Geld & Recht alle pijlers

De erfenis van oma

15-09-2016 08:14 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe dit zit

Kleine familie, al volwassen kleinkinderen. Oma overlijdt, haar kinderen regelen alles. De kleinkinderen zoeken iets uit, uit het huis, wat sentimentele waarde heeft. (de beker waar je altijd chocolademelk uitkreeg). De rest regelen de ouders. Er blijft 1 ding van waarde (serieuze waarde, 5.000 euro) over.

Kleinkind A heeft er geen plek voor. Kleinkind B wil het wel hebben.

Hoe gaat het nu? Heeft B mazzel en krijgt een object voor 5000 euro en A heeft ´niets´. Of krijgt B het object, maar moet aan A de helft van de waarde betalen?
Is het iets wat A wel zou willen als er wel de ruimte voor was?

Is het iets wat zijn waarde behoudt of zelfs misschien meer waard wordt, zoals een schilderij of antiek, of is het iets waar de waarde van daalt, zoals een auto?

Als ik B was zou ik op z'n minst aanbieden iets te vergoeden aan A als het iets is wat z'n waarde houdt. Als het een auto is niet, want die waarde vermindert en je hebt er zelf ook kosten aan.

Als ik 1 van de ouders van B zou zijn en B biedt zelf niets aan dan zou ik het er met de ouders van A over hebben hoe we dit oplossen.

Als ik A zou zijn zou ik me wel tekort gedaan voelen als ik alleen vanwege ruimtegebrek geen aanspraak kan maken op het erfstuk...
quote:zusters schreef op 15 september 2016 @ 10:07:

[...]

Vervelende kwesties zijn het zeg. Ik begrijp het gewoon niet waarom het allemaal zo moeilijk moet gaan.Erfernissen gaan eigenlijk vaak niet over de erfernis zelf, maar over alle jaren er voor. Als je je even geliefd hebt gevoeld als je broers en zussen, dan is een duurder sieraad wat naar Beppie gaat geen probleem. Heb je altijd al het idee gehad dat Beppie veel liever werd gevonden, dan wil je op de cent nauwkeurig wat Beppie krijgt. Al het oude zeer uit de kindertijd wordt uitgevochten via de erfernis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:felice71 schreef op 15 september 2016 @ 10:01:

Overigens is dus het deel wat mijn kind krijgt ook echt van haar, ik mag daar niet aankomen. Ze kan erover beschikken als ze 21 is. Dus het is niet zo dat ik meer heb gekregen dan mijn broerik vind het schandalig om vanwege eigen inhaligheid tegen de wens van de overledene in te gaan. gelukkig was het bij jullie goed geregeld
quote:spectral schreef op 15 september 2016 @ 09:33:

De vraag is of B het object nog wel wil hebben als hij/zij er 2500e voor moet gaan betalen...Dit vroeg ik mij ook al af! Los van willen....Kan B zomaar 2500e ophoesten?
quote:sssssst schreef op 15 september 2016 @ 09:51:

[...]

Wanneer? Wij zaten vorig jaar hiermee te puzzelen. En natuurlijk heeft het invloed op de togale erfenis. Als je als grootouders besluit dat alle kinderen 5000 krijgen en je hebt 7 kleinkinderen dan erven de kinderen 350000 minder uit de totale pot. Maar hebben jouw ouders en alle broers en zussen misschien evenveel kinderen? Dat maakt het geheel een stuk eenvoudiger.Ik had mijn post al verduidelijkt. Je hebt gelijk, de totale erfenis wordt natuurlijk minder. Maar de erfenis per kind blijft gelijk per kind. Dus het is niet zo dat het ene kind minder erft omdat het meer (klein) kinderen heeft dan het andere kind.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 september 2016 @ 10:11:

[...]

Erfernissen gaan eigenlijk vaak niet over de erfernis zelf, maar over alle jaren er voor. Als je je even geliefd hebt gevoeld als je broers en zussen, dan is een duurder sieraad wat naar Beppie gaat geen probleem. Heb je altijd al het idee gehad dat Beppie veel liever werd gevonden, dan wil je op de cent nauwkeurig wat Beppie krijgt. Al het oude zeer uit de kindertijd wordt uitgevochten via de erfernis.ja maar realiseer je goed dat een erfenis, hoeveel geld ook, nooit het gevoel van achtergesteldheid kan goedmaken. Ook gaat het soms over mantelzorg. Beppie heeft moeder de laatste jaren intensief verzorgd en Annie zat liever in de caravan in Putten. Krijg je ook scheve gezichten van.
quote:zusters schreef op 15 september 2016 @ 10:04:

[...]

Pff idd. Het staat wel vast. Het geld is voor de kleinkinderen en zal op hun eigen rekening gezet worden. In die zin heb ik zoiets van, schoonzus en man gaan er niet van op vakantie ofzo. Het geld word gebruikt voor studie van de kinderen , rijbewijs o.i.d.

En zwager gaat jaarlijks met ze op vakantie waarbij alles betaald word, dat word dan even vergeten.

En dan wordt zwager vader een jaar na het overlijden van schoonvader.

Kun je je dan in zijn standpunt inleven?

Als er niets geregeld zou worden zou er " eerlijk " verdeeld worden over de kinderen, dan zou zijn erfernis groter zijn. Nu delen de kleinkinderen in gelijke delen mee. Als hij geen hele sterke band met de neven en nichten heeft kan dat best zuur voelen.
quote:zusters schreef op 15 september 2016 @ 09:52:

Het ligt aan de onderliggende band denk ik. Ik zou zelf gaan voor het gewoon schenken met op papier dat er bij verkoop van het object de helft naar het andere kleinkind gaat.

Dus schenking met voorwaarden.

Zelf zit ik ook met dillemma en ik ben erg benieuwd naar de mening van anderen.

Schoonvader wil bij overlijden de erfenis netjes door 3 delen; mijn man, schoonbroer en schoonzus. Nu heeft mijn schoonzus een kind en wij ook. Schoonvader heeft het aangepast naar delen door 5 , kinderen en kleinkinderen krijgen elk een gelijk deel.

Schoonbroer is het hier niet mee eens, hij vind dat mijn man en schoonzus het deel van de kleinkinderen moet halveren en de helft dus naar hem moet gaan.

Want zo stelt hij; Dan hebben de wij, de kinderen alledrie een gelijk deel , hij telt de schenking aan de kleinkinderen bij het bedrag en vind het niet eerlijk dat man en schoonzus daardoor meer erven.

Ik vind het eigenlijk een beetje raar, ik zal er geen ruzie om maken maar man en schoonzus vinden dit wel vervelend aangezien broer is aangewezen om de boel te regelen als het zover komt....

Wat vinden jullie?Je schoonvader zal sowieso een testament moeten maken om dit te regelen, aangezien je kleinkinderen wettelijk niks erven. Wat je zou kunnen voorstellen, is de totale erfenis door 4 delen, dan de kinderen 1/4 deel en de kleinkinderen 1/8? (dus de helft van 1/4). Misschien dat je zwager daar wel tevreden mee zou kunnen zijn (het is een iets minder groot verschil dan met 1/5)? Hij gaat sowieso minder erven als je schoonvader graag geld naar de kleinkinderen wil nalaten. Als hij niks regelt, erven jullie alledrie 1/3 en kun je zelf besluiten wel/niet een schenking aan je kind te doen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 september 2016 @ 10:11:

[...]

Erfernissen gaan eigenlijk vaak niet over de erfernis zelf, maar over alle jaren er voor. Als je je even geliefd hebt gevoeld als je broers en zussen, dan is een duurder sieraad wat naar Beppie gaat geen probleem. Heb je altijd al het idee gehad dat Beppie veel liever werd gevonden, dan wil je op de cent nauwkeurig wat Beppie krijgt. Al het oude zeer uit de kindertijd wordt uitgevochten via de erfernis.

Klopt inderdaad, vandaar dat ik het in onzs situatie zo raar vind; One happy family. Niemand voelt zich beter/minder. Het was dan ook een shock dat zwager zo tussen neus en lippen door even vermeldde , alsof het een vanzelfsprekenheid is.

Schoonvader is zo dol op zijn kleinkinderen, dat is mssn iets wat steekt bij zwager? Maarja, hij heeft wel zelf gekozwn voor een kinderloos bestaan en krijgt al zoveel van zn ouders.

Nou, zal een leuk potje ellende worden zeg.
quote:S-Meds schreef op 15 september 2016 @ 10:15:

[...]

ja maar realiseer je goed dat een erfenis, hoeveel geld ook, nooit het gevoel van achtergesteldheid kan goedmaken. Ook gaat het soms over mantelzorg. Beppie heeft moeder de laatste jaren intensief verzorgd en Annie zat liever in de caravan in Putten. Krijg je ook scheve gezichten van.

Klopt.

Ik maak gewoon alles op, krijgen ze er later ook geen ruzie om.
quote:zusters schreef op 15 september 2016 @ 10:16:

[...]

Klopt inderdaad, vandaar dat ik het in onzs situatie zo raar vind; One happy family. Niemand voelt zich beter/minder. Het was dan ook een shock dat zwager zo tussen neus en lippen door even vermeldde , alsof het een vanzelfsprekenheid is.

Schoonvader is zo dol op zijn kleinkinderen, dat is mssn iets wat steekt bij zwager? Maarja, hij heeft wel zelf gekozwn voor een kinderloos bestaan en krijgt al zoveel van zn ouders.

Nou, zal een leuk potje ellende worden zeg.Wat meldde zwager dan? Dat hij het niet eerlijk vond ?
Punt is dat schoonvader dit al in zijn testament heeft vastgelegd en zwager van ons verwacht dat wij dat t.z.t. met hem verrekenen. Verder wil zwager geen kinderen, nu niet, nooit niet dus de kans dat hij vader word is minimaal.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 september 2016 @ 10:18:

[...]

Wat meldde zwager dan? Dat hij het niet eerlijk vond ?Dat schoonvader het zo in zijn testament heeft vastgelegd maar dat hij verwacht dat wij het e.a. verrekenen omdat man en schoonzus anders meer zouden erven (ookal is het bestemd voor kleinkinderen) Hij vind dat elk gezin evenveel moet krijgen.
quote:mary57 schreef op 15 september 2016 @ 09:25:

[...]

Je verwart hier de wettige erfgenamen met de kleinkinderen. Kleinkinderen hebben zonder testament nergens recht op, het gaat hier om een verdeling die de kinderen zelf willen doen. En dan is het wel zo eerlijk dat die kleinkinderen allebei hetzelfde krijgen, niet de één meer omdat hij toevallig een grotere ruimte tot zijn beschikking heeft.

Ik verwar helemaal niks.

Als de kinderen de erfenis verdelen, en daarbij de kleinkinderen uitnodigen om iets kleins uit te zoeken, en in verhouding tot het totaal te verdelen is die 5000 euro 'klein', dan doen de kinderen niets fout. Kleinkinderen die daarmee niet om kunnen gaan moet je nooit meer iets gunnen, ze mogen blij zijn dat ze een kans krijgen.

Als de kinderen de erfenis verdelen, en daarbij wordt aan 1 van de kleinkinderen een groot deel van de erfenis toebedeeld, dan gaat er iets fout. Die kleinkinderen zijn geen erfgenaam, dus ze zomaar een flink deel geven is vreemd. Dat moet je rechttrekken. Niet tussen de kleinkinderen, maar tussen de kinderen. De kinderen erven, of ze daarna stukken aan hun eigen kinderen gunnen en hoe ze dat in hun eigen gezin verdelen is daarna hun eigen zaak. Het maakt dus uit of A en B zusjes of nichtjes zijn.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:zusters schreef op 15 september 2016 @ 10:18:

Punt is dat schoonvader dit al in zijn testament heeft vastgelegd en zwager van ons verwacht dat wij dat t.z.t. met hem verrekenen. Verder wil zwager geen kinderen, nu niet, nooit niet dus de kans dat hij vader word is minimaal.Jullie hebben al verteld dat je dat verrekenen niet gaat doen ?
quote:sssssst schreef op 15 september 2016 @ 09:51:

[...]

Wanneer? Wij zaten vorig jaar hiermee te puzzelen. En natuurlijk heeft het invloed op de togale erfenis. Als je als grootouders besluit dat alle kinderen 5000 krijgen en je hebt 7 kleinkinderen dan erven de kinderen 350000 minder uit de totale pot. Maar hebben jouw ouders en alle broers en zussen misschien evenveel kinderen? Dat maakt het geheel een stuk eenvoudiger.Maar het probleem is dus gewoon inhaligheid, Het geld is niet van de erfgenamen maar van de overledene. Deze had het ook op kunnen maken en dan was er niks te verdelen geweest. Oma uit dit topic had het ding ook kunnen verkopen en de opbrengst verbrassen. Erfenis is iets wat je krijgt, maar wat daarvoor niet van jou was. Dus eigenlijk moet je gewoon dankbaar zijn dat je wat krijgt. En dan niet kijken naar het aantal erfgenamen/kleinkinderen
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Schoonvader kan beter bij leven schenken aan de kleinkinderen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 september 2016 @ 10:20:

[...]

Jullie hebben al verteld dat je dat verrekenen niet gaat doen ?

Er is ontwijkend op gereageerd in de trant van " Dat zien we dan allemaal nog wel"

Besef kwam bij mijn man pas later van "Huh, wat krijgen we nou"
quote:zusters schreef op 15 september 2016 @ 10:18:

Punt is dat schoonvader dit al in zijn testament heeft vastgelegd en zwager van ons verwacht dat wij dat t.z.t. met hem verrekenen. Verder wil zwager geen kinderen, nu niet, nooit niet dus de kans dat hij vader word is minimaal.Je zwager heeft niks te willen als het notarieel is vastgelegd.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
quote:Marana_ schreef op 15 september 2016 @ 10:21:

Schoonvader kan beter bij leven schenken aan de kleinkinderen.Dat zou een berg ellende schelen. Maar misschien kan dat nog niet omdat het geld in stenen zit en hij in die stenen woont?

Schoonvader kan beter bij leven schenken aan de kleinkinderen.Dat sowieso. Voor kleinkinderen is de erfbelasting enorm, er is een belachelijk bedrag van haar naar de fiscus gegaan

Schoonvader kan beter bij leven schenken aan de kleinkinderen.Inderdaad ja, dat zou een hoop gezeur schelen
Heel strict (wettelijk) gezien is dit dus een schenking van een ouder aan zijn/haar kind. Kinderen onderling zouden dus niks met elkaar hoeven te verrekenen.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Laat hem schenken op papier
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 september 2016 @ 10:23:

[...]

Dat zou een berg ellende schelen. Maar misschien kan dat nog niet omdat het geld in stenen zit en hij in die stenen woont?En dit inderdaad. Meeste zit in stenen, is dus lastig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven