Geld & Recht alle pijlers

De erfenis van oma

15-09-2016 08:14 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe dit zit

Kleine familie, al volwassen kleinkinderen. Oma overlijdt, haar kinderen regelen alles. De kleinkinderen zoeken iets uit, uit het huis, wat sentimentele waarde heeft. (de beker waar je altijd chocolademelk uitkreeg). De rest regelen de ouders. Er blijft 1 ding van waarde (serieuze waarde, 5.000 euro) over.

Kleinkind A heeft er geen plek voor. Kleinkind B wil het wel hebben.

Hoe gaat het nu? Heeft B mazzel en krijgt een object voor 5000 euro en A heeft ´niets´. Of krijgt B het object, maar moet aan A de helft van de waarde betalen?
Kastanjez en veensteker hebben beide goede punten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zwager eigenlijk gewoon een ontzettende zeikerd vind , dat hij hier een punt van maakt. Kleinkinders zijn naar mijn mening op zichzelf staande entiteiten en het ontbreekt zwager aan niets. Maar om ruzie te krijgen om een paar rotcenten, dat is mij het iig ook weer niet waard.

Zal man en schoonzus sowieso adviseren om eens met zn allen om de tafel te gaan zitten want ik voorzie een hoop narigheid als het zover komt
Ik snap je gevoel hoor zusters, ik vind het ook gezeik. Daarom mijn eerste voorstel om je schoonvader voor te stellen zijn erfenis door 4 te delen, alle kinderen 1/4 en de kleinkinderen de laatste 1/4 delen bijvoorbeeld, dan is de verhouding net iets minder 'scheef' voor je zwager misschien.

Aan de andere kant, je schoonvader heeft ieder recht om het zo te doen en je zwager heeft geen poot om op te staan om dit niet goed te vinden (of er moesten 12 kleinkinderen zijn waardoor zijn kindsdeel echt te klein wordt ). Het belangrijkste lijkt mij dat je schoonvader zich bewust is van de situatie die mogelijk kan ontstaan na zijn overlijden, zodat hij daar nu eventueel keuzes in kan maken of je zwager aanspreken.

Rotsituatie evengoed hoor.
quote:Habbekratz schreef op 15 september 2016 @ 15:32:

[...]

Er was toch ook een vrouw die een miljoen aan een goed doel naliet kinderen kregen maar hun kindsdeel.Tijdje terug in Hollandse Zaken, ging het over problemen bij erfenissen. Het bleek zelfs mogelijk geld dat aan een goed doel was nagelaten, terug te halen! Zelfs als dat geld bij leven al was gegeven! http://www.npo.nl/hollandse-zaken/17-08 ... W_03138449
Alle reacties Link kopieren
quote:mariposita schreef op 16 september 2016 @ 15:12:

[...]

Tijdje terug in Hollandse Zaken, ging het over problemen bij erfenissen. Het bleek zelfs mogelijk geld dat aan een goed doel was nagelaten, terug te halen! Zelfs als dat geld bij leven al was gegeven! http://www.npo.nl/hollandse-zaken/17-08 ... 3138449Als wat je tot aan 180 dagen voor je dood weggeeft telt mee als onderdeel van de erfenis. Maar je moet meer dan de helft van je bezit weggeven voordat dat problemen kan opleveren, lijkt me? Niet heel moeilijk als je veel schulden hebt, maar die mensen geven doorgaans niet zoveel aan goede doelen? Of ging het om een ouder die op het laatste moment probeerde om zijn geld te laten verdwijnen voor zijn kinderen?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Precies weet ik het niet meer, sorry, daarvoor verwijs ik je naar de uitzending.
Zijn de kinderen van oma niet meer in leven? Zij zijn toch in eerste instantie de erfgenamen? En moeten onderling zien te bepalen wie wat erft?
De kinderen zijn de erfgenamen. Zij kunnen alles verdelen onderling en dan eventueel spullen doorgeven aan hun eigen kinderen (de twee kleinkinderen). Qua verdeling qua spullen kun je verschillende manieren afspreken, bv om de beurt iets kiezen, alles taxeren etc.
quote:handigmetgeld schreef op 16 september 2016 @ 07:44:

[...]

Hij moet niet alleen nu lekker van zijn geld leven, hij mag ook helemaal zelf weten hoe hij het verdeelt als hij doodgaat. Als hij de ene dochter 2 keer zoveel wil geven als de ander, omdat ze zijn lievelingsdochter is, dan mag dat ook. Maar ik kan me voorstellen dat die gedachte van hem leidt tot frictie.

Gelukkig zijn testamenten officieel geheim tot aan je dood.Frictie is nog te zacht gezegt ik denk dat je oorlog krijgt tussen broers/zussen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven