Afgunst?
maandag 10 oktober 2016 om 23:04
Ik was inderdaad wat onduidelijk, sorry. Het valt me dagelijks ook steeds vaker op hoe afgunstig mensen kunnen reageren, ik begrijp daar totaal niets van en ga me daar toch een beetje aan ergeren, soms.
Mij kan het totaal niets boeien wat een ander bezit of heeft. Als een iemand een nieuw huis, auto of wat dan ook heeft gekocht waar ze enthousiast over zijn, ben ik net zo enthousiast , sommige mensen hebben daar schijnbaar moeite mee. Prima, dat moet iedereen voor zich weten, maar het lijkt me een moeilijke manier van leven als je je contant stoort aan wat een ander heeft.
En ja ik spreek mezelf nu tegen, ik stoor me dus nu ook aan dat soort mensen een klein beetje maar hoor.
Mij kan het totaal niets boeien wat een ander bezit of heeft. Als een iemand een nieuw huis, auto of wat dan ook heeft gekocht waar ze enthousiast over zijn, ben ik net zo enthousiast , sommige mensen hebben daar schijnbaar moeite mee. Prima, dat moet iedereen voor zich weten, maar het lijkt me een moeilijke manier van leven als je je contant stoort aan wat een ander heeft.
En ja ik spreek mezelf nu tegen, ik stoor me dus nu ook aan dat soort mensen een klein beetje maar hoor.
maandag 10 oktober 2016 om 23:41
Waar ik moeite mee heb is dat als je niets zegt maar het wel wordt opgemerkt (nieuwe auto, kleding, fiets, huis) het je alsnog verweten wordt dat je meer te besteden hebt. Heel makkelijk wordt alles terzijde geschoven wat het ook gekost heeft. Lange werkdagen, soms 7 dagen werken, financiële risico's op huis en/of lening, en nog meer rust die je in loondienst wel hebt. Wellicht is dat ook de reden waarom de, zo verachte, clubjes van rijke mensen bestaan.
maandag 10 oktober 2016 om 23:47
dinsdag 11 oktober 2016 om 00:23
quote:Geronimo2 schreef op 10 oktober 2016 @ 23:41:
Waar ik moeite mee heb is dat als je niets zegt maar het wel wordt opgemerkt (nieuwe auto, kleding, fiets, huis) het je alsnog verweten wordt dat je meer te besteden hebt. Heel makkelijk wordt alles terzijde geschoven wat het ook gekost heeft. Lange werkdagen, soms 7 dagen werken, financiële risico's op huis en/of lening, en nog meer rust die je in loondienst wel hebt. Wellicht is dat ook de reden waarom de, zo verachte, clubjes van rijke mensen bestaan.Oh, ik behoor trouwens niet tot een clubje van rijke mensen hoor, verre van dat. Wij hebben wel familieleden die het breed hebben en het uithangen, prima ik gun ze dat. Maar ik merk wel dat in 'hun clubje' afgunst is.. te triest toch?
Waar ik moeite mee heb is dat als je niets zegt maar het wel wordt opgemerkt (nieuwe auto, kleding, fiets, huis) het je alsnog verweten wordt dat je meer te besteden hebt. Heel makkelijk wordt alles terzijde geschoven wat het ook gekost heeft. Lange werkdagen, soms 7 dagen werken, financiële risico's op huis en/of lening, en nog meer rust die je in loondienst wel hebt. Wellicht is dat ook de reden waarom de, zo verachte, clubjes van rijke mensen bestaan.Oh, ik behoor trouwens niet tot een clubje van rijke mensen hoor, verre van dat. Wij hebben wel familieleden die het breed hebben en het uithangen, prima ik gun ze dat. Maar ik merk wel dat in 'hun clubje' afgunst is.. te triest toch?
dinsdag 11 oktober 2016 om 00:29
quote:saywhat schreef op 10 oktober 2016 @ 23:47:
Ik vind het nogal naief dat er mensen zijn die alles op facebook en instagram zetten, nieuw huis/vakantie/uit eten/cadeaus, uiteraard nooit iets negatiefs. En dan beledigd zijn als iemand er een opmerking over maakt of naar vraagt, denken dat anderen het hun niet gunnen.
Daarom ben ik gestopt met facebook. ik zie het als een vorm van zelfpromoten en daar ben ik niet van. Doe maar gewoon normaal. En wat een rust, heerlijk
En die vrienden, die echte vrienden zie ik nog steeds, daar heb ik geen facebook voor nodig!
Ik vind het nogal naief dat er mensen zijn die alles op facebook en instagram zetten, nieuw huis/vakantie/uit eten/cadeaus, uiteraard nooit iets negatiefs. En dan beledigd zijn als iemand er een opmerking over maakt of naar vraagt, denken dat anderen het hun niet gunnen.
Daarom ben ik gestopt met facebook. ik zie het als een vorm van zelfpromoten en daar ben ik niet van. Doe maar gewoon normaal. En wat een rust, heerlijk
En die vrienden, die echte vrienden zie ik nog steeds, daar heb ik geen facebook voor nodig!
dinsdag 11 oktober 2016 om 01:50
quote:Loferia schreef op 11 oktober 2016 @ 00:23:
[...]
Oh, ik behoor trouwens niet tot een clubje van rijke mensen hoor, verre van dat. Wij hebben wel familieleden die het breed hebben en het uithangen, prima ik gun ze dat. Maar ik merk wel dat in 'hun clubje' afgunst is.. te triest toch?Ik ken geen clubje zonder afgunst. De mens is competitief, hebberigheid, jaloezie en eigenbelang doen de rest. het onderwerp doet er zelden toe. Brallers heb je in alle categorieën en in elke sociale omgeving zijn ze irritant. Er is wel een fixatie op mensen met een ruim budget, alsof dat ineens heel andere mensen zijn. In een volksbuurt kan men net zo afgunstig reageren of pronken met nieuw bezit.
[...]
Oh, ik behoor trouwens niet tot een clubje van rijke mensen hoor, verre van dat. Wij hebben wel familieleden die het breed hebben en het uithangen, prima ik gun ze dat. Maar ik merk wel dat in 'hun clubje' afgunst is.. te triest toch?Ik ken geen clubje zonder afgunst. De mens is competitief, hebberigheid, jaloezie en eigenbelang doen de rest. het onderwerp doet er zelden toe. Brallers heb je in alle categorieën en in elke sociale omgeving zijn ze irritant. Er is wel een fixatie op mensen met een ruim budget, alsof dat ineens heel andere mensen zijn. In een volksbuurt kan men net zo afgunstig reageren of pronken met nieuw bezit.
dinsdag 11 oktober 2016 om 02:40
Nou geronimo wat negatief zeg. Ik ken de emotie jaloezie wel maar ik heb hem niet vaak hoor. Ik ben altijd oprecht blij voor anderen, als ze doelen bereiken of aankopen doen waar ze trots op zijn. Je gunt een ander toch een mooi leven? Ik wel. Ik moet wel toegeven, ik heb meegemaakt dat ik echt helemaal niks had, nauwelijks wat te eten. Dat heeft een tijdje geduurd ook. Ik denk dat ik door die tijd eigenlijk overal wel tevreden mee ben. Ik kan leven met niks, als het moet. En ik ben een westerling dus niks betekent eigenlijk gewoon heel veel, in vergelijking met mensen in armere landen.
Ik kom dat soort mensen weinig tegen, ik ken een paar hele rijke stinkerds en die scheppen nooit op. Ze leven wel een ander soort leven dan ik dus ja, je ziet het verschil heus wel. Maar ieder zijn meug, ik zou niet eens rijk willen zijn. Veel te ingewikkeld.
Ik kom dat soort mensen weinig tegen, ik ken een paar hele rijke stinkerds en die scheppen nooit op. Ze leven wel een ander soort leven dan ik dus ja, je ziet het verschil heus wel. Maar ieder zijn meug, ik zou niet eens rijk willen zijn. Veel te ingewikkeld.
dinsdag 11 oktober 2016 om 04:31
dinsdag 11 oktober 2016 om 04:49
dinsdag 11 oktober 2016 om 05:10
Ik zie mensen meer afgunstig zijn over andere dingen dan geld. Uiterlijk, hoeveelheid vrienden, (soort) baan, leefomstandigheden en dat soort zaken. Of iemands partner, exen die de nieuwe vriend/vriendin niet moeten. Schoonmoeders die schoondochters niet moeten. Maar geld en bezittingen, mwah, ik hoor het niet om me heen.
Ik denk dat het per individu enorm verschilt, hoeveel afgunst ze voelen. Dat is een kwestie van karakter. Als je zelf vaak jaloers bent, kun je je dat misschien niet voorstellen. Dus scheer de mensheid alsjeblieft niet over 1 kam, als het over afgunst gaat. Competitie, ik heb die emotie al helemaal niet. Het kan me echt geen drol schelen wie er wint, in wat voor wedstrijd dan ook. Ik vind verliezen prima. Ik hou niet van sport en ik speel altijd tegen de computer bij spelletjes. Die is net zo ongemotiveerd om te winnen als ik namelijk.
Ik denk dat het per individu enorm verschilt, hoeveel afgunst ze voelen. Dat is een kwestie van karakter. Als je zelf vaak jaloers bent, kun je je dat misschien niet voorstellen. Dus scheer de mensheid alsjeblieft niet over 1 kam, als het over afgunst gaat. Competitie, ik heb die emotie al helemaal niet. Het kan me echt geen drol schelen wie er wint, in wat voor wedstrijd dan ook. Ik vind verliezen prima. Ik hou niet van sport en ik speel altijd tegen de computer bij spelletjes. Die is net zo ongemotiveerd om te winnen als ik namelijk.
dinsdag 11 oktober 2016 om 05:14
Sirius, dus jij hebt ook geen stijl. Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden, jij zou het ook vervelend vinden als iemand in je tuin pist. Dan ben je net zo aso hoor. Niet alleen rijke stinkerds willen niet dat je de wc gebruikt, ik weet niet of je bij de bouw werkt maar die mannen kunnen drollen draaien zo groot als mijn hoofd. En dat stinkt nogal. Da's ook een overweging he. Ik heb ook liever geen vreemden op mijn toilet, tenzij ze nergens terecht kunnen. Maar met tegenzin.
dinsdag 11 oktober 2016 om 05:19
quote:Ameliaaa schreef op 11 oktober 2016 @ 05:14:
Sirius, dus jij hebt ook geen stijl. Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden, jij zou het ook vervelend vinden als iemand in je tuin pist. Dan ben je net zo aso hoor. Niet alleen rijke stinkerds willen niet dat je de wc gebruikt, ik weet niet of je bij de bouw werkt maar die mannen kunnen drollen draaien zo groot als mijn hoofd. En dat stinkt nogal. Da's ook een overweging he. Ik heb ook liever geen vreemden op mijn toilet, tenzij ze nergens terecht kunnen. Maar met tegenzin.Nee jouw drol ruikt naar roosjes ofzo. En als er iemand naar de plee moet mag dat bij mij thuis altijd. Ik verwacht niet dat mensen zich de hele dag ophouden.
Sirius, dus jij hebt ook geen stijl. Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden, jij zou het ook vervelend vinden als iemand in je tuin pist. Dan ben je net zo aso hoor. Niet alleen rijke stinkerds willen niet dat je de wc gebruikt, ik weet niet of je bij de bouw werkt maar die mannen kunnen drollen draaien zo groot als mijn hoofd. En dat stinkt nogal. Da's ook een overweging he. Ik heb ook liever geen vreemden op mijn toilet, tenzij ze nergens terecht kunnen. Maar met tegenzin.Nee jouw drol ruikt naar roosjes ofzo. En als er iemand naar de plee moet mag dat bij mij thuis altijd. Ik verwacht niet dat mensen zich de hele dag ophouden.
dinsdag 11 oktober 2016 om 05:59
Het is wel zo dat mensen elkaar niets gunnen, op welke manier dan ook.
dat is triest, waarom?? Help elkaar, vit niet op elkaar, ik ken mensen op de zongenaamde hoge ladder en ook daar vitten ze, als kleine kinderen, triest toch? ik snap dat niet
en voor iemand gaat vragen waarom ik nog zo laat post, ik slaap niet veel,
dat is triest, waarom?? Help elkaar, vit niet op elkaar, ik ken mensen op de zongenaamde hoge ladder en ook daar vitten ze, als kleine kinderen, triest toch? ik snap dat niet
en voor iemand gaat vragen waarom ik nog zo laat post, ik slaap niet veel,