Geld & Recht alle pijlers

mail van Esprit, nou ja zeg!!

22-12-2008 21:10 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Het zou niet uit moeten maken hoeveel je terugstuurt: bij koop op afstand heb je RECHT op retournering. Dat is allemaal bij wet geregeld. Moest je betalen voor de bezorging, dan krijg je dat geld terug. Je kunt er in plaats daarvan ook voor kiezen om dat geld weg te strepen tegen de door jou betaalde verzendkosten bij retournering. Met andere woorden: het is niet de bedoeling dat het jou geld kost als je geen product afneemt.

Met nog meer andere woorden: als iedereen alles weer retourneert, dan is dat dikke vette pech voor Esprit, maar dat valt gewoon onder bedrijfsrisico. Zoals Whopper al terecht opmerkte: als je daar niet tegenkunt, moet je geen webwinkel beginnen.

Al die zieligdoenerij voor hoe zielig het is voor Esprit dat ze geen winst op je maken maar -tjéé- misschien wel geld bij moeten leggen (as if: er zit echt een dikke winstmarge op hun kleding hoor, ze lijden daar echt niet zomaar verlies) slaat gewoon nergens op. Je maakt gebruik van een RECHT.

Het runnen van een webtoko brengt nu eenmaal met zich mee dat je moet voldoen aan de wettelijke plichten die daaraan jegens klanten gesteld worden. Als je dat niet wil of als je dat niet kunt lijden, dan heb je gewoon niet goed genoeg nagedacht over je ondernemingsplan.

Even een briefje naar Radar of Kassa sturen dus, voor een koude douche o.i.d.

Meer over consumentenrecht bij koop op afstand lees je trouwens hier.
.
Madiken, wel een beetje kinderachtig hoor.
quote:ossiepossie schreef op 22 december 2008 @ 23:11:

Ik kan me voorstellen als je per jaar voor, ik noem maar wat, E 1000,= besteld en voor E 950,= retour stuurt, dat het dan niet meer lonend is voor een winkel.

Ik vind het ontzettend amateuristisch als een bedrijf op die manier op individuele klanten loopt te vitten. Tegenover die ene klant waar je toevallig wat meer in investeert (ook qua goede reclame, goodwill) staan tien klanten aan wie goud verdiend wordt.

Weet je waarom Ikea nooit moeilijk doet over ruilen? Omdat ze je liever als klant behouden dan dat ze miepen om dat in verhouding relatief kleine beetje verlies dat ze lijden op retouren. En dát ze er verlies op lijden, op retouren, dat staat vast. Maar dat begroten ze gewoon. Ze vinden hun reputatie belangrijker dan dat verlies, want met een goede reputatie valt veel meer winst te behalen.

Esprit heeft die les duidelijk niet begrepen, dat ze je schofferen omdat je gewoon iets doet waar je RECHT op hebt.
Kinderachtig of niet, zo werkt het wel en dat kan Esprit verwachten. Ik heb ze op die mond-op-mond reclame manier al aan heel wat klanten geholpen en zou het dan ook melden als ze zoiets flikken.

En verder is mijn mening dat dit nu eenmaal hoort bij een webshop. Esprit biedt de gratis service aan (die idd sinds kort niet geheel gratis meer is, geen problemen mee), daar winnen ze waarschijnlijk genoeg klanten mee, anders zouden ze het niet doen. Dan moeten ze ook maar met de keerzijde dealen.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
quote:shining schreef op 22 december 2008 @ 23:20:

Madiken, wel een beetje kinderachtig hoor.

Niet de zaken om gaan draaien. Esprit is kinderachtig. En dom ook, dat ze niet nagedacht hebben over reputatieschade als mensen dit soort schoffering aan de grote klok hangen. Want dat dát gebeurt, daar kun je op wachten. Je verwacht door zo'n groot concern toch fatsoenlijker behandeld te worden dan door een mail waarin vanuit het niets eenzijdig het klantcontact opgezegd wordt.

Nee hoor, mond-tot-mondreclame is een heel krachtig middel en ik zou niet weten waarom je dat alleen in positieve zin in zou mogen zetten.
He-le-maal eens met Qwertu's postS. IKEA is idd hét voorbeeld van hoe zoiets werkt.

Ik stuur ook regelmatig wat terug (er klopt idd niets van bijv de schoenmaten). Maar ik bezorg ze indirect meer dan genoeg omzet, ik heb echt al een hoop mensen getipt die nu regelmatig via de site kopen.
anoniem_25558 wijzigde dit bericht op 22-12-2008 23:28
Reden: was alweer mosterd...
% gewijzigd
(Qwertu, moet dat nou, die kerstversiering )
Ik stuur ook regelmatig retour aan Esprit maar ik bestel dan ook voor een paar duizen euro per jaar daar (voor mij en man)voor kleding die ik ook koop. Ik heb nog nooit zo'n email gehad.
Zie QR
Qwertu, ik vind het vrij kindrachtig.

Ik snap best dat je, als je zo´n mail krijgt in het begin teleurgesteld bent. Maar als je dan gaat nadenken dat je het bedrijf waarschijnlijk geld kost i.p.v. dat het geld aan je verdient, dan kun je best relativeren en niet meer zo enorm beledigd zijn. En kun je eens gaan nadenken of je inderdaad zoveel retour stuurt en brengt naar winkels en je gedrag iet saanpassen.

Een beetje relativeren kan geen kwaad hoor.
,
Ik kan het van beide kanten begrijpen. Enerzijds is dit het "risico" van het hebben van een webwinkel maar ik vind best dat er een grens aan mag zitten. Er zijn genoeg mensen bij die kleren bestellen, ze vervolgens naar een leuk feestje dragen en daarna weer terug sturen.
.
Buiten of het nu wel of niet oké is maar het is toch ook gewoon ráár om telkens zoveel terug te sturen? Stel dat je zelf een boetiekje hebt en je krijgt om de zoveel tijd een klant die voor 500 euro kleding meeneemt en 2 dagen later voor 450 euro terug komt brengen, dat is toch gewoon ráár en irritant? Daar ga je toch wat van denken (feestje?)
Vind ik dus ook Kate.

Dat retourrecht is er niet voor bedoedl om één shirtje in vier maten en vvijf kleuren te bestellen en dan op je gemak te bekijken welke je leuk vindt en de rest terug te sturen. Een retourrecht is er, om als iets niet past of wat, dat je het bij uitzondering terug stuurt. Dus je moet er geen gewoonte van maken.
.
quote:shining schreef op 22 december 2008 @ 23:41:

Vind ik dus ook Kate.

Dat retourrecht is er niet voor bedoedl om één shirtje in vier maten en vvijf kleuren te bestellen en dan op je gemak te bekijken welke je leuk vindt en de rest terug te sturen. Een retourrecht is er, om als iets niet past of wat, dat je het bij uitzondering terug stuurt. Dus je moet er geen gewoonte van maken.Helemaal mee eens...
Esprit heeft wel een clausule in de voorwaaden dat als er waardevermindering door dragen is opgetreden (dwz voor meer gebruikt dan passen) dat je de kleding deels moet betalen bij retouren. MAAR: daar lijkt zowel in de mail als in het -door haarzelf omschreven- gedrag van TO geen sprake van te zijn. Als ze haar hiervan "verdenken" zouden ze dat wel zeggen lijkt mij ipv een andere reden opvoeren.
quote:Madiken schreef op 22 december 2008 @ 23:42:

Ja als je dat doet bij een echte winkel wel ja. Maar daar kun je dan ook passen he?

Als je echt zoveel moeite hebt met de maten en kleuren, waarom ga je dan niet gewoon naar een echte winkel?

Ik vind de maten bij esprit overigens prima. Ik heb altijd een 38 of M en dat past altijd goed...
.
[.
Van ruilen komt huilen
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 december 2008 @ 23:49:

Van ruilen komt huilen
Madiken: je lijkt nogal een besluiteloos type qua kleding en maten, dan is het idd beter dan jullie wegen scheiden en jij gewoon in de normale reguliere winkels je kleding koopt. Scheelt jou een hoop frustratie en hen scheelt het in kosten voor een klant die toch maar niet lijkt te kunnen beslissen.

Kijk, het is best als je wat terug stuurt maar dit zullen ze echt niet voor niks gedaan hebben. Daarbij vind ik het altijd irritant als klanten beginnen te roepen "mij, zien ze daar niet meer terug". Nou dan kom je toch niet, alsof zij daar wakker van liggen en een klant maar onbeperkte rechten heeft. Natuurlijk is de klant koning maar een bedrijf hoeft natuurlijk niet álles te pikken ...
quote:Madiken schreef op 22 december 2008 @ 23:46:

Doen we voortaan dus ook.

Bij H&M kloppen de maten tenminste wel. Dus daar blijf ik wel online kopen.

Maar de echte Esprit winkel zal mij ook niet meer zien.Waarom al die ophef dan? Had je jezelf beter jaren geleden kunnen bedenken, snap niet waarom je zolang ergens bestelt waar de maten toch niet lijken te kloppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven