wat? Een paar duizend euro?

Gun het de ander gewoon.Als je nu een goede familieband hebt, regel je dit goed, zodat er later geen ruzie om zal ontstaan. Het erbij laten zitten is vragen om problemen.
quote:mary57 schreef op 15 september 2016 @ 08:25:

[...]

Maar de kinderen (erfgenamen) kunnen wel in onderling overleg besluiten dat de kleinkinderen spullen mogen uitzoeken die anders naar het grof vuil gaan.Ja natuurlijk. Maar de vraag was wat nu de regel was van de kleinkinderen ten opzichte van elkaar. En die is er niet. Dat moeten de kinderen onderling met elkaar beslissen.
quote:Ceylon schreef op 15 september 2016 @ 08:22:

[...]

Zo zou ik het ook doen. Dan voorkom je ook gedoe achteraf als het over 20 jaar 3.000 of 12.000 waard blijkt te zijn.Dat is een mogelijkheid ja, dat kleinkind B het object als het ware in bruikleen heeft en bij verkoop moet de opbrengst gedeeld worden. Laat dit wel met elkaar vastleggen. Ook tot hoelang dit geldt, want stel dat B het ding nooit verkoopt en haar kleinknderen verkopen het over 50 jaar pas....moet er dan nog steeds gedeeld worden?
quote:mary57 schreef op 15 september 2016 @ 08:25:

[...]

Maar de kinderen (erfgenamen) kunnen wel in onderling overleg besluiten dat de kleinkinderen spullen mogen uitzoeken die anders naar het grof vuil gaan.

maar dit is iets wat niet naar het grofvuil was gegaan, dit heeft waarde

Ouders waren al blij dat ze het niet hoefden te verkopen, toen 1 van beide kleinkinderen het wel in huis wilde nemen
quote:Starshine-2 schreef op 15 september 2016 @ 08:28:

[...]

Dat is een mogelijkheid ja, dat kleinkind B het object als het ware in bruikleen heeft en bij verkoop moet de opbrengst gedeeld worden. Laat dit wel met elkaar vastleggen. Ook tot hoelang dit geldt, want stel dat B het ding nooit verkoopt en haar kleinknderen verkopen het over 50 jaar pas....moet er dan nog steeds gedeeld worden?Heel slecht idee, laat het kleinkind ervoor betalen, dan hoef je niets vast te leggen.
quote:Mariejan schreef op 15 september 2016 @ 08:24:

Kleinkinderen zijn, tenzij bij testament anders geregeld, helemaal geen erfgenaam. Kleinkinderen hoeven onderling niks te regelen, dat moeten de kinderen doen.Tenzij 1 van de kinderen is overleden. Dan zijn zijn kinderen wel erfgenaam. In dit geval zou ik het kleinkind wat het wil hebben de waarde laten betalen. Het bedrag valt dan in de erfenis en wordt verdeeld onder de erven.
quote:lilalinda schreef op 15 september 2016 @ 08:29:

[...]

maar dit is iets wat niet naar het grofvuil was gegaan, dit heeft waarde

Ouders waren al blij dat ze het niet hoefden te verkopen, toen 1 van beide kleinkinderen het wel in huis wilde nemenDat snap ik, de spullen die anders naar het grof vuil zouden gaan, kunnen verdeeld worden. En de spullen van waarde betalen ze een bedrag voor en dan wordt het hun eigendom. Niemand hoeft daar later meer over te klagen en zeuren, want iedereen is er akkoord mee gegaan.
quote:mary57 schreef op 15 september 2016 @ 08:29:

[...]

Heel slecht idee, laat het kleinkind ervoor betalen, dan hoef je niets vast te leggen.En als die dat geld nu niet heeft?
Nu kan iets wel 5000 euro waard zijn maar het is maar de vraag of je zoiets er uberhaupt ooit voor zou krijgen

Alleen daarom al zou ik het raar vinden als een kleinkind 2500 euro zou moeten betalen aan een ander

Daarom alleen al zou ik laten vastleggen dat mocht het binnen zoveel jaat verkocht worden de opbrengst verdeeld wordt

Maar niet een tijdsspanne tot den eeuwigheid
quote:absor schreef op 15 september 2016 @ 08:37:

Nu kan iets wel 5000 euro waard zijn maar het is maar de vraag of je zoiets er uberhaupt ooit voor zou krijgen

Ja hoor, de waarde is echt
quote:Starshine-2 schreef op 15 september 2016 @ 08:36:

[...]

En als die dat geld nu niet heeft?Misschien kan die het dan in termijnen afbetalen.
Zoals boven al geschreven, kleinkinderen zijn geen erfgenamen, tenzij vermeld in het testament of wanneer de ouder is overleden.

Dit moet onderling geregeld worden. Maar 1 het object en de ander niets, dat kan problemen gaan opleveren.

Vergeet niet om erfbelasting te betalen over duren voorwerpen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik neem aan dat jullie er zelf ook een idee over hebben TO?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kleinkind B dit gunnen. Niks afrekenen met elkaar.
Mijn oma had veel antiek en dat vind ik zo lelijk. Ik heb het aan neven en nichten gegund die het wel wilden hebben. Ik hoef dan echt geen geld te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven