Het is alweer zover

16-09-2016 17:06 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is alweer zover: het pesten is weer begonnen.

Van jongs af aan ben ik al het slachtoffer van pesten. Op de basisschool, middelbare school, het mbo en in mindere mate op het hbo. Ook op het werk al te maken gehad met pesterijen waardoor ik al een paar keer ontslag heb genomen of zelfs onterecht ontslag heb gekregen.

Vorige week ben ik begonnen met een nieuwe studie, ook hbo. We beginnen dit jaar meteen met een grote groepsopdracht en helaas denk ik nu al dat dit een jaar vol pesten wordt. Ik ben zelf 23. Het grootste deel van de klas is 19/20. Het verschil in leeftijd merk je ook wel echt in volwassenheid. Bij de jongeren merk je regelmatig kinderachtig gedrag, andere humor, etc. Ik ben verder in mijn ontwikkeling, maar dat is voor mij geen reden om mij af te zonderen van de groep. Ik ga gewoon met de groep mee, althans dat probeer ik. Met een paar gaat het gewoon goed, maar door een aantal wordt ik bewust buitengesloten. Voorbeelden hiervan zijn:

- Iemand stelt voor om in de pauze ergens iets te gaan eten. Zodra ik aangeef dat ik ook meega bedenken een aantal zich en blijven gewoon op school.

- Als ik iets vraag dan wordt ik bewust genegeerd. Ook op hele gewone vragen als 'Waar hebben we na de pauze les?' Ik krijg dan geen antwoord.

- In groepsverband trekken sommigen zich niks aan van hetgeen ik inbreng.

- De eerste dag vroeg een jongen die uit hetzelfde dorp komt of hij mee mocht rijden. Ja dat mocht. Nu kijkt hij mij nog amper aan. Ik heb toch echt niks geks of verkeerds gezegd of gedaan.

Iedereen zal wel merken dat dit de verkeerde kant opgaat. Nu is de school pas een week bezig, dus ik denk dat ik nu nog kan ingrijpen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Diegenen erop aanspreken dat ik het gevoel heb dat ik wordt buitengesloten of toch op een andere manier?
Je hebt het over een aantal en een paar. Er zijn dus ook mensen met wie je wel gewoon normaal contact hebt? Heb je aan die jongen die met je meegereden was gevraagd of er iets is?
Waar hebben we na de pauze les, Anna? Noem een naam van één van die mensen.

Veel mensen die gepest zijn, hebben een aarzelende houding. Dan weten anderen niet goed wat ze daarmee aanmoeten, dus negeren ze het of gaan ze grapjes maken. Wat vind je van een assertiviteitstraining?
Waar ligt het aan dat je zowel op de basisschool, middelbare school, mbo, hbo (2x) en op het werk gepest wordt? Dat is geen toeval meer. Heb je dat wel eens aan iemand gevraagd die een eerlijk antwoord durft te geven?
Niet alles op jezelf betrekken.
quote:matroesjka_ schreef op 16 september 2016 @ 17:08:

Je hebt het over een aantal en een paar. Er zijn dus ook mensen met wie je wel gewoon normaal contact hebt? Heb je aan die jongen die met je meegereden was gevraagd of er iets is?Met een paar heb ik wel normaal contact. Ik heb nog niet gevraagd of er iets is. Daarom eigenlijk ook dit topic zoals je ook in de laatste zin leest. Hoe grijp ik het beste in?
Sorry, maar ik vind het een beetje en apart verhaal. En eigenlijk denk ik dat het echt aan jouw eigen houding ligt. Het klinkt namelijk voor mij echt totaal niet herkenbaar, sowieso pesten op het hbo is echt wel heel uitzonderlijk hoor.

Je komt niet over alsof je ook echt contact wil, eerlijk gezegd kom je op mij wat arrogant over.

En dat herken ik wel. Mensen die op latere leeftijd aan een hbo studie beginnen en zich verheven voelen boven 'de rest'. Je bent zelf met je 23 jaar ook nog gewoon een broekie hoor, dus voel je niet beter dan een 20-jarige.
quote:4GC schreef op 16 september 2016 @ 17:13:

[...]

Met een paar heb ik wel normaal contact. Ik heb nog niet gevraagd of er iets is. Daarom eigenlijk ook dit topic zoals je ook in de laatste zin leest. Hoe grijp ik het beste in?

Hey piet! Je bent opeens zo stil tegen me. Is er iets?

Uit je OP krijg ik eigenlijk niet echt het idee dat er sprake is van pesten momenteel. Eerder misschien social awkwardness en een nieuwe groepsdynamiek.
quote:Medina schreef op 16 september 2016 @ 17:12:

Waar ligt het aan dat je zowel op de basisschool, middelbare school, mbo, hbo (2x) en op het werk gepest wordt? Dat is geen toeval meer. Heb je dat wel eens aan iemand gevraagd die een eerlijk antwoord durft te geven?Betekent dat dat er oorzaken/redenen zijn waarvan het begrijpelijk/logisch/goedgevonden wordt dat er gepest wordt?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
En trouwens. Ik heb vandaag in een werkdag een paar keer iets gezegd tegen collega's (in een groepje) en werd niet gehoord/genegeerd. Eerder niet gehoord. Of ze hadden niet door dat ik het tegen hen had en niet tegen iemand anders. Denk ik. Ik voel me iig totaal niet genegeerd/gepest.
quote:simbalabimba schreef op 16 september 2016 @ 17:15:

[...]

Betekent dat dat er oorzaken/redenen zijn waarvan het begrijpelijk/logisch/goedgevonden wordt dat er gepest wordt?Je kunt je afvragen of wat TO beschrijft pesten genoemd kan worden. Sociale interactie met mensen is altijd tweerichting verkeer. Als er onduidelijke/vage/vreemde signalen gestuurd worden zal de reactie ook beïnvloed worden. Betekent niet dat ze TO vervelend of stom vinden.
quote:Medina schreef op 16 september 2016 @ 17:12:

Waar ligt het aan dat je zowel op de basisschool, middelbare school, mbo, hbo (2x) en op het werk gepest wordt? Dat is geen toeval meer. Heb je dat wel eens aan iemand gevraagd die een eerlijk antwoord durft te geven?Op de basisschool was het omdat ik altijd hoge cijfers haalde en dus als 'nerd' werd gezien. Als puber en ook nu nog zien anderen mij als erg volwassen voor mijn leeftijd. Mijn gedrag past ook bij iemand van 35. Dat kan ook afstand creëren, maar ik ga mij niet anders voordoen dan dat ik ben. Dat gaat alleen maar meer tegen me werken.
Hm, ik zie geen pesten, eigenlijk. Er is gewoon een heel nieuwe klas en iedereen moet wennen. Maar als je ook klasgenoten hebt met wie het wel klikt dan maakt dat toch helemaal niet uit? Je hoeft niet met iedereen vrienden te worden.

En als jij gewoon meer volwassen bent dan de rest dan is dat een vrij logische reden waarom ze minder met jou omgaan. Er zijn gewoon geen raakvlakken. Dat heeft niets te maken met pesten, maar je moet wel gezellig kunnen kletsen en dezelfde interesses hebben.

[...]

Betekent dat dat er oorzaken/redenen zijn waarvan het begrijpelijk/logisch/goedgevonden wordt dat er gepest wordt?Nee, maar wel dat het allicht aan de houding van een persoon ligt. Of dat dingen misschien verkeerd worden opgevat, zoals nu al meteen roepen over pesten terwijl dat imo helemaal niet het geval is.
En ja in sommige gevallen worden mensen buitengesloten oid door hun eigen gedrag. Is sneu, want niemand wil buitengesloten worden. Maar soms werkt het wel gewoon zo.

[...]

Betekent dat dat er oorzaken/redenen zijn waarvan het begrijpelijk/logisch/goedgevonden wordt dat er gepest wordt?Nee, maar als je dingen wil veranderen, moet je altijd beginnen bij de persoon waar je wel invloed op hebt en dat ben je zelf.
quote:4GC schreef op 16 september 2016 @ 17:17:

[...]

Op de basisschool was het omdat ik altijd hoge cijfers haalde en dus als 'nerd' werd gezien. Als puber en ook nu nog zien anderen mij als erg volwassen voor mijn leeftijd. Mijn gedrag past ook bij iemand van 35. Dat kan ook afstand creëren, maar ik ga mij niet anders voordoen dan dat ik ben. Dat gaat alleen maar meer tegen me werken.Maar als die mensen die afstand ook voelen, is het toch eigenlijk ook niet gek dat je een beetje buiten de groep valt? Dat zegt niks over jou als persoon.
Even de advocaat van de duivel spelen; maar je geeft zelf aan dat je ze onvolwassen vindt, dat er een verschil is, kinderachtig gedrag, andere humor, etc.

Het klinkt of dat je echt een klik hebt met deze groep. Waarschijnlijk hebben zij ook het gevoel dat je niet echt bij ze past. Waarom zouden ze met je moeten optrekken? Omdat je bij elkaar in de klas zit?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Vroeger op de basisschool werd een van de meisjes in de klas ook altijd gepest. Ik weet hoe het kwam: ze keek heel bang uit haar ogen, ze had voorovergebogen schoudertjes en ze had een bibbermondje als kinderen haar op een bepaalde manier inspraken. Mensen zijn slecht, ze ruiken een gemakkelijke prooi en duiken er met zijn allen bovenop.
Dit klinkt echt niet als pesten. Waarom vind jij van wel, TO?

[...]

Op de basisschool was het omdat ik altijd hoge cijfers haalde en dus als 'nerd' werd gezien. Als puber en ook nu nog zien anderen mij als erg volwassen voor mijn leeftijd. Mijn gedrag past ook bij iemand van 35. Dat kan ook afstand creëren, maar ik ga mij niet anders voordoen dan dat ik ben. Dat gaat alleen maar meer tegen me werken.

Met alle respect, maar zo hoog zullen je cijfers toch niet zijn geweest als je mbo hebt gedaan? Dan heb je daarvoor waarschijnlijk vmbo als middelbare school gedaan, neem ik aan. Ik kan mij herinneren dat de mensen die naar het vmbo of zelfs havo gingen zessen en zeventjes-leerlingen waren. Een zeven vind ik geen hoog cijfer.

Dus: wees eens eerlijk waarom je gepest werd en wordt?

[...]

Op de basisschool was het omdat ik altijd hoge cijfers haalde en dus als 'nerd' werd gezien. Als puber en ook nu nog zien anderen mij als erg volwassen voor mijn leeftijd. Mijn gedrag past ook bij iemand van 35. Dat kan ook afstand creëren, maar ik ga mij niet anders voordoen dan dat ik ben. Dat gaat alleen maar meer tegen me werken.

Arrogantie is jou niet vreemd. Hoe kun jij als 23-jarige snotneus nu beoordelen of jouw gedrag past bij iemand van 35? Dat vind ik eerder een puberale gedachte .....

Uit de titel van je topic lees ik dat je dit eigenlijk al verwachtte: 'Het is alweer zover'. Waarom probeer je niet gewoon blanco in deze groep te stappen, wees open naar anderen, nu ben je bezig met een self-fulfilling profecy!
Is het niet zo dat je alleen maar bevestiging wil?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk dat je de hele dag zit te bedenken wat anderen van jou moeten vinden en dat je je de pokken verveelt als je je gewoon met het hier en nu moet gaan bezighouden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Joyce48 schreef op 16 september 2016 @ 17:27:

[...]

Arrogantie is jou niet vreemd. Hoe kun jij als 23-jarige snotneus nu beoordelen of jouw gedrag past bij iemand van 35? Dat vind ik eerder een puberale gedachte .....

Uit de titel van je topic lees ik dat je dit eigenlijk al verwachtte: 'Het is alweer zover'. Waarom probeer je niet gewoon blanco in deze groep te stappen, wees open naar anderen, nu ben je bezig met een self-fulfilling profecy!

Uit de OP proef ik dat ook wel een beetje... ''ik ben verder in de ontwikkeling''

Wie zegt dat? Of maak je dat er zelf van?

Want om heel eerlijk te zijn vind ik je eigen gedrag -alles op jezelf betrekken, dingen gelijk als pesten bestempelen, slachtofferrol, enz. - uitermate kinderachtig.

Als je echt zo volwassen bent en 'verder in je ontwikkeling' zou je er boven staan en gewoon je ding doen.
Pivot! PIVOT!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven